Kabler til anlegget - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 122
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde ledd meg skakk hadde han valgt riktig å du måtte reise hjem me 10.000mindre. tross alt 50-50 her... ikke smart å satse mye penger på det Zebulon

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har heller aldri hørt forskjell på kabler, låter like godt med 0,5 kobbertråd og supraply 3.4... slegga i 1515 er like hard å fin med begge

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    har heller aldri hørt forskjell på kabler, låter like godt med 0,5 kobbertråd og supraply 3.4... slegga i 1515 er like hard å fin med begge
    Auda...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S0und's
    mye forskjellig.. VDH kabelen var overhode ikke verdt prisen mener jeg, synes den farget hele lydbildet, ble veldig kunstig i mellomtona.. Nordost kabelen var ganske god, mye som skjedde her (opp fra de rimligere kablene). Biltema/ Argon var veldig like... men låt kjedelig. Xindak FS-2 til 3200kr var den kabelen som låt absolutt best!
    Bra jobbet Sounds, jeg har selv vært skeptiker i mange år og etter å ha vært med i noen tester så er jeg overbevist at det er forskjeller. Jeg har også B&W 704 og jeg mener forskjellene er små eller ingen, men i utganspunktet så mener jeg kabler ikke er vært prisen uansett. Jeg har test som du VDH og Nordost, og noen billig greier, jeg mener det er bakdeler og fordeler med alle disse.

Kan du utdype litt mer hva du mener forskjell er på disse kablene du har testet? Mørk, lys, holografi, skarp, dempet? 704 er ganske tynne i toppen og hos meg demper VDH-kablen litt på bekostning holografi. Nordost noen skarpere, men bedre holografi.........??

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel, uansett hvor god den er, er ikke istand til å vise holografi hvis ikke anlegget er istand til det.

Nordost er i mine øyne (og ører), ærlige kabler, og kan fort låte tynt siden de ikke "slører" like mye i toppen som enkelte andre. Opplever en helt annen utklingning av instrumenter der enn andre steder. En type som jeg regner som mere realistisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    En kabel, uansett hvor god den er, er ikke istand til å vise holografi hvis ikke anlegget er istand til det.
    Enig med deg, og jeg mener det er ganske relevant at man har et hi-fi anlegg med god oppløsning og holografi før man eventuelt hører en nevneverdig forskjell.

Edit: Hvis man går så langt sier hvilken kabel som er best så er det veldig subjektivt og egentlig lite troverdig. Det er mange forhold som vil påvirker resultatet, alt fra enkelt komponenter, rom, musikk, smak og behag osv. En kabel som gir et løft hos deg gir nødvendigvis ikke et løft hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    hadde ledd meg skakk hadde han valgt riktig å du måtte reise hjem me 10.000mindre. tross alt 50-50 her... ikke smart å satse mye penger på det Zebulon
    Det er ikke sånn det virker.

I en riktig gjennomført ABX blindtest er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og noe 50/50 tipperesultat er langt fra sannheten.

Det skal gjøres et minimum av 20 forsøk der lytteren skal avgjøre om X er A eller B i hver runde (les nærmere om ABX blindtest for full forklaring). Klarer lytteren dette 18 ganger (helst 20), er det bevist med en gitt prosent at lytteren faktisk hører forskjell under akkurat disse omstendighetene. Et positivt resultat ville forøvrig være det første som er gjort til nå...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis en MAC er kilden du basere dine lytteinntrykk på skjønner jeg veldig godt at du ikke hører forskjell. Du må nok opp på highend utstyr og skikkelige innspillinger. Hvis man bruker PC'n og MP3 så duger alt av kabler like bra.
    Det er gjort ABX blindtester med anlegg og rom i millionklassen der eieren av anlegget ikke klarte å skille kablene fra hverandre så det argumentet der holder ikke mål.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: les denne tråden og få et godt innblikk i ulike syn på kabler:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det er ikke sånn det virker.

I en riktig gjennomført ABX blindtest er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og noe 50/50 tipperesultat er langt fra sannheten.
    Ivaols, tror du misforstår innlegget til JBT. Han mener det er 50% kjanges for at Zebulon taper 10.000kr. At fordelingen i virkeligheten er 50-50 tror ikke jeg, men hadde vært mye penger å tape på enkel påstand som Zebulon "ikke" kan vinne.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner

Tar en de tidligere ABX blindtester i betraktning vil likevel vekten tippe kraftig i den ene retningen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Enig med deg, og jeg mener det er ganske relevant at man har et hi-fi anlegg med god oppløsning og holografi før man eventuelt hører en nevneverdig forskjell.

Edit: Hvis man går så langt sier hvilken kabel som er best så er det veldig subjektivt og egentlig lite troverdig. Det er mange forhold som vil påvirker resultatet, alt fra enkelt komponenter, rom, musikk, smak og behag osv. En kabel som gir et løft hos deg gir nødvendigvis ikke et løft hos meg.
    Ja det er på disse tingene at forskjellene kommer klarest frem. Å kun høre etter bass blir feil siden musikksignalets mest sarte del ofte ikke er den delen man hører først.

Stemmer det du... I mitt anlegg hadde jeg både en DIY-kabel av SC-kobber med Bulletplug'er og ett sett med BM en stund og hos meg merktes forskjellene relativt godt, mens en som hadde 804N med Arcam FMJ knapt hørte noen forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntrykk av at de fleste nisser hører veldig tydelige forskjeller på kabler, og de har som regel ikke vanskelig for beskrive hvordan det låter. Det er tykt, tynt, slørete, åpet, innestengt, gjennomsiktig, realistisk, luftig, tørt og ærlig, for å nevne noen.
    Rosa fløyel er også nevnt, uten at jeg klarer å forestille meg hvordan det måtte låte.

Jeg forventer at en person som påstår å høre slike tydelige beskrivende forskjeller, ikke har noe som helst problem med å velge rett kabel hver eneste gang i en blindtest. Jeg tror det er umulig å gjette seg frem til riktig kabel 20 ganger, derfor er jeg ikke redd for å satse pengene. Når det er sagt, så vil det være verdt hver eneste krone hvis det viser seg at en person faktisk klarere å velge riktig hver gang, uansett om det er et resultat av gjetting eller superører. Det vil ikke være noe annet enn beundringsverdig begge deler.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det er gjort ABX blindtester med anlegg og rom i millionklassen der eieren av anlegget ikke klarte å skille kablene fra hverandre så det argumentet der holder ikke mål.
    Jada, kjøper man anlegg i millionklassen så gjør man det ikke fordi man liker å høre, eller hører godt og liker å få fram de siste detaljene i musikken. Da gjør man det fordi man har behov for å vise hvor mye penger man har (eller hadde :-P). Ikke rart han ikke hører forskjell, da fokuset ligger helt andre steder.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, kjøper man anlegg i millionklassen så gjør man det ikke fordi man liker å høre, eller hører godt og liker å få fram de siste detaljene i musikken. Da gjør man det fordi man har behov for å vise hvor mye penger man har (eller hadde :-P). Ikke rart han ikke hører forskjell, da fokuset ligger helt andre steder.
    Antar du har lest om fyren siden du uttaler deg så bastant? Regner også med du kjenner flere med anlegg i millionklassen så du har litt bakgrunn for å slenge ut en slik påstand?

Bruker man noen millioner på rommet og anlegget tipper jeg også at en er totalt likegyldig til lydkvalitet og musikk. Akkurat som alle de på dette forumet som bruker mange penger på hobbyen (ta en rask titt på topp 10 på hifi og hjemmekino for å finne noen eksempler). De bryr seg heller ikke om lydkvalitet...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må heller ikke ett hjemmekinoanlegg forveksles med ett musikkanlegg

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et litt merkelig argument som sier at du ikke er villig til å forandre mening uansett hvor mye informasjon du får i fanget. En seriøs skeptiker derimot, som f.eks. James Randi, er den første til å føye seg om noe nytt måtte være forsøkt og bevist. Selv om han i utgangspunktet ikke trodde på det. En skeptiker er bare ute etter sannheten.

Forresten, James Randi bryr seg ikke spesielt om høyttaler-kabler, men hovedsaklig om å ta knekken på "overnaturlige" fenomener.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevnte James Randi ble "utfordret" av en meget anerkjent spaltist og audiofil.. Men, som trekte seg siden han ikke fikk bruke sitt anlegg/kabler i testen.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nevnte James Randi ble "utfordret" av en meget anerkjent spaltist og audiofil.. Men, som trekte seg siden han ikke fikk bruke sitt anlegg/kabler i testen.
    Ok, det er godt mulig. Egentlig ville jeg bare si hvordan en ekte skeptiker skiller seg fra andre.

Hvor kan jeg lese mer om utfordringen? Kan ha vært urimelige kriterier for alt jeg vet.

Det med kabler skiller seg dessuten stort fra det JR egentlig driver med. Når det faktisk er noe teknisk er det lett å manipulere om man selv får stille med komponenter. Manipulering KAN gjøres i alle ledd med eneste formål å skille A fra B. Jeg sier ikke at utfordreren hadde planer om det, men fordi muligheten er der er det ikke akseptabelt. Når så mye penger står på spill er det klart folk kan bli utspekulert, og det er ikke slik JR jobber. Ting kan ikke overlates til tilfeldighetene hvis noe faktisk skal bevises eller avkreftes. Det er også en kjent sak i forskning.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •