Lengde på strømkabler - har det noe å si? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 79
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Så lenge tykkelsen på lederne er på plass, så kan jeg ærlig talt ikke se hvilken annen påvirkning strømkabelen skal ha?
    Man får jo ikke renere strøm av å benytte seg av en strømkabel til 100 kr mer per meter. De som sier noe annet ler jeg rett og slett av.

Alt blir uansett gjort om til likespenning inni receiveren, og det er ærlig talt ikke tykke kabler som benyttes inni slike, ei heller super isolasjon...

Så, gå innom europris å kjøp kablene dine ^^, I værste fall sparer du noen hundre kroner...
    Det er ikke sikker strømkablen forbedrer strømmen, men at bedre skerming gjøre at man ikke får så mye støy over på signalkablene. Det dannes magnetfelt rundt kabler det er strøm i, og 2 kabler kan påvirke hverandre.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topic men hugser for noen år siden da kunne man "abbonere" på ren og miljøvennelig kraft fra kraft selskapene... vel sannheten er jo at vi aldri vet hvor den strømmen du og jeg bruker kommer fra om det er kullkraft i danmark, ei vindmølle i nederland, kjernekraft i russland eller ett eller anna elvestryk i norge... blir vel litt i samme gate som å seie at du kan nesten revelusjonere anlegge me noen ekstra gullbelagte biter med kobber

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabler

funka for meg fikk bort litt bakgrunns støy jeg hadde med isotek strøm kabler og multiway strømm fordelere :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet ut alle mine orginale strømkabler med Supra sine Lorad strømkabler. Eneste forskjellen er at bakgrunnsstøyen forsvant. Ser jo også fint ut da dynaBel AS

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Og til dere andre som påstår at en strømkabel bare skal lede strøm; skal ikke alle analoge kabler det?

Vell, jo...
    Men på audiokabler så er frekvensen *ekstremt* viktig å ta vare på, samt kvaliteten på det hele.

I et strømnett så har ikke frekvensen like stor effekt som i audio oppsett...
    Lyden vil uansett ikke bli noe anneledes om man har 50 eller 60 Hz liksom....

Strøm er strøm, enkelt og grett...
    Eneste problemet er støy... Men da er det skjermingen rundt kablene som er viktig, samme gjelder skjermingen rundt audiokablene..

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så, gå innom europris å kjøp kablene dine ^^, I værste fall sparer du noen hundre kroner...
    En meget bastant påståelse jeg levner liten tro. Når det kommer til strømkabler skal jeg ikke uttale meg (enda), men på en generell basis er det ikke snakk om at europris kabler blir å finne i anlegget mitt
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, jo...
    Men på audiokabler så er frekvensen *ekstremt* viktig å ta vare på, samt kvaliteten på det hele.

I et strømnett så har ikke frekvensen like stor effekt som i audio oppsett...
    Lyden vil uansett ikke bli noe anneledes om man har 50 eller 60 Hz liksom....

Strøm er strøm, enkelt og grett...
    Eneste problemet er støy... Men da er det skjermingen rundt kablene som er viktig, samme gjelder skjermingen rundt audiokablene..
    Ser hvor du vil, og er litt enig i poenget ditt. Men strøm er for all del ikke strøm. Det er en grunn til at nettet har 50hz, ikke 49 og ikke 51. Man skal ikke ha rare avviket her før komponenter oppfører seg rart.

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har byttet ut alle mine orginale strømkabler med Supra sine Lorad strømkabler. Eneste forskjellen er at bakgrunnsstøyen forsvant. Set jo også fint ut da dynaBel AS
    mm, jeg kjøpte også en LoRad og putta på ett par furutech kontakter. Til tross for fargen kan diskuteres har det fungert ypperlig i og med at det ble mindre støy i lydbildet. Dog var det i perioden med duo/mc275r, har desverre ikke fått testet ut betydningen av denne i dagens anlegg.
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Har lengden noe å si for en strømkabel?

Nordost sier 2m og Kimber sier 1.2m. I tillegg finnes det ørten andre "sannheter".
    Dette alene bør være nok til at det ringer en bjelle i hodene til dere kabelnisser. Hvorfor blir ikke to av verdens ledende produsenter av hifi kabler enige om hva som er riktig lengde? Kanskje fordi det er oppspinn, juks og fanteri alt sammen?
    Hvis lyden som kommer ut av høyttalerene virkelig endrer seg med forskjellige strømkabler, og lengden på disse, så kan det måles. Enten med instrumenter eller ved en skikkelig blindtest. Da skulle man tro at Nordost og Kimber ville kommet frem til det samme resultatet...men den gang ei. Ringer det ingen bjeller ennå?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Dette alene bør være nok til at det ringer en bjelle i hodene til dere kabelnisser. Hvorfor blir ikke to av verdens ledende produsenter av hifi kabler enige om hva som er riktig lengde? Kanskje fordi det er oppspinn, juks og fanteri alt sammen?
    Hvis lyden som kommer ut av høyttalerene virkelig endrer seg med forskjellige strømkabler, og lengden på disse, så kan det måles. Enten med instrumenter eller ved en skikkelig blindtest. Da skulle man tro at Nordost og Kimber ville kommet frem til det samme resultatet...men den gang ei. Ringer det ingen bjeller ennå?
    Hvorfor låter da forsterkere ulikt. De prøver jo å oppnå det samme. Syntes ikke påstanden din holder vann, da ganske mye går på preferanser.

Uvitenhet er lykke.

Geir Arne (kabelnisse)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også stilt meg spørsmålet om hvorfor to av verdas ledene kabelprodusenter ikke er enige om dette, men jeg har ikke teknisk kompetanse på det feltet overhodet og tenkte at det kanskje hadde noe med konstrukjonsprinsippene å gjøre. Derav denne tråden.

Det at lyden kan endre seg ved bruk av forskjellige strømkabler kan jeg forsåvidt tro på selv om jeg ikke har kjørt en blindtest selv, men jeg er mer skeptisk til lydforskjeller ved 1.2m kontra 2m.

Man kan vel også argumentere med at om kimber og nordost hadde kommet frem til samme resultatet ville begge hatt de samme strømkablene i utvalget sitt.

Saken er bare spekulasjoner fra både kabelfanatikere og kabelskeptikere er underholdene lesning, men frem til foreligger en dokumentasjon er det fortsatt bare spekulasjoner og subjektive meninger. Har du for eksempel link til en artikkel som sammenligner forskjellige strømkabler ved hjelp av måleutstyr?
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Saken er bare spekulasjoner fra både kabelfanatikere og kabelskeptikere er underholdene lesning, men frem til foreligger en dokumentasjon er det fortsatt bare spekulasjoner og subjektive meninger.
    Det er derfor vi er her. For å ha det morro!

Geir Arne

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig, i mye av det du skriver her.
    Men det er minst like mange som er uenig, det er det ikke noe å gjøre med. Og egentlig kunne jeg ikke brydd meg mindre, hva folk sløser penger på.

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    ....det er minst like mange som er uenig, det er det ikke noe å gjøre med...
    Jo - det er faktisk noe en kan gjøre med det! Jeg skal kjøpe meg lakrissnøre og samle gamle pc-strømkabler. Så skal jeg rulle dem i eselmøkk og pakke dem inn i gamle blikkbokser. Jeg skal å kjøre dem i kortstlutning i et par døgn hos en nabo jeg ikke liker (vil ikke betale strøm selv) - det er jo viktig å brenne dem inn!
    Så skal jeg selge herligheten for 100k meteren og for pengene skal jeg kjøpe meg nytt hjemmekinoanlegg. Gleder meg

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du så bruker 1km lang kabel (med riktig tversnitt) eller 1m lang kabel har det absolutt ingenting å si på lydkvaliteten. Som noen poengterer her så kan støy overføres fra strømkabel til signalkabel, men dette har ikke noe med lengden på kabelen å gjøre...
    Det blir også nevnt dette med Hz på stømnettet og jeg kan love deg at om du har 50 eller 48 eller 52 Hz så har dette ingen betydning. Jeg jobber som elektronikk ingeniør på båter å der bruker vi både 50 og 60Hz om en annen på samme utstyr. Bl.a. stereo og tv systemer beregnet for vanlig husbruk. Ikke no prob...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo heldigvis sånn at kabler er ganske enkle å regne på. Man har kun 3 ting som kan påvirke ledningsevne til en ledning, dette er kapasitans, induktans og resistans(kan også legge til konduktans, men er ikke relevant). Ingen av disse er noe problem å beregne på så lave frekvenser man snakker om innenn audio. Er gjerne behjelpelig med kilder, men enkleste er nok å finne en lærebok innen elektro og lese. Wikipedia har også noe veldig godt materiale på nevnte tema.

Indusert støy bør heller ikke være noe stort problem om man har filter på forskynignen, filteret vil virke som en lav impedant inngang og redusere støy til nær null nivå.

En siste ting som kan være greit å se på er PSRR, eller Power Supply Rejection Ratio. Denne gir ett tall på hvor godt en forsterker korrigerer for endring i forsyningsspenning. Husker ikke noe tall i dB, men Douglas Self har skrevet i sin bok at endring på 2V ikke vil gi målbare endringer i utgangsspenning på en godt designet forsterker. Det vil være fornuftig å anta at alle anerkjente merker er godt nok designet til att dette ikke blir noe problem(tenker da på yamaha, NAD Electrocompaniet,Macintosh osv og ikke på 3000watteren fra europris til 500kr).
    Årsaken til at man ikke vil merke noe ved spenningsendring er rett å slett fordi det (i dii fleste tilfeller) benyttes en konstant strømgenerator i utgangen, denne er IKKE avhengig av forsyningsspenning men heller avhengig av spenningen til halvlederne.

Beklager det skled litt ut, følte bare det kunne være relevant å få med litt om hvorfor nettkabelen ikke betyr så mye....

Kim

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hvorfor låter da forsterkere ulikt. De prøver jo å oppnå det samme. Syntes ikke påstanden din holder vann, da ganske mye går på preferanser.

Uvitenhet er lykke.

Geir Arne (kabelnisse)
    Forskjellige forsterkere låter ulikt fordi de er konstruert helt ulikt. Det går på strømforsyning, kretsdesign, kvaliteten på alle transistorer og andre dippedutter, hvor mye kontinuerlig og peak effekt de leverer, hvor godt de tåler lavimpedante høyttalere og høye belastninger - og mye annet. Det er bare å kikke litt under lokket på et par forsterkere, så ser man det ganske enkelt med det blotte øyet. Det er helt analogt med at en BMW gir en annen kjøreopplevelse enn en Volvo - selv om begge har et ratt og fire hjul.

En strømkabel på la oss si 1m er derimot så lite vesensforskjellig fra en strømkabel på la oss si 1,2m fra den samme produsenten at man skal argumentere godt for at den - i strømteknisk forstand - mikroskopiske forskjellen, skal ha en hørbar betydning. Når man også vet at strømmen fra nettet likevel skal gjennom en stor prosess inni forsterkeren for å bli til likestrøm, før den slippes løs på den hørbare delen av elektronikken.

Forskjeller på signalkabler og høyttalerkabler - i den grad de kan høres - er i og for seg lettere å forholde seg til. Her snakker man vitterlig om forskjellig design fra produsent til produsent. Ledermateriale, lederkonstruksjon, ledningstverrsnitt, isolasjon, kapasitans og hva det nå heter alt sammen. Forskjeller på mikronivå som KAN gi hørbare utslag - vil ikke avskrive det. Signal- og høyttalerkabler er jo - i motsetning til strømkabler - direkte inne i signalkjeden fra kilde til høyttaler.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hoohoo
    Nå er det jo heldigvis sånn at kabler er ganske enkle å regne på. Man har kun 3 ting som kan påvirke ledningsevne til en ledning, dette er kapasitans, induktans og resistans(kan også legge til konduktans, men er ikke relevant). Ingen av disse er noe problem å beregne på så lave frekvenser man snakker om innenn audio. Er gjerne behjelpelig med kilder, men enkleste er nok å finne en lærebok innen elektro og lese. Wikipedia har også noe veldig godt materiale på nevnte tema.

Indusert støy bør heller ikke være noe stort problem om man har filter på forskynignen, filteret vil virke som en lav impedant inngang og redusere støy til nær null nivå.

En siste ting som kan være greit å se på er PSRR, eller Power Supply Rejection Ratio. Denne gir ett tall på hvor godt en forsterker korrigerer for endring i forsyningsspenning. Husker ikke noe tall i dB, men Douglas Self har skrevet i sin bok at endring på 2V ikke vil gi målbare endringer i utgangsspenning på en godt designet forsterker. Det vil være fornuftig å anta at alle anerkjente merker er godt nok designet til att dette ikke blir noe problem(tenker da på yamaha, NAD Electrocompaniet,Macintosh osv og ikke på 3000watteren fra europris til 500kr).
    Årsaken til at man ikke vil merke noe ved spenningsendring er rett å slett fordi det (i dii fleste tilfeller) benyttes en konstant strømgenerator i utgangen, denne er IKKE avhengig av forsyningsspenning men heller avhengig av spenningen til halvlederne.

Beklager det skled litt ut, følte bare det kunne være relevant å få med litt om hvorfor nettkabelen ikke betyr så mye....

Kim
    Fin avhandling det. Men mye av poenget er også hva kabelen ikke gjør. Tenker da på farging av kabler som ligger i nærheten. Verden er ikke alltid rett frem, man må ta hensyn til alle aspekter og ikke bare komme med en formel.

Til mannen som sier at 2v fra eller til ikke har noe å si, tror jeg egentlig ikke helt på da jeg holder på med kalibrering av målerutstyr på jobb som i aller høyeste grad krever en jevn spenning. For å holde meg til temaet må jeg jo påpeke at dette ikke kan oversettes til at en forsterker har samme krav til kvaliteten på spenningen, men jeg setter likevel et tankekors ved påstanden.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OJMARØ
    Om du så bruker 1km lang kabel (med riktig tversnitt) eller 1m lang kabel har det absolutt ingenting å si på lydkvaliteten. Som noen poengterer her så kan støy overføres fra strømkabel til signalkabel, men dette har ikke noe med lengden på kabelen å gjøre...
    Det blir også nevnt dette med Hz på stømnettet og jeg kan love deg at om du har 50 eller 48 eller 52 Hz så har dette ingen betydning. Jeg jobber som elektronikk ingeniør på båter å der bruker vi både 50 og 60Hz om en annen på samme utstyr. Bl.a. stereo og tv systemer beregnet for vanlig husbruk. Ikke no prob...
    Ingen som lager elektriske produkter vil noen sinne mene at produktet de lager ikke har det best ved en jevn frekvens.

Derimot statisk 52hz kan det godt hende fungerer like godt som 50hz, det skal jeg ikke si noe på.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bungle
    Jo - det er faktisk noe en kan gjøre med det! Jeg skal kjøpe meg lakrissnøre og samle gamle pc-strømkabler. Så skal jeg rulle dem i eselmøkk og pakke dem inn i gamle blikkbokser. Jeg skal å kjøre dem i kortstlutning i et par døgn hos en nabo jeg ikke liker (vil ikke betale strøm selv) - det er jo viktig å brenne dem inn!
    Så skal jeg selge herligheten for 100k meteren og for pengene skal jeg kjøpe meg nytt hjemmekinoanlegg. Gleder meg
    Slike kommentarer kan du strengt tatt holde for deg selv.

Og om du ikke har skjønte det. I denne verden betaler man for utviklingen av et produkt, og ikke produkt-komponentene isolert sett.

Geir Arne

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •