Bedre bilde med ny strømkabel - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 117 av 117
    Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser at de som mener det er hør/sebar forskjell på strømkabler til stadighet terper på at man må teste dette. Mitt forslag til dere er følgende, bruk heller noen minutter på å sette dere inn i helt grunnleggende elektroteknikk teori så ser dere raskt at denne type testing er fullsteding bortkastet tid.

Installer strømkablene så de ikke ligger paralellt med signalkabler, la de krysse i 90 grader hvis de skal krysse signalkabler. Skjerming av strømkabler har minimal verdi. Dette og ikke noe annet er det eneste du behøver å bekymre deg om når det gjelder strømkabler.

Ingen her vil hoppe ut fra 3 etasje i et bygg for å teste om man kan fly ved å flakse med armene. Alle forstår at det er åpenbart at fly det gjør man ikke. Like åpenbart for meg er det at en strømkabeltest er fullstendig bortkastet tid.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Like åpenbart for meg er det at en strømkabeltest er fullstendig bortkastet tid.
    Det er selvfølgelig noe man avgjør for sin egen del, men det er da liten grunn til å lagge ut i det vide og det brede her inne om hvor latterlige folk er som faktisk bruker tid på ting som dette. De fleste som skriker over seg her inne har aldri testet noe som helst rundt kabler, og har derfor overhode ingen erfaringer å dele. Da blir det litt for dumt å være stor i kjeften på andres vegne.
    Kan man si at jeg testet dette, men opplevde ingen forskjell hos meg fortjener de all respekt for meningene sine
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hr. pmo har naturligvis helt rett. Så fort du lærer litt elektroteori begynner du å forstå hvordan ting henger sammen. Egentlig burde det være nok å linke til siv.ing. knutinh sin tråd når det oppstår en ny debatt, og ta det derfra. Temaet er nemlig fullstendig utdebatert.

@devilej og RoKo
    Alle som har noe konstruktivt å bidra med må få uttale seg. I denne tråden er det derimot tullprat fra øst og vest, og derfra baller det bare på seg.

Mange her kan derimot mye om lyd og elektro, men for noen er det null verdt. F.eks. Nordenstam har vært innom og lagt igjen mange timer i debattene, og han har gått meget grundig til verks både teoretisk og praktisk - uten at bidragene hans har blitt særlig respektert og besvart av motparten.

------
    Ellers likte jeg svært godt forslaget om å ta bilde av TV-bildet med god og dårlig strømkabel eller med og uten strømfilter. Det er jo faktisk ikke verre? Eller..?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen som hører forskjell på kabler og andre ikke, selv er jeg det man kaller en skeptiker men om folk hører forskjell er det gull for deres del. Men synes ikke man skal gå inn for direkte avsporing av tråden for det, det som er synd med slike forum at folk holder seg svært sjelden til fakta. Vi har alle våre meninger og la oss leve med det, sånn jeg ser det med kabler og slik sammenligner jeg det med moteklær. Jo mer fancy navn og design og jo mer betaler man, og produsentenes ønsker å lage kabel å lage kabel som passer for alle for å tjene penger. Man bør ikke få noe bedre lyd av den slags, men det ser bare bedre ut. Ikke sant?

La oss ta disse velkjente Nordost kablene igjen da, ta feks de dyreste høytalerkablene til nesten 360k paret. Hva er bedre med de enn et par til 50k?

Selger sa fra OHC: Kanskje mere sølv i kabelen, men lyden var det ikke forskjell på. Merkelig ? Ringer det ikke en klokke og sier at produsentene vil prakke på oss hokus pokus, kjøp kabler etter lommeboka mener jeg om den saken.

La oss heller legge debatten død og konsentrere oss om våre egne ting, synes det blir for mye folk som rakker ned på kanskje skrivefeil og slikt her inne. Det synes jeg er veldig unødvendig og her inne er vi alle glad i lyd og bilde, la oss heller dele gleder og erfaringer enn å klage på andre. Innerst inne så er dere nok ikke bedre selv.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Ellers likte jeg svært godt forslaget om å ta bilde av TV-bildet med god og dårlig strømkabel eller med og uten strømfilter. Det er jo faktisk ikke verre? Eller..?

Jo det er faktisk det, i hvertfall med tanke på og laste det opp her på forumet siden oppløsningen vil ble ganske begrenset for og si det mildt.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Jo det er faktisk det, i hvertfall med tanke på og laste det opp her på forumet siden oppløsningen vil ble ganske begrenset for og si det mildt.
    Hvis det er det eneste problemet finnes løsningen på imageshack.

Ellers ser begrensningen på zip-filer her på forumet ut til å være 95 MB, uten at jeg har prøvd det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bilde så bør det jo være rimelig enkelt å sjekke dette ut. Fargerdybde, gråskala, sortnivå og lysutbytte er parametre som er enkle å måle. Innen video har man jo definerte standarder for hva som er korrekt gjengivelse av bilde samt måleverdi for på avvik fra denne standarden. I så måte er det mindre rom for "Woodo" i bilde verden enn i lyd virker det som. Vil man med en 10.000 kroners kable få en laver dE verdier enn standard kabler??? Det bør jo være mulig å få noen til å gjennomføre en liten måleseanse med forsjellige strøm kabler på flatskjermen eller projektoren?

Jeg har personlig vært på et par seanser med der strømkabler har vært byttet blindt (ikke ABX) på flatskjerm og på forsterkere. Utallet av dette er at jeg ikke har brukt penger på å skifte kabler....

Men som sagt dette trenger en jo ikke jeg eller andre synse så mye om dette, mål med forskjellige kabler og se om de gir forskjell i målingene av testbildene på skjermen!

Jeg lurer også på hvorfor produsenter som bruker hundrevis av millioner på å utvikle en ny teknologi (flatskjerm, projektor, eller Bluray spiller) for å få disse å bli så gode som mulig, ikke legger ved en kabel som har samme egenskapene som disse svine dyre kablene (Hvis du heter Sony og skal ha 500.000 strømkabler som har skjermer som er tvinnet med solen, mens det er fullmåne med det reneste kobber i og dyppet selolje eller hva nå enn det er så må de sikkert ikke betale mange kronene for dem per stk) hvis dette gir revolusjonerbart mye bedre bilde. Det må jo være mye billigere og gi mer effekt per investert krone enn å bruke ingeniør timer på å utvikle innholdet i TV en, projektoren eller spilleren? Hvorfor bruke timer på å lage soneinndelt LED baklys på flatskjermer når en heller kan bytte ut strømkabelen og få mye bedre sortnivå? Hvorfor skal JVC utvikle nye versjoner av DILA brikkene når de bare kan skifte ut strømkabelen for å få like bra bilde?

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spre informasjon og kunnskap, lær å forstå andres syn.

Selvom mange er uanige om kabler, så er det faktisk ikke bevist i noen retning om det har noe å si eller ikke.

Diskuter teorier, fremgangsmåter og løsninger.

Jeg har ingen forståelse for folk som driver med hest, jeg kaller dem ikke hestenisser av den grunn. Noen ganger argumenterer jeg at hunder er bedre husdyr en hester, de kan ligge på sofan å kose med deg, og det blir ikke så grisete når de først bæsjer inne.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner jeg irriterer meg utrolig over alle de idiotiske påstandene produsentene kommer med, og dersom man faktisk har litt bakgrunnskunnskap om elektro/eelektronikk sier det seg selv at en strømkabel på 1.5m ikke kan utføre underverker.

Dersom noen har en (idiotisk) dyr strømkabel som de mener vil gi et bedre bilde på TVen eller projektoren, stiller jeg gjerne opp med referanse måleutstyr for å avkrefte akkurat det.

PS: dette er min personlige mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg kjenner jeg irriterer meg utrolig over alle de idiotiske påstandene produsentene kommer med, og dersom man faktisk har litt bakgrunnskunnskap om elektro/eelektronikk sier det seg selv at en strømkabel på 1.5m ikke kan utføre underverker.

Dersom noen har en (idiotisk) dyr strømkabel som de mener vil gi et bedre bilde på TVen eller projektoren, stiller jeg gjerne opp med referanse måleutstyr for å avkrefte akkurat det.

PS: dette er min personlige mening.
    Kjekt å se at du kan fyre deg litt opp du også AK :-D Du har i alle fall utstyret som trengs for å måle :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg har ingen forståelse for folk som driver med hest, jeg kaller dem ikke hestenisser av den grunn. Noen ganger argumenterer jeg at hunder er bedre husdyr en hester, de kan ligge på sofan å kose med deg, og det blir ikke så grisete når de først bæsjer inne.
    Sjønner vel ikke helt analogien her, det vel greit å måle forskjell på hester og hunder langs mange anerkjente standarder, som for eksempel vekt, størrelse, lydeffekter :-D

Forskjellene er vel sikkert også rimelig enkle å gjenkjenne i en blindtest :-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Henning da, det var ikke ment som et metafor eller noe.

Var bare et tåpelig forsøk på humor, og for å gjøre folk obs på at vi ikke trenger å være så ufine i språket. Det er vel greit å blusse seg litt opp i frustrasjon, men så mye stygt språk som blir servert via kabeldebattene syns jeg er unødvendig.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Alt for mye, hard unødvendig ordbruk. Helt klart lov å være uenig, men da helst på en høfflig, voksen måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Nei Henning da, det var ikke ment som et metafor eller noe.

Var bare et tåpelig forsøk på humor, og for å gjøre folk obs på at vi ikke trenger å være så ufine i språket. Det er vel greit å blusse seg litt opp i frustrasjon, men så mye stygt språk som blir servert via kabeldebattene syns jeg er unødvendig.
    Heisann, jeg tok den, det var bare ett forsøk på å være litt humoristisk fra min side også :-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Heisann, jeg tok den, det var bare ett forsøk på å være litt humoristisk fra min side også :-D
    DOH, dær får jeg for å skumlese

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •