Lik lengde på høyre og venstre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lik lengde på høyre og venstre?

Jeg pleier altid av en eller annen grunn å ha identisk lengde på venstre og høyre høyttalerkabel.

Er det noen grunn til det eller er det like greit med f. eks. 1.5m til venstre og 2.5 til høyre?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg pleier altid av en eller annen grunn å ha identisk lengde på venstre og høyre høyttalerkabel.

Er det noen grunn til det eller er det like greit med f. eks. 1.5m til venstre og 2.5 til høyre?
    Er slik selv men, det har nok ikke noen praktisk betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å bruke den lengden som er naturlig for at kabelen skal rekke fram og ligge fint.

Dersom man mener å oppleve store forskjeller mellom forskjellige høyttalerkabler eller mellom forskjellige kabel-lengder så gir det vel også mening å ha lik lengde på høyre og venstre side. Bare pass på å ikke lage en kveil av den som er for lang...

-k

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo det har noe å si, skal vi se, strøm ledes gjennom kobber med ca 300.000km pr sekund(IIRC). Så hvis kabelen til venstre høytaler er en meter lengre så kommer signalet fram 1/300.000.000 sekund senere. Eller 0.33miliardelts sekund senere=)

Neida, skal ikke ha noe å si, er bare en tvangstanke=)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også litt tvangstanker

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    jo det har noe å si, skal vi se, strøm ledes gjennom kobber med ca 300.000km pr sekund(IIRC). Så hvis kabelen til venstre høytaler er en meter lengre så kommer signalet fram 1/300.000.000 sekund senere. Eller 0.33miliardelts sekund senere=)

Da har jeg ett spørsmål til deg, som jeg håper du kan belyse..

I ett oppsett jeg satt opp en gang, hadde vi seperate potmeter med lysdioder som viste "klippe/belastningsgrensen" til forsterkerne.. På den ene siden var det 1 meter kabel ( det var den siden forsterkeren stod på ) og den andre siden hadde vi 15 meter.. Hvorfor så det da ut som om forsterkeren jobbet hardere på den siden vi hadde 15 meter kabel, altså den gjorde større utslag i lysdioden til potmeteret..

?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved en eller annen lengde så får det noe å si. Kanskje for 100 meter, kanskje for 100 kilometer.

Men når det først får noe å si, så tror jeg ikke at propagasjonshastigheten gjennom kabelen er hovedproblemet, heller at frekvensresponsen er forskjellig i høyre og venstre side.

-k

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine kabler har forskjellig lengde. Venstre front høyttaler har ca 3m lenger kabler enn den høyre.
    Kunne ikke brydd meg mindre faktisk.:-D

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze

I ett oppsett jeg satt opp en gang, hadde vi seperate potmeter med lysdioder som viste "klippe/belastningsgrensen" til forsterkerne.. På den ene siden var det 1 meter kabel ( det var den siden forsterkeren stod på ) og den andre siden hadde vi 15 meter.. Hvorfor så det da ut som om forsterkeren jobbet hardere på den siden vi hadde 15 meter kabel, altså den gjorde større utslag i lysdioden til potmeteret..

?
    pga motstand i kabelen, ikke hvor fort signalet kommer fram.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... eller fordi musikken var spilt inn med høyere volum eller andre instumenter mm på den ene kanalen. Stereo kalles det vist 8) . Mine kabler er 12 og 8 meter og har aldri merket noe forskjell av noe slag.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ... eller fordi musikken var spilt inn med høyere volum eller andre instumenter mm på den ene kanalen. Stereo kalles det vist 8) . Mine kabler er 12 og 8 meter og har aldri merket noe forskjell av noe slag.
    Nei det hadde ikke noe med det å gjøre, for vi testet like lengder når vi så forsterkeren nærmest var overbelastet på den ene siden..

Om motsanden i kabelen forandrer seg så mye fra 1-12 meter, så har det noe å si? Uansett hastighet. Det må jo være fler faktorer med i ligningen.. Eller?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze

?
    Det er ikke helt usannsynlig at spenningen på utgangen er noe dårlig trimmet. Jeg har hatt en forsterker som måtte justeres på utgangsen (noe med kondiser eller annet jeg vet fint lite om) for å få potmetrene like og Kari Bremnes midt mellom høyttalerne. Jeg har også hatt mange meter forskjell i kabellengde til ht'ene i andre oppsett uten at den samme Bremnes flyttet seg ut av senter av den grunn.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, men den større lengden vil vel bety litt mer ohm i motstand, og ville derfor hvis vi tenker likestrøm bety at det vil gå mindre strøm ved en påtrykket spenning, dvs mindre effekt.....

Det er imiddlertid ikke likestrøm som går i høytaler kabler, men en form for vekselstrøm med en frekvens som beskrives av musikk signalet.

det betyr at man gjerne kanta med at fasevinkelen mellom spenning og strøm kan påvirkes gjennom de induktive og kapasative egenskapene som forsterkeren ser høytaleren impedans med gjennom kablingen.
    Videre kan forstekern ha en konstruksjon med motkobbling osv som kan påvirkes av Høytaleren og kablingen, og på den måten jobbe "hardere" med forskjellige kabellengder.

For lange kabler kan f.eks også få effekt forsterkere til å gå i selvsving.

Vil vel derfor anbefale å ha så korte høytalerkabler som mulig og samtidig tilstrebe en lik lengde. Dvs det er bedre å bruke to 8m kabler enn en 1m og en 15m i et oppsett der man trenger 16 meter med høytaler kabler.

Dette er ikke fordi at f.eks Kari Bremnes vil flytte seg nevneverdig fra midten i lydbildet og ut til noen av sidene, men for å sikkre likest mulig arbeidsbetingelser for effekt forsterkeren.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja se der var det faktisk en med fagkunnskap, og ikke bare sterk i trua som jeg ops:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men seriøst.. den ohmske motstanden i en 13 m kabel på 2,5 eller 4 mm2 er da nesten ikke målbar, og ikke hørbar heller.
    Effektforsterkeren kan umulig la seg påvirke av den lille motstanden.
    Det vil jo si at du får samme "problemet" hvis spolene i høyttalerne eller i delefilteret er noen tusendels ohm i forskjell på venstre og høyre høyttaler.

Altså, det har ingenting å si for en effektforsterker på moderate kabellengder om de er forskjellige.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    ...men seriøst.. den ohmske motstanden i en 13 m kabel på 2,5 eller 4 mm2 er da nesten ikke målbar, og ikke hørbar heller.
    Det vil jo si at du får samme "problemet" hvis spolene i høyttalerne eller i delefilteret er noen tusendels ohm i forskjell på venstre og høyre høyttaler.

Altså, det har ingenting å si for en effektforsterker på moderate kabellengder om de er forskjellige.
    +1

I verste fall kan ivrigheten etter å korte inn en av kablene gjøre det vondt verre.
    Si at du har kjøpt 2 x 3 m ferdig terminerte kabler og ønsker å kutte den ene i lengden - da er det frem med avbitertang og DIY for ny terminering - som da kan få konsekvenser.

La de være som de er - hørbar forskjell på lengden? nope

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at øret er i stand til å høre faseforskjeller som er utrolig små. Dvs. En faseforskjell som tilsvarer 25cm forskjell på høyttalerkablene. Er dog ikke sikker på hvordan dette gikk ut.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Ledeevne og lengde påvirker dempningsfaktoren. Hvor mye som skal til før det er hørbart kan diskuteres, og vil selvsagt forandre seg ut i fra hvilke parameter man legger til grunn. Et eksempel:

2,5mm2 kobberkabel. En lengde på 13 meter og en på 1 meter.
    Vi tar utgangspunkt i 100w, på en 4 ohms last med en dempningsfaktor på 300.

Den totale resistansen i 13m-kabelen blir da grovt regnet 0.0799 ohm, og 1m kabelen kun 0.006 ohm. Ikke store tall med andre ord.

1 meters kabel:

Spenning ved høyttalerterminal: 19.97 Volt
    Spenningstap i kabel: 0.03 Volt
    Effekt som når høyttalerterminal: 99.7 Watt
    Ny dempningsfaktor: 207.25

13 meters kabel:

Spenning ved høyttalerterminal: 19.61 Volt
    Spenningstap i kabel: 0.39 Volt
    Effekt som når høyttalerterminal: 96.14 Watt
    Ny dempningsfaktor: 42.92

Legg merke til hvordan det påvirker dempningsfaktoren. Tykkere kabel vil gjøre utligne forskjellene i større grad. Hørbart? Jeg vet ikke. Å ha 2 x 13m kabler, og legge 12m overskudd på den ene kabelen i en haug på gulvet vil også kunne gi en spoleeffekt.

Små variasjoner i lengden vil nok neppe være hørbart, men 10-20m vs 1m ville jeg prøvd å unngå hvis jeg kunne.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine tall og flott korrekt utregning Håkon, men hørbart? næh.
    Mulig hvis man legger til litt Placebo.8)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon, det er riktig og fornuftig regnestykke, men trådstarter opererer med 1,5m kontra 2,5m - og da er det vel nærmest umålbar/uhørbar forskjell.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •