Innspilling av høytalerkabel - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 79 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1567
    Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med å høre på musikken, istedenfor kablene?

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Ja enig i det, man kan jo om man ønsker det brenne inn musikk også har jeg hørt

My personal lowpoint, I know

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Ja enig i det, man kan jo om man ønsker det brenne inn musikk også har jeg hørt

My personal lowpoint, I know
    Det må være på vinyl. :twisted:

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    1) Jeg vil ikke benytte TV2 som den endelige ekspertise i en krangel som har vart så mange ti-år og engasjert så mange mer og mindre beleste og beloddete sjeler.
    2)En "digital" kabel består av fundamental samme fysikk som en analog kabel, kabelen "vet" ikke noe om hva den er. Forskjellen ligger kun i signalet som sendes ut, og måten vi tolker signalet på den andre enden. Dersom feilene i signalet er stort nok, så vil også digitale signaler få feil, og hvordan dette ser/høres ut kommer helt an på måten signalet er kodet på.

Forøvrig så har jeg prøvd å sammenfatte mitt bidrag (og mange andres) til kabeldebatten i tråden i signaturen min.

-k
    Mange tiår har nok krangelen ikke vart, når det er digital kabler eg snakker om.
    Så vitt eg veit er analog, alle signalene, eller frekvensene eller hva du vil kalle det..dei skal komme likt frem som inn.
    Digital består av 1 og 0 og vil dermed vere mye enklere å sende gjennom en kabel.
    I diverse tester på digital kabler så er det ingen forskjell, verken hør, se eller målbart.
    Analoge kabler er det ivertfall hørbart og av og til meget hørbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Mange tiår har nok krangelen ikke vart, når det er digital kabler eg snakker om.
    Jeg tror at sent 70-tall og tidlig 80-tall er rimelige tidspunkt å sette som starten på den grenen av audiofili som tok farvel med vitenskapen.

Jeg ser ingen forskjell mellom diskusjonen om digitale kabler og de fleste andre audiofile diskusjoner. Det grunnleggende spørsmålet er hvorvidt man tror at kunnskap og vitenskaplig metode er viktige, eller om man tror at en intuisjons-basert tilnærming er veien å gå.
    Så vitt eg veit er analog, alle signalene, eller frekvensene eller hva du vil kalle det..dei skal komme likt frem som inn.
    Digital består av 1 og 0 og vil dermed vere mye enklere å sende gjennom en kabel.
    Kan du da forklare hvorfor en kabel brukt til digital spdif er avhengig av en båndbredde på 5 MHz eller mer, mens en analog audio signalkabel fint greier seg med noe over 20 kHz?

Kan du forklare hvilke utslag disse forskjellene gjør på valg av kabel-typer?

Telecommunication - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    Signals can be either analogue or digital. In an analogue signal, the signal is varied continuously with respect to the information. In a digital signal, the information is encoded as a set of discrete values (for example ones and zeros). During transmission the information contained in analogue signals will be degraded by noise. Conversely, unless the noise exceeds a certain threshold, the information contained in digital signals will remain intact. Noise resistance represents a key advantage of digital signals over analogue signals.[22]
    I diverse tester på digital kabler så er det ingen forskjell, verken hør, se eller målbart.
    Opplagt vanskelig å finne hørbare forskjeller ja.
    Analoge kabler er det ivertfall hørbart og av og til meget hørbart.
    Ikke fullt så opplagt. Referanser?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Jeg vil ikke benytte TV2 som den endelige ekspertise i en krangel som har vart så mange ti-år og engasjert så mange mer og mindre beleste og beloddete sjeler.
    2)En "digital" kabel består av fundamental samme fysikk som en analog kabel, kabelen "vet" ikke noe om hva den er. Forskjellen ligger kun i signalet som sendes ut, og måten vi tolker signalet på den andre enden. Dersom feilene i signalet er stort nok, så vil også digitale signaler få feil, og hvordan dette ser/høres ut kommer helt an på måten signalet er kodet på.
    1) Jeg vil heller ikke sette TV2 som "endelig eksperter", men det ville jeg heller ikke sette andre eksperter som endelig som tar tester på kabler.

2) Ja, det er riktig det, spørsmålet er eventuelt hvor mye feil er forårsaket av kablen. Hvor dårlig må den være før vi hører forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du da forklare hvorfor en kabel brukt til digital spdif er avhengig av en båndbredde på 5 MHz eller mer, mens en analog audio signalkabel fint greier seg med noe over 20 kHz?
    Siden du spør så har du sikkert mer greit på dette enn meg så jeg skal ikke begi meg ut på en lang forklaring. Kort fortalt er det pga modulasjon for å få oveført nok data raskt nok. Dette kan selvfølgelig feile, men som du sier selv så har vi en feilmargin på digitale-overføringer. Får vi et avvik/feil på analog signal så er det ingen ting som retter dette opp igjen.

Har du noen referanser på at enklte typer HDMI-kabler på 1m som feiler?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    ...Har du noen referanser på at enklte typer HDMI-kabler på 1m som feiler?
    Nei. Jeg bruker en 2 meter lang DVI-kabel som Dell forsynte meg med for mange år siden. Har så langt ikke observert noen feil.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Jeg vil heller ikke sette TV2 som "endelig eksperter", men det ville jeg heller ikke sette andre eksperter som endelig som tar tester på kabler.
    Dersom noen kunne skille to "plain vanilla" signalkabler tilknyttet normale komponenter i en skikkelig blindtest, og denne uavhengig lot seg bekrefte så vil jeg for alle praktiske formål mene at konklusjonen er "endelig".

Selvsagt er den strengt tatt ikke det men det ville gi alle kabelskeptikere en grunn til å moderere sin skepsis en gang for alle.

2) Ja, det er riktig det, spørsmålet er eventuelt hvor mye feil er forårsaket av kablen. Hvor dårlig må den være før vi hører forskjell?
    Etter min mening: temmelig stor.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom noen kunne skille to "plain vanilla" signalkabler i en skikkelig blindtest, og denne uavhengig lot seg bekrefte så vil jeg for alle praktiske formål mene at konklusjonen er "endelig".
    Ja, men nå ble det påstått på TV2 at det "ikke er" noen forskjell. Det betyr vel inntil videre at alle andre som oppdager at det ikke er noe forskjell så er dem også ikke "endelig eksperter" på dette? Så ja, det skulle være lett å få til en enkel blind-test da?

Dette gjelder vel egentlig alle typer kabeler?

Selvsagt er den strengt tatt ikke det men det ville gi alle kabelskeptikere en grunn til å moderere sin skepsis en gang for alle.
    Men hvorfor har ingen bind-tester blitt godkjent med positivt resultat da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men nå ble det påstått på TV2 at det "ikke er" noen forskjell.
    Strengt tatt så kan man aldri bevise at noe ikke finnes.
    Det betyr vel inntil videre at alle andre som oppdager at det ikke er noe forskjell så er dem også ikke "endelig eksperter" på dette? Så ja, det skulle være lett å få til en enkel blind-test da?

Dette gjelder vel egentlig alle typer kabeler?
    Jeg forstår ikke hva du sier
    Men hvorfor har ingen bind-tester blitt godkjent med positivt resultat da?
    Generelt så har det vist seg vanskelig å påvise fenomener som mange i hifi-bransjen tar for gitt med blind-tester. Utfallet blir veldig ofte "som om man bare gjetter", dvs inkonklusivt.

Å gjøre en blindtest som er pålitelig nok til å bli publisert i et seriøst vitenskapelig tidsskrift kan være krevende, det krever litt innsikt i statistikk og vitenskaplig metode. Jeg er villig til å bli opplyst av langt dårligere tester enn det.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt så kan man aldri bevise at noe ikke finnes.
    Ja, det er nettopp det, men du har en jobb å gjøre hvis du hevder at det ikke finnes. Du sier egentlig at du ikke stoler på TV2s test, dem har jo ikke bevist noen ting. Dvs at dem mest kjente seriøse eksperte i verden kan heller ikke kalle seg endelig eksperter på dette så lenge dem kommer med en konklusjon med at dem ikke kan skille kablene i en test. Dem som var med i testen var troende kabel entusiaster som "ikke" ble påvirket av placebo og dette er vel mer eller mindre i tråd med teknologien, jeg hadde vært mer skeptisk til testen hvis dem hadde kommet til motsatt konklusjon.

Men jeg også er åpen for at den kan være forkjeller på HDMI-kabler, men det må være bevist først. Skulle det være forskjell så vil den antagligvis være "utbetydelig" liten for entusiaster flest.

Å gjøre en blindtest som er pålitelig nok til å bli publisert i et seriøst vitenskapelig tidsskrift kan være krevende, det krever litt innsikt i statistikk og vitenskaplig metode. Jeg er villig til å bli opplyst av langt dårligere tester enn det.
    Dette er jeg enig i, og selv med en positiv test så vil ikke diskujonene dø ut. Du er villig til bli opplyst av en dårligere tester, men ikke av TV2, greit nok, men er det noen andre tester du stoler mer på angående HDMI-kabler?

Eller mener du selv at du hører forskjell?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire

enig med du

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nettopp det, men du har en jobb å gjøre hvis du hevder at det ikke finnes. Du sier egentlig at du ikke stoler på TV2s test, dem har jo ikke bevist noen ting. Dvs at dem mest kjente seriøse eksperte i verden kan heller ikke kalle seg endelig eksperter på dette så lenge dem kommer med en konklusjon med at dem ikke kan skille kablene i en test.
    Jeg tror ikke at du finner noen med solid akademisk, relevant bakgrunn for audiokabler som sier at audio-kabler aldri kommer til å la seg kunne skille i en test.

Det veldig mange vil si, er kanskje at utfallet av tester som er gjort så langt ikke støtter at valg av kabler til hifi har betydning utover det trivielle, og at det ikke virker lovende å forske spesielt mye på temaet.
    Dette er jeg enig i, og selv med en positiv test så vil ikke diskujonene dø ut. Du er villig til bli opplyst av en dårligere tester, men ikke av TV2, greit nok, men er det noen andre tester du stoler mer på angående HDMI-kabler?

Eller mener du selv at du hører forskjell?
    Det jeg sier er at TV2 forbrukertester er underholdning. Grei nok tidtrøyte, og betydelig mer seriøs enn f.eks Fidelity og annen svada-presse.

Jeg har aldri opplevd forskjeller på fungerende kabler til lyd (dvs kabler uten kontakt-feil, og kabler som brukes til det de er ment å brukes til).

Jeg mener å ha sett forskjell på analoge VGA-kabler, spesielt skjøte-ledd, men jeg har aldri testet det blindt.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg sier er at TV2 forbrukertester er underholdning. Grei nok tidtrøyte, og betydelig mer seriøs enn f.eks Fidelity og annen svada-presse.
    -k
    oj oj - jeg henter popcorn og cola

ps! Knut, mener du at det ikke er hørbare forskjeller på en analog lakris-RCA og en superdupertusenkronerseneimportørgullbelagt-RCA ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ps! Knut, mener du at det ikke er hørbare forskjeller på en analog lakris-RCA og en superdupertusenkronerseneimportørgullbelagt-RCA ?
    Har ikke vi diskutert dette veldig, veldig mange ganger før? Er det noen sider ved mine standpunkter som du er ukjent med, og som ikke står i denne linken?:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html
    Jeg tror ikke at du finner noen med solid akademisk, relevant bakgrunn for audiokabler som sier at audio-kabler aldri kommer til å la seg kunne skille i en test.

Det veldig mange vil si, er kanskje at utfallet av tester som er gjort så langt ikke støtter at valg av kabler til hifi har betydning utover det trivielle, og at det ikke virker lovende å forske spesielt mye på temaet.
    Jeg påstår ingenting om egen kunnskap eller CV, men min mening er også dekket av det ovenstående.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jovisst kjenner jeg din holdning og dine synspunkter. De fleste herinne med noe fartstid gjør også det.

Og det var heller ikke poenget mitt.

Det jeg (kanskje) vil frem til er at noen ønsker å bruke noen kroner på en kabel som ser fin ut, og som man håper vil forbedre lyden. Om den egentlig gjør det kan diskuteres om og om igjen og det er jo helt riktig slik du har hevdet, at rent teknisk er det kun en korrekt blindtest som kan bekrefte om lyden er bedre eller ikke; gjerne ispedd software som kan analysere og vise dette grafisk.

Men tilbake til estetikken; mange ønsker nok å ha kabler som utseendemesig står i stil med resten av kjøpet dersom de er synlige. Skjult kabling er en ting, men det som du&jeg skal ha liggende som gulvpryd er noe annet.

Noen synes at bildet "Elg i solnedgang" kjøpt på QXL for 20 kroner er kjekt å henge opp mellom de to lampettene fra Fretex; andre ønsker kanskje noe penere (les:dyrere) som de ønsker å vise frem til venner & kjente.

Til syvende og sist handler det om smak & behag.

Tilbake til lakris RCA: jeg har selv prøvd å finne en balanse i galskapen; kabler som både er OK å se på, som sitter godt og som jeg føler gir meg noe bedre lyd enn de lakrisene jeg brukte før. Men jeg kan ikke signere på at lyden er bedre.

Håper du skjønte dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du skjønte dette.
    Nei, jeg skjønte ikke hva du vil fram til. Jeg har svart ærlig og etter beste evne på spørsmål fra zatz. Du stilte spørsmål til mitt innlegg, og jeg besvarte det etter beste evne.

Jeg har aldri hevdet at man får et bedre liv av å blindteste alt rundt seg. Jeg har heller aldri hevdet at du må gjøre blindtester for å delta her på forumet.

Ditt lange innlegg til forsvar for estetikken og smak og behag ser jeg ikke har noen relevans for det jeg og zatz diskuterte, og spørsmålet mitt blir da hva er det du mener at jeg skal skjønne?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg skjønte ikke hva du vil fram til.

-k
    Så du tar overhode ikke stilling til estetikk/utseende, kun rent tekniske (u)forskjeller på lydkabler.

Så vet vi det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du tar overhode ikke stilling til estetikk/utseende, kun rent tekniske (u)forskjeller på lydkabler.

Så vet vi det.
    Jeg avslutter diskusjonen med deg nå. Takk.

-k

Side 9 av 79 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •