Innspilling av høytalerkabel - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 79 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1567
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Ny påstand: Innbrenning av strømkabler har mye å si.
    Ja ja, hvorfor ikke. Hvis det hjelper på høyttalerkabler, bør det hjelpe på strømkabler også. Men jeg kan ikke si jeg har hørt at noen har gjort det ennå.

Men bare vent til Nordost får skrudd sammen en maskin til formålet, da blir det plutselig et must å spille inn strømkabler også. Bare Gud vet hvor dette skal ende.
    Spiller anlegget mitt bedre hvis det er mørkt i rommet tro? Det må testes. Javisst gjorde det det. Strammere bass, luftigere i toppen, og med en liten touch av rosa fløyel. Jeg skal jaggu begynne å selge mørklagte rom. Det er jo nok av lettlurte nisser overalt så det her går nok bra Hvis jeg får med markedsføringsavdelingen til Nordost på laget, så tenker jeg vi gjør mørke rom til en gullgruve på null komma niks!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei! - kjære venn. Anlegget spiller best i rom som er belyst med rosa lyspærer. Naturligvis rosa lyspærer av en ekstra spesiell - innbrent? - audiofil kvalitet. I det minste så innbrent at de nesten er utbrent - da varer de ikke så lenge, og det øker omsetningen. Mye mer penger å tjene på det enn at potensielle kunder bare slår av lyset. Spesielle audiofile strømkabler må til for å få til det spesielle audiofile rosa lyset - that goes without saying. Innbrente kabler - hehe. Pluss spesielle audiofile lyspæresokler. En helt ny bransje, dette. Hvorfor har vi ikke tenkt på det tidligere?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg veit en ting ivertfall..

Digital kabler er ingen forskjeller på så lenge dei virker.
    Der har vi kun to signaler å forholde oss til. Nemlig 0 og 1 som er samensatt i forskjellige kompinasjoner.

For dei som tviler, har TV2 testet dette i en omfattende test, med folk og et seriøse måle instrumenter.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Nei, nei! - kjære venn. Anlegget spiller best i rom som er belyst med rosa lyspærer. Naturligvis rosa lyspærer av en ekstra spesiell - innbrent? - audiofil kvalitet. I det minste så innbrent at de nesten er utbrent - da varer de ikke så lenge, og det øker omsetningen. Mye mer penger å tjene på det enn at potensielle kunder bare slår av lyset. Spesielle audiofile strømkabler må til for å få til det spesielle audiofile rosa lyset - that goes without saying. Innbrente kabler - hehe. Pluss spesielle audiofile lyspæresokler. En helt ny bransje, dette. Hvorfor har vi ikke tenkt på det tidligere?
    Tester du ut hvor usmaklig det er mulig å skrive?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Der har vi kun to signaler å forholde oss til. Nemlig 0 og 1 som er samensatt i forskjellige kompinasjoner.

For dei som tviler, har TV2 testet dette i en omfattende test, med folk og et seriøse måle instrumenter.
    testen hvor de testet HDMI kabler?

har dog aldri henvendt meg til tv2 når jeg skal handle utstyr, kan ikke si jeg ser på dem som en sikker kilde til testing av dette men det er no så. Selv om de har tilgang til folk og et måleinstrument.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    har dog aldri henvendt meg til tv2 når jeg skal handle utstyr, kan ikke si jeg ser på dem som en sikker kilde til testing av dette men det er no så. Selv om de har tilgang til folk og et måleinstrument.
    Jeg kjenner ikke testen, og det ser ut som du heller ikke gjør det. Jeg ser TV2 som en nøytral part i forhold til kabler, det vil være en positivt å ha dem som arrangører hvor dem trekker inn rette kompetanse. Så angående kabler eller andre tester fra TV2 så vil jeg påstå at dem ikke er mindre sikker enn noen annen.

Forøverig så gjorde svenskene en tilsvarende test på HDMI-kabler med samme resultat.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler skal kun brennes inn med den reneste bjørkeved. Og ovnen må være en Jøtul.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz

Forøverig så gjorde svenskene en tilsvarende test på HDMI-kabler med samme resultat.
    har vel vært nevnt før, men å konkludere med at det ikke finns forskjell på hdmi kabler med kun korte lengder....
    Hadde de samme kablene vært testet i mye lengre lengder (slik man trenger til f.eks projektor) er det godt mulig resutlatet hadde blitt annerledes.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehehe

Nasa bør i fremtiden henvende seg til nærmeste kabelnisse for anbefalinger om hvilke strømkabler som er best egnet for bruk i romfergene. Elektroingeniørene har tydeligvis ingenting de skulle ha sagt.[/QUOTE]

hehehehe. grisebra.

Newcomer AsbjørnH sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det blir en smule usaklig her.

Vi hører alle forskjellig, selv har jeg aldri hørt om innbrenning av høyttalerkabler, men så er jeg veldig ny i denne nye og spennende hi-fi verdenen.

Jeg har en liten påstand om at de kan brennes inn til en viss grad (men 100 timer blir drøyt). Og man blir jo mer vandt til lyden om kabelen er litt forskjellig fra den gamle.
    Og en annen ting som jeg tror er det viktigste, er at de psykisk føler at den er bedre (fordi da føler de seg ikke snytt pga. at den forrige kabelen kan ha vært god). Ja, jeg føler det selv mange ganger når jeg kjøper nye ting som er dyrere enn de gamle, og egentlig synes at det gamle var helt greit/likebra/kanskje bedre. Og da er det jo deilig å tro at man har gjort et godt kjøp, istedenfor å tenke at man har gjort et dårlig?

Jeg har kun lest 4 sider av denne tråden, men har høyttalerkabler virkelig noe å si på innbrenning over tid?

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Hvilken by har menn med mest hår på brystkassa? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen mener at denne perioden er mer tilvenning til den nye lyden enn at det skjer noe med kablene. Blir igrunn like uvesentlig i debatten, siden skeptikerne mener det ikke er forskjell mellom kablene, og da er det selvsagt ingen tilvenning heller.

Sitat Opprinnelig postet av AsbjørnH
    Syns det blir en smule usaklig her.

Vi hører alle forskjellig, selv har jeg aldri hørt om innbrenning av høyttalerkabler, men så er jeg veldig ny i denne nye og spennende hi-fi verdenen.

Jeg har en liten påstand om at de kan brennes inn til en viss grad (men 100 timer blir drøyt). Og man blir jo mer vandt til lyden om kabelen er litt forskjellig fra den gamle.
    Og en annen ting som jeg tror er det viktigste, er at de psykisk føler at den er bedre (fordi da føler de seg ikke snytt pga. at den forrige kabelen kan ha vært god). Ja, jeg føler det selv mange ganger når jeg kjøper nye ting som er dyrere enn de gamle, og egentlig synes at det gamle var helt greit/likebra/kanskje bedre. Og da er det jo deilig å tro at man har gjort et godt kjøp, istedenfor å tenke at man har gjort et dårlig?

Jeg har kun lest 4 sider av denne tråden, men har høyttalerkabler virkelig noe å si på innbrenning over tid?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt hvordan innbrenningen skal påvirke kabelen? :S
    Eneste som vil skje med kabelen over tid, er oksydering, resten vil stortsett holde seg like godt uansett hva som skjer (Så lenge man ikke kjører for mye strøm igjennom kabelen, da vil isolasjonen rundt smelte..)

Har ikke giddet å lese igjennom hele tråden, men kan noen komme med en god forklaring på HVA som skjer når man brenner inn kabelen?
    Hva er forskjellen på en innbrent kabel og en ubrent kabel? annet enn at det "er" forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en liten påstand om at de kan brennes inn til en viss grad (men 100 timer blir drøyt).
    Hvordan vet du det?

Tankenes kraft er enorm. Placeboeffekten lurer deg til å høre det du vil høre.

Ifølge de som har kompetanse nok om temaet til å kunne uttale seg sikkert, så er innbrenning av kabler bare tull.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Kabler skal kun brennes inn med den reneste bjørkeved. Og ovnen må være en Jøtul.
    Hehe, med stor fare for å brenne de helt opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Har ikke giddet å lese igjennom hele tråden, men kan noen komme med en god forklaring på HVA som skjer når man brenner inn kabelen?
    Hva er forskjellen på en innbrent kabel og en ubrent kabel? annet enn at det "er" forskjell?
    En god forklaring er nok ikke enkelt å komme med, men her er noen som prøver. Later til at det er balsam for kabler. Jeg må si jeg finner denne tråden underholdende.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes at de som er skråsikre på at dette spiller en rolle skal få lov til å drive med det. Hvis det er det som gjør at de er fornøyde med anlegget så hvorfor ikke? Selv er jeg sikkert minst like fornøyd med 10kr/meter høyttalerkabler, og orginale strømkabler. Og jeg passer på å bytte de ofte så de ikke blir innbrent. 8)

PS Jeg tror ikke det er noen vits i å si at det ikke er forskjell bare fordi det ikke kan måles.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi verdenen handler ofte om matching av utstyret slik at man får de lydmessige egenskapene man ønsker.

Hvis høytaler kabelen skulle forandrer karakteristikk etter x antall timer, hvordan vet man at anlegget spiller bedre og ikke dårligere etter disse forandringene?

Kan noen av de som hører forskjellen forklare dette for meg.

Selv har jeg vel en mistanke om at inspillings tid på slike passive komponenter har mer med en ansvarsfraskrivelse fra enkelte aktører i bransjen å gøre, enn reelle ytelses forskjeller. Hvor stor er ikke psykiske forhold rundt hørsel og dagsform osv når man nærmer seg slike temaer?

For å si det på en annen måte, hvor lett tror du/dere det er for en "kabel pusher" å ty til en slik forklaring om innspillings tid på noen hundre timer, for å slippe å omgjøre handelen og gi penger tilbake, hvis kunden kommer tilbake fordi den nye kabelen ikke ytet bedre enn en billig kabel han har benyttet tidligere?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spille inn?

Hvordan går det an og spille inn en kobberkabel? eller brenne en kabel? har hørt at biler skal kjøres inn men aldri en kabel :shock: hvordan kan man høre forskjel på en kabel som er innkjørt og en som ikke er det? kobber er vel kobber.??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

1) Jeg vil ikke benytte TV2 som den endelige ekspertise i en krangel som har vart så mange ti-år og engasjert så mange mer og mindre beleste og beloddete sjeler.
    2)En "digital" kabel består av fundamental samme fysikk som en analog kabel, kabelen "vet" ikke noe om hva den er. Forskjellen ligger kun i signalet som sendes ut, og måten vi tolker signalet på den andre enden. Dersom feilene i signalet er stort nok, så vil også digitale signaler få feil, og hvordan dette ser/høres ut kommer helt an på måten signalet er kodet på.

Forøvrig så har jeg prøvd å sammenfatte mitt bidrag (og mange andres) til kabeldebatten i tråden i signaturen min.

-k

Side 8 av 79 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •