Lengde på strømkabler - har det noe å si?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 79
    Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lengde på strømkabler - har det noe å si?

Nylig investerte jeg i en Nordost Thor og dermed forandret behovet for strømkabler seg. Hvor jeg tidligere brukte stikkontaktene i veggen står nå 6 av komponentene koblet til Thor. Ved andre har det blitt en langt kortere avstand fra enden av strømkabelen til komponenten.

I et forsøk på å rydde opp i kabelrotet som gjerne oppstår ved bruk av alt for lange kabler tenkte jeg å investere i nye strømkabler, men strømkabler er som alle andre kabler; det finnes ganske mange sprikende påstander.

I den forbindelse håper jeg noen kan svare på følgende:

Har lengden noe å si for en strømkabel?

Nordost sier 2m og Kimber sier 1.2m. I tillegg finnes det ørten andre "sannheter".

Selv er jeg blank på dette feltet og alle gode tips mottas med en enormt stor takk
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At støyfiltrering, støyskjerming, ledningevne og slikt når det gjelder strømkabler, kan ha noe for seg i sofistikerte anlegg - m.a.o. strømkabelens egenskaper, tror jeg så gjerne. Derimot er det vanskelig - som den ingeniøren jeg er - å tenke seg noen god forklaring på at strømkabelens nøyaktige lengde skulle ha noen betydning. Så lenge den er lang nok. Ikke for lang heller - å ha strømkabler liggende i store kveiler, er muligens heller ikke noen vinnerstrategi.

Men når jeg tenker på strømmens vei fra kraftverk, via høyspentnett, via diverse trafoer, inn til sikringsboksen og videre frem via husets ledningsnett - ganske mange kilomer og mil av ubestemmelig lengde og kvalitet - har jeg store problemer med å se at den en meteren pluss/minus noen brøkdeler av en meter strømkabel, plutselig skulle bety allverden? Det er vanskelig å forstå - men for all del: please correct me if I'm wrong.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den riktige lengden er den som skal til for at man får kontakt mellom stikk og komponent + litt slakk. Er kabelstrekket langt, eller strømtrekket stort kan evn. tap kompanseres med større tverrsnitt.

At den skal være 1.2m eller 2m er nok funnet opp av markedsføringsavdelingene til kabelprodusentene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulf-B og HåkonN: Det er stort sett de tankene jeg har gjort meg opp også selv om jeg slettes ikke har noen teknisk peiling på dette temaet.

Etter flere kilometer i nedgravde kabler stiller jeg meg skeptisk til at man kan høre forskjell på 1.2m og 2m strømkabel.
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med ovennevnte, lengden på strømkabler har ingenting å si for lydkvalitet.

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med de andre her. Jeg jobber som elektronikk ingeniør og kan garantere deg at dette kke har noe å si for lydkvaliteten. Men blir kabelen alt for lang 10m osv kan det være greit å gå opp i tverrsnitt.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det sikkert noen reaksjoner på det jeg kommer til å skrive..men shit au..

De gangene jeg har hørt på strømkabler...og det fra Nordost...så har det faktisk lønnet deg og velge lengre kabler..vet ikke hvorfor, men i mine ører så høres en lengre strømkablel bra Nordost bedre ut enn en kortere en..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - skal ikke reagere så veldig, jeg - men grunnen til at du oppfatter en forskjell kan være:

1. At det faktisk ER en forskjell. Kjenner ikke Nordost strømkabler, men det kan jo tenkes at de lange kablene har andre - og bedre - spesifikasjoner. For å kompensere for at de er lange. Eller for at Nordost skal selge flere lange og dyrere kabler enn korte og billigere.

2. At du - i motsetning til oss andre - har gullører, som gjør deg i stand til å høre disse forskjellene.

3. At du - ikke for å være stygg nå - synes den lange kabelen er gildere å se på eller gir deg større eierglede - og at du derfor synes at den også låter bedre (såkalt placebo).

Egentlig spiller det fint liten rolle: hvis du synes at den lange kabelen låter best, er det den riktige kabelen for deg. Så får andre kjøpe de kablene de synes er riktige for seg.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Nå blir det sikkert noen reaksjoner på det jeg kommer til å skrive..men shit au..

De gangene jeg har hørt på strømkabler...og det fra Nordost...så har det faktisk lønnet deg og velge lengre kabler..vet ikke hvorfor, men i mine ører så høres en lengre strømkablel bra Nordost bedre ut enn en kortere en..
    Lyst til å si noe om forskjellene?

Personlig har jeg stor sans for Frey og oppover, men når det kommer til Nordost sine strømkabler har jeg aldri testet ut noen. For meg vil uansett være uaktuelt å kjøpe 1m lenger strømkabler pga at det kanskje er en liten forskjell lydmessig når jeg trenger kabler fra 50-100cm
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefalt lengde på nettkabler

Her står det litt om hvor lange strømkabler skal være

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde Skjermede Diy kalber til alle komponentene mine.
    Fikk bort litt støy + at det ble en kraftig opprydding i "salatan" bak benken.

Bestilt alt jeg trengt fra Elfa.

Anbefales

Tror nok ikke lengden på kablen har noe og si.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... er litt interesangt dette, hvor mange av dere som har "super" kabler til forsyningstrøm til anleggene har tengt på alle de metrene med "vanlig" ledning som ligger i veggene i husene deres? å ikke minst de mange kilometerene til trafoer/generatorer ?
    Mulig sjermet kabler har litt å si pga at det ligger i en klase bak tv benken å da blir det gjerne litt induserte spenninger her og der.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skyldig! Jeg har aldri brukt annet enn de medfølgende standard strømkablene som har fulgt med alle bokser jeg har hatt i årenes løp. Jeg går heller ikke av veien for å bruke strømkabler som jeg har fått stjele med meg fra jobben - slike som blir tilovers hver gang man bytter PCer, skrivere og slikt, og som ellers bare ville ha blitt kastet. Kjekt å ha. Jeg har fått låne både strømfiltere og forseggjorte strømkabler med meg hjem - har mange nok venner som driver med slikt - uten at jeg noensinne har greid å høre den aller minste forskjell. Men det er meg, det - min hørsel og mitt anlegg er muligens ikke helt på høyden her.

Min "hovedleverandør" av forsterkere - Bryston - gjør forresten et lite nummer av dette i brukermanualen. De understreker at Brystons produkter ikke trenger annen strømforsyning enn den medfølgende strømkabelen - som Bryston sikkert har rammeavtale på. Med den av mange anbydere som kom med den laveste prisen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg er av den oppfatning at så lenge kabelen er tykk nok og lang nok så er den perfekt.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp furutech kabel pr meter. Den "tynne" til cdspiller o.l, den tykke til amper.

Så kjøper du den nest dyreste pluggen, rhodium uten carbon huset. Samme pluggen men til halv pris og uten carbon. Bygge de selv klarer du.

Bedre strømkabel til prisen?

Ang Nordost kablene. De som hører forskjell på 2/4 meter lar seg lure av Lars eller Bjørn. Brahma: Skaperen, Vishnu er opprettholderen, Shiva er ødeleggeren.....

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste strømkabelen gjør er å føre strøm til dine komponenter, med mindre du bruker en for tynn kabel som ikke klarer å levere nok strøm, vil den ikke kunne påvirke lyden i seg selv. Om kabelen er 0,5m lang eller eller 5m spiller ingen rolle i utgangspunktet, det vil ikke endre på egenskapen til strømmen som ledes

Det eneste den kan gjøre for å påvirke på noen måte er å "støye". Altså ligger f.eks. en dårlig eller helt uskjermet signalkabel parallelt med en uskjermet strømkabel skal du ikke se bort å fra at du kan merke støy :cry:

Hvilken meterpris har Furutech da? Lapp-ölflex ligger vel på 100kr/m. Skjermet strømkabel som også ser bra ut

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Kjøp furutech kabel pr meter. Den "tynne" til cdspiller o.l, den tykke til amper.

Så kjøper du den nest dyreste pluggen, rhodium uten carbon huset. Samme pluggen men til halv pris og uten carbon. Bygge de selv klarer du.

Bedre strømkabel til prisen?
    Har vært inne på tanken selv. Er det fortsatt pm audo som selger Furutech kabler? Finner kun ferdig terminerte på siden deres om ikke synet mitt spiller meg ett pus.

Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Ang Nordost kablene. De som hører forskjell på 2/4 meter lar seg lure av Lars eller Bjørn. Brahma: Skaperen, Vishnu er opprettholderen, Shiva er ødeleggeren.....
    Bra beskrivelse

Ikke noe fare for at det blir Brahma her med det første, nesten 10k for en strømkabel blir "litt" drøyt for min del pr dags dato. Vishnu er litt hyggeligere priset, men spørsmålet er om det er noe forskjell mellom den og furutech kombinasjonen du beskriver ovenfor. En ting er iallefall sikkert, Thor har en meget merkbar påvirkning av lyden og det blir så absolutt spennende å se hvor mye strømkabler har å si
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OHC og NAT fører Furutech i Oslo.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge tykkelsen på lederne er på plass, så kan jeg ærlig talt ikke se hvilken annen påvirkning strømkabelen skal ha?
    Man får jo ikke renere strøm av å benytte seg av en strømkabel til 100 kr mer per meter. De som sier noe annet ler jeg rett og slett av.

Alt blir uansett gjort om til likespenning inni receiveren, og det er ærlig talt ikke tykke kabler som benyttes inni slike, ei heller super isolasjon...

Så, gå innom europris å kjøp kablene dine ^^, I værste fall sparer du noen hundre kroner...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Har vært inne på tanken selv. Er det fortsatt pm audo som selger Furutech kabler? Finner kun ferdig terminerte på siden deres om ikke synet mitt spiller meg ett pus.

Bra beskrivelse

Ikke noe fare for at det blir Brahma her med det første, nesten 10k for en strømkabel blir "litt" drøyt for min del pr dags dato. Vishnu er litt hyggeligere priset, men spørsmålet er om det er noe forskjell mellom den og furutech kombinasjonen du beskriver ovenfor. En ting er iallefall sikkert, Thor har en meget merkbar påvirkning av lyden og det blir så absolutt spennende å se hvor mye strømkabler har å si
    Vil tro behovet for bra kabler blir mindre mtp at du har thor. Men mindre de er mye bedre skjærmet.

Og til dere andre som påstår at en strømkabel bare skal lede strøm; skal ikke alle analoge kabler det?

Til trådstarter; mener å ha lest at 4,65m er den ultimate lengden. Og har man en skilletrafo, er det vel ett fett hvor mange meter kabel det er fra kraftverket til huset. Ikke quote meg på denne, bare egne teorier.

Geir Arne

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •