Innspilling av høytalerkabel - Side 76

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 76 av 79 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 SisteSiste
Viser resultater 1,501 til 1,520 av 1567
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Du er klar over at deler av den aktivt jobbende elektronikken også jobber og er forskjellig i de to kablings tilfellene.... Her hører du altså ingen forskjell... Er ikke det også en liten tankevekker?

Synes det er litt morsomt å lese det du skriver her, men vet ikke helt hvorfor.....
    1: er det? Eg kjørte skikkelig kabel på rca og en billig på xlr.. kan jo og vere noe der..det vet du ikke. Ellers sies det at på Hegel er det bedre med xlr, men der vart eg skuffet gitt.. hva er gale da? kabelen?
    :roll: Eller er Chord så god?

2: Morsomt? Det syns ikke eg..når det virker som det er oppskrytt å ha xlr på Hegel.
    Men skal prøves på sikt med en Chord kabel.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    1: er det? Eg kjørte skikkelig kabel på rca og en billig på xlr.. kan jo og vere noe der..det vet du ikke. Ellers sies det at på Hegel er det bedre med xlr, men der vart eg skuffet gitt.. hva er gale da? kabelen?
    :roll: Eller er Chord så god?

2: Morsomt? Det syns ikke eg..når det virker som det er oppskrytt å ha xlr på Hegel.
    Men skal prøves på sikt med en Chord kabel.
    Det siste gadd jeg aldrig da det ble solgt alt i hop..var ikke godt nok rett å slett,men beholdt kablene.

Det vart stilt her.. Alså ofte bedre med XLR også på Hegel, men ved å kjøre en Chord på rca og en unødvendig god XLR, for den koster jo ca 40 dollar, så skulle jo normalt det vert best på XLR da chord er bortkastet.

MEN alså ingen forskjell og ivertfall intet som gir xlr fordeler.

Min konklusjon igjen, det er forskjeller på kabler og det blir tydligere på bedre og bedre anlegg.
    Nordost f.eks låter ofte "tynt" og dårlig, men hvorfor spiller det knall når en kobler på skikkelig utstyr? For da er det ikke tynt lengre, men motsatt, dynamisk og trøkk i bassen og meget oppløst og flott.

Dette burde vel få denne tråden igang igjen. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette burde vel få denne tråden igang igjen. 8)
    In your dreams!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    In your dreams!

Skal kjøpe meg en "oppskrytt" kabel, nemlig Nordost, modellen heter Quattrofil XLR og jeg vil da teste den mot mine rimlige xlr kabler.
    Men må først få alt jeg skal ha, så skal jeg komme med en ærlig tilbakemelding.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal kjøpe meg en "oppskrytt" kabel, nemlig Nordost, modellen heter Quattrofil XLR og jeg vil da teste den mot mine rimlige xlr kabler.
    Men må først få alt jeg skal ha, så skal jeg komme med en ærlig tilbakemelding.

Legger merke til at jeg ikke har kommet med tilbakemelding på den Nordost kabelen.

Jeg følte jeg hadde en dis over hele lydbildet med dei rimlige kablene.
    Men Nordost forsvant den disen og himmelen ble helt klar, men og bedre dynamikk.
    Høyttalere:

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger merke til at jeg ikke har kommet med tilbakemelding på den Nordost kabelen.

Men Nordost forsvant den disen og himmelen ble helt klar, men og bedre dynamikk.
    Vært hos fastlegen i det siste?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Vært hos fastlegen i det siste?
    Behovet for en tur dit er såpass klart at jeg betaler gjerne legetimen..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spleiser gjerne på den, Qrt!

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:shock:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    :shock:
    Der kan glise, men vi som hører beskriver gjerne det vi hører på en slik måte. Jeg fikk følelsen av å trekke fra en gardin når jeg testet min selvlagede solid core kabler. Man trenger ikke dyre kabler for å se himmelen - det er samspillet som er tingen.

Og ja, det er blindtestet og dokumenter at det er hørbare forskjeller på kabler i Tønsberg i våres. Bare søk og dere vi finne....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe å si om lyden blir bedre eller ikke? Har en lyst til å betale masse for kabler så er det vel et valg en personlig tar - og står innenfor. Hvis synet av nye kabler gjør at det låter mye bedre så er det vel greit nok....

Det viktigste er å kose seg med den lyden en har.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men Nordost forsvant den disen og himmelen ble helt klar (min utheving: zeezar), men og bedre dynamikk.
    Kan du høre himmelen, sier du?!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å kle biltemakablene mine med kabelstrømpe. Da låter det mye bedre! Basta
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk så kjedelig det hadde vært hvis alle hadde lik forsterkere, høyttalere og kabler....
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det hadde slett ikke vært kjedelig!
    Da kunne man jo i stedet ha konsentrert seg om høyttalerplassering, rom, og akustiske tiltak.
    Akkurat det, ser ut til å drukne i alt babbelet om "fantastiske" resultater ved bytte av en skarve lengde kabel med ulike innhold. Utrolig!
    "Disen forsvant, og himmelen ble helt klar".
    Bullshit, vil jeg mene!
    Det er mange, faktisk svært mange, som tror at en kabel i seg selv kan være en døråpner til et nær sagt lydmessig himmelsk nirvana.
    Hva med å prøve seg frem med ovennevnte forslag?
    Jeg vet, at mange har vondt for å tro på såpass enkle og billige løsninger som demping av rom, høyttalerplasseringer etc, etc. Dessverre!

Samtidig kan jeg også innestå for at "noblessen" innenfor HiFi, faktisk ved flere anledninger har fått oppleve hva det vil si å skifte fokus fra kabler til akustiske tiltak i rommet man benytter for sine lydopplevelser.

Det som samtidig er en smule tragisk, er at slike løsninger er for billige til å aksepteres.
    For - det er ikke bra nok, før det er dyrt nok!:twisted:

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kunne man jo i stedet ha konsentrert seg om høyttalerplassering, rom, og akustiske tiltak.
    Akkurat det, ser ut til å drukne i alt babbelet om "fantastiske" resultater ved bytte av en skarve lengde kabel med ulike innhold. Utrolig!
    Bullshit, vil jeg mene!
    Det er mange, faktisk svært mange, som tror at en kabel i seg selv kan være en døråpner til et nær sagt lydmessig himmelsk nirvana.
    Jeg vet, at mange har vondt for å tro på såpass enkle og billige løsninger som demping av rom, høyttalerplasseringer etc, etc. Dessverre!

Samtidig kan jeg også innestå for at "noblessen" innenfor HiFi, faktisk ved flere anledninger har fått oppleve hva det vil si å skifte fokus fra kabler til akustiske tiltak i rommet man benytter for sine lydopplevelser.

Det som samtidig er en smule tragisk, er at slike løsninger er for billige til å aksepteres.
    Hehe, så enig - så enig!
    Når man ser hvor store disse to enig/uenighets-gruppene ang. kabler er på dette forumet. Kan ikke være så mye å hente når det er såpass mange som mener å ikke høre forskjell.

Sammenlignet med hvor mange flere som er tilhenger av aksutiske tiltak, og har fått en vekker. Få som diskuterer "mot" akustiske tiltak, og det er det kanskje en grunn til.

Men viktigst av alt; kose seg med den lyden man har.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bullshit, vil jeg mene!

Joda - helt enig. Det er veldig mange faktorer som betye mye mer enn andre kabler. Kabler betyr faktisk lite, og man må opp i bra utrustning for å i hele tatt høre forskjell. Men, så lenge det er dokumentert at man kan høre forskjell i 8 av 10 forsøk, blir det tull å hevde at det ikke er forskjell.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synes det er interessant alt du legger merke til Lovemusikk :-D

Fint at du koser deg med Nordost kablene dine, har du forresten merket noen forbedring eller +-dis med litt innspilling?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spille inn kabler med stikkontakt og ohmsk last.

Sitat Opprinnelig postet av Winball
    Og hvor i all verden har du lært dette?
    Det høres direkte livsfarlig og idiotisk ut.
    Neida :-D

Dette gjøres på store subber for å varme opp spolene og membran før spilling. Om en bytter ut høytaleren med en ohmsk last (varmeovn, lampe ol) så vil det gå en strømm i kabelen som vil varme den opp og muligens "spille den inn"... Jeg har aldri trengt å spille inn noe PA anlegg på dette viset men har sett det har blitt gjort.(les: STØRRE ANLEGG...) Uansett må du tilpasse lasten mot størrelsen av kablen da.... Ellers smelter du issolasjonen og du vil få en ødelagt kabel....

En kabel er en kabel og jeg har ikke hørt noe forskjell... Kun hørt ingen ting når jeg har sprengt kabelen :twisted:

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bullshit, vil jeg mene!

Fornuftig i seg selv dette, scrooge.
    Men la oss nå i rettferdighetens navn tenke oss at en lytter HAR gjort alt det riktige med akustikk, herunder refleksjoner, høyttalerplassering og sweetspot.
    Hvis vedkommende DA opplever at et kabelbytte medfører at "disen forsvant, og himmelen ble helt klar", så er vel det utelukkende hyggelig for lytteren?

Side 76 av 79 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •