Kabler til anlegget - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 122
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husker at jeg en gang la ut link til det, og jeg kan forsikre deg om at vilkårene ikke var urimelige..

Man kan heller si at JR's som var det. Hans kabler og anlegg. Mtp at det var ett anlegg og kabler som han ikke kjente til så avslo naturlig nok den. Da jeg nevnte samme sak for 1år siden ble ikke det sett på som urimelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver gang jeg har lagt inn et svar i en kabeltråd sitter jeg etterpå og klør meg i hodet og lurer på hvorfor i huleste jeg gidder. Det har ikke skjedd noe nytt siden forrige kabeldiskusjon. Ingen nye argumenter og ingen nye fakta.

Trekker meg derfor stille og rolig ut og ønsker samtlige en moro helg full av musikk, film og fyll

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Husker at jeg en gang la ut link til det, og jeg kan forsikre deg om at vilkårene ikke var urimelige..
    På samme måte som du forsikrer oss om at det er hørbar forskjell på kabler, men du kan ikke bevise det...er det denne forsikringen du sikter til?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    På samme måte som du forsikrer oss om at det er hørbar forskjell på kabler, men du kan ikke bevise det...er det denne forsikringen du sikter til?
    Djiiz.. Hadde jeg brukt like mye tid som visse skeptikere her inne på å lete etter bevis, hadde jeg hatt behov for ett liv

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Djiiz.. Hadde jeg brukt like mye tid som visse skeptikere her inne på å lete etter bevis, hadde jeg hatt behov for ett liv
    Hahaha, du er skikkelig morsom altså. Nei du er ikke det...

Det er ikke snakk om å lete etter bevis, men å vente på bevis. Og vi venter og vi venter.

Dere kabelnisser er ikke helt tomme mellom ørene regner jeg med, så dere må jo ha en viss forståelse for at noen krever en form for håndfast bevis når noen mennesker går imot all verdens fysikere og elektroingeniører, og går på tvers av alle kjente fysiske lover ved å påstå at de hører forskjell på kobbertråder fra forskjellige produsenter?
    Hvordan kan du ignorere det faktum at ingen opp gjennom tidene har klart å høre forskjell i en blindtest? Eller det fakum at alle mennesker så til de grader er et lett bytte for placebo?

Hvis dette ikke er noe du tenker på, eller bryr deg om, så vet jeg hvem som har behov for et liv i virkeligheten....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om å lete etter bevis, men å vente på bevis. Og vi venter og vi venter.
    Hvorfor vente å vente? Om det skulle komme beviser på at det faktisk er hørbare forskjeller så hjelper ikke det dem(du) som ikke hører forskjell.

.....så dere må jo ha en viss forståelse for at noen krever en form for håndfast bevis når noen mennesker går imot all verdens fysikere og elektroingeniører, og går på tvers av alle kjente fysiske lover ved å påstå at de hører forskjell på kobbertråder fra forskjellige produsenter?
    Vel, den synes jeg er litt tynn, det er fysiske lover som er bevis på at det er forskjell på kabler. Men som du er inne på så er det kansje ikke så lett å høre forskjellene.....

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett noen overbevisende dokumentasjon på at det er hørbare forskjeller, kan du peke meg i retning av noen vitenskapelige artikler?

Og om forskjellene er hørbare så bør de være målbare, men der har jeg sett lite konkret...

Kan du utdype litt mer om hva disse fysiske lovene har å si for kobber i kabler fra biltema vs. kobber fra supra ply?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Og om forskjellene er hørbare så bør de være målbare, men der har jeg sett lite konkret...
    Det er grunnlegende elektrolære at alle kabler kommer med forskjellig resitans, induktans og kapasitans. Disse er målbare og størrelsen på disse faktorene i en kombinasjon vil påvirke signalet. I diskusjonene om disse forskjellene vil gjøre en hørbar forskjellig vil ikke jeg begi meg ut på, men jeg vet det har blir testet med større deler av frekvenspekteret hvor det ble målet forskjell i lydstyrke i enkle deler. Men igjen er dem store nok til at det er hørbart??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvorfor vente å vente? Om det skulle komme beviser på at det faktisk er hørbare forskjeller så hjelper ikke det dem(du) som ikke hører forskjell.
    Vel, jeg venter ikke i den forstand at jeg tror det noen gang vil komme bevis. Det var en måte å poengtere at det allerede ville eksistert bevis hvis det er så store forskjeller som dere påstår. Men det lar vente på seg.

Hvis ikke jeg husker feil så var det en lydtekniker på forumet her som prøvde å måle forskjell på noen signalkabler i et lydstudio med noe måleutstyr. Det var lakrissnører og noen andre kabler. Det var umulig å fange opp endringer som overdøvet egenstøyen fra elektronikken. Hvis det var forskjeller, så ville de selvfølgelig vært så små at et menneske ikke ville oppfattet det. Eller mener dere at endringer som er så små at de ligger under egenstøyen fra elektronikken, er hørbart når musikk spilles?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke jeg husker feil så var det en lydtekniker på forumet her som prøvde å måle forskjell på noen signalkabler i et lydstudio. Det var lakrissnører og noen andre kabler. Det var umulig å fange opp endringer som overdøvet egenstøyen fra elektronikken.
    Det er andre på forumet som har testet det "samme" med med målbare forskjeller.... hørebart vet jeg ikke .... en holdbar test-metode er helt sikkert avgjørende her....

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er grunnlegende elektrolære at alle kabler kommer med forskjellig resitans, induktans og kapasitans. Disse er målbare og størrelsen på disse faktorene i en kombinasjon vil påvirke signalet. I diskusjonene om disse forskjellene vil gjøre en hørbar forskjellig vil ikke jeg begi meg ut på, men jeg vet det har blir testet med større deler av frekvenspekteret hvor det ble målet forskjell i lydstyrke i enkle deler. Men igjen er dem store nok til at det er hørbart??
    Enig i at kabler har forskjellig kapasitans og induktans, men er disse verdiene store nok til at de vil påvirke (farge) de lavfrekvente signalene i "audiobåndet" (20hz-20kHz)? Det er nok der den grunnleggende enigheten om at kabler er forskjellige tar slutt for mange, og jeg må innrømme at jeg ganske skeptisk til hvorvidt man kan høre forskjell på to kabler bygget opp på stort sett samme måte, med tilstrekkelig tverrsnitt, da disse somregel vil skille forholdsvis lite i kapasitans og induktans.

Dette kan også ses litt i sammenheng med analog overføring av video, med båndbredder som kan overstige 200MHz, der blir det meget åpenbart om en kabel ikke er tilstrekkelig for jobben, noe som sikkert mange av brukerne på forumet her kan kjenne seg igjen i med lange strekk med VGA-kabel eller komponent-kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Enig i at kabler har forskjellig kapasitans og induktans, men er disse verdiene store nok til at de vil påvirke (farge) de lavfrekvente signalene i "audiobåndet" (20hz-20kHz)? Det er nok der den grunnleggende enigheten om at kabler er forskjellige tar slutt for mange.........
    Ja, hvis man regner på det så tror jeg forskjellene blir ytterst små, disse faktorene blir også påvirket av hvordan kablet er laget. Hvordan fase, tidforskyving og demping pga disse små faktorer skal være uvisst fra min side. Men det er helt klart de fysiske lovene gjelder for kabler også, spesielt i industrien på lengre kable-strekk. Poenget mitt er når skeptikeren sier at nissene går i mot alle fysisk-lover, forskere og ingentingjører så tar dem feil, men dem har rett når dem sier at nissene går i mot blindtester og det hørbare aspekteret.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, du er skikkelig morsom altså. Nei du er ikke det...

Dere kabelnisser er ikke helt tomme mellom ørene regner jeg med, så dere må jo ha en viss forståelse for at noen krever en form for håndfast bevis når noen mennesker går imot all verdens fysikere og elektroingeniører, og går på tvers av alle kjente fysiske lover ved å påstå at de hører forskjell på kobbertråder fra forskjellige produsenter?
    Hvordan kan du ignorere det faktum at ingen opp gjennom tidene har klart å høre forskjell i en blindtest? Eller det fakum at alle mennesker så til de grader er et lett bytte for placebo?

Hvis dette ikke er noe du tenker på, eller bryr deg om, så vet jeg hvem som har behov for et liv i virkeligheten....
    Det finnes noen ingeniører som er kabelnisser og :roll: . Når det gjelder bevis er det vel dere som ikke hører forskjell som må komme med de. Vi som hører forskjell trenger ikke det. Vi må nok bare enes om at noen hører forskjell og andre ikke og at vi ALDRI blir enige om det.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om det er umulig å måle forskjell, men høre forskjell... så er det godt nok for deg?

Blir nesten som nazismen dette her... Den ariske rasen er vist bedre enn de andre, siden den har et annet ytre.... Ja jøss

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...ate/1209913892

har også 8 stk Argon 5452 banana :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Når det gjelder bevis er det vel dere som ikke hører forskjell som må komme med de.
    Klarer ikke dy meg.

Hvordan skal jeg bevise at det er lydmessige forskjell på kabler når jeg ikke hører forskjell? Det er umulig for meg å bevise at du ikke hører forskjell, eller mer generelt, bevise at ingen hører forskjell, men det er mulig for deg å bevise at du hører forskjell. Dette er grunnleggende logikk innen forskning.

Hvorfor er det ingen som klarer å høre forskjell når de ikke ser hva som spilles, når de ved seende lytting hevder det er så store forskjeller på kabler? Den eneste variablen er at synet blir koblet ut av ligningen. Synes dere ikke dette er pussig?

Det er ingen tvil om at det er mulig å måle forskjeller på kabler. Spørsmålet er om de målte forskjellene er hørbare.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det står en rosa elefant på kjøkkenet."

"Det tror jeg ikke noe på."

"Neivel, gå og sjekk da!"

"Døra er låst..."

"Synd for deg, for det står faktisk en rosa elefant der."

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg hørte en endring i lyden etter vi byttet høyttalerkabel.

-Gjorde du? Jeg hørte ingen endring. Kan du bevise at du hørte en endring?

-Nei. Hvis ikke du tror meg, er det din jobb å bevise at jeg ikke hørte en endring.

Det blir selvfølgelig helt på hodet. Bevisbyrden ligger på han som påstår å høre forskjell. Man kan ikke påstå hva som helst, og så skal det være opp til motparten å bevise at det er pølsevev.

-Jeg er så spenstig at jeg klarer å hoppe 100 meter opp i lufta. Hvis ikke dere tror meg, er det deres jobb å bevise at ikke jeg klarer det....

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva som skjer? har dere gått helt av skaftet?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilsynelatende...

Kabel debattene her på forumet er meningsløse. Tydelig at mange kverrulanter med litt for mye tid har tatt veien hit.
    Visst noen tror på forskjell i kabler, så la dem få lov til å tro det, OG diskutere det fritt!!

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •