Innspilling av høytalerkabel - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 79 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 1567
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    27/36 fikk jeg her. 75%...omtrent midt på gjennomsnittet.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomme disse testene ja, fikk "80.6% Correct" noe jeg er ganske så fornøyd med. :-D

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    hehe..ja det er vanskelig å koble høyttalerledning feil.. hoooooooo
    På musikk engelen din, hvis det var den som skrek sammen med europris kablene, er det vel forskjellige utak for forskjellige høytaler impedans, da er det vel mulig å nettop gjøre dette feil også så......

Litt godt å se at det gjør utslag på en måling og.
    :-D
    Det er netop det de som måler også angir at det er små målbare forskjeller, men det er når man kun bruker hørselen at disse forskjellene viser seg å ikke være hørbare.

Interesant at du er så selektiv med sannheten rundt dette.

Hvordan klarte du deg f.eks med 0.2dB nivå testen da Lovemusikk?

fikk selv 5/10 for 0.2dB, 8/10 for 0.5dB og 10/10 1dB

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    På musikk engelen din, hvis det var den som skrek sammen med europris kablene, er det vel forskjellige utak for forskjellige høytaler impedans, da er det vel mulig å nettop gjøre dette feil også så......

Det er netop det de som måler også angir at det er små målbare forskjeller, men det er når man kun bruker hørselen at disse forskjellene viser seg å ikke være hørbare.

Interesant at du er så selektiv med sannheten rundt dette.

Hvordan klarte du deg f.eks med 0.2dB nivå testen da Lovemusikk?

fikk selv 5/10 for 0.2dB, 8/10 for 0.5dB og 10/10 1dB
    Det var på rørforsterkeren det ja..

ikke så mye å skryte av nei..hehe.. 5/10 på meg og, 0.2db
    Men til min unnskyldning testet eg på denne laptop'en min med pc'ens høyttalere og så hadde eg støy fra unger og mor + tv i bakgrunnen..

Gadd ikke teste høyere, for blir jo lettere og kjedligere da.
    :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gadd ikke teste høyere, for blir jo lettere og kjedligere da.
    Du er altså ikke det minste interessert i å finne ut hvor små forskjeller du faktisk kan høre?

Ikke at det forundrer meg, egentlig...

Uansett:

Et 50%-resultat eller dårligere, burde være et klart nok bevis på at man ikke hører forskjell. Men en score på 9 av 10 ved første forsøk, kan fortsatt skyldes gjetting. Først om man gjentar den høye scoren mange ganger, har man noe som kan kalles for bevis.

Og én ting til: Disse testene bruker bare helt enkle lydsignaler. Det blir ikke lettere å høre forskjeller med virkelig musikk, der det er en mengde toner av ulik klang og styrke samtidig.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nåja.. uansett hva dere sier så må dere for all del kose dere med europris høyttaler kablene deres, men eg liker heller å nyte en finere rødvin enn en dunk dårlig hjemmevin

:-)
    Nå begynner denne tråden å skli helt ut i tull, ball og usakligheter igjen. Prøv å holde diskusjonen igang med saklige innlegg isteden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Jeg fikk 77.8% Correct, tror jeg kunne klart bedre med litt konsentrasjon og et par øl mindre innabords. Gøyal test
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom.

80,6 %, med lett feber og hodepine. Må innrømme at jeg gjettet et par ganger, og skal ta den igjen når formen er bedre...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh yes 86% på den andre der, morsom test.

På decibel-testen var jeg rimelig konstant på 9 og 10 av 10 riktige på 0,5 db. På 1 db var det alltid 10 av 10 (de 4 gangene jeg prøvde), men 0,2 er det bare å glemme. Jeg føler jeg har en formening om svaret, men når jeg får antall riktige så ser jeg jo at det burde jeg ikke følt jeg hadde :-D
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer Ztaal3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel da var man 74 sider senere, å jeg vet enda ikke ett skikkelig svar på første spm ^^ (har ikke lest alt, omg).

Men tenkt at jeg bare måtte med dele min lille erfaring uant av grunn.
    Jeg byttet fra Evus kabler (mid/high end bil kabler) til supra 2.5 kabler er det vel di heter, har nakamichi bananplugger på alt å må bare si det var til stor overraskelse for meg selv at lyden flyttet seg ett par klare hakk opp.

Skal ikke fast slå med noen sikkerhet om hvorfor, men jeg som var ganske sikker på at mine kabler var greie nok (i forhold til pris på resten) fikk meg en gledelig overraskelse, merket spessielt på surround at stemmer fra senterkanalen ble mye tydligere å lettere å skille plassering. Å på stereo musikk var det diskanten som kviknet til live å ble mer åpen...

Jeg tar ikke akkurat dette byttet så seriøst, da begge kablene er ganske så rimelige, men jeg er bare glad jeg gjorde det. btw begge er sølv fortinnet å av kobber...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ztaal3
    vel da var man 74 sider senere, å jeg vet enda ikke ett skikkelig svar på første spm ^^ (har ikke lest alt, omg).

Men tenkt at jeg bare måtte med dele min lille erfaring uant av grunn.
    Jeg byttet fra Evus kabler (mid/high end bil kabler) til supra 2.5 kabler er det vel di heter, har nakamichi bananplugger på alt å må bare si det var til stor overraskelse for meg selv at lyden flyttet seg ett par klare hakk opp.

Skal ikke fast slå med noen sikkerhet om hvorfor, men jeg som var ganske sikker på at mine kabler var greie nok (i forhold til pris på resten) fikk meg en gledelig overraskelse, merket spessielt på surround at stemmer fra senterkanalen ble mye tydligere å lettere å skille plassering. Å på stereo musikk var det diskanten som kviknet til live å ble mer åpen...

Jeg tar ikke akkurat dette byttet så seriøst, da begge kablene er ganske så rimelige, men jeg er bare glad jeg gjorde det. btw begge er sølv fortinnet å av kobber...
    Ja kos deg med dei nye. En kan gå glipp av mye ved kun å stole på målinger.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du er altså ikke det minste interessert i å finne ut hvor små forskjeller du faktisk kan høre?

Ikke at det forundrer meg, egentlig...

Uansett:

Et 50%-resultat eller dårligere, burde være et klart nok bevis på at man ikke hører forskjell. Men en score på 9 av 10 ved første forsøk, kan fortsatt skyldes gjetting. Først om man gjentar den høye scoren mange ganger, har man noe som kan kalles for bevis.

Og én ting til: Disse testene bruker bare helt enkle lydsignaler. Det blir ikke lettere å høre forskjeller med virkelig musikk, der det er en mengde toner av ulik klang og styrke samtidig.
    Joda, det blir lettere vil eg tru. Du har musikken,sena,bredden,djupna osv.. det blir då enklere ja.
    Men skjønner ikke vitsen med å nekte så j.. på dette.
    Vi alle hører forskjellig.. Kan vere at noen ikke er i stand til å høre forskjell?
    Det hadde uansett ikke blitt solgt flere kabler til samme person vis det ikke var forskjell på dei? Det må vel du forstå eller?

Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Oh yes 86% på den andre der, morsom test.

På decibel-testen var jeg rimelig konstant på 9 og 10 av 10 riktige på 0,5 db. På 1 db var det alltid 10 av 10 (de 4 gangene jeg prøvde), men 0,2 er det bare å glemme. Jeg føler jeg har en formening om svaret, men når jeg får antall riktige så ser jeg jo at det burde jeg ikke følt jeg hadde :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan gå glipp av mye ved kun å stole på målinger.
    En kan gå glipp av mye ved kun å bruke ørene sammen med synet, og aldri alene.
    Vi alle hører forskjellig.. Kan vere at noen ikke er i stand til å høre forskjell?
    Jeg tror at den mest sannsynlige forklaringen er at noen skiller dårligere mellom "eierglede" og lydinntrykk enn andre. Du er jo selv et eksempel på en kabelentusiast som ikke er spesielt interessert i den problemstillingen?

-k

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke så mye å skryte av nei..hehe.. 5/10 på meg og, 0.2db
    Men til min unnskyldning testet eg på denne laptop'en min med pc'ens høyttalere og så hadde eg støy fra unger og mor + tv i bakgrunnen..
    Dette er jo ganske typisk med mange måter å bortforklare hvorfor ikke gullørene fungerer optimalt. Testet også på billige logitech hodetelefoner på en Cad PC i et åpent kontorlanskap på jobb med ganske høy viftestøy fra ventilasjons systemet osv....

Ellers er vel det å lytte til detaljer i musikk noe av den samme problemstillingen med mye bakgrunns informasjon. Jeg pleier ikke å lytte til sinus frekvenser i et lyddødt rom for å si det sånn, så disse unskyldningene dine her er vel egentlig ikke serlig holdbare i den virkelige verden heller.

Ellers synes jeg det at det ikke virker som at du vurderer muligheten for at kabelskeptikkerene kan ha rett, og klarer til og med å argunmentere med....

Det hadde uansett ikke blitt solgt flere kabler til samme person vis det ikke var forskjell på dei? Det må vel du forstå eller?
    Alle her både kabel troende og kabel skeptikkere som har testet mange forskjellige audio kabler, har vel nettop opplevd en følelse av forbedring i musikken ved div kabler, men det er tydeligvis bare kabel skeptikkerene som har prøvd å finne mer ut av hvorfor man får slike effelkter, og hvorfor slike effekter ikke kan tilskrives kabelen, når man tester blindt.

Kan du Lovemusikk forklare meg hvorfor slike lydmessige forskjeller du beskriver ikke lar seg registrere ved blindtesting, der man kan optimalisere og bruke godt high end audio utstyr i gode lytterom osv?

Har du et godt svar på det, da skal jeg revurdere mitt syn på hørbare effekter for kabler også.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Alle her både kabel troende og kabel skeptikkere som har testet mange forskjellige audio kabler, har vel nettop opplevd en følelse av forbedring i musikken ved div kabler, men det er tydeligvis bare kabel skeptikkerene som har prøvd å finne mer ut av hvorfor man får slike effelkter
    Saken i et nøtteskall.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Saken i et nøtteskall.
    Helt enig!

Jeg synes det er egentlig veldig betenkelig at man mener mennesket er i stand til å skille slike ørsmå forskjeller med kun minnet av lyd.

Jeg merket det bare når jeg tok den "melodi-testen" det er linket til over her. Jeg hører hva som blir spilt, men så begynner jeg å lure på hvordan melodien gikk i utgangspunktet. Og jeg mener, jeg hørte den for 3 sekunder siden, likevel er jeg ikke helt sikker på hvordan den gikk. Minnet vårt er ikke særlig mye å skryte av når det kommer til slikt.

Når jeg kjører til jobb kjennes 90 km/t veldig forskjellig ut avhengig av hvem dag det er, om jeg har god eller dårlig tid osv. Noen dager må jeg skru anlegget høyere enn andre dager for å få den effekten og trykket jeg er ute etter. Noen dager låter det rett og slett ikke som jeg vil i det hele tatt.

Hvorfor slikt skjer er jeg usikker på, men jeg vet i hvert fall at jeg ikke har skiftet noen kabler :-)

Og ikke minst, på testen hvor jeg skulle høre forskjell på 0,2 db så "følte" jeg at jeg nailet den, da jeg mente absolutt at jeg hadde en formening om det gikk opp, ned eller var flatt. Men det viste seg da altså at jeg lå på 4-5 riktige, noe som kun er vill gjetting. I dette tilfellet er det jo veldig greit å motbevise min initielle mening om at jeg hørte forskjell, men hadde jeg testa kabler kunne jeg jo finni på å sagt at jeg hørte forskjell.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Og ikke minst, på testen hvor jeg skulle høre forskjell på 0,2 db så "følte" jeg at jeg nailet den, da jeg mente absolutt at jeg hadde en formening om det gikk opp, ned eller var flatt. Men det viste seg da altså at jeg lå på 4-5 riktige, noe som kun er vill gjetting. I dette tilfellet er det jo veldig greit å motbevise min initielle mening om at jeg hørte forskjell, men hadde jeg testa kabler kunne jeg jo finni på å sagt at jeg hørte forskjell.
    (Min uthevning)

Dette er _virkelig_ saken i et nøtteskall etter min mening. Blinde tester er fine virkemidler for å gjøre den enkelte mer edruelig ovenfor seg selv angående egne evner.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan gå glipp av mye ved kun å bruke ørene sammen med synet, og aldri alene.

Jeg tror at den mest sannsynlige forklaringen er at noen skiller dårligere mellom "eierglede" og lydinntrykk enn andre. Du er jo selv et eksempel på en kabelentusiast som ikke er spesielt interessert i den problemstillingen?

-k
    1: Kan kun tape litt peng.
    2: Eg er nok mitt imellom tenker eg.
    ===============================
    Til dere alle:

Ellers nekter eg ikke på at målinger sier noe om kabelen. Nekter heller ikke på at det kan vere hørbare forskjeller selv om det måtte måle "likt".
    Den kabelen eg har nemt, europris, var då testet opp mot en dyrere Chord, men dere sier ikke noe om at den Chord kan måle bedre.. Det kan jo godt hende og da er det vel ikke rart eg opplevde det eg gjorde, men så lenge dei to ikke er målt mot hverandre så trur eg dere skal roe dere ned på den dissingen av meg.

Og igjen, måler to kabler likt mener eg og dei ikke bør vere forskjell på, noe eg har meint hele tiden, men dere er så opptatt av den europris kabelen..og at det ikke er forskjell på den kontra mine Chord
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Kan kun tape litt peng.
    Dersom du bruker tid og penger på noe som ikke har betydning i stedetfor det som har betydning så er det rimelig å anta at det går ut over vellyden.
    Ellers nekter eg ikke på at målinger sier noe om kabelen.
    Les gjerne igjennom posten min en gang til. Nevnte jeg målinger?
    Den kabelen eg har nemt, europris, var då testet opp mot en dyrere Chord, men dere sier ikke noe om at den Chord kan måle bedre.. Det kan jo godt hende og da er det vel ikke rart eg opplevde det eg gjorde, men så lenge dei to ikke er målt mot hverandre så trur eg dere skal roe dere ned på den dissingen av meg.
    Jeg kritiserer deg for å unngå å gjøre blindtester. Å måle nevnte kabler opp mot hverandre er ganske irrelevant i den sammenhengen.
    Og igjen, måler to kabler likt mener eg og dei ikke bør vere forskjell på, noe eg har meint hele tiden, men dere er så opptatt av den europris kabelen..og at det ikke er forskjell på den kontra mine Chord
    Jeg foreslår at du quoter mine poster når du har noe å si til meg, og starter en post uten quoting dersom det overhodet ikke er addressert til meg.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker tid og penger på noe som ikke har betydning i stedetfor det som har betydning så er det rimelig å anta at det går ut over vellyden.

Les gjerne igjennom posten min en gang til. Nevnte jeg målinger?

Jeg kritiserer deg for å unngå å gjøre blindtester. Å måle nevnte kabler opp mot hverandre er ganske irrelevant i den sammenhengen.

Jeg foreslår at du quoter mine poster når du har noe å si til meg, og starter en post uten quoting dersom det overhodet ikke er addressert til meg.

-k
    jepp skal eg gjøre.
    Høyttalere:

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt gøy å se at disse trådene holder seg levende og stadig vekk bikker 100 "sider"
    Sier vel mer om vårt behov for å kverulere og påstå vår egne uomtvistelige evne til å ha rett enn hvor stor forskjell det egentlig er på etpar cm kobber?

Side 74 av 79 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •