Kabler til anlegget - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 122
    Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis en MAC er kilden du basere dine lytteinntrykk på skjønner jeg veldig godt at du ikke hører forskjell. Du må nok opp på highend utstyr og skikkelige innspillinger. Hvis man bruker PC'n og MP3 så duger alt av kabler like bra.
    Godt svar, er enig i dette. prøvet meg frem og det er forskjeller! så dette med kabler er fra øre til øre :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis en MAC er kilden du basere dine lytteinntrykk på skjønner jeg veldig godt at du ikke hører forskjell. Du må nok opp på highend utstyr og skikkelige innspillinger. Hvis man bruker PC'n og MP3 så duger alt av kabler like bra.
    ...../ signerer den jeg

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

nedlastet musikk av sorten 128-256 dårlig sort, 320kan også være dårlige filer fordi om det er høy bitrate,

spiller du av en god plate igjennom en cd spiller til forsterker hjelper det med bedre kabler istede for skolisser. dette er min mening. brente cd'er med dårlig kvalitet er det ingenting å gjøre noe med. da funker skolisser utmerket

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var kabeldiskusjonene igang igjen ja. Overhodet ikke sjokkert over hvem som har skrevet hva i de siste fem innleggene...

Jeg vil anbefale trådstarter å stikke en tur til biltema og kjøpe 2x2.5mm2 kabelen der, og så legge den slik at den ikke ligger inntil strømkabler, alternativt i 90 graders vinkel over/under, så får du utelukket endel potensiale for støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    brente cd'er med dårlig kvalitet er det ingenting å gjøre noe med. da funker skolisser utmerket
    Korreksjon: En brent CD i vanlig audio-CD-format er selvfølgelig akkurat like god som originalen.
    Hvis CD'en derimot er brent fra MP3 er den nødvendigvis begrenset av kildematerialet....men folk som sløser slik med plast burde straffes.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi skal la det være opp til TS selv å gjøre opp en mening om det er forskjeller eller ikke. Hvis du spør pent kan du alltids høre med HFK om lån av VDH mot depositum og kjøpe ett sett med Biltema for å prøve selv. Alltid morsomt å teste en gang iblandt

Ser at du bruker en surroundforsterker som pre... greit nok, men den vil ha en forvrengende effekt på lydsignalet. Eller gi den ett rundere og mere behagelig lydbilde. Om det er "riktig" lyd...? Mine erfaringer er at ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd, og har testet litt kabler hist og pist og erfart at man ikke bare smekker det første og beste inn i ett bra oppsett. Om forskjellene rettferdiggjør prisen? Det får være opp til den enkelte... Og hvilken type lyd men liker.

Personlige erfaringer? Eichmann E4(6), Kimber 4tc eller 8tc. Ganske så gode med Nordost sine.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Korreksjon: En brent CD i vanlig audio-CD-format er selvfølgelig akkurat like god som originalen.
    Hvis CD'en derimot er brent fra MP3 er den nødvendigvis begrenset av kildematerialet....men folk som sløser slik med plast burde straffes.

selvfølgelig menes det her at en brenner ut mp3'er på cd. regner ikke med at en brender sine vanlige cd'er for å høre på kopiene...

siden han bruker pc regner jeg med han laster ned musikk.

test selv å se hva som blir best.
    kan si at tema og clas ohlson sine ht-kabler blir fort skrukkete og stygge etter du ruller dem sammen, strekker dem ut et par ganger.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    clasern sine kabler ville jeg styrt unna, de er ikke særlig bra å jobbe med, og tåler ikke å bli kveilet opp flere ganger, som JBT er inne på her. Dette problemet har jeg dog ikke opplevd med biltema sine kabler, selv etter et par flyttinger.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror vi skal la det være opp til TS selv å gjøre opp en mening om det er forskjeller eller ikke. Hvis du spør pent kan du alltids høre med HFK om lån av VDH mot depositum og kjøpe ett sett med Biltema for å prøve selv. Alltid morsomt å teste en gang iblandt

Ser at du bruker en surroundforsterker som pre... greit nok, men den vil ha en forvrengende effekt på lydsignalet. Eller gi den ett rundere og mere behagelig lydbilde. Om det er "riktig" lyd...? Mine erfaringer er at ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd, og har testet litt kabler hist og pist og erfart at man ikke bare smekker det første og beste inn i ett bra oppsett. Om forskjellene rettferdiggjør prisen? Det får være opp til den enkelte... Og hvilken type lyd men liker.

Personlige erfaringer? Eichmann E4(6), Kimber 4tc eller 8tc. Ganske så gode med Nordost sine.
    Ser den.. kastet ut hjemmekinoreciver & HTM4s at dette oppsettet, da gløden for stereo kom sterkt tilbake etter horten messa! så er stereo på 704 har tatt alle komponentene ut av racket, prøvd og byttet kabler, prøvd: Xindak FS-2, VDH Mangum Hybrid, Biltema, Argon, Nordost flatline gold.

mye forskjellig.. VDH kabelen var overhode ikke verdt prisen mener jeg, synes den farget hele lydbildet, ble veldig kunstig i mellomtona.. Nordost kabelen var ganske god, mye som skjedde her (opp fra de rimligere kablene). Biltema/ Argon var veldig like... men låt kjedelig. Xindak FS-2 til 3200kr var den kabelen som låt absolutt best!

Har satt en kabel på hver høyttaler, flyttet balansen frem og tilbake hørt, lyttet og byttet kabler og kom frem til at det er noe forskjeller men at det i den forstand ikke altid er verdt hver eneste krone! forsåvidt gjort dette i samarbeid med noen kamerater og alle var enige i at det hjalp bare med og legge strømkabler for seg og alle signal / ht kabler for seg selv.. betydelig mindre støy. alle var enige i at det ER hørbar forskjell.. får se om det ikke blir DIY på meg utsende på kabelen har mye å si for min bedre halvdel.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal sies at jeg IKKE bruker pc som lydkilde.. egen CD-spiller som tar seg av den jobben

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, DIY er morsomt!!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fremdeles ikke forstått argumentet med at kabler bare utgjør en forskjell på dyrere anlegg, og der kilden er noe annet enn MP3..

Hvorfor oppleves ikke den samme forskjellen om man setter kabelen på et rimeligere anlegg, eller spiller av komprimert musikk?

Jeg ser ikke helt sammenhengen. Burde ikke kabelen påvirke alle systemer på samme vis?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Har fremdeles ikke forstått argumentet med at kabler bare utgjør en forskjell på dyrere anlegg, og der kilden er noe annet enn MP3..

Jeg ser ikke sammenhengen og syns det virker urimelig.

Hvorfor oppleves ikke den samme forskjellen om man setter kabelen på et rimeligere anlegg, eller spiller av komprimert musikk?
    har ikke noe *kjempe dyrt* anlegg for og si det sånn og ja det er noen forskjeller på rimligere anlegg, men merker ikke dette i like stor grad.

når det gjelder mp3-filer er dette komprimerte filer der mye data er borte. og da låter de bare ikke like bra som eks lossless osv. når du har en ukomprimert fil, vil alle *detaljene* være her, men kommer kanskje ikke ordentlig frem. Derfor vi merker en større forskjell med bedre kabler ?

correct me if im wrong har ikke peiling på data bare for og ha sagt det :-P bare hørte store og små forskjeller ved bytte av kabler.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16bit / 44.1kHz er jo i seg selv et ganske råttent digitalformat, men alle er vant til det, så ingen bryr seg... med 24bit / 192kHz så beholder man faktisk frekvensinformasjon og oppløsning som ørene kan nyttiggjøre seg mtp. overtoner.

MP3 gjør det bare verre, og det diskuteres om dette faktisk kan føre til hørselsskader, men har ikke sett noe definitivt om det enda.

Et anlegg er uansett bare så bra som det svakeste ledd. Med MP3 så blir det svakeste leddet faktisk kilden, muligens med unntak av om du bruker sprengtråd som høyttalerkabel - og da kun fordi at sprengtråd har for lite tverrsnitt til å klare å lede strøm nok til en normal høyttaler...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Noen høyttalerfabrikker bruker dyr internkabel etter press fra forhandlere.
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Denne påstanden vil jeg gjerne se en dokumentasjon på.
    Du skriver mye bra, men dette er en av de tynneste påstandene jeg har sett på lenge!! :-D
    Jaja, den er ikke det grann tynnere enn de påstandene som kommer fra deg og de andre troende, om de store forskjellene kablene utgjør. Uten at du, eller noen andre nisser kan legge frem et bitte lite snev av dokumentasjon på de påståtte forskjellene.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder detaljer. Hva er egentlig detaljer? I denne sammenhengen er det for meg et ullent mystisk ord som dekker det aller meste, og er derfor ikke særlig beskrivende. Det er klart at lav bitrate på en lydfil vil fjerne informasjon i forhold til f.eks. en CD. Vil ikke dette også fremstå som detaljer?

Eller er det bare noen elementer (detaljer) av musikken en dyr kabel gjør noe med?

Jeg sliter litt med å forstå akkurat det, selv om jeg har sett argumentet mange, mange ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler.

Synes denne dsikusjonen er bortkastet. Hovedsaken her er jo om DU synes det er verdt det. Hva andre mener er vel ikke så nøye. For spør du her så får du vel alle meninger. Kjøper du kabel til 100K og synes det er verdt det kan vel de andre DR*** i det. Det er ikke demses penger som brukes uanskvett.:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zebulon: Så lenge jeg ikke vet hva anlegg og erfaring med lytting du har, så tar jeg ikke den kommentaren din spesielt alvorlig

Cyr: Godt poeng, men tenk deg følgende scenario: Hver komponent har en egenlyd, en måte å farge lyden på og jo dyrere bedre kvalitet jo mindre farget blir de. Musikksmaken har mye å si her, for på forvrengt musikk så har anlegget mindre å si, men heller mengden strøm og høyttalernes evne til å gjengi. Mens på akustisk musikk hvor det er mye info i diskantområdet så kreves det mer av evnen til å levere minst mulig ufarvet. Har erfart at akkurat der har kabler litt å si. Forskjellen for min del er ikke bare det som har med gjengivelsen av instrumentene (anslag, dynamikk) men dybden på lydbildet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BGuarden: Kan jeg få lov til å komme opp til Bodø med 10000,- i lomma som jeg overrekker deg hvis du kan høre forskjell på noen kabler i en blindtest?

Jeg tar med noen Biltemakabler som vi kan teste opp mot gromkablene du har hjemme som du påstår høres ut som rosa fløyel. Hører du ikke forskjell, betaler du flybiletten min. Tar du utfordringen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: dobbelpost