Bedre bilde med ny strømkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 117
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre bilde med ny strømkabel

Sitter og leser den ene kabeldebatten etter den andre, og har noen tanker rundt strømkabler.

En del kabelnisser snakker varmt om at nye, skamdyre strømkabler til elektronikken i hifi-en gjør underverker med lyden. Det er til og med en spesiell lengde som skal være optimalt. Skeptikerne river seg selvfølgelig i håret, og skjønner ikke hvordan det er mulig å komme med slike påstander. Placebo, sier vi. Gullører, sier nissene.

Det jeg lurer litt på, er om de samme nissene som bruker tusen kroner på ny strømkabel til stereoanlegget, også bruker tusen kroner på strømkabler til TVen, projectoren, datamaskina, dataskjermen, printeren osv...?

Hvis en strømkabel fra Nordost kan føre strøm på en måte som er så god at vi mennesker faktisk klarer å høre forskjell på et stereoanlegg, så bør den kabelen også forbedre bildekvaliteten på TVer osv. Jeg sitter her og ser på dataskjermen og tenker, hadde bilde blitt skarpere med en annen strømkabel? Hadde fargene blitt bedre? Kanskje bedre kontrast? Hvorfor er det ingen som maser om dette på samme måte som med lyd? Det er så vidt jeg vet lettere å oppdage forskjeller man kan se, enn det man hører. Da bør det være lett for alle å se forskjell på en skjerm ved å bytte strømkabel. Men det er jo ingen som gjør det, men de hører lett forskjell på stereoanlegget. Så rart.

Hva med store dyre TVer. Hvis du kjøper en flatskjerm til 50000,- så får du med en standard strømkabel som er identisk med den som følger med jallaprodukter fra Kina uansett pris, både TVer og steroanlegg. Jeg har veldig vanskelig for å tro at produsenten av den TVen til 50000,- inngår kompromiss med strømkabelen bare for å spare et par hundrelapper. Selvfølgelig hadde de brukt en annen strømkabel hvis det ga bedre bilde. Det er jo en kamp uten like om å lage den beste TVen. Det samme gjelder dyre hifi produkter. Det finnes sikkert unntak, men de leveres med standard strømkabel. Det hadde de aldri gjort hvis en annen kabel hadde ført strømmen bedre inn til produktet.

Hva med lys? Kan vi bruke Nordost sine strømkabler til lampene i stua for å få bedre lys? Hvis det er slik at strømmen går igjennom kabelen på en måte som gir bedre lyd, bør det vel også gi utslag på lyspærer. En strømkabel vet ikke om det er lyd eller lys som kommer ut i andre enden. Den gjør bare jobben sin med å føre strøm så godt den kan.

Det kan jo hende at det faktisk blir bedre lys med en slik strømkabel. Men forskjellene er nok så små at vi ikke oppfatter det som lysere. Hvem her tror han klarer å skille mellom en lyspære på 60 watt og en på 60,01 watt? Og det er litt av poenget mitt. Det jeg vil frem til er at hvis det i det hele tatt skjer noen endringer i lyden ved å bytte strømkabel, så vil endringen være så mikroskopisk at ikke vi klarer å oppfatte den. Samme som med lyspæra altså.

Her slukkes lyset for i dag. God natt :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha - du har tydeligvis ikke prøvd Nordost Brahma til 10.000,-? Bare les hvilken fantastisk effekt denne har på projektorer:

"Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer."

Løp og kjøp!

---

Eller, vent. De skriver ikke noe om hva slags kabeler de brukte før Nordost-kablene eller om de brukte kabler i det hele tatt. For de skriver jo at de opplevde en forbedring når de koblet til Nordost, ikke at de byttet ut noen standard-kabler med Nordost. Kanskje de gikk fra ingen kabler til Nordost-kabler og opplevde en forbedring? Her må man tydeligvis være på vakt...

Kan det være - lureri?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var faktisk ikke dum.
    Dem har kanskje spesial laget noen dårlige kabler med dårlig kontakt osv på til og teste med først?

eventuelt ingen kabel, da er det ofte store forskjeller.

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aldri byttet strøm kabel :-P men som sagt.. mulig det er forskjell, men om det er verdt prisen er vel et kapittel for seg selv.. mye kabler som overhode ikke er verdt prisen selv om de kanskje er bedre enn eks biltema

hadde aldri i min villeste fantasi brukt 10 000kr på en kabel :-P hadde sikkert fått bedre lyd med og kjøpe noe annet i anlegget

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi burde gå sammen om å anmelde slike annonsører til forbrukermyndighetene, slik at det kunne bli en rettslig gjennomgang av utsagnene, og kanskje satt en stopper for denne galskapen.

10.000 kroner for en ny strømkabel er helt vanvittig, og burde være straffbart å markedsføre, hvis det ikke legges frem ordentlig dokumentasjon på dens fortreffelighet kontra ordinære strømkabler.

Parantes bemerket er jeg vanligvis motstander av å bestemme over hva folk skal bruke penger på. Det er dog visse tilfeller, som dette, der man vel kan anbefale folk å revurdere pengebruken, og kanskje heller vurdere å gi 10.000 til u-hjelp, som også kan skrives av på skatten. :-)

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh!! med en slik kabel trakter nok kaffetrakteren kaffe på en usedvanlig fortreffelig måte med økt aroma Den må jeg ha... kun 10.000kr :P

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Symbiose
    Vi burde gå sammen om å anmelde slike annonsører til forbrukermyndighetene, slik at det kunne bli en rettslig gjennomgang av utsagnene, og kanskje satt en stopper for denne galskapen.
    Enig!

Noe så utrolig dumt, etter at strømmen er blitt fraktet 400 km (dette varierer selvsagt avhengi av hvor du bor) fra vannkraftverket via diverse transformatorstasjoner, så skal de siste to meterene mellom uttaket i veggen og inntaket i prosjektoren bety "større dybde og mer detaljer i fargen"....
    400.000 meter kabelstrekk så skal 2 meter med NORDOST kabel utgjøre en forskjell... SVINDEL!

En god grunn til å være MEGET skeptisk til råd gitt av SOUNDGARDEN.NO

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Van den Hul: The MAINSSTREAM HYBRID (Halogen Free)

en av de få som virkelig skriver noe relevant informasjon..

Bannlys ditt og bannlys datt... De som vil kjøpe en strømkabel til 10000 kroner bør få gjøre det- Overformynderi, neitakk

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja ja, folk må få kjøpe hva de vil, men om noen selger deg sand og påstår at det er gull, så er det svindel - det er forskjellen.

ingen her som vil forby noen å kjøpe noe som helst!

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    ahh!! med en slik kabel trakter nok kaffetrakteren kaffe på en usedvanlig fortreffelig måte med økt aroma Den må jeg ha... kun 10.000kr :P
    haha +1 :P tror jeg ville brukt 10 000 kr på mye annet enn en strømkabel for og si det sånn...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere snakker nonsens alle sammen!!! Det viktigste er å velge riktig strømleverandør! Jeg kjører foreksempel Hafslund på forforsterkeren og sub-ampen, for den gir god varme i klangen. Mens på SACD-spilleren og platespilleren bruker jeg et eget abonnement fra Norges Energi, som øker definisjonen og holografien i lydbildet 8)

Fra spøk til alvor, jeg kan virkelig heller ikke skjønne folks overdrevne bruk på strømkabler, når alle ledningene i veggen som strekkes fra stikkontakten til sikringsskapet er klassiske billigkabler lik de som selges på Clas Ohlson...

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Jeg skal ha meg en.
    Så kan jeg brygge skikkelig snakeoil på kaffetrakteren min.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt å se at skeptikerne har samlet seg på en plass. Her var det mye tull syns jeg. Jeg har nå en helt annen opofattning på hva strømkabler gjør med lyden. Jeg venter selv på nye strømkabler både til Tv, cd spiller og forsterker. Og jeg vet så inderlig godt at det blir både
    bedre lyd og bedre bilde. Det er faktisk sant det som står
    i annonsen til soundgarden. Og kablen gjør
    faktisk det den sier. Har prøvd det på min 50 tommer pioneer og selv med en noe rimeligere strømkabel, så blei det et bedre bilde. Nå har jeg også investert i en Isotek Mira, som skal sørge for at skjermen får riktig mengde strøm til enhver tid. Og selv det, var et løft bilde messig.
    Må si jeg er lei av og lese meningsløse innlegg om folk som skal bruke nye strømkabler på kaffetrakter osv. Har dere ikke noe fornuftig å skrive, så la gjerne være å skrive noe som helst. Mitt svar til tråd starter er ihvertfall, at du burde prøve og se om det utgjør en forskjell hjemme hos deg. Man blir jo selvfølgelig påvirket av alt som blir sagt her inne. Men gjør
    opp din egen mening. Det er til syvende og sist den som betyr noe.

Ser ikke på meg selv som en ihugga kabelnisse. Men ja, jeg bruker penger på kabler. Og ja jeg hører forskjell. Så lenge jeg blir HAPPY så er jeg fornøyd. Og det være seg om jeg må bruke 20000 på høytalerkabel. Har jeg pengene til det, og jeg hører at det har noe for seg, så
    kjøper jeg de. Basta!

Og til alle dere skeptikkernisser. Prøv selv, så får dere se. Det virker ikke som dere har prøvd å se om det har noe for seg. For noen så
    kan det virke som dere bare kommer med
    meningsløse utsagn.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Ser ikke på meg selv som en ihugga kabelnisse. Men ja, jeg bruker penger på kabler. Og ja jeg hører forskjell. Så lenge jeg blir HAPPY så er jeg fornøyd. Og det være seg om jeg må bruke 20000 på høytalerkabel. Har jeg pengene til det, og jeg hører at det har noe for seg, så
    kjøper jeg de. Basta!
    Må innrømme at jeg er en såkalt "kabelskeptiker", men det gjør ikke automatisk at jeg er uenig med deg - du kan etter min mening få lov til å bruke hvor mye du selv ønsker på kabel. For det er dine penger, dine inntrykk og det er du som blir fornøyd! Det er ikke meg du skal tilfredstille, men deg selv

Når det gjelder strøm så er jeg av den oppfattningen at det er greit med gode, skjermede kabler - skjerming er jeg sikker på har noe for seg. Har bestilt syv meter av den rimlige Supra strømkablen. Ikke de store forventningene for min del, men det var noe med å komme tvilen til gode

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er en skikkelig strømkabel viktig. Det er like viktig som at slangen bensinen kommer ut av er av god kvalitet.

Og angående meningsløse utsagn så kan det vel diskuteres hvem som kommer med de.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Selvfølgelig er en skikkelig strømkabel viktig. Det er like viktig som at slangen bensinen kommer ut av er av god kvalitet.

Og angående meningsløse utsagn så kan det vel diskuteres hvem som kommer med de.
    men viss slangen for bensin er for liten, så sliter vel motoren med å få nok drivstoff. Å da går den ikke like bra som den kunne ha gjort med bedre tilførsel..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal skifte fra gammeldagse sikringer til automiske om ikke lenge. Lurer på om det vil gi forandringer i lyd eller bilde?
    Noen som har erfaringer?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt å se at skeptikerne har samlet seg på en plass. Her var det mye tull syns jeg. Jeg har nå en helt annen opofattning på hva strømkabler gjør med lyden. Jeg venter selv på nye strømkabler både til Tv, cd spiller og forsterker. Og jeg vet så inderlig godt at det blir både
    bedre lyd og bedre bilde. Det er faktisk sant det som står
    i annonsen til soundgarden. Og kablen gjør
    faktisk det den sier. Har prøvd det på min 50 tommer pioneer og selv med en noe rimeligere strømkabel, så blei det et bedre bilde. Nå har jeg også investert i en Isotek Mira, som skal sørge for at skjermen får riktig mengde strøm til enhver tid. Og selv det, var et løft bilde messig.
    Må si jeg er lei av og lese meningsløse innlegg om folk som skal bruke nye strømkabler på kaffetrakter osv. Har dere ikke noe fornuftig å skrive, så la gjerne være å skrive noe som helst. Mitt svar til tråd starter er ihvertfall, at du burde prøve og se om det utgjør en forskjell hjemme hos deg. Man blir jo selvfølgelig påvirket av alt som blir sagt her inne. Men gjør
    opp din egen mening. Det er til syvende og sist den som betyr noe.

kjøper jeg de. Basta!

Og til alle dere skeptikkernisser. Prøv selv, så får dere se. Det virker ikke som dere har prøvd å se om det har noe for seg. For noen så
    kan det virke som dere bare kommer med
    meningsløse utsagn.
    Har du en teori om hvorfor de siste 2 meterne (av flere kilometer) har så mye å bety for lyd/bilde, eller er du bare fornøyd med at du opplever forskjell?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba

Mye tullete innlegg rundt kabler som vanlig, men hvor mange av dere har egentlig testet noe som helst av dette? Er man av den innstilling av dette er noe tull man ikke gidder å bruke tid til er jo det en privatsak, men da burde man kansje ikke uttale seg så høyt heller. Test først og del faktiske erfaringer etterpå. Da vil innleggene deres være mer enn tomme ord
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men viss slangen for bensin er for liten, så sliter vel motoren med å få nok drivstoff. Å da går den ikke like bra som den kunne ha gjort med bedre tilførsel..
    stemmer det. men nå er det nok ingen seriøse produsenter av kjøretøy som leverer med for liten/tynn bensinslange.

er enig at tverrsnittet må være stort nok men tviler på at f.eks H/K har levert med for liten strømkabel til mine forsterkere sånn at de ikke yter maksimalt.

hvis de mot formodning skulle gjort det så lurer jeg på hva de har gjort under skallet hvor jeg ikke "har mulighet for å sjekke".
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •