Forskjell på optisk og coax?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på optisk og coax?

Nettopp kjøpt meg Logitech Z5500, den har både Coax og optisk digitalt inngang. Skal koble den inn i min Xbox 360 og min Samsung PD 1500. Tenkte å koble optisk til xboxen og Coax til Blu Ray spilleren.

Mitt spm er om det er det noe forskjell på lyd fra Coax og Optisk?

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De med gullører påstår coax er bedre. Jeg skal ikke påstå jeg klarer det samme. Men jeg har nå hørt forskjell på to coax-kabler i en test jeg gjorde for ikke så lenge. En 10+ år gammel kabel og en helt nye. Den gamle kabelen var livløs og innelukket.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt så er det stortsett bare forskjellig teknologi om gir ca samme resultat (joda, du som har en kabel til 1 mill, din kabel er mye bedre lyd ifra iforhold til han som har kabelen til 0.5 mill..... -.-')

Om din xbox bare støtter optisk, så har du vell generelt ingen andre valg?

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av namhp
    Nettopp kjøpt meg Logitech Z5500, den har både Coax og optisk digitalt inngang. Skal koble den inn i min Xbox 360 og min Samsung PD 1500. Tenkte å koble optisk til xboxen og Coax til Blu Ray spilleren.

Mitt spm er om det er det noe forskjell på lyd fra Coax og Optisk?
    i grunn ikke. de fleste kjører helst coax pga at den får bedre kontakt(sitter bedre) enn optisk.
    kjører selv optisk til mitt z5500..

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker optisk og koaks litt om hverandre - greier ikke å høre forskjell.

Koaks bruker jeg stort sett der det er trangt bak boksene og/eller der jeg har litt kronglete kabelstrekk. De optiske kablene tåler verken kraftig bøying eller å bli trukket altfor hardt i. Koaks er greiere sånn.

Derimot kan optiske kabler være et must hvis man har problem med jordsløyfer og brumming. Med optiske kabler slipper man slikt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar alle sammen. Jeg har endel blu ray filmer, og skal bruke høytalerne med BD-spilleren flittig. I og med Xboxen bare støtter Optisk, er jeg redd for at coax ikke gir samme kvaliteten som optisk. Derfor jeg lurte om forskjellen mellom disse kablene .

Så konklusjonen er noen lunde det samme da? Alle kabler blir kjøpt på Clas Ohlson, så det er ikke no high end kabler jeg kommer til å bruke .

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge kabelypene benytter S/PDIF, som er en digital protokoll, teoretisk sett er det ingen lydmessige forskjeller.

Forskjellen er at coax sender eletriske signaler, mens toslink (optisk) sender lys signaler.

Toslink tåler mindre fysisk, men er derimot helt 100% uberørt av eletrisk støy.
    Har dog aldri opplevd at eletrisk støy har ødelagt lyd via coax.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet moment er at det optiske signalet konverteres to ganger, som aldri er noen fordel. Mens signalet er elektrisk hele veien gjennom en coax-kabel.
    Jeg mener komponentvalg i signalveien og kvaliteten på pluggene er viktigere enn om det er optisk eller coax. Hvis den ene er bedre enn den andre kan dette variere fra produsent til produsent, eller produkt til produkt, hvilken som er bedre enn den andre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Et annet moment er at det optiske signalet konverteres to ganger, som aldri er noen fordel. Mens signalet er elektrisk hele veien gjennom en coax-kabel.
    Jeg mener komponentvalg i signalveien og kvaliteten på pluggene er viktigere enn om det er optisk eller coax. Hvis den ene er bedre enn den andre kan dette variere fra produsent til produsent, eller produkt til produkt, hvilken som er bedre enn den andre.
    enig med deg der. Coax har sin forse i gode oppsett. Tror det vil være liten til ingen forskjell her.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg det er best bare å prøve seg frem. For min egen del har jeg aldri greid å høre forskjell på optisk og koaks. Ikke på noen av de tre relativt bra anleggene jeg har. Broren min har et ganske brukbart anlegg nr. 2 - EC, Benchmark, Audiovector M3 Sign. - og vi koblet opp både koaks og optisk fra CDspiller til DAC - hvorpå jeg svitsjet på DAC'en mellom optisk og koaks mens broren min lyttet, uten å vite hva jeg svitsjet til - og broren min endte relativt konsekvent opp med å velge optisk.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt feil den der med at coax skal være bedre enn opptisk. I alle coax utgangstrinn sitter den en liten trafo i signalveien. Trafoen har selfølgelig nok båndbredde til å slippe SPDIF strømmen igjennom, men det har lysdioden i et optisk utgangstrinn også. Hva er best? Begge overfører bitstrømmen tapsfritt, så du vil ikke høre noen forskjell. Iallefall ikke med Logitech anlegget ditt. Optiske kabler kommer i ferdige lengder og er mer følsomme for juling enn en coax kabel. Coax kabler kommer i alle verdens lengder og du finner nok en med passende lengde lettere enn en tilsvarende optisk.

Jeg bruker begge om hverandre, alt etter hva som passer meg best.

:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen hørbare lydmessige forskjeller mellom disse to fysiske SPDIF mediene.
    Den eneste praktiske forskjellen er at Toslink (optisk) har en teknisk max kabel lengde på 10m TOSLINK - Wikipedia, the free encyclopedia (i praksis kan man strekke det noe lenger, avhengig av utstyr og kabel).
    Med Z5500 og X360 er du jo rimelig låst til oppsettet du planlegger uansett, og du kan trygt holde deg til den planen (med en liten NB for optisk kabellengde).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle for svar .

Idag fant jeg ut, etter å ha kjøpt en coax kabel på Clas Ohlson at BD spilleren også har bare har Optisk digital utgang....Så nå har jeg to komponenter som bare har optisk digital inngang. I og med at Z5500 bare har en optisk inngang planlegger jeg derfor å kjøpe en konverteringsboks som man kan plugger coax i den ene enden, og optisk i den andre enden.

Noe sånt no: http://www.soundgarden.no/upload/pro...-converter.jpg.

På den måten kan jeg plugge begge komponentene i minZ5500.

Spm mitt blir da, om jeg virkelig får digital (ekte surround) lyd da gjennom en sånn boks?

Igjen, takker alle for hjelpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en optical-coax konverter, men ikke coax-optical som du linker til her. Tror du finner en slik konverter for en billig penge, og den vil fungere fint for vanlig Dolby digital 5.1 eller DTS 5.1 (du får uansett ikke HD lyd dekoding i Z5500)

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ingen forskjell på lydkvalitet mellom toslink og coax.. gadd ikke lese det over, men om noen har sagt at det er forskjell så er det bullshit. digitalt. les mer om det på wikipedia om du vil.

jeg ville gått for en optisk, pga det er en plastikk kabel. isolert fra lynnedslag, mot det den er koblet til.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    det er ingen forskjell på lydkvalitet mellom toslink og coax.. gadd ikke lese det over, men om noen har sagt at det er forskjell så er det bullshit. digitalt. les mer om det på wikipedia om du vil.

jeg ville gått for en optisk, pga det er en plastikk kabel. isolert fra lynnedslag, mot det den er koblet til.
    I trådstarters tilfelle ville coax vært å foretrekke pga overskredet max fiberlengde, men han har ikke mye valg fra X360en.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar alle sammen