Kabler til hjemmekino/stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler til hjemmekino/stereo

Hei,

spørsmålet er rimelig enkelt; hvilke kabler bør jeg velge til min hjemmekino?

Trenger et par phonokabler til platespilleren min, videre må jeg ha HDMI-kabler til DVD, Blu-ray og Get HD PVR. I tillegg trenger jeg optiske kabler for lyd litt her og der.

Er det noe forskjell eller bør jeg bare satse på Clas Ohlson kabler?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 1 meter HDMI er Clasern mer enn god nok. På analoge signalkabler kan det diskuteres i tusen år uten enighet. Jeg sier kabler ned ok skjerming(maks 5-6hundre) er fornuftig.

Er nok mange kabelnisser som er uenig med meg der gitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er snakk om korte kabler som ikke skal strekkes langt. Noen tips til noen merker/produsenter av analoge signalkabler? De optiske kablene, er det hipp som happ der også, eller er det grunnlag for å tro at kvaliteten er stor i forhold til pris?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo digitale signal som går optisk også. Altså: kommer de frem er det godt nok. Kan kansje bli problem på lange strekk, slik er det jo med HDMI også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okok. Så du er av den oppfattelse at det ikke foreligger kvalitetsforringelse såfremt det er snakk om digitale signaler? Spennende å se om det er noen som er uenige !

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitale signal på korte strekk.

Når det er analoge signal er jeg mer usikker. men anbefaler å kjøpe en billig og bra kabel. Så har du noe å samenligne med om du noengang vil kjøpe noe dyrere.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store kabeltesten del II

Konklusjonen her ble at det var forskjell på digitale kabler også. Kanskje ikke kjempe store forskjeller, men allikevel forskjeller. Så er såørsmålet om det er verd å bruke mangfoldige tusner for det lille ekstra...?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stede for å bruke 10000 kontra 500 på en kabel , kan en bruke det på akustiske tiltak og få mye bedre resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Den store kabeltesten del II

Konklusjonen her ble at det var forskjell på digitale kabler også. Kanskje ikke kjempe store forskjeller, men allikevel forskjeller. Så er såørsmålet om det er verd å bruke mangfoldige tusner for det lille ekstra...?
    Det er forsåvidt et evig spørsmål. Har vel heller tenkt på å plassere meg slik hen at jeg betaler for å få gode kabler som også kanskje ser litt bedre ut enn de kjedelige Clasern kablene. Det er vel noe med at det lille ekstra utseendemessig ofte løfter produktet selv om ytelsen av den grunn ikke trenger å være forbedret. Men gode og billige kabler som ser ok ut er vel kanskje primærmålet mitt.

Takker for link til kabeltest. Mye, mye artig lesning.

Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    I stede for å bruke 10000 kontra 500 på en kabel , kan en bruke det på akustiske tiltak og få mye bedre resultat.
    Det der er vel et meget, meget godt poeng. Og det er vel litt mer der jeg er, 500,- er slik som jeg tror det kanskje mer en nok.

Men noen som har noen produsenter/nettsteder å lenke til? Gjerne ala Beresford som jeg kikka innom nå.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å stikke til nærmeste Hifiklubben sjappe og sjekke på Van Den Hul, QED kabler ? Om du går for mellomklasse saker der så får du veldig bra saker som ikke blakker deg. Jeg har god erfaring med QED og kan anbefale dem videre, prisen er ikke sjokkerende heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hva med å stikke til nærmeste Hifiklubben sjappe og sjekke på Van Den Hul, QED kabler ? Om du går for mellomklasse saker der så får du veldig bra saker som ikke blakker deg. Jeg har god erfaring med QED og kan anbefale dem videre, prisen er ikke sjokkerende heller.
    Sikkert ikke dumt...sikkert ikke dumt. Er nærmest nabo med Marcus Thranes gate så får ta meg en tur nedom der i løpet av de nærmeste dagene. Takker for tips!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket inn på HFK sine sider nå, og de har mye i den aktuelle prisklassen som ser bra ut.

Men legg mindre penger i digitalkabler enn analog, det er mitt råd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mindre penger på det digitale enn det analoge. Den er jeg nok enig med deg i. På den annen side er det jo vanskelig å vite hva som er mye og lite penger. Men uansett; noen som har flere eksempler på kabeltester ala den DiFontaine linket til?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500 kroner er mye penger for en kabel, om ikke anlegget er i 100k klassen da.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 10.000 kr klassen kanskje, men ikke i 100.000 kr klassen mener nå jeg. Iallefall hvis vi snakker om høytalerkabler. Digitale...? Tja. RCA/XLR.. Nei.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp det som du synes er økonomisk forsvarlig, og gjerne legg vekt på gode kontakter/plugger på kablene og det estetiske, hvis det betyr noe for deg. Det hender at de aller billigste kablene (HDMI, RCA og optiske) har dårligere passform i tilkoblingene enn de dyrere og mer forsegjorte modellene.

Jeg tviler på at du vil høre/se store forskjeller i prestasjon, så lenge ikke anlegget begynner å bli nokså ekslusivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkildene mine er som utgangspunkt NAD C555i og snart en nyere Blu-ray-spiller som tenkes å overta for Denon 1920 som jeg bruker nå. Yamaha RX-V663 m/ NAD C272 som effekttrinn og B&W DM683 som fronter.

Men ja, jeg synes 400-500 kroner for kabler av alle typer er forholdsvis greit. Selvsagt tar jeg rimeligere kabler også om det ikke går utover kvaliteten. Som høyttalerkabler bruker jeg VAN DEL HUL The Clearwater og er rimelig godt fornøyd med disse.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på de store kabeltestene viser det seg at flere fikk en større lydopplevelse når kablene koster......

> 1000,- for digitalkabel
    > 2500,- for analogkabel pr. par
    > 3000,- for høyttalerkabel pr. par

Det er enkelt å bruke mye mer penger enn nevnte beløp, men om det er verdt det - kan man lytte seg fram til

Billigere kabel gir lyd og hvis du ikke hører forskjell - er det mye penger å spare

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sett i lys av kompontene jeg sitter på Flageborg mener du at jeg vil oppnå samme økende lydopplevelse som kabeltesten oppnådde? Uansett er dette interessante tall og egentlig ikke avskrekkende. Men som du sier, du kan lett både bruke mer og mindre. Du får vel til en viss grad også her det du betaler for...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bilet
    Men sett i lys av kompontene jeg sitter på Flageborg mener du at jeg vil oppnå samme økende lydopplevelse som kabeltesten oppnådde? Uansett er dette interessante tall og egentlig ikke avskrekkende. Men som du sier, du kan lett både bruke mer og mindre. Du får vel til en viss grad også her det du betaler for...
    Hvilke komponenter sitter du på?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •