Optisk kabel -> Minijack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk kabel -> Minijack

Har klart å samle mine HDMI-kilder i min nye Samsung-TV og ønsker å få lyd ut i et sett Bose 2.1 PC-høyttalere. TVen har kun optisk ut og Bose har bare USB og Minijack inn (tror det er det det heter). Noen tips? En forsterker blir vel totalt overkill her?

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du inn med en DAC (digital-analog-converter) med optisk (digital) inn og 3.5mm jack (analog) ut.
    Eller kanskje den 3.5mm inngangen er for toslink?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får du tvsignaler fra? Paraboltuner, altibox ect? I så tilfelle, ta lyd fra disse...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Her må du inn med en DAC (digital-analog-converter) med optisk (digital) inn og 3.5mm jack (analog) ut.
    Eller kanskje den 3.5mm inngangen er for toslink?

Yepps - det høres helt riktig ut. Bose sier om inngangen: "connection for a second audio source such as an MP3 player" Går ut fra at dette ikke er noe optisk, nei... Har du noen ide om hvem som leverer en slik DAC?

Takk skal du ha

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Hvor får du tvsignaler fra? Paraboltuner, altibox ect? I så tilfelle, ta lyd fra disse...
    Problemet mitt er at jeg har flere kilder (Digital kabelTV, PS3, PC)...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da trenger du en eller annen form for dac...

Beresford har 2 forskjellige som gjør en kjempe god jobb. TC-7510 har to coax innganger og 2 optiske mens TC-7520 har 2 coax, 1 optisk og 1 usb.

Så lenge du har flere kilder er det bedre (rent lydmessig) å ikke koble de via tv´en men via en dac og så til høytalerene. Beresford sine dacer har 2 utganger, både passive og aktive, slik at den også kan brukes som en forforsterker.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford TC-7520 kommer på ca 1700,- inkl frakt fra UK

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da trenger du en eller annen form for dac...

Beresford har 2 forskjellige som gjør en kjempe god jobb. TC-7510 har to coax innganger og 2 optiske mens TC-7520 har 2 coax, 1 optisk og 1 usb.

Så lenge du har flere kilder er det bedre (rent lydmessig) å ikke koble de via tv´en men via en dac og så til høytalerene. Beresford sine dacer har 2 utganger, både passive og aktive, slik at den også kan brukes som en forforsterker.

Ja, skjønner det med lydkvaliteten - og skal vurdere om jeg blir nødt til å gå den veien...

Men har det "ordentlige" anlegget mitt i eget rom og denne løsningen er mest sånn til stue/TV-bruk hvor jeg ikke krever så utrolig mye av lyden (jeg går ut fra at den ikke er direkte DÅRLIG?), så ser jeg en stor fordel i at det er den aktive TV-kilden som bestemmer lyden som skal ut. Færre knapper å trykke på for unger og besteforeldre

Fant denne - kan den kanskje gjøre jobben: AVshop.no / GEFEN Konverter Digital>Analog Audio

Takk

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC er vel litt overkill her. TV'en har sikkert scartkontakt, og da er det vel bedre å ta lyden fra scartkontakten.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superbowser
    Ja, skjønner det med lydkvaliteten - og skal vurdere om jeg blir nødt til å gå den veien...

Men har det "ordentlige" anlegget mitt i eget rom og denne løsningen er mest sånn til stue/TV-bruk hvor jeg ikke krever så utrolig mye av lyden (jeg går ut fra at den ikke er direkte DÅRLIG?), så ser jeg en stor fordel i at det er den aktive TV-kilden som bestemmer lyden som skal ut. Færre knapper å trykke på for unger og besteforeldre

Fant denne - kan den kanskje gjøre jobben: AVshop.no / GEFEN Konverter Digital>Analog Audio

Takk
    Den gjør akkurat det du spør etter, men du må ha en dobbel-hann-RCA til minijack-kabel. De koster ikkeno'.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    DAC er vel litt overkill her. TV'en har sikkert scartkontakt, og da er det vel bedre å ta lyden fra scartkontakten.
    Den er nok såpass ny at den ble levert uten SCART. Ellers er lydinngangene merket som innganger

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Den gjør akkurat det du spør etter, men du må ha en dobbel-hann-RCA til minijack-kabel. De koster ikkeno'.
    Supert - skal prøve. Så det - og har vel en liggende, kanskje

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superbowser
    Den gjør nok jobben mer enn godt nok til ditt bruk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Den gjør nok jobben mer enn godt nok til ditt bruk
    Yepps - den gjør akkurat det den skal. Glimrende

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil bare informere deg om at ting fortsatt er som det var på min 3 år gammle tv, kan du bare å glemme å få lyd ut av den digitale utgangen din. slik det var på min tv kunne denne kun brukes om du brukte den innebygde dekoderen i tven, så vil sterkt anbefale deg å finne ut av om du får lyd ut av denne digitale utgangen uansett hvilken inngang på tven du bruker, før du kjøper eller gjør noe som helst

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det fungerte helt glimrende. TV'en min er helt ny - Samsungs LED-serie.

Bose gjør forøvrig en glimrende jobb som TV-lyd. Masse tydelig stemme og bra bakteppe selv på lavt volum. Det var egentlig primærårsaken til at jeg kastet ut mitt HK/System Audio-anlegg - det ble for "stor" og krevende lyd og total overkill for normale TV-programmer.

Kjører bærbar PC inn direkte på USB mot Bose, ruter Playstation 3 og digital dekoder inn i TV via HDMI og ut igjen til Bose via optisk & DAC'en. Mer enn god nok lyd for stuebruk med naboer under og over Eneste drawback er et jeg ikke får styrt volum fra TV-fjernkontrollen.

Neste prosjekt er å bruke kabel-tv-kortet direkte i TVen, så kan jeg kaste ut enda en boks og en fjernkontroll. Veldig renslig oppsett blir det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •