Usher

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Usher

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Usher

Hei!
    Noen som har hørt om Usher/Rapport strømkabel?
    Er dette en bra kabel?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en bra strømkabel da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømkabel

Ja, hva er en bra strømkabel? Jeg aner ikke, men har forstått det slik at
    2 forskjellige kabler (forskjellig dim?), kan (kanskje) gi forskjellig lytte-opplevelse.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jansebjørn
    Ja, hva er en bra strømkabel? Jeg aner ikke, men har forstått det slik at
    2 forskjellige kabler (forskjellig dim?), kan (kanskje) gi forskjellig lytte-opplevelse.
    Det er de samme folkene som hører forskjell på strømkabler som blir friske av sukkerpiller. :twisted:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er de samme folkene som hører forskjell på strømkabler som blir friske av sukkerpiller. :twisted:
    Taler du av egen erfaring ?

Så lenge du synes du hører forskjell og kabelen ikke er betalt av trygdevesenet, er det helt greit for meg....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømkabel

Takk! Dette ble jeg jo klok av. Det er tydeligvis delte meninger ute og går, det visste jeg forsåvidt fra før.
    Neppe noen facit her. Det hadde vært artig å vite om "bedre" kabel enn den utstyret blir levert med, kan gi noen lydmessig gevinst?
    Det er mange som mener det, men også mange mener det motsatte.
    En annen ting; vil en jordet strømkabel og støpsel være bedre enn ujordet frem til av-utstyret?
    En elektriker sa at det ikke var nødvendig, men vil dette ha noe å si for lyden.
    Sikringen gikk i går, da jeg slo på forsterkeren. Tror det kan gå for lite strøm,
    gjennon den eksisterende kabelen, for liten kabel, 10 amp. sikring.
    Tror jeg må på med en oppgradering av den kabelen, har også noe mer utstyr, som pc, tv, etc på denne strømforsyningen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tynn lampeledning er nok ikke noe å bruke til forsterker, men de som vanligvis følger med en forsterker skal vel lett håndtere 2000w og mer.

En god strømkabel, etter min mening, er en godt skjermet kabel fordi da vil den ha mindre innvirkning på nærliggende signalkabler.

Ellers er det overspenningsvern med strømfilter/-renser som tar seg av de andre viktige tingene

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan nesten garantere deg at Onkyo ikke har underdimensjonert strømkabelen din, og du kan nok ikke skylde det at sikringen går på strømkabelen. Det tyder dessuten på det motsatte - forsterker dro såpass mye strøm (i et kort øyeblikk) at du bikka over 10 A på kursen. I effekt tilsvarer 10 A rett over 2000 watt maks. Hvis du begynner å legge sammen effektforbruk tipper jeg du går over 2000 watt.

Min korte konklusjon på strømkabel går ut på at du aldri får overbevist en elektriker eller elektroingeniør om at den utgjør noen forskjell i lyden. Tverrsnittet spiller en rolle i forhold til hvor mye strøm den maksimalt kan overføre, eller hvor mye (lite) spenningen faller over en viss lengde.

Ujordet kabel har fordelen at du unngår eventuelle jordsløyfer, men jordet kabel anbefales i de fleste tilfeller for din egen sikkerhet. Om utstyret har en uheldig teknisk feil og chassiet er av metall kan du få deg en karamell.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Taler du av egen erfaring ?

Så lenge du synes du hører forskjell og kabelen ikke er betalt av trygdevesenet, er det helt greit for meg....
    Jeg har ikke prøvd annet enn standard kabler på noe av utstyret mitt. Grunnen til det er at jeg ikke merket forskjell på bilen etter hvilken slange bensinen kom ut av heller.

Det beste hadde sikkert vært om du hadde lagt en spesialkabel fra uttaket til kraftleverandøren din og fram til forsterkeren.

Beklager hvis jeg støter noen (egentlig ikke, men...), men å påstå at det er lydmessig forskjell på hvilken strømkabel du bruker på forsterker, CD-spiller etc må være det ultimate i selvbedrageri.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømkabel

Ok, jeg leser og konstaterer at dette med kabler ikke er min greie.
    For meg er det helt i orden å bruke standard strømkabel, har aldri brukt noe annet.
    Lurte bare på om forskjellige strømkabler gir endring i lyden.

En annen ting; når jeg slår på forsterkeren min, en Hegel H200, kommer det
    et godt hørbart knepp. Går ut fra at dette er normalt? Hadde det på Onkyo'n også, 2x150W.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jansebjørn
    Ok, jeg leser og konstaterer at dette med kabler ikke er min greie.
    For meg er det helt i orden å bruke standard strømkabel, har aldri brukt noe annet.
    Lurte bare på om forskjellige strømkabler gir endring i lyden.

En annen ting; når jeg slår på forsterkeren min, en Hegel H200, kommer det
    et godt hørbart knepp. Går ut fra at dette er normalt? Hadde det på Onkyo'n også, 2x150W.
    Kneppet er fra et rele som først kobler inn utgangstrinnen når du har stabil spenning i forsterkeren. Dermed sprenger du ikke høytalerene dine, mao helt normalt.

Det er like mange som mener det er bedring i lyd ved en godt skjermet strømkabel som mener det ikke betyr noe. Samtider er det også forskjell på hvor godt folk hører og om de faktisk har godt nok anlegge til at eventuelle mikroskopiske forskjeller kan høres. Dette og andre ting vil aldri bli utdebatert - det er derfor vi har slike fora som AVforum.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kneppet er fra et rele som først kobler inn utgangstrinnen når du har stabil spenning i forsterkeren. Dermed sprenger du ikke høytalerene dine, mao helt normalt.

Det er like mange som mener det er bedring i lyd ved en godt skjermet strømkabel som mener det ikke betyr noe. Samtider er det også forskjell på hvor godt folk hører og om de faktisk har godt nok anlegge til at eventuelle mikroskopiske forskjeller kan høres. Dette og andre ting vil aldri bli utdebatert - det er derfor vi har slike fora som AVforum.
    Det blir endel artige diskusjoner av sånne ting. Det er bra det foregår på interenett og ikke ansikt til ansikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra!

Hei!
    Er enig i at slike fora er veldig bra. Jeg får svar på mye av det jeg lurer på! Kan bare si Takk!, til de som deler sin kunnskap med oss grønnskollinger.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den beste løsningen er at hver enkelt prøver seg fram på kabler. Hvis en synes en hører forbedringer så er det kanskje verd pengene. Hører en det ikke så har en noen kroner ekstra å kjøpe filmer for.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg tror den beste løsningen er at hver enkelt prøver seg fram på kabler. Hvis en synes en hører forbedringer så er det kanskje verd pengene. Hører en det ikke så har en noen kroner ekstra å kjøpe filmer for.
    Husk imidlertid å avtale returrett/bytterett 8) .

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk imidlertid å avtale returrett/bytterett 8) .
    Sant. Surt å svi flere laken på kabler uten å høre forskjellen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •