Bedre bilde med ny strømkabel - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 117
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    ...det er margin...ikke prosent..
    Du vil fremdeles ikke kommentere ser jeg...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OG da har jeg hentet Cola og potetgull, Keep it comming guys

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Du vil fremdeles ikke kommentere ser jeg...
    blei bare litt provosert kjenner jeg...men nå er jo folk klare med sprettkønn og brus, så da holder jeg ikke noe tilbake jeg....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blei bare litt provosert kjenner jeg...men nå er jo folk klare med sprettkønn og brus, så da holder jeg ikke noe tilbake jeg....
    Var ikke det jeg tenkte på. Jeg har spurt deg to ganger før i tråden om noe. Ventet på svar bare.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Var ikke det jeg tenkte på. Jeg har spurt deg to ganger før i tråden om noe. Ventet på svar bare.
    aha....så litt tilbake her nå..'

Jeg er ikke et elektro geni, så det jeg skriver er basert på egene tanker..
    Men for min del så opplever jeg at musikken spiller lettere. hvordan skal jeg forklare dette da...hmmm...se for deg at strømmen reiser på vanlig måte inni vanlige ledninger. å her møter strømmen på litt hindringer her å der, som gjør at det lugger litt på veien..som a kjøre akebrett på asfalt, då går det jo litt tregere også.. Så kommer strømmen inn i en eksempelvis Nordost strømkabel...Hvor det er lekende lett og reise..som å skli akebrett på snø, men masse glider under..og da blir alt bare mye bedre...
    Det er ihvertfall det jeg opplever..
    var det svar på spm ditt?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...det er margin...ikke prosent..
    Hva er forskjellen?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Hva er forskjellen?
    margin er det du har å gå på, fær du evt går i tap. Mens prosent er bare fortjeneste, etter innkjøp..
    Tallet som refereres til viser ikke hvor høyt taps tallet er.. Selvom han har sett 85 på kabler, så kan taps tsllet ligge på 50, å da er ikke fortjenesten så stor som han skal ha det til

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha lest en dritt i denne tråden, så vil jeg bare få sagt hvordan det er med dyrere strømkabler, og den _eneste_ grunnen som eksisterer til å kjøpe de.

Nøkkelordet her er: støy.

Om man plages med elektrisk støy ifra strømkabelen, så kan det være lurt å oppgradere til en dyrere kabel da den vil være bedre isolert slik at den slipper ifra seg mindre forstyrrelser.
    På den andre siden, kan det også vært lurt å oppgradere signalkablene istedet, selv om det ofte fører til en totalt dyrere utgift.

Plages man ikke med støy, vil man ikke på noen som helst måte oppleve en forbedring av å bytte strømkabel.

Og for de som er i tvil: åpne opp receiveren, forsterkeren osv osv osv.. Så får du se hvordan det faktisk ser ut på innersiden av kabinettet... På hvilken måte tror du da at en strømkabel vil hjelpe deg, når det ser ut sånn som det gjør på innersiden?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    margin er det du har å gå på, fær du evt går i tap. Mens prosent er bare fortjeneste, etter innkjøp..
    Det du har å gå på før du går i tap, og det du tjener på salget er jo det samme.
    Hvis du tjener 10kr på å selge videre en ting, så har du 10kr å gå på før du går i tap. Same same.

Tallet som refereres til viser ikke hvor høyt taps tallet er.. Selvom han har sett 85 på kabler, så kan taps tsllet ligge på 50, å da er ikke fortjenesten så stor som han skal ha det til
    Taps tall? Hva er det?
    Tallet som det refereres til i Elguide regner jeg med er dekningsgraden. Dette må være 1,25 for å gå i null pga moms slik det behandles i elguide. Allt over disse 25% er fortjeneste, eventuelt minus noe frakt til butikken som ikke nødvendigvis er kalkulert inn i elguide.

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PLACEBO EFFEKTEN sier jeg bare

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha....så litt tilbake her nå..'

Jeg er ikke et elektro geni, så det jeg skriver er basert på egene tanker..
    Men for min del så opplever jeg at musikken spiller lettere. hvordan skal jeg forklare dette da...hmmm...se for deg at strømmen reiser på vanlig måte inni vanlige ledninger. å her møter strømmen på litt hindringer her å der, som gjør at det lugger litt på veien..som a kjøre akebrett på asfalt, då går det jo litt tregere også.. Så kommer strømmen inn i en eksempelvis Nordost strømkabel...Hvor det er lekende lett og reise..som å skli akebrett på snø, men masse glider under..og da blir alt bare mye bedre...
    Det er ihvertfall det jeg opplever..
    var det svar på spm ditt?

Desverre så fungerer ikke strøm på samme måte som akebrett på asfalt.
    Blir bedre å sammenligne det med vannslangen din. Der du har 2 forskjellige tykkelser på rørene... Du vil uansett få like mye vann ut som du fører inn... Men du vil aldri kunne få ut noe mer vann per sekund, enn det det tynneste røret klarer å levere.

Det eneste som ikke er statisk når det kommer til forbruk, er strømmen man bruker (Altså, amper)
    Volten og frekvensen er mer eller mindre stabil hele tiden.
    Strømmen vil variere, men man vil alltid kunne ha 10A å gå på i 1.5kvadrats kabel. Et normalt anlegg trekker langt mindre enn det. Og det vil dermed ikke bli noen former for "asfalt" i kabelen pga KAPASITET mangel. Blir det mangel på kapasitet, så vil man få varmgang og sikrigen vil ryke relativt raskt.

Newcomer stereofreak... sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy i kabler

Synes dette er et artig tema. Har enda ikke gått til innkjøp av strømkabler selv, har planer om å låne med noen som er skjermet fra jobb.
    Når det gjelder støy ift skjerming av kabler så kan dette gjøre utrolig mye. Som sagt så har jeg ikke fått testet dette på stereo, men i jobbsammenheng er dette ofte et stort problem.
    Har tidligere jobbet med roboter, svære roboter, som maskinerte div bildeler. Kablene som gikk til disse var godt skjermet. Pga stygge arbeidsforhold gikk det til tider hull på skjermen på disse. Da begynte faktisk robotene å kjøre av seg selv uten at programvaren var startet, altså bare strømtilførsel til de. Jeg snakker ikke om hull på kablene slik at de kortsluttet, kun hull på skjermingen.
    Dermed tror jeg dette kan ha mye å si, men tror også at det er noe man merker bedre og bedre ift kvalitet/pris på komponentene man har. Er man eier av en jvc boomblaster så tror jeg ikke man merker så mye ved bytte av strømkabler....:-D

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om det er lenge til "Penn & Teller" lager en episode angående kabler:P

Når man ser på tallene man får når man måler forskjellige kabler, så innser man fort at selv billige kabler vil lede like bra, men når det kommer til avskjerming fra uønsket støy så er vi egentlig inne på et helt annet kapittel.

Å snakke om kabler som EN enhet alene er som å ta hele hifianlegget dit å se på det som en helhet. Er hifi'en din dårlig siden en komponent er flaskehals?

I en kabel så har man:
    1. Ledemateriale(type og mengde)
    2. Design/layout
    3. Avskjerming

Alle tre kan du bestemme selv hvis du konstruerer og lager kabelen hjemme.
    Det er ingen større grunn til at en ferdigfabrikert kabel er bedre en en hjemmelaget.

Men nå spår jeg mye av kabeldebatenes død, siden stadig mer og mer av signalene blir overført digitalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg til strøm starter å gå via optiske kabler
    DA førsta kan man droppe kabeldebatter ^^

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste frasen min var ment angkabeldebatter generelt, ikke denne om strømkabler generelt.

Men ja, avskjerming har jeg tro på, men det er kun pga avmålinger med amatørutstyr. Det vises at magnetfelt påvirker elektriske komponenter så.

Jeg tror mest på kabeldesign og avskjerming, men det kan du ordne din eksisterende strømkabel til om du har lyst.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Lurer på om det er lenge til "Penn & Teller" lager en episode angående kabler:P
    Det hadde vært fantastisk.

Jeg likte godt den episoden når det ble sogt fancy, dyrt falskevann - der allt vannet kom fra samme vannslange på en restaurant.

Alle kundene var veldig fornøyd med vannet, og sparte ikke på superlativene. Vel og bra det. Ingen problem vil mange si, de var jo fornøyde med det de hadde kjøpt.
    På en annen side følte alle seg lurt når de fikk høre hva som egentlig hadde skjedd.

Det som muligens kunne gjordt denne tråden litt mer givende er noen linker til utførte blindtester på strømkabler. Jeg kan begynne med en som google fant til meg:
    Secrets Feature Article
    Det er forholdsvis mye å lese både om testen og forholdene rundt, men det er en såkalt ABX blindtest med relativt få deltakere.
    Det ble svart riktig i 49% av tilfellene. Altså som å flippe et kronestykke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett spørsmål. Hvorfor skal en godt skjermet strøkabel koste 10.000 kroner eller for den saks skyld 1000? Skjerming av kabler er kjent teknologi og koster ikke mange ørene ekstra per meter i produksjon.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mangel på harde fakta kan man skape myter om ting som ikke kan bevises.

Kan jeg lage skjermede kabler og selge dem til 15000kr stk så JA.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det selges kabler i den prisen, er fordi folk er så dum til å kjøpe kabler til den prisen... Enkelt og grett.

Kan man produsere en kabel til 10 kr per meter, og selge den til 1000 kr per meter, så ville jo alle her i verden gjort det, ville man ikke?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Så lenge lampettledningen ikke fører til støy som innvirker negativt på bildet, er det ingenting i veien for å bruke det. Bildestøy syns godt. Skulle ledningen medføre støy, kan man helt enkelt isolere den med billig gummistrømpe i stedet for å kjøpe nytt, tjukt og dyrt.
    Fy **** - du ER virkelig blåst! :razz:

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •