De mystiske svarte boksene..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

De mystiske svarte boksene..

PHONOSOPHIE - more live -

koster 150 euro og utfører følgende mirakler i følge reklamen: "The sound stage is reproduced more precisely, the silhouettes of musicians and instruments clearer. The loudspeaker receives clearer, more musical information and is thus capable of better imaging."

Slik ser den ut på innsiden: http://img406.imageshack.us/img406/6...d2modemfd8.jpg

..

Denne er enda bedre/værre:
    Transparent Audio - Transparent Cable Interconnects and Speaker Cables

Kablene med slik klump på koster fra et par hundre til mange mange tusen dollar (!) i butikk. Et søk på nett ga mange strålende omtaler med alt av tenkelige superlativer for lyd.

Slik ser de ut inni:

.. Selv med porto på spesialbestilling fra japan(eller hva det nå skal til for å finne riktig eksotiske komponenter) blir det ikke mer enn hundrelapp for de delene!

.. Si hva dere vil om kabler. Men kabler med klump på.. Gi heller pengene til nærmeste elektronikkyndige som kan sette sammen noe like bra til en øntidel av prisen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette må være ett av de beste "snake-oil" eksemplene jeg har sett på lenge..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så lenge folk VIL bli lurt når det kommer til kabler, hvorfor ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men så lenge folk VIL bli lurt når det kommer til kabler, hvorfor ikke?
    Ikke gjør dette til en kabel diskusjon... Du kan godt bruke ståltråd for min del, men her handler det om "magiske bokser". Magiske bokser som helt tydelig er ment som en direkte svindel..

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...de Transparent kablene kjenner jeg godt til. Åpnet for 14-15 år siden mine egne svindyre Transparent musicwave ULTRA XLR kabler....og skuffelsen var stor:shock: Såvidt jeg husker så var "innmaten" i boksen veldig lik den avbildede og atskillig billigere musicwave kabelen....
    Har ikke vært noen "kabelfetisj" siden dengang:razz:

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phonosphieboksen må jo være et kupp! :lol: €150 for en passiv splitt. Tror produsenten har helt grei fortjeneste på det produktet der ja.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    boksen kunne i det minste vert fin, sort hardplast er ikke akkurat det vakreste man kan se på.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan sikkert lage noe lignende selv av ymse ting jeg finner i garasjen.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Jeg kan sikkert lage noe lignende selv av ymse ting jeg finner i garasjen.
    Jeg gjør det hele tiden.. Er det noen sak.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakkert

Den liminga der er faktisk helt på høyde med hva jeg fikk til på en MacGyver-skjøt med limpistol her for noen dager siden.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det konkret den dingsen gjør da? Jeg tenker ikke på hva produsenten sier at de gjør, men hva de faktisk gjør.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det konkret den dingsen gjør da? Jeg tenker ikke på hva produsenten sier at de gjør, men hva de faktisk gjør.
    Godt spørsmål! Jeg klarer ikke å se på bildene hvor komponentene er koblet. Om vi går ut i fra det går fra ene lederen til andre blir det et lavpass filter(dreper diskant). Om det går fra ene lederen til samme leder blir det et høypassfilter(dreper bass). Regner med det er et lavpass filter siden folk flest oppfatter mangel på diskant som varme. Å drepe bass ville være dårlig salgstriks. Men det kan jo være at den fjerner subsonisk og at det gjør at folk oppfatter lyden som klarere.

Dingsen med 26r7 er en 26,7 ohm motstand. Den andre er en kondensator, så vidt jeg kan ta på husken, en polypropylene type. Er usikker på om 830 betyr 830 pikofarad eller bare er et produksjonsnummer. Er alt for lenge siden jeg bygget sånne ting selv til å ta sånt på straken, desverre! Tror det er produksjonsnummer. Noen som vet? Den ser ikke akkurat jumbostor ut, kondensatoren, så det er også mulig den lille kretsen opererer så langt utenfor audiofrekvent område at den i praksis ikke har noe å si..

Noen som har lyst å kaste bort noen tusen på å prøve?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    dette må være ett av de beste "snake-oil" eksemplene jeg har sett på lenge..
    Snake-oil to my placebo

Snakker om å prøve å lure folk. Jeg kjøper heller katta i sekken...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så mye værre å selge sånne og påstå at den gjør underverker for lyden enn å selge andre typer kabler til audio og påstå det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu kender jeg ikke noget til hvem der har spliettet de komponenter der op, så kan ikke udtale mig om deres troværdighed. Men hvad gør disse personer mere troværdige i jeres øjne end producenten?

Mvh. l´Blundt

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av l`Blundt
    Nu kender jeg ikke noget til hvem der har spliettet de komponenter der op, så kan ikke udtale mig om deres troværdighed. Men hvad gør disse personer mere troværdige i jeres øjne end producenten?

Mvh. l´Blundt
    Fordi det er bare én av de som har noe å tjene på det de påstår...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gjør dette;
    "The sound stage is reproduced more precisely, the silhouettes of musicians and instruments clearer. The loudspeaker receives clearer, more musical information and is thus capable of better imaging."

Produsenter av 'mystiske svarte bokser' lyver ALDRI! -De legger ikke til noe, skryter ikke ugrunnet av produktene sine, og de er nøkterne i prissettingen.
    Disse dyre svarte boksene er som Posiva; -den er det du vil den skal være og du kommer i den rette stemningen:

YouTube - Kjetil og Kjartan Show - Legemiddel "Posiva"

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at det muligens er forskjell på kabler, men hvordan en kabel med reelle komponenter i kjeden kan påstås å være mer transparent er over min fatteevne.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150 euro var da ikke all verden om kabelen og termineringer ellers er av god kvalitet. En må jo huske på at til tross for at det ikke er mye innhold, så skal det monteres sammen og sikkert lages i langt mindre kvantum enn for eks. Biltemakabler. Om man vil betale for noe slik er selvsagt en helt annen sak. Hvis slike bokser gir eieren høyere eierglede og en større lydmessig opplevelse (uansett om det måtte være de små komponentene eller placebo som gjør det) så er det kanksje greit?

Personlig vil jeg ikke ha noen filter mellom komponentene mine så fremt det ikke er noen spesielle tekniske forhold som gjør det helt nødvendig.

Jeg syntes faktisk eksempelet på Hifi Sentralen var langt værre enn dette. Mye dyrere kabler uten noe som helst innhold i boksen det hele tatt. En norsk kabelprodusent prøve seg på en forklaring med kvantefysikk og det faktum at aluminiumet rundt boksen påvirket signalet, men valge raskt å slette hele posten sin.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •