Lik lengde på høyre og venstre? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Håkon, det er riktig og fornuftig regnestykke, men trådstarter opererer med 1,5m kontra 2,5m - og da er det vel nærmest umålbar/uhørbar forskjell.
    Kan umulig tenke meg at det vil være noen hørbar forskjell. Sikkert vanskelig å måle også, hvis man ikke at et ekstremt nøyaktig måleinstrument/multimeter osv. Rent matematisk vil det jo være en ørliten forskjell.
    Jeg har ikke ører iallefall som klarer å høre forskjell

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I heimekino samanheng:
    Om der er ein liten forskjell i timinga på høgre og venstre skal vel det automatiske kalibreringsprogrammet rette opp dette. Er vel nettopp for slike tilfeller ein har slike oppsett. Men det endrar ikkje arbeidsbelastinga for forsterkaren, om det skulle vere so stor forskjell.

Litt vere med stereo. Men eg har gradvis bevega meg over mot dei praktiske vala i staden for dei teoretiske.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

I verste fall kan ivrigheten etter å korte inn en av kablene gjøre det vondt verre.
    Si at du har kjøpt 2 x 3 m ferdig terminerte kabler og ønsker å kutte den ene i lengden - da er det frem med avbitertang og DIY for ny terminering - som da kan få konsekvenser.

La de være som de er - hørbar forskjell på lengden? nope
    Ja det er vel her utrykket "det er forskjell på å barbere seg eller skjære av seg hodet" kan benyttes....

Som HåkonN er inne på så gjør for lange kabler sitt med til at den sammlede dempningsfaktoren i systemet blir redusert.

Dette vil vel kanskje ikke bli så veldig hørbart på forsterkere som kjørers på moderate belastninger og for høytalere som er lette å drive osv, men har man et oppsett der man trenger å ta ut mye av effekten som forsterkeren kan gi, samt har høytalere med en del membran masse i bevegelse store fasevinkler mellom spenning og strøm osv, så kan vel slike forhold i store kabellengde forskjeller straks bli mer reelle.

Husk også på at når det gjelder høytalerkabler, er det toleder strøm kabler man snakker om, slik at selve lederen som strømmen skal transporteres med på f.eks en 15m kabel er 30m

Forskjellen i lengder som trådstarter nevner er vel såpass små at det ville jeg ikke heller vært redd for å ha i oppsettet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    I heimekino samanheng:
    Om der er ein liten forskjell i timinga på høgre og venstre skal vel det automatiske kalibreringsprogrammet rette opp dette. Er vel nettopp for slike tilfeller ein har slike oppsett. Men det endrar ikkje arbeidsbelastinga for forsterkaren, om det skulle vere so stor forskjell.

Litt vere med stereo. Men eg har gradvis bevega meg over mot dei praktiske vala i staden for dei teoretiske.
    Ja, tidsmessig er forskjellige høytalerkabe lengder helt neglisjerbart. Dette fordi lydhastigheten ca 330m/s mellom høytaler til lyttepossisjon vil være en faktor på ca 10 000 i forhold til propagasjonshastigheten i kabelen, og vil vel derfor utgjøre så mye mer for timingen mellom kanalene en forskjellige kabellengder.

Det er vel ytterst få som pleier å sette opp lyttepossisjonen med tusendels millimeter nøyaktighet og nyte musikk med hodet i festet i en skruestikke......
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel ytterst få som pleier å sette opp lyttepossisjonen med tusendels millimeter nøyaktighet og nyte musikk med hodet i festet i en skruestikke......
    Meget godt argument! Trur dei fleste eigentleg er einige i at på korte strekk er det hipp som happ:-o

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen ønsker å regne litt på teoretisk dempingsfaktor på høyttaler-ledning, så er det en kalkulator i bunn på denne siden: Damping Factor with Calculator

Husk at det er US benevnelser i form av fot og gauge (AWG). Her er noen ca tall for AWG til mm^2:
    16 Guage = 1,5 mm^2
    14 Gauge = 2,5 mm^2
    12 Gauge = 4 mm^2
    10 Gauge = 6 mm^2

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det gjelder høyttalere som står fritt på gulvet, er det i alle fall en grunn til å ha like lange kabler på begge sider: Man slipper å kjøpe nye om man flytter litt på høyttalere eller forsterker...

(Jeg driver akkurat og vurderer ulike plasseringer av komponenter i nytt anlegg, og ser at det lett blir en forskjell på 1 meter høyttalerkabel avhengig av hvor jeg setter boksene.)

Når det gjelder tidsforskyving, blir vel det regnestykket verdiløst uten at en også tar med den tiden lyden bruker fra høyttaler til øre. Lyd i luft går som kjent veldig mye langsommere enn strøm i kabel...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon, det er riktig og fornuftig regnestykke, men trådstarter opererer med 1,5m kontra 2,5m - og da er det vel nærmest umålbar/uhørbar forskjell.
    Uhørbar skal jeg nok være med på. Umålbart er det neppe. Kommer langt med et kalibrert Fluke med noen desimaler.

Men 13m vs. 1m er i denne sammenhengen et "worst case" regnestykke, og ikke relevant for trådstarter. Dvs. det er ikke helt et worst case regnestykke heller, da mange bruker eksotiske hayfay kabler med dimensjoner langt under 2,5mm (1mm2 tynne sølvlederere etc). Det vil slå enda mer ut (i negativ retning) på regnestykket.

Ask4me2 er inne på noe viktig, og det er lasten som kobles til. Høytalere med utfordrene impedanser og fasevinkler vil være lettere å påvirke i sånn måte. Faller impedansen ned til halvparten vil det også gjøre enda større utslag på dempningsfaktoren. Og sitter man med en forsterker med dårlig dempningsfaktor i utgangspunktet (regnestykket tok høyde for høy dempningsfaktor og en enkel last), så er det ikke sikkert at tallene blir så hyggelige. Men det vil i så fall også kunne plukkes opp på en blindtest, og burde være greit å teste selv om man er nysjerrig.

Men jeg tror jeg vet hvor du vil hen, og jeg er til dels enig. Bruk fornuftige kabler (gjerne 4mm2) og hold lengdene innenfor det "normale" så vil neppe kablene utgjøre et problem for de aller fleste.

Når det gjelder kabellengde og forskjeller i tidsdomenet, så skrev jeg et slikt eksempel i et tidligere innlegg der det var spurt om forskjellen mellom 7m og 5m kabel;

På 7m kabel bruker signalet ca. 0,0000000233 sekunder, mens på 5 meter kabel tar det ca. 0,0000000167 skunder. En differanse på rundt 0,0000000063 sekunder.

I en stue med normal temperatur/luftfuktighet, tar reiser lyden i en hastighet på ca. 344m/s.

Mao vil man kunne kompansere for denne forsinkelsen, ved å flytte den ene høyttaleren 0.002mm lenger frem. Evn. flytte hodet 0.001mm mot den ene høyttaleren.Her gjelder det å være stødig på hodet......

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •