Høyttaler kabler! Tips til gode budsjett kabler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ja, lyden slipper ikke igjennom. Løsner man litt på bøyen, vil musikken strømme ut i dobbel hastighet. Ikke noe for en hi-fi- eller musikkelsker.

Alvorlig:

Det er meget mulig at kabler med ulike innlegg eller lagdeling (f.eks. koaksialkabel) kan få skader ved krappe bøyer. For en vanlig kabel med kobberleder i plastisolasjon er det vanskelig å se at en enkelt gangs bøy skulle skade. Bøyer man ut og tilbake noen hundre ganger, derimot, vil den sikkert knekke.
    Det er sikkert derfor jeg ikke får spillt høyt nok.

Mine er ikke direkte knekket i 90 grader, men de går fra taklist og ned vegg i hjørnet og det blir jo ca 90 grader. Har liten tro på at det ødelegger for lyden på mitt billig-anlegg ihvertfall. Kablene er dessuten så myke at de tåler nok litt bøying fram og tilbake før de ryker også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Kabler skal uansett IKKE bøyes i noen former for 90 graders vinkel.... FY FY FY!
    Vel, det har blitt noen bilstereobygg siden jeg fikk min første bil for 20 år siden, og de fleste kablene har blitt med videre fra bil til bil. Jeg skal love deg at de har fått mange fine 90 graders knekker og klemmer, de fått skikkelig juling, uten at det verken kan sees eller høres at de har tatt skade av det.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler skal uansett IKKE bøyes i noen former for 90 graders vinkel.... FY FY FY!

Dette er jo selvsagt bare tøys og tull. Alle typer kabler kan naturligvis bøyes i et antall graders vinkel begrenset til lengden..... Hva med en kabel levert på trommel?????

Hvis det er noen begrensning så er det radiusen på bøyen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr spock: Du er klar over hva en 90 graders vinkel er? blir som å bøye kabelen som en L

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr spock: Du er klar over hva en 90 graders vinkel er? blir som å bøye kabelen som en L
    Hvor skarp knekken blir bestemmes av bøyeradiusen. 90 grader er liksom 90 grader uansett hvor "krapp" svingen er.

:-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man unngår som regel å skade kabelen hvis man unngår å bruke hammer eller lignende for å bøye kabelen i et hjørne.

En tommelfingerregel for installasjonskabel er en minimum bøyeradius på 8x kabelens diameter. Kan nok bruke dette for høytalerkabler også.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    En tommelfingerregel for installasjonskabel er en minimum bøyeradius på 8x kabelens diameter. Kan nok bruke dette for høytalerkabler også.
    4 ganger diameter er nok en mer vanlig "regel". Men dette gjelder altså mer avanserte kabelkonstruksjoner, som koaks eller tvundne par. Jeg tror noen her forveksler bøy på selve kabelen og bøy på kabelrør.

8 ganger diameter ville i de fleste tilfeller gjort feste til vegg umulig. Og profesjonelle installatører gir glatt blanke i 4x-regelen også, for å få ting til å passe. Min profesjonelt innlagte bredbåndskabel har i alle fall 6-8 krappe bøyer. Diskuterte nylig dette med en montør, og han påsto at dette ikke var noe problem og at UTP tåler veldig mye mer enn det "reglene" sier. Høyttalerkabler er av en helt annen, og mye enklere/mindre følsom konstruksjon.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 ganger diameter er nok en mer vanlig "regel". Men dette gjelder altså mer avanserte kabelkonstruksjoner, som koaks eller tvundne par. Jeg tror noen her forveksler bøy på selve kabelen og bøy på kabelrør.

8 ganger diameter ville i de fleste tilfeller gjort feste til vegg umulig. Og profesjonelle installatører gir glatt blanke i 4x-regelen også, for å få ting til å passe. Min profesjonelt innlagte bredbåndskabel har i alle fall 6-8 krappe bøyer. Diskuterte nylig dette med en montør, og han påsto at dette ikke var noe problem og at UTP tåler veldig mye mer enn det "reglene" sier. Høyttalerkabler er av en helt annen, og mye enklere/mindre følsom konstruksjon.

Kan du linke til noen kabelprodusenter som anbefaler 4 ganger diameter?

Finner kun fra rundt 8 ganger og oppover... selv på coax..

Edit: Ser 4x diameter anbefales som min bøyeradius på noen kategorikabler.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finner kun fra rundt 8 ganger og oppover... selv på coax..
    Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter Der får du kjøpt Xindak kabler. Veldig gode, og de ser bra ut også

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har kun private samtaler med montører å vise til (pluss egen erfaring, som ligger mange år tilbake i tid og var nesten glemt før jeg begynte å sjekke disse tingene i forbindelse med oppussing).

8 ganger kabeldiameter blir for en koaks- eller UTP-kabel 4-5 cm. De av oss som har fått lagt slike kabler utenpå vegg av proffe installatører, vet at slike bøyer ikke forekommer. De ville stikke langt ut over fot/taklist. Montøren bøyer rett og slett kabelen så mye han bare klarer, og spikrer den fast...

Her som på mange andre områder er det nok sånn, at det er de flinke amatørene som følger regler og produsentanbefalinger. Proffene smeller ting på plass så godt det lar seg gjøre. Og så kan man diskutere hvem som gjør den beste jobben.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har kun private samtaler med montører å vise til (pluss egen erfaring, som ligger mange år tilbake i tid og var nesten glemt før jeg begynte å sjekke disse tingene i forbindelse med oppussing).

8 ganger kabeldiameter blir for en koaks- eller UTP-kabel 4-5 cm. De av oss som har fått lagt slike kabler utenpå vegg av proffe installatører, vet at slike bøyer ikke forekommer. De ville stikke langt ut over fot/taklist. Montøren bøyer rett og slett kabelen så mye han bare klarer, og spikrer den fast...

Her som på mange andre områder er det nok sånn, at det er de flinke amatørene som følger regler og produsentanbefalinger. Proffene smeller ting på plass så godt det lar seg gjøre. Og så kan man diskutere hvem som gjør den beste jobben.
    Greit nok

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når man skal anbefale ting til andre - så synes jeg at man heller skal gjenta det produsenten sier.
    Har aldri sett noen produsentanbefalinger for høyttalerkabel; bare for koaks og TP.

(Skulle forøvrig likt å se hvordan du får 4,5 cm bøyeradius til å passe med 12 mm listverk...)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett noen produsentanbefalinger for høyttalerkabel; bare for koaks og TP.

(Skulle forøvrig likt å se hvordan du får 4,5 cm bøyeradius til å passe med 12 mm listverk...)
    Gir opp diskusjonen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir opp diskusjonen...

Er det fordi du tar feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Utvilsomt.

Jeg hadde tilfeldigvis datablader og installasjonsveiledning for diverse kabel liggende på harddisken -- har sikkert lest det før og hatt det i bakhodet når jeg snakket med montørene.

Koakskabel kan vi holde utenfor her; der et det stivheten i plasten mellom inner- og ytterleder, pluss evt skjerming, som umuliggjør krappe kurver.

Når det gjelder UTP, anbefaler produsenten Draka å ikke bøye kabelen mer enn 8x diameter under installasjonen -- men kabelen kan bøyes til 4x diameter (= ca. 2 cm radius) når den festes.

Dette gjelder altså partvunnet kabel der fastheten i tvinningene har betydning for egenskapene.

Monteringsanvisninger for kontakter viser skarp 90-graders bøy inn til terminal. M.a.o. kan man trygt anta at selve lederne ikke har vondt av dette -- det er tvinningene som er problemet.

Rimelig høyttalerkabel er hverken koaksial eller partvunnet; det er en ren kobberleder uten hokus-pokus. Dermed kan vi trygt gå ut fra at den tåler å bøyes ganske skarpt. Det eneste problemet jeg kan se, er at isolasjonen vil bli sprø med tiden, og sikkert sprekker lettere om den er hardt bendt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett så bruker jeg ikke hammer og banker på kablene. De henger i 90 grader og jeg tviler som sagt på at det har noe å si.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz

Jepp, best å gi seg når man møter folk med bedre fagkunnskap enn en selv.

:-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •