HDMI kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: HDMI kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI kabel

Har nyss gått til innkjøp av ein LG BD370, og skulle so gjerne hatt ein dugandes HDMI kabel på seks meter til å kobla heile saken til projektoren.
    Har lest litt om sakene, og det blir av nokon sagt at ein billig HDMMI kabel er lika god som ein til tusenvis av kroner, men so var det detta med avstandar... Nokon påstår at skal ein over fem meter, so må ein ha dyrare og bedre kablar...
    So eg lurer da på to ting; må ein betala i dyre dommar når ein skal over fem meter, og kor kan eg få tak i ein HDMI kabel på seks meter...? Har stort sett funne kablar på tre, fem og ti meter... men det skal seiast at eg har ikkje leitt so voldsomt grundig...

Nokon so kan hjelpa?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt strekk så er det greit og koste på litt.
    Pass på at den er magnetisk skjermet og at det er en solid hdmi kontakt som sitter godt i kontakten.

Korte hdmi kabler under 3 meter har prisen fint lite og si, bare se at det er sikkelige kontakter på den som sitter godt i kontakten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra (og rimelige) HDMI kabler her:

HDMI Cables from Blue Jeans Cable

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opp til 10 meter vil de fleste billige kablene fra biltema eller clas fungere som en drøm. Kjøp og prøv. Funker det ikke hos deg, leverer du den bare tilbake og prøver noe annet. Fungerer den, har du spart mange penger.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen HDMI-kabler. Fra DVD-opptaker, HD DVD, Blu-ray/HD DVD-kombo, PS3, XBOX 360, HTPC og WD TV. Disse går til en 4X2 switch, og fra den går to kabler til TV og projektor. Samtlige kabler er billige. De fleste er fra Clas Ohlson, hvilket inkluderer ti-meteren til projektoren. Jeg har ikke opplevd noen problemer. Bildet (og lyd) kommer alltid helskinnet frem. Husk at sålenge du har komplett bilde (uten dropouts) så er alt i skjønneste orden. En dyrere/penere/bedre skjermet kabel gir ikke bedre bilde. Kommer derimot signalet ikke frem, kan det være en idé å prøve for eksempel denne:
    Argon

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med spareblære, clasi funker fint! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, høyres bra ut
    Da har eg egentlig berre eit spørsmål, og det er om nokon veit ei nettsjappe som har(viss det finst) HDMI kabel på seks meter til salgs.
    Viss ikkje får eg gå for ein på ti meter, men kunne godt tenkt å sluppe å hatt fire meter "ubrukt" kabel liggande å slenga....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på HDMI-kabelen vil påvirke styrken på selve signalet som mottakerbrikken i TV'en eller projektoren ser. Så lenge signalstyrken er god nok til at brikken kan gjenvinne fullt signal (ved bruk av såkalt "cable equalization"), så vil alt fungere som normalt.

Befinner man seg i grenseland, så kan dette gi utslag på forskjellig vis som f.eks. dårlig syncing og at bildet faller ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darco
    OK, høyres bra ut
    Da har eg egentlig berre eit spørsmål, og det er om nokon veit ei nettsjappe som har(viss det finst) HDMI kabel på seks meter til salgs.
    Viss ikkje får eg gå for ein på ti meter, men kunne godt tenkt å sluppe å hatt fire meter "ubrukt" kabel liggande å slenga....
    6 meter er en standard lengde hos mange produsenter, så det er ikke noe problem...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darco
    OK, høyres bra ut
    Blue Jeans UK selger bl.a. i lengde på 20 fot. Selger ordner alt med norsk moms etc -- ingen påslag eller gebyrer på den prisen du betaler ved kjøp.
    HDMI Cables from Blue Jeans Cable

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Kvaliteten på HDMI-kabelen vil påvirke styrken på selve signalet som mottakerbrikken i TV'en eller projektoren ser. Så lenge signalstyrken er god nok til at brikken kan gjenvinne fullt signal (ved bruk av såkalt "cable equalization"), så vil alt fungere som normalt.

Befinner man seg i grenseland, så kan dette gi utslag på forskjellig vis som f.eks. dårlig syncing og at bildet faller ut...
    Min erfaring med altfor lange hdmi kabler er at jeg kun fikk noen bitte små røde prikker spredd over deler av skjermen. De var ikke stort større en pixlene. Dette var med 20 meter kabel. Lyd og bilde var ellers bra, det var kun de små prikkene. Med 15 meter så blei alt perfekt.

Har også et par 10-metere som jeg aldri har hatt problemer med uanset hvilket utstyr jeg har koblet til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som jeg sa, så kan dette gi seg utslag på forskjellig vis.

Ditt eksempel skulle illustrere at selv om HDMI-standarden benytter digital signaloverføring, så er det ikke alltid slik at enten har man bilde eller så har man ikke bilde.

I det tilfellet du nevner så klarte mottakerbrikken å gjenvinne mesteparten av den romlige bildeinformasjonen, men ikke alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditt eksempel skulle illustrere at selv om HDMI-standarden benytter digital signaloverføring, så er det ikke alltid slik at enten har man bilde eller så har man ikke bilde.
    Det er vel heller sånn:

Enten har man perfekt bilde, eller så ser/hører man klart at noe er galt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et perfekt bilde er uheldigvis i mange tilfeller subjektivt, og om skjermen er liten (TV og ikke lerret) vil det ikke nødvendigvis være lett å se eventuelle "mangler" ved bildet. Og selv om man måtte se at noe er galt, så er det som oftest ikke en enkel sak å identifisere hvilken komponent som er årsaken uten å prøve seg frem...

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et perfekt bilde er uheldigvis i mange tilfeller subjektivt, og om skjermen er liten (TV og ikke lerret) vil det ikke nødvendigvis være lett å se eventuelle "mangler" ved bildet. Og selv om man måtte se at noe er galt, så er det som oftest ikke en enkel sak å identifisere hvilken komponent som er årsaken uten å prøve seg frem...
    +1

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •