HDMI synkroniseringsproblem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI synkroniseringsproblem

Hei,

Jeg har koblet opp en Onkyo TX-SR606 A/V Receiver mot en Epson EMP-TW700 prosjektor, en Pioneer DBP-320 BluRay spiller og en PVR TV dekoder fra Motorola, type 1960-VIP (levert av Lyse.no). Alt er koblet sammen med HDMI.

HDMI kabelen til prosjektoren er en 10m 'tykk' sak, mens mellom de andre er det noen 1,5m 'tynne' kabler.

Prosjektor, receiver og BluRay spiller fungerer sammen som et skudd! Men jeg får ikke kontakt med dekoderen. Dekoderen fungerer derimot fint direkte mot prosjektoren, uansett kabellengde.
    Onkyo sier dette skyldes et synkroniseringssignal som gir en timeout i dekoderen, og at dette er et vanlig problem mot dekodere. Dekoderleverandøren på sin side sier at det ikke er mulig å øke denne verdien i dekoderen... :cry:

Det rare er at setter jeg den 'tykke' 10m kabelen mellom dekoder og receiver, får de kontakt over HDMI. Har noen en forklaring på dette? Og kanskje en løsning også i samme slengen? Min idé var å kjøpe en ny kort 'feit' HDMI kabel, men så har jeg ikke lyst å svi av mange penger på masse kabler som det ikke virker med.... Alternativet er å se TV over komponent + audio istedetfor HDMI... :evil:

R.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok prøvd med bytting av HDMI kabel før jeg ga meg. Du behøve rikke kjøpe noe til mange hundre.
    Sjekk også kontaktene til kabelen du bruker nå, at det ikke er defekter eller smuss på dem.
    Ellers er det ingen katastrofe å kjøre komponent fra dekoderen da 606 skalerer, og konverterer til HDMI med greit resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du setter ned oppløsningen i dekoderen din, får du signal da?

Det kan være 2-3 ting som er årsaken til at det ikke går med en kabel med lavere kvalitet. ( Jeg snakker ikke pris ) ...

Om du leser det som står i linken her --> HDMI :: Installers :: Reading an Eye Diagram

så kan man kanskje forstå litt bedre hva som er feil og hva man kan gjøre for å fikse det..

=)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar,

Jeg har 3 korte splitter nye kabler på 1,5m som gir samme resultat. Mellom BluRay og receiveren funker de som et skudd. Også mellom dekoderen og prosjektoren direkte.

På dekoderen har jeg prøvd med 3 ulike oppløsninger, 5??p, 720p(?) og 1080i. Alle gir samme resultat.

Så jeg mener det må være en kombinasjon der kablene inngår som er problemet. Jeg skal prøve litt til med de kablene jeg har, men også se om jeg kan få tak i en kort tykk HDMI kabel, og se om det går.

10m kabelen jeg har mellom receiver og prosjekter er denne:
    MIST HDMI v/1.3 Kabel 10meter M/M - MIST - HDMI - MIST HDMI v/1.3 Kabel 10meter M/M - Netshop.no - pc data foto minne digital
    Denne fungerer jo mellom dekoder og receiver...

Andre forslag mottas med stor takk!!!

Dekoderen min er en bredbåndsdekoder, og jeg ønsket HDMI ut av denne for å få glede av HD sendingene som går på ulike kanaler. Jeg regner med at bruk av komponent og audio koblinger reduserer kvaliteten. Tidligere brukte jeg kompositt + audio.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av REriksen
    Dekoderen min er en bredbåndsdekoder, og jeg ønsket HDMI ut av denne for å få glede av HD sendingene som går på ulike kanaler. Jeg regner med at bruk av komponent og audio koblinger reduserer kvaliteten. Tidligere brukte jeg kompositt + audio.
    Komponent vil fungere bra mot TW700. Du mister ikke mye kvalitet kontra HDMI. Kompositt kan ikke sammenlignes.
    Hvis du har digital lydutgang fra dekoderen vil du få den samme 5.1 lyden som med HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig i mål!

Fikk tak i en 2m relativt tykk HDMI kabel på Elkjøp. Men denne funket det heller ikke... :cry:

Som et siste forsøk byttet jeg denne til en kabel på 10m. Da funket det umiddelbart! :-D Kabelen var den billigste jeg fant.
    Har nå en 8-9m HDMI kveil bak dekoderen - med det får så være bare det virker.

Hvorfor det nå virker med den lange kabelen, klarer jeg ikke forstå... Vanligvis gir jo lange kabler mer problem enn når en bruker korte.
    Så hvis det er noen som har noen god forklaring på dette, mottas de med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av REriksen
    Endelig i mål!

Fikk tak i en 2m relativt tykk HDMI kabel på Elkjøp. Men denne funket det heller ikke... :cry:

Som et siste forsøk byttet jeg denne til en kabel på 10m. Da funket det umiddelbart! :-D Kabelen var den billigste jeg fant.
    Har nå en 8-9m HDMI kveil bak dekoderen - med det får så være bare det virker.

Hvorfor det nå virker med den lange kabelen, klarer jeg ikke forstå... Vanligvis gir jo lange kabler mer problem enn når en bruker korte.
    Så hvis det er noen som har noen god forklaring på dette, mottas de med takk!
    Dette viser jo at det ikke alltid er de dyre korte kablene som er best. Det kan fungere like bra, eller faktisk bedre i ditt tillfelle, med billige lange kabler.

Eneste forklaringen jeg kan tenke meg hvis ikke du får en hdmi kabel av normal lengde til å fungere, er vel at det er mer snakk om å ha litt uflaks, eller at man kanskje har et kompabilitetsproblem, enn at det er en gitt type kabel sin skyld. Eller så kan kabelen være skadet, kontakten kan være skadet, eller det kan rett og slett være en mandagskabel. :-D

Jeg har hatt 5-6 stk 10-meters og 1 stk 15-meters hdmi kabler, kun av rimeligste sort, i tillegg til en haug med korte hdmi kabler som har fulgt med diverse utstyr jeg har kjøpt, som helt sikkert også er av rimeligste sort. Har aldri hatt problemer med noen av kablene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •