Lengde på strømkabler - har det noe å si? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utstyr idag lages for å tåle +/- 5%, og i enkelte tilfeller oppmot 10%.
    Noe som betyr at man ved 230 volt lett kan ha 2volt variasjon.
    På samme måter som elektroniske komponenter også har en variasjon på det. En 100ohm motstand kan lett både være 99 ohm og 101 ohm...

Når det kommer til mer HIFI utstyr som koster mer enn huset de står i, så kan følsomheten være større, og de tåler ikke like enkelt en variasjon på 2 volt.
    Men de færreste har noe slikt, og de som har ville ikke spurt i et forum om hvilken kabel som er best, de ville ha kjøpt det produsenten anbefaler når de kjøpte anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke lenge siden spenningen variere fra 220v til nærmere 240v avhengi av hvor på strømnettet huset befinner, hvor mye spenningen varier innen for et hus er jeg litt usikker på. Så jeg håper utstyret tåler en variasjon på mer enn 2v

Vanligvis justerer power-supplyene seg automatisk for å holde en stabil spenning i forhold til spenning som varierer på nettet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Forskjellige forsterkere låter ulikt fordi de er konstruert helt ulikt. Det går på strømforsyning, kretsdesign, kvaliteten på alle transistorer og andre dippedutter, hvor mye kontinuerlig og peak effekt de leverer, hvor godt de tåler lavimpedante høyttalere og høye belastninger - og mye annet. Det er bare å kikke litt under lokket på et par forsterkere, så ser man det ganske enkelt med det blotte øyet. Det er helt analogt med at en BMW gir en annen kjøreopplevelse enn en Volvo - selv om begge har et ratt og fire hjul.

En strømkabel på la oss si 1m er derimot så lite vesensforskjellig fra en strømkabel på la oss si 1,2m fra den samme produsenten at man skal argumentere godt for at den - i strømteknisk forstand - mikroskopiske forskjellen, skal ha en hørbar betydning. Når man også vet at strømmen fra nettet likevel skal gjennom en stor prosess inni forsterkeren for å bli til likestrøm, før den slippes løs på den hørbare delen av elektronikken.

Forskjeller på signalkabler og høyttalerkabler - i den grad de kan høres - er i og for seg lettere å forholde seg til. Her snakker man vitterlig om forskjellig design fra produsent til produsent. Ledermateriale, lederkonstruksjon, ledningstverrsnitt, isolasjon, kapasitans og hva det nå heter alt sammen. Forskjeller på mikronivå som KAN gi hørbare utslag - vil ikke avskrive det. Signal- og høyttalerkabler er jo - i motsetning til strømkabler - direkte inne i signalkjeden fra kilde til høyttaler.
    Det var kansje et litt dårlig eksempel med en forsterker, men ta Hegel sin størst forsterker som et eksempel. H4 og H10 er teknisk sett like, men kvalitetskravene til bl.a. kondensatorene i H10 er strengere (samme leverandør såvidt jeg har forstått).

Og det 1,0m vs 1,2m var rettet mot meg vil jeg påpeker at hva som er "best" får hver og en leverandør/utvikler finne ut av. Jeg har bare påpekt at jeg mener det er foskjell på strømkabler også.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Utstyr idag lages for å tåle +/- 5%, og i enkelte tilfeller oppmot 10%.
    Noe som betyr at man ved 230 volt lett kan ha 2volt variasjon.
    På samme måter som elektroniske komponenter også har en variasjon på det. En 100ohm motstand kan lett både være 99 ohm og 101 ohm...

Når det kommer til mer HIFI utstyr som koster mer enn huset de står i, så kan følsomheten være større, og de tåler ikke like enkelt en variasjon på 2 volt.
    Men de færreste har noe slikt, og de som har ville ikke spurt i et forum om hvilken kabel som er best, de ville ha kjøpt det produsenten anbefaler når de kjøpte anlegget.
    Jeg mener fremdeles at en variasjon ikke er ønskelig. Selv om produktene tåler det.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det var ikke lenge siden spenningen variere fra 220v til nærmere 240v avhengi av hvor på strømnettet huset befinner, hvor mye spenningen varier innen for et hus er jeg litt usikker på. Så jeg håper utstyret tåler en variasjon på mer enn 2v

Vanligvis justerer power-supplyene seg automatisk for å holde en stabil spenning i forhold til spenning som varierer på nettet.
    Og jeg mener fremdeles at et hifiprodukt i high end klassen vil låte "best" ved en gitt voltstyrke.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg har bare påpekt at jeg mener det er foskjell på strømkabler også.
    Det er riktig det, men under normale omstendigheter så kan ikke jeg se at at strømkablen kan påvirke lyden på noen måte. Altså med mindre når kablene blir for lang og du får for høyt spenningtap, og da skal den bli relativt lang.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg mener fremdeles at et hifiprodukt i high end klassen vil låte "best" ved en gitt voltstyrke.

Geir Arne

Elektronikken i produktet vil uansett få den samme volten... Da Pws vil levere ut den samme volten så lenge input er innenfor max og min.
    Så om Pws får 225 volt eller 230 volt så vil ikke det påvirke elektronikken ellers eller lyden.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kansje et litt dårlig eksempel med en forsterker, men ta Hegel sin størst forsterker som et eksempel. H4 og H10 er teknisk sett like, men kvalitetskravene til bl.a. kondensatorene i H10 er strengere (samme leverandør såvidt jeg har forstått).

Og det 1,0m vs 1,2m var rettet mot meg vil jeg påpeker at hva som er "best" får hver og en leverandør/utvikler finne ut av. Jeg har bare påpekt at jeg mener det er foskjell på strømkabler også.

Geir Arne
    Jeg prøvde bare å svare på spørsmålet ditt - hvorfor låter forsterkere ulikt. Ikke spesielt rettet mot deg kanskje, jeg oppfattet spørsmålet ditt som litt retorisk - men det finnes jo andre lesere også... Det du sier om at forskjellig kvalitetskrav på f.eks. kondensatorer, gir seg utslag i lyden, er jeg med på. Tilsvarende kan gjøre seg gjeldende hos andre produsenter m.h.t. krav til bl.a. transistorer - som gjør at ting vil låte litt forskjellig i forskjellige utgaver.

Den med 1,0m vs 1,2m var myntet på trådstarters spørsmål om lengden av strømkabelen er viktig for lyden. Jeg har tidligere uttrykt at jeg mener at kvaliteten (skjerming, tverrsnitt, terminering o.s.v.) på strømkabelen kan ha en viss betydning for lyden - men jeg jeg kan ikke se at noen tiendels meter fra eller til på selve lengden av en gitt kabel skal bety noe fra eller til for lytteopplevelsen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går utenfor "gitte" grense, grense som er relativt store i forhold til den "erfaringen" jeg har, så kan det ha en betydning. Når vi snakker om en kabel på 1 eller 2 meter så er vi nedi ca 0.08ohm tap, det er tilæmet null i forhold til variasjon på nettet og i forholdt til spenningfallet som er ifra bolig til bolig.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er fantastisk at denne tråden ble 3 sider lang allerede, og ikke overrasket. Jeg venter bare på forslagene om blindtest(er) og hvordan det (ikke) skal gjennomføres.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener fremdeles at en variasjon ikke er ønskelig. Selv om produktene tåler det.

Geir Arne
    Hvorfor er det ikke ønskelig?
    Mener du å kunne høre forandringer i prestasjon på anlegget ditt når spenningen varierer?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hvorfor er det ikke ønskelig?
    Mener du å kunne høre forandringer i prestasjon på anlegget ditt når spenningen varierer?
    Jeg vet ikke om jeg hører eller ikke hører noen forskjell da jeg aldri vet hva V på nettet er til enhver tid. Men som jeg skrev tidligere er min påstand, basert på det faktum at jeg kalibrerer utstyr, at V må ha noe å si. Om det er svingninger i V eller om V bare er "av" referansen på 230V vet ikke jeg. Og jeg har heller ikke noe forklaringe på det dessverre. Jeg må bare konstantere hva jeg opplever til daglig.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går utenfor "gitte" grense, grense som er relativt store i forhold til den "erfaringen" jeg har, så kan det ha en betydning. Når vi snakker om en kabel på 1 eller 2 meter så er vi nedi ca 0.08ohm tap, det er tilæmet null i forhold til variasjon på nettet og i forholdt til spenningfallet som er ifra bolig til bolig.
    Den kommentaren var ikke ment direkte mot en strømkabel, men V vs elektronikk. Beklager om det ble litt OT.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig det, men under normale omstendigheter så kan ikke jeg se at at strømkablen kan påvirke lyden på noen måte. Altså med mindre når kablene blir for lang og du får for høyt spenningtap, og da skal den bli relativt lang.
    Jeg er helt klart enig i at en 1m leder sannsynligvis ikke kan gjøre noe forsjell fra eller til. Men i et kabelrot kan isolasjoen spille en stor rolle, noe som resulterer i at annlegget vil låte "bedre". Derfor mener jeg fremdeles at en strømkabel har noe å si.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Elektronikken i produktet vil uansett få den samme volten... Da Pws vil levere ut den samme volten så lenge input er innenfor max og min.
    Så om Pws får 225 volt eller 230 volt så vil ikke det påvirke elektronikken ellers eller lyden.
    Skrev det litt sent i går. :P Tenkte at med en transformator så vil man ha et gitt spenningsfall, mens på nyere elektronikk er det kansje spenningsregulatorer som eliminerer dette problemet.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager til trådstarter at dette kansje tok litt av, noe jeg har vært delaktig i. :P

Men kan noen fortelle meg hvordan jeg quoter flere poster samtidig?

Geir Arne

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg har tidligere uttrykt at jeg mener at kvaliteten (skjerming, tverrsnitt, terminering o.s.v.) på strømkabelen kan ha en viss betydning for lyden - men jeg jeg kan ikke se at noen tiendels meter fra eller til på selve lengden av en gitt kabel skal bety noe fra eller til for lytteopplevelsen.
    Driver å leker med tanken på å lage meg noen kabler selv, ser at skjermede kabler ikke behøver koste så mye, mens de sluttstykkene som samme produsenten selger gjerne koste nokså mye. Er det noe spesielt med de dyre sluttstykkene? Sitter bedre, mer slitesterke? Jeg skal ikke akkurat plugge de inn og ut ofte, knappe gangen i året for den del.

Eks. Supra sin lo-rad. Der koster jo den tykke kabelen man kan bruke til Sub, forsterker etc knappe 100kr/m, mens sluttstykkene per kabel fort blir 400kr per kabel..

Det er kabelen som skjermer, og det er den som ligger ved signalkablene. For all del kan sikkert sluttstykkene også skjermes, men de sitter jo alle i stikkontakten et godt stykke fra det som teller, så da trenger vel man ikke påkoste sluttstykkene mye i den sammenheng?

Men kan noen fortelle meg hvordan jeg quoter flere poster samtidig?

Geir Arne
    Slik

Hehe,vet ikke om det finnes mer effektive måter, men åpne tråden i en ekstra fane. Sitér og lim inn i ditt svar på sitat nr 2 og videre.

Man kan jo også trykke sitér - kopiere - tilbake - rediger din post. Smak og behag

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Driver å leker med tanken på å lage meg noen kabler selv, ser at skjermede kabler ikke behøver koste så mye, mens de sluttstykkene som samme produsenten selger gjerne koste nokså mye. Er det noe spesielt med de dyre sluttstykkene? Sitter bedre, mer slitesterke? Jeg skal ikke akkurat plugge de inn og ut ofte, knappe gangen i året for den del.

Eks. Supra sin lo-rad. Der koster jo den tykke kabelen man kan bruke til Sub, forsterker etc knappe 100kr/m, mens sluttstykkene per kabel fort blir 400kr per kabel..

Det er kabelen som skjermer, og det er den som ligger ved signalkablene. For all del kan sikkert sluttstykkene også skjermes, men de sitter jo alle i stikkontakten et godt stykke fra det som teller, så da trenger vel man ikke påkoste sluttstykkene mye i den sammenheng?
    Joda - du har helt opplagt et poeng. Nå er kanskje ikke jeg den rette til å spørre - jeg, som aldri har brukt annet enn de standard strømkablene som følger med i enhver hifipakke. Ikke for det - jeg har fått låne haugevis av gromme strømkabler og strømfiltre og hva vet jeg, i opptil svært høye prisklasser - men hjemme hos meg og i mine snart 60 år gamle ører låter det til forveksling likt. Men ikke gi opp - det kan godt hende at forbedringer kan høres hjemme hos deg.

Skal jeg skyte fra hoften, er jeg nok enig med deg. Skjerming er viktig - plugger er jeg mer usikker på. Jeg slengte det med i innlegget mitt for ikke å avskrive at slike fine plugger KAN ha en effekt. Det er det imidlertid opp til hver enkelt å finne ut av - jeg tror ikke på noe fast fasitsvar her.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt produsenter/utviklere, selgere og "audiophile" innen kabler hevder jo konstant at gode strømkabler utgjør en forskjell for lyd og bilde. Den vanlige påstanden er bedre bass og mindre støy. Er så tilfelle, er det målbart! Noe jeg ikke har sett dokumentert enda... Om 1m er bedre eller dårligere enn 1,2m så er det bare å begynne og måle (eller blindteste for de som gidder det).

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin avhandling det. Men mye av poenget er også hva kabelen ikke gjør. Tenker da på farging av kabler som ligger i nærheten. Verden er ikke alltid rett frem, man må ta hensyn til alle aspekter og ikke bare komme med en formel.

Til mannen som sier at 2v fra eller til ikke har noe å si, tror jeg egentlig ikke helt på da jeg holder på med kalibrering av målerutstyr på jobb som i aller høyeste grad krever en jevn spenning. For å holde meg til temaet må jeg jo påpeke at dette ikke kan oversettes til at en forsterker har samme krav til kvaliteten på spenningen, men jeg setter likevel et tankekors ved påstanden.

Geir Arne
    Hva slags utstyr er dette? Jeg blir bare litt nysgjerrig. Det høres ikke helt bra ut at nettspenningen skal avgjøre måleresultatene, for den kan jo variere stort. Har forsåvidt hørt om noe lignende, men det kan være en god elektroskrøne for alt jeg vet. Historien var om et multimeter fra Biltema som brukte batteriet som referanse slik at målingene ble helt på viddene jo svakere batteriet ble.. Fine greier det.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •