Lengde på strømkabler - har det noe å si? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 79 av 79
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Spesielt produsenter/utviklere, selgere og "audiophile" innen kabler hevder jo konstant at gode strømkabler utgjør en forskjell for lyd og bilde. Den vanlige påstanden er bedre bass og mindre støy. Er så tilfelle, er det målbart! Noe jeg ikke har sett dokumentert enda... Om 1m er bedre eller dårligere enn 1,2m så er det bare å begynne og måle (eller blindteste for de som gidder det).

Jeg kan bekrefte at for feil strømkabel fjerner alt trykk fra Sub og drittlyd i receiver. Regner med at det var tverrsnittet som var for lite i den dyre skjermede strømkabelen jeg kjøpte hos Soundgarden. Funker på TVen da

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Hva slags utstyr er dette? Jeg blir bare litt nysgjerrig. Det høres ikke helt bra ut at nettspenningen skal avgjøre måleresultatene, for den kan jo variere stort. Har forsåvidt hørt om noe lignende, men det kan være en god elektroskrøne for alt jeg vet. Historien var om et multimeter fra Biltema som brukte batteriet som referanse slik at målingene ble helt på viddene jo svakere batteriet ble.. Fine greier det.
    Skrev litt feil i posten. Kalibrere utstyr, ikke måleutstyr.

Men som du spurte om, det dreier seg om et sveiseapperat, som sveier 100um wire. Dette er laget for bruk i labratorier, men da produkter for produksjon er umulig å oppdrive må dette bruker "on site". En skilletrafo har forbedret problemet litt.

Når det kommer til måleutstyr så er det vi har laget for, og står i, en lab. Og om det er følsomt for svingninger i nettet, så har det noe som tar seg av dette inni maskinen. De er ganske dyre. Og vi betaler kun for et resultat.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Skrev litt feil i posten. Kalibrere utstyr, ikke måleutstyr.

Men som du spurte om, det dreier seg om et sveiseapperat, som sveier 100um wire. Dette er laget for bruk i labratorier, men da produkter for produksjon er umulig å oppdrive må dette bruker "on site". En skilletrafo har forbedret problemet litt.

Når det kommer til måleutstyr så er det vi har laget for, og står i, en lab. Og om det er følsomt for svingninger i nettet, så har det noe som tar seg av dette inni maskinen. De er ganske dyre. Og vi betaler kun for et resultat.

Geir Arne

Som sagt tidligere, så er noen former for utstyr mer følsom for endringer enn andre.
    En dagligdags receiver har 5-10% som går grett når det kommer til variasjon.
    Mens lab-utstyr fort kan ha bare 0.5% som variasjon før det vil vise feile verdier. Men da har man ofte en skilletrafo og/eller strømfilter som gir ifra seg samme spenningen uansett, og jevner ut variasjonene som er i et strømnett.

Ta med det et voltmeter ifra jobben (om du ikke har det hjemme selv) så stikker du det inn i kontakten på veggen... Så oppdager du nok raskt at det fort blir en variasjon på 1 volt hele tiden. Så kan du prøve å skru på receiveren (da vil du nok oppleve et større spenningsfall) og så sette på en sang samtidig som du skrur opp volumet...
    Om spenningen i kontakten da fremdeles holder seg på 230volt 100% stabilt, så kan du med glede smile ifra øre til øre...
    Men mest sannsynlig så vil du oppleve lavere spenning og/eller en dynamisk spenning som varierer fortløpende. Lyden vil uansett forbli den samme...

---------

Alt i alt kan man si at lengden på kabelen ikke har noen funksjon.. Det er isoleringen rundt som er viktig. Samme gjelder alle andre kabler som skal være i området.

Når jeg også tenker meg om ifra ting man har lært iløpet av de siste skoleårene, så mener jeg å huske at f.eks datakabler skal stå 90 grader iforhold til strømkabler når de skal gå over hverandre for å redusere forstyrrelser mest mulig.
    Så det å legge opp strømmen så godt som mulig, kan være lurt. Istedet for å bare putte alt av kabler i en evig salat og håpe på det beste.
    Så generelt skill strømkabler ifra resten når du bunter kabler ilag Så vil nok resten stortsett gå bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev det litt sent i går. :P Tenkte at med en transformator så vil man ha et gitt spenningsfall, mens på nyere elektronikk er det kansje spenningsregulatorer som eliminerer dette problemet.

Geir Arne
    Dette er typisk. Først gir man uttrykk for at man har greie på temaet ved å fortelle at man driver med måling av et eller annet. Så lirer man av seg den ene påstanden etter den andre. Men så kommer det frem til slutt at det man sier er feil, og at det man driver og måler til daglig overhode ikke kan sammenliknes med hifi elektronikk.

Hvis man ikke kan underbygge bastante påstander så lar man heller være å komme med bastante påstander.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Dette er typisk. Først gir man uttrykk for at man har greie på temaet ved å fortelle at man driver med måling av et eller annet. Så lirer man av seg den ene påstanden etter den andre. Men så kommer det frem til slutt at det man sier er feil, og at det man driver og måler til daglig overhode ikke kan sammenliknes med hifi elektronikk.

Hvis man ikke kan underbygge bastante påstander så lar man heller være å komme med bastante påstander.
    Strekk ut høyrebenet ditt og gli rolig ned fra den høye hvite hesten din!

Jeg er ikke en politiker. Jeg kan ta selvkritikk når jeg gjør, eller sier, noe feil.

Når jeg uttrykker mine påstander er det med bakgrunn i hva jeg oppfatter og mener. Jeg har ikke dr. grad innenfor tema'et. En annen sak er å få frem alle aspekter, så kan disse enten verifiseres eller motbevises. Dette er et forum, ikke en avhandlig for NTNU.

Og JEG MENER fremdeles, i klartekst, at allt hifiutstyr har det bedre med en konstant spenning kontra en varierende.

Men siden du tydeligvis er så allvitende kan du godt skrive en avhandling, og legge med et koblingskjema, for hvordan en moderne forsterker fungerer. Jeg tenker da på fra strømkabel til høytalerkabel. Jeg er villig til å lære.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men siden du tydeligvis er så allvitende kan du godt skrive en avhandling, og legge med et koblingskjema, for hvordan en moderne forsterker fungerer. Jeg tenker da på fra strømkabel til høytalerkabel. Jeg er villig til å lære.

Geir Arne

Hopp inn på VG2 Data og Elektronikk, så vil du nok få en liten avhandling over hvordan en forsterker fungerer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte siste utgave av "What HI-FI" i dag og interessant nok på side 26 og 27 har de en slags blindtest av:
    - Strømfilter og strømkabel
    - Interconnects
    - Høyttalerkabel

Jeg vet ikke noe om hvor vitenskapelig det hele var lagt opp, men konklusjonen var at strømfilter og -kabel utgjorde størst forskjell. Personlig (ja nå synser jeg litt) vil jeg tro at strømfilter kan ha en del for seg men at strømkabel utover det å skjerme og selvfølgelig ha nok tverrsnitt ikke er veldig viktig. Filtrering gjøres selvfølgelig av alle strømforsyninger i hifi-komponenter men en ekstra filtrering før disse vil jeg tro er fordelaktig.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlig mening om strømkabler er at det eneste som er viktig her er at de er skjermet. Da forhindrer det støy mot andre signal kabler.

Alt annet er tull, da strømmen inn blir totalt omgjort, og hva produsenten av utstyret greier i strømforsyningen er laget for å få alt til å funke.

Som regel har de strøm regulatorer og nok kondensatorer for å lage ett bra DC signal som de fleste produsenter bruker, for så å omgjøre dette til AC igjen for å få ting korrekt. Det har lite å si om det kommer 220v eller 240v inn på gull, sølv eller kobber kabler.

Så vidt jeg har sett så har ingen gull kontakter på strømmen, selv om det er det på inngangene på en forsterker.

Gjør det enkelt, jeg kjøpte meg plugger på Clas Ohlson, og tok med en del skjermet Ølflex rester fra jobben, så er det bare å lage DIY kabler på korrekt lengde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og JEG MENER fremdeles, i klartekst, at allt hifiutstyr har det bedre med en konstant spenning kontra en varierende.
    Har du noen kilder som underbygger dette? Det er kommet utfyllende svar fra et par elektronikkingeniører i denne tråden om hvorfor det IKKE spiller noen rolle om spenningen varierer. På hvilket grunnlag kan du si at de tar feil?

Men siden du tydeligvis er så allvitende...
    ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om en forstarker er bygget for å håndtere variasjon i nettet, så holder jeg muligheten åpen for at forsterkeren ikke fungerer 100% likt. Men som sagt, mulig jeg tar feil her.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om en forstarker er bygget for å håndtere variasjon i nettet, så holder jeg muligheten åpen for at forsterkeren ikke fungerer 100% likt. Men som sagt, mulig jeg tar feil her.

Geir Arne
    Ok, da har du sikkert rett :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne

Innspenningen er jo ettfett så lenge den holder seg innenfor "reglene" når det kommer til variasjoner Pws takler fortløpende (5-10%)
    Så lenge den variasjonen ikke overstiges, så vil Utspenningen ifra Pws være akkurat den samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Innspenningen er jo ettfett så lenge den holder seg innenfor "reglene" når det kommer til variasjoner Pws takler fortløpende (5-10%)
    Så lenge den variasjonen ikke overstiges, så vil Utspenningen ifra Pws være akkurat den samme.
    Ja enig, men jeg er åpen for at ved hurtig spenningvariasjon, såkalt støy, vil muligens påvirke lydkvaliten. Men dette har ingenting å gjøre med at strømkablen er 1,2m kontra 1,5m lang (dette utgjøre kun en minimal statisk differanse).

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja enig, men jeg er åpen for at ved hurtig spenningvariasjon, såkalt støy, vil muligens påvirke lydkvaliten. Men dette har ingenting å gjøre med at strømkablen er 1,2m kontra 1,5m lang (dette utgjøre kun en minimal statisk differanse).
    Den er jeg enig i. Har blitt litt OT i det siste.

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Kan ikke dette avgjøres som en artig lek da?

Den som har lyst kan jo sjekke om dette med strømkabler har noe for seg på følgende måte;

Vær 2 personer og ett anlegg. Man skaffer tilveie noen kabler i ulike prisklasser til alle komponentene som har løse strømkabler. Den ene personen plugger inn kablene og går ut av rommet (hindrer kroppsspråk signaliserer forventning). Den andre går inn i rommet og hører på noen sanger. Så skiftes kablene (uten at testeren ser hva som kommer på ved å gå ut av rommet igjen). Gjenta dette til alle kablene er testet (med identisk musikk) + enda noen ganger. Om samme kabel blir "byttet" etterhverandre gir en fin pekepinn på om forskjellen er reell.

Gjenta denne prosedyren en annet tid på døgnet og gjerne hos den andres anlegg også. Da skal man ha randomisert testen såpass at man kan ta en konklusjon på hva som er forskjellen og hvor stor den er. Når man er fornøyd kan man avsløre sannheten for hverandre.

Leken kan dras enda lengre om man legger igjen en lapp foran testeren om hvilket merke man lytter på (det trenger seff heller ikke stemme med riktig kabel). Da får man frem om forventningen til selve merket har noe å si, skal ikke se bort i fra PC-kabelen låter bedre om det er forventning om Nordost.... Lange og korte kabler kan blindtestes på samma måten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, synes det var mange bastante påstander i begge retninger rundt dette med varierende nettspenning.

Bla antydes det at forsterkere generelt har regulerte powersupplies.
    For effektforsterkere (spesielt hi-end forsterkere), er dette svært sjelden tilfelle. Regulerte, ikke-svitsjede supply for høye strømmer er ineffektivt (varmetap i lineærregulatorer), og svært dyrt å implementere. Svitsjede supply er som regel ansett for å gi for mye støy, og brukes nesten utelukkende for klasse-D konstruksjoner.
    Supplyregulering vil påvirke lydgjengivelsen negativt om det ikke er svært avansert og kostbart designet.

Av disse grunnene er de aller fleste sluttrinn konstruert med et helt uregulert supply basert på likeretting av sekundærside fra trafo, med påfølgende filtrering og stabilisering av DC vha av store kondensatorbanker, og i noen tilfeller drosler.
    En prosentvis endring av nettspenning på primærsiden av trafoen vil dermed gi en tlsvarende prosentvis endring av DC spenningen som forsyner forsterkerkretsene. En liten spenningsendring vil ikke ha store effekten på et robust design, men vil til en viss grad påvirke forsterkerens arbeidspunkt.

For mindre strømkrevende deler av forsterkere, som feks drivertrinn benyttes regulert supply da disse trinnene også er mer følsomme for støy.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Av disse grunnene er de aller fleste sluttrinn konstruert med et helt uregulert supply basert på likeretting av sekundærside fra trafo, med påfølgende filtrering og stabilisering av DC vha av store kondensatorbanker, og i noen tilfeller drosler.
    En prosentvis endring av nettspenning på primærsiden av trafoen vil dermed gi en tlsvarende prosentvis endring av DC spenningen som forsyner forsterkerkretsene. En liten spenningsendring vil ikke ha store effekten på et robust design, men vil til en viss grad påvirke forsterkerens arbeidspunkt.

Og hvordan vil dyre strømkabler forandre forskjeller i spenningen?

Eneste måten å regulere det på er med en UPS med fast spenning ut.

Igjen, ingen form for bytte av strømkabel, 1.5 eller kortere/lenger vil ugjøre noe forskjell her.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Og hvordan vil dyre strømkabler forandre forskjeller i spenningen?

Eneste måten å regulere det på er med en UPS med fast spenning ut.

Igjen, ingen form for bytte av strømkabel, 1.5 eller kortere/lenger vil ugjøre noe forskjell her.
    Strømkabelen vil selvfølgelig ikke påvirke de forholdene jeg beskriver i det hele tatt.
    Poenget mitt var bare å gi et innspill til den tilsynelatende misforståelsen om regulerte supply i forsterkere.
    Av kabler jeg mener har nada betydning for lydkvaliteten havner nok powerkabelen nær toppen av lista, sammen med Toslink og SPDIF-coax.

At noen synes fete powerkabler med nettingstrømper er sexy får så være

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Strømkabelen vil selvfølgelig ikke påvirke de forholdene jeg beskriver i det hele tatt.
    Poenget mitt var bare å gi et innspill til den tilsynelatende misforståelsen om regulerte supply i forsterkere.
    Av kabler jeg mener har nada betydning for lydkvaliteten havner nok powerkabelen nær toppen av lista, sammen med Toslink og SPDIF-coax.

At noen synes fete powerkabler med nettingstrømper er sexy får så være
    Da er jeg helt med deg.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •