Begynner spørsmål stikkkontakt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Begynner spørsmål stikkkontakt

Vet veldig lite om dette og terminologien rundt det, men har noe jeg må få greie på, så da kan man ikke gjøre annet enn å spørre :

I en ujordet stikkontakt her i Norge så er den ene inngangen "live" (if. engelsk) og den andre "neutral". Siden dette er Norge så kan "live" være på høyre eller venstre side og den andre da "neutral". (Vet ikke nøyaktig hva det heter på norsk, så kom gjerne med de norske uttrykkene).

Mitt spørsmål er : I en kontakt med en kontakt oppe og en nedenfor, hvis "live" er til venstre på den oppe, er den også til venstre på kontakten nedenfor ? Eller er de omvendt (dvs. live venstre oppe, live høyre nede) ?

Og hvordan tester man for dette ? Har multimeter.

Håper dette er riktig forum for slike spørsmål.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er snakk om vekselstrøm er begge "live". En er pluss og en er minus og polariteten, dvs pluss og minus, skifter ca 50 ganger i sekundet derav navnet vekselstrøm.

To nyttige linker, om enn litt kortfattede:
    Vekselstrøm

Likestrøm
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt lengre forklaring på vekselstrøm

EDIT:
    Og for å svare på spørsmålet ditt
    Sitat Opprinnelig postet av bpinnsvin
    Mitt spørsmål er : I en kontakt med en kontakt oppe og en nedenfor, hvis "live" er til venstre på den oppe, er den også til venstre på kontakten nedenfor ? Eller er de omvendt (dvs. live venstre oppe, live høyre nede) ?

Og hvordan tester man for dette ? Har multimeter.
    Vanligvis er lederne bare parallellkoblet så venstre oppe er lik venstre nede. Bare bruk multimeteret til å måle om det er kontakt mellom de to punktene. Husk å ta sikringa først så du ikke griller multimeteret eller kortslutter kontakten.
    SB Touch

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet behøver du ikke vite hva som er hva i din stikkontakt. Det spiller ingen rolle.

Hvis du skal måle med et multimeter så ikke mål motstand, mål vekselspenning (AC). Har du 0 Volt mellom fasene er det samme fase.

Vi har to systemer i Norge, det gamle systemet som er et såkalt 3-fas 230 Volt delta system. Dvs du har 230 Volt mellom alle fasene og idiellt 115 volt fra hver av fasene til jord. Jord er isolert fra fasene og ble ofte etablert vha et såkalt jordspyd. Det er desverre ofte jordfeil i et slikt system. Da kan du ha kortslutning mellom den ene fasen og jord. Dette er en unormal tilstand i et delta system.

Så har vi det nye 3-fas 400 Volt Y systemet hvor vi kopler sammen jord og Nøytral lederen. Da har du 230 volt mellom alle tre fasene og Nøytral og jord. I et slikt system vil en jordet stikkontakt ha 0 Volt mellom den ene fasen og jord da nøytral benyttes som den ene fasen.

.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har anskaffet meg en strømkabel fra Audience i USA med shuckoplugg for bruk i Europa. Har koblet den til anlegget mitt (dvs. effektforsterker) og begynt testingen. Syntes diskanten var veldig lys og det var ekstremt lite bass. Regnet med at dette ville komme seg etter at strømkabelen ble innspilt.

Etter en uke hadde det kommet seg minimalt. Fremdeles lys diskant og meget lite bass (testet dette med sanger jeg vet har "tung" og bra bass). Bare for å teste snudde jeg strømkabelen og koblet den inn i nettinntaket andre veien. (ujordet nettstøpsel). Da ble jeg veldig overrasket. Diskanten ble bedre og bassen var plutselig der.

Syntes dette var rart og sendte følgene spørsmål til Audience :

I have one more question you might have the answer to. You see, here in Norway we can connect the schuko plug "both ways". There should be no difference which way we connect it, right ? No difference in how the amplifier sounds ?

Svaret jeg fikk :

Ohh no, there is a HUGE difference with the proper orientation of the Shucko plug. The components will sound very different depending on you having the proper phase orientation. Some- few will sound better with the wrong orientation. Please check which way that is. It is almost like inverting phase on your speaker cables.

Spurte videre :

I read in the wikipedia that how the schuko sockets in Norway are "unpolarized" and they are in most cases connected at random.

Svar:

Correct for all appliances that is okay. Proper AC phase orientation makes a big difference in audio.

Dette stemmer jo ganske overens med hva jeg opplevde selv når jeg snudde strømkabelen. Så igrunn det jeg lurer på er hvordan å finne ut hvilken vei som det er best å sette kabelen inn.

Tror dette temaet har vært diskutert før og det er sikkert mange som mener at det skal ikke være noe forskjell på hvilken vei man setter strømkontakten. Men jeg har opplevd selv at det kan ha faktisk stor innvirkning på lyd og tror nok de i Audience vet hva de snakker om.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bpinnsvin
    .... Så igrunn det jeg lurer på er hvordan å finne ut hvilken vei som det er best å sette kabelen inn.
    Det er vel bare å bruke ørene og velge den veien du synes låter best
    SB Touch

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å påstå det stikk motsatte av amerikanerne, men du velger jo selv hvem du vil høre på..

Du får ikke satt støpselet feil vei. Det er det som er så greit med AC som vi har i strømnettet.

Grunnen til det er at strømretningen endres hele tiden. Med 50 Hz AC endres strømretning/polaritet 100 ganger per sekund, og det er hva strømforsyningene i utstyret ditt forhåpentligvis er designet for.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •