Innspilling av høytalerkabel - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 77 av 79 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 1567
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roffeman1
    Neida :-D

Dette gjøres på store subber for å varme opp spolene og membran før spilling. Om en bytter ut høytaleren med en ohmsk last (varmeovn, lampe ol) så vil det gå en strømm i kabelen som vil varme den opp og muligens "spille den inn"... Jeg har aldri trengt å spille inn noe PA anlegg på dette viset men har sett det har blitt gjort.(les: STØRRE ANLEGG...) Uansett må du tilpasse lasten mot størrelsen av kablen da.... Ellers smelter du issolasjonen og du vil få en ødelagt kabel....

En kabel er en kabel og jeg har ikke hørt noe forskjell... Kun hørt ingen ting når jeg har sprengt kabelen :twisted:
    Vanlige høytaler kabler har vel ofte et større tversnitt enn det man har i el. instalasjonen til de fleste normale 16A stikkene i en bolig, så det er vel mer fare for at man varmer opp el.installasjonen og sikkringen før en 2,5 eller 4 kvaderat høytaler kabel blir varm.

Vil vel heller anbefale å ikke oppfordre andre AVforum brukere til å kobble seg til el.nettet på denne måten, man vet jo ikke alltid hva slags kunnskapsnivå de som leser i forumet egentlig har rundt dette, og hvilke farer de selv kan utsette seg for....

Vet ikke helt hvorfor man egentlig skal trenge å varme opp spoler og mebraner som du beskriver før spilling av noe audio utstyr, da er det vel bedre å kobble alt utstyr slik det skal kobbles, spille musikk og varme gradvis opp på vanlig måte?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Neida, det hadde slett ikke vært kjedelig!
    Da kunne man jo i stedet ha konsentrert seg om høyttalerplassering, rom, og akustiske tiltak.
    Akkurat det, ser ut til å drukne i alt babbelet om "fantastiske" resultater ved bytte av en skarve lengde kabel med ulike innhold. Utrolig!
    Det er nok definitivt helt korrekt. Å "forske" med høyttalerplassering er faktisk gratis. - og innvirker mye, selv ved mindre endringer.
    Nå er det ikke alle av oss som har mulighet til å "rive" et helt rom for å lage "leikestue" til Hi-Fi´n da
    Så, rom og akustikktiltak er det dessverre andre som legger noe av føringene for

--------
    Forøvrig så synes jeg det er en smule pussig at kabelindustrien (det må jo være multimiliardindustri) klarer å holde det gående år etter år, om alt bare kan avskrives som "babbel".
    Er vi, hundretusener av hi-fi nerder så lite selvkritiske at vi lar oss lure, føre bak lyset - og forledes til å gå i fella om og om igjen? I beste fall kun slått av de som er særdeles opptatt av vin. De går ofte på en "smell" i blindtester har jeg forstått.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Forøvrig så synes jeg det er en smule pussig at kabelindustrien (det må jo være multimiliardindustri) klarer å holde det gående år etter år, om alt bare kan avskrives som "babbel".
    Er vi, hundretusener av hi-fi nerder så lite selvkritiske at vi lar oss lure, føre bak lyset - og forledes til å gå i fella om og om igjen? I beste fall kun slått av de som er særdeles opptatt av vin. De går ofte på en "smell" i blindtester har jeg forstått.
    Kosmetikkindustrien klarer det jo helt fint, så er det egentlig så rart om det også finnes en mer maskulin variant av denne markedsstrategien? Plast med hukommelse og retningsbasert strøm er vel ikke noe mer absurd enn sjampo med vitaminer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kosmetikkindustrien klarer det jo helt fint
    Tenkte å unnlate den delen i sammenhengen, for - jeg håper for guds skyld at de aller, aller fleste av oss er mer rasjonelle når det gjelder kabler, enn et kvinnemenneske i desperasjon etter å pynte på en fallende fasade. Der er hjernen på "nød-bluss" og alt svelges rått, helt uten filter. De skjønner ikke engang reklamens nyanse i krem mot rynker kontra krem for rynker 8)
    En hver med ei sånn i hus, i værste fall i premenstruell fase, veit å vokte seg vel for å la seg innlate på noen diskusjoner om det tema. Da kan lett selv de mest opphetede kabeldebatter her inne fortone seg som trivielle meningsutvekslinger.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kosmetikkindustrien klarer det jo helt fint, så er det egentlig så rart om det også finnes en mer maskulin variant av denne markedsstrategien? Plast med hukommelse og retningsbasert strøm er vel ikke noe mer absurd enn sjampo med vitaminer.
    Pogwaq, O Pogwaq! Hvor har du vært All Denne Tid? Min visjon av en stor, gul sol sittende fast i en kløftet gren på et tre i den bolivianske jungel, resiterende på Christian Vander`ske tekster i musikk-matematisk Magma-takt var altså ikke sann?!

Godt å se sola igjen!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Men la oss nå i rettferdighetens navn tenke oss at en lytter HAR gjort alt det riktige med akustikk, herunder refleksjoner, høyttalerplassering og sweetspot.
    Hvis vedkommende DA opplever at et kabelbytte medfører at "disen forsvant, og himmelen ble helt klar", så er vel det utelukkende hyggelig for lytteren?
    Jada!
    Og neida, det var slett ikke meningen å bli for kategorisk her.
    Det finnes sikkert massevis av slike tilfelle du beskriver - heldigvis for det, og heldigvis for den det angår!
    Samtidig skal jeg la være å bli for konkret hva mitt innspill angår, men strengt tatt behøver man neppe lete så lenge etter slike eksempler jeg hentyder til. :wink:
    En ting tør jeg samtidig å påstå: Forskjellen mellom kabler, det være seg i de kategorier vi snakker om i "vår" verden, er uansett svært liten. Og for noen eksisterer det knapt nok forskjeller i det hele tatt?
    I rom som åpenbart lider under manglende akustisk behandling, eller hvor høyttalerplasseringen helt opplagt er langt fra ideell, vil man temmelig sikkert oppleve "mislyd" i form av refleksjoner, et aggressivt diskantområde, stående bølger i bass- mellomtoneområde, etc, etc.
    Vi har vel alle sett og lest om utallige eksempler på hvor det påståes at lyden ble alldeles flott, og alle problemer forsvant ved bytte av kabler?
    For min del har jeg store problemer med å svelge slikt.
    Derfor mitt lille innspill, i sakens anledning....

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --------
    Nå er dette faktisk en veldig liten industri (vi snakker nå om hifi sirkus kabler, ikke produsenter av ordntlig kabler). Nordost er vel en av de største vil jeg tro, og de omsetter for totalt ca. kr. 50 millioner på verdensbasis. Altså en bitte liten aktør. Og veldig mange produsenter av de aller dyreste og mest opphausede kabelprodusentene jobber på "kjøkkenbenken". Altså ingen forskere i hvite frakker som forsker på kvantenivå for å finne ut hvordan det de driver med funker. Litt rart da de jo har uttalelser som jo tyder på at de driver banebrytende forskning på et langt større nivå en legemiddelbransjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    (vi snakker nå om hifi sirkus kabler, ikke produsenter av ordntlig kabler).
    I min formulering "multimiliardindustri" legger jeg i utgangspunktet all kabel som omsettes innefor lyd/bilde (utover det som mer kan defineres som industrikabel). Og til retail price level - ikke produsentenes salgsinntekt. Distributører og forhandlere er jo så absolutt en del av dette også. Nå er det jo noen andre aktører enn Nordost av en viss størrelse da.

Hva er definisjonen av "ordntlig" kabler - og hvor går grensen mellom disse og "sirkus" kabler:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min formulering "multimiliardindustri" legger jeg i utgangspunktet all kabel som omsettes innefor lyd/bilde (utover det som mer kan defineres som vel defineres som industrikabel).
    Monster er vel en av de største (den største?) innen kategorien, og de omsetter for 1/2 milliard dollar, men det inkluderer også batterier, hodetelefoner, etc.
    Monster Cable Products - Wikipedia, the free encyclopedia
    "industry sources[who?] estimate its annual revenue to be around US$500 million"

Hva er definisjonen av "ordntlig" kabler - og hvor går grensen mellom disse og "sirkus" kabler:-?
    Det er helt klart et skille mellom kabler til 10-talls*) kroner meteren som er oppbygd etter tradisjonelle tekniske kriterier og som brukes til studio, installasjon, hjemmebruk etc, kontra kabler til 100-talls eller 1000-talls*) kroner meteren som nesten utelukkende selges til hjemme-hifi.

Om man ikke kan enes på "sirkus-faktoren" så er det i det minste tydelige skiller på:
    1. Pris
    2. Målgruppe
    3. Innstillingen til den jevne fysiker når hun blir presentert for produktet og markedsføringen.

-k
    *)https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...ter#toc=21625;

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Monster er vel en av de største (den største?) innen kategorien, og de omsetter for 1/2 milliard dollar, men det inkluderer også batterier, hodetelefoner, etc.
    Monster Cable Products - Wikipedia, the free encyclopedia
    "industry sources[who?] estimate its annual revenue to be around US$500 million"

Det er helt klart et skille mellom kabler til 10-talls*) kroner meteren som er oppbygd etter tradisjonelle tekniske kriterier og som brukes til studio, installasjon, hjemmebruk etc, kontra kabler til 100-talls eller 1000-talls*) kroner meteren som nesten utelukkende selges til hjemme-hifi.

Om man ikke kan enes på "sirkus-faktoren" så er det i det minste tydelige skiller på:
    1. Pris
    2. Målgruppe
    3. Innstillingen til den jevne fysiker når hun blir presentert for produktet og markedsføringen.

-k
    *)https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...ter#toc=21625;
    Jeg regner ikke monster til "sirkuskabel" gruppen. Det er mange år siden de sluttet med å produsere kabler til sinsyke priser under idiotisk markedsføring. De jeg tenker på er de som kunn produserer ekstremt overprisede produkter til en veldig liten gruppe audiofile.

Her er Nordost en, og vi har mange produsenter som er enmansbedrifter. Dette beviser jo egentlig to ting. En: det er ikke mange penger i denne del av kabelbransjen, og to: det krever ikke mye kunskap for å produsere denne type kabler.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner ikke monster til "sirkuskabel" gruppen. Det er mange år siden de sluttet med å produsere kabler til sinsyke priser under idiotisk markedsføring. De jeg tenker på er de som kunn produserer ekstremt overprisede produkter til en veldig liten gruppe audiofile.

Her er Nordost en, og vi har mange produsenter som er enmansbedrifter. Dette beviser jo egentlig to ting. En: det er ikke mange penger i denne del av kabelbransjen, og to: det krever ikke mye kunskap for å produsere denne type kabler.
    ...men fantasi derimot.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    ...men fantasi derimot.
    Produktutvikling er blitt vel så viktig som linjeproduksjon, nemlig. Særlig ettersom menneskelig arbeid overflødiggjøres i stadig større grad. Akk, de "vonde" gamle dager!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, Monster produserer vel en del HDMI sirkuskabel.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å spenne opp en høyttalerkabel som en streng, å spille på den i ordets rette forstand? Vil den da bli innspilt?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan man. Strekk den opp så den vibrerer med 196hz, så har du til og med en G-streng

Man skal imidlertid være forsiktig så man ikke overdriver. Med tanke på hvor mange g-strenger befinner seg risikerer man å innspille den for langt inn i, eh, oppholdsstedet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste igjennom siste 3 sidene og mye useriøst og mobbing av Lovemusikk. Om han eller jeg for den saks skyld føler at å bytt e mellom kabler endrer på mye så er det vår lille business. Det er vel noe som heter ytringsfrihet? Må da vel være lov å skrive om det uten at man skal bli latterliggjort? Tror mange skeptikere synes det er idiotisk å bruke mere enn 3-sifret på kabler, og ja, jeg har mine erfaringer med kabler. Jeg måtte vel selge det dyreste settet... Ikke fordi det låt dårlig, men feil.

Uansett så er det hvordan oppsettet mitt er matchet som er det viktigste. Jeg velger komponenter utifra tonale egenskaper, ikke prissegment eller hvor bra tester det fikk i det og det fagbladet.
    Kabler er kun en bonus.

Måtte søke litt selv og visste fra før av at firmaet ble startet av noen med fortid i NASA, og de ble laget utifra spesifikasjoner derifra:
    (Fant dette på deres nettside) "Founded in 1991, Nordost Corporation is a high-technology cable manufacturer specializing in the audio and medical fields, using precision conductor solutions first developed for the aerospace industry and in conjunction with NASA for the space shuttle program."

Dette betyr også mtp. renhet på ledere osv.
    Ikke fordi at det lydmessig er en så stor forskjell på en SC av 3nines eller 4 nines, men fordi de vil lage ett produkt som oppfyller visse specs og opp mot sine kvalitetskrav.
    Å lage en med feks 4nines betyr at prisen økes, og da gjerne med en 0 ekstra, siden det øker produksjonskotnadene.

Jeg skal ikke forherlige kabelbransjen siden det er muligens den mest opphypede og minst viktige delen av bransjen, men fortsatt så er det noe som skurrer når folk bruker det billigste de finner på høyttalere som innvendig bruker Kimber, MIT, Mcap, Jensen, Rubycon, VDH bla...
    Eller kobler billige gullbelagte tinnpluger på ETI eller WBT inn/utganger?

Selv om feks. heimdall ligger godt over mitt budsjett, så har jeg ut ifra de små erfaringene jeg har hatt med de, ikke hatt problemer med å hatt de i mitt system, siden jeg med mine erfaringer anser dem som bedre.

Om folk vil bruke penger på billigste som overhodet mulig, men om det skulle være forskjeller tviler jeg på at det vil gå i favør de absolutt billigste

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akustiske tiltak eller kabler.. det handler om å lage eller betale for å skape bedre lyd.. gjør det ikke ?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Måtte søke litt selv og visste fra før av at firmaet ble startet av noen med fortid i NASA, og de ble laget utifra spesifikasjoner derifra:
    (Fant dette på deres nettside) "Founded in 1991, Nordost Corporation is a high-technology cable manufacturer specializing in the audio and medical fields, using precision conductor solutions first developed for the aerospace industry and in conjunction with NASA for the space shuttle program."
    Tja, det er kansje en av grunnene til at NASA/USA nå må benytte russiske transportmiddler når de skal sende opp folk...?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Leste igjennom siste 3 sidene og mye useriøst og mobbing av Lovemusikk. Om han eller jeg for den saks skyld føler at å bytt e mellom kabler endrer på mye så er det vår lille business. Det er vel noe som heter ytringsfrihet? Må da vel være lov å skrive om det uten at man skal bli latterliggjort?
    +1

Har man ikke annet å gjøre enn å drive regelrett mobbing, så bør man la være å skrive eller finne en tråd i off-topic.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    +1

Har man ikke annet å gjøre enn å drive regelrett mobbing, så bør man la være å skrive eller finne en tråd i off-topic.
    Må vel innrømme at jeg deltar for å øke egen kunnskap om Audio og Video, og ikke er ute etter å mobbe noen her inne. Problemet med kabel debatter er at eventuelle hørbare forskjeller er så marginale (om noen) og at det er så mange andre faktorer som kan påvirke så veldig mye mer av det man til en hver tid hører i et HIFI anlegg.

Pris på anlegg, kabler og gjengivelsen av musikk trenger ikke ha noe med hverandre å gjøre (det er vel debattert ganske så ettertrykkelig her inne).
    Hvor mye har f.eks utsalgs stedet sin avanse på et produkt å si for dets lydmessige ytelse?

Tekniske løsninger som vitenskapelig kan bevises gjennom målinger og teoretisk kunnskap har gjerne en helt klar sammenheng med oppsettets evne til å produsere lyd (overføring av energi i form avtrykk variasjon i luft.)

Nordost fremstår ut fra sine påstander på hjemmesiden sin som noen som spiller på helt andre strenger enn egentlig teknisk kunnskap og kvalitet. Hva har f.eks NASA, Fly industrien og Medisinsk utstyr til felles med Nordost Audio og Video kabler?

Hoved kriteriene for NASA, Medisin og Luftfarts industrien og kabler er vel Høy Stabilitet som elektrisk leder ved drift der de skal benyttes, lavpris, lav vekt, lett å jobbe med, og god teknisk dokumentasjon sertifikater og sporbarhet.

Hvor mye av dette ser man egentlig i en Nordost kabel til Audio Bruk? :roll:

Se f.eks
    Sitat Opprinnelig postet av Nordost Faq
    Question:
    Are the cables directional?
    Answer:
    Nordost cables are not directional when they are manufactured. However once they have been used for 70 to 80 hours in one direction they will sound better when they are hooked up and used in the original direction of break in.
    (de angir vel her at kabelen spilles inn og faktisk får forskjellige egenskaper etter 80-100 timer)

Slik jeg forstår dette svaret, så betyr det at hvis det benyttes en NordOst kabel på et vekselstrømms signal (høytaler kabel mellom en forsterker og høytaler) i 80-100 timer, da vil kabelen etter NordOst sin informasjon bli rettnings bestemt, dvs fungere dårligere som elektrisk leder hvis man bruker kabelen med høytaler siden mot forsterker og vise versa.

Vet leder materiale isolasjon, termineringer osv, at det elektriske signalet er et Audio eller Video signal, og ikke brukes til å drive en loddebolt eller en kjølevifte, en kaffetrakter osv.

Hvis 80-100timer aktiv bruke stemmer som en størrelse som påvirker en kabel, hvorfor benyttes f.eks timer egentlig her, og ikke Watt timer?. Vil ikke strømstyrke, temperatur, fysisk påvirknine osv bety at en time i et HIFI oppsett ikke betyr 1 time i et annet.

Hvorfor nevnes f.eks NASA? Hvor mye har slike refferanser og sammenligninger å gjøre med å ønske å tjene penger på et godt kjennt merkenavn fra et verdens kjennt miljø med høyt kunnskaps nivå. Er det egentlig for å lage en teknisk bedre elektrisk leder, eller et forsøk på å påvirke de psykiske faktorene ved lytterens sannse apparat? :roll: (Jeg vet hva jeg setter som mest sannsynelig her.....)

Sitat Opprinnelig postet av Nordost
    A theoretically perfect cable would transmit signals at the speed of light, but in the real world all cables fall short of that – a lag that’s termed Propagation Delay and expressed as a percentage of VL, or the speed of light. Micro mono-filament technology has allowed Nordost to create a range of designs all of which achieve Propagation Delay values of 90% or faster. Which translates into increased detail and dynamic definition, speed and range of response, but above all, ultra-wide bandwidth and phenomenal phase coherence – all of which make musical performances dramatically more natural and believable, unlocking the performance other cables leave trapped in your equipment.
    Hva har 90% av lyshastigheten i en kabel å si for egenskapene til en 220v el.nett kabel de 2-3 siste meterene fra stikk kontakt i veggen Hifi produktet?
    el.nett kabelene de selger i dyre dommer med gedigne termineringer er etter nordost sin mening "Which is the single most important cable in a hi-fi system? The one coming out of the wall!"

Hva slags begrensinger har lederen for viklingene internt i en ringkjerne trafo i en forsterker strømforsyning, lederne i talespolen på et høytaler element, delefilet ledre osv, når man skal gjengi 20-20000 hz vekselstrøm?

Jeg bare spørr, kanskje noen med Nordost kabler har noen teknisk gode forklaringer på dette.....:roll:

Det er nok riktig at man må bruke ørene når man skal få med seg hvor troverdig lyden fra et hifi anlegg egentlig fremstår, men håper det er lov å bruke hodet og kunnskap om elektronikk i kabel debatt sammenhenger også....

Side 77 av 79 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •