Innspilling av høytalerkabel - Side 71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 71 av 79 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 ... SisteSiste
Viser resultater 1,401 til 1,420 av 1567
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil gjerne anmode alle debattanter om å roe ned temperaturen i denne tråden litt. Vi er vel her for å diskutere, ikke for å krangle og kaste dritt etter hverandre. Det kan fort bli opphetet når man står så steilt mot hverandre, men vær så snill å la ordene passere tenkeboksen før de havner på forumet.

PS: det er snart jul, og nissen kommer ikke til "slemme barn" ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, eg veit det er forskjell på bilde og lydoverføring.
    Men men, kan det ikke tenkes at når kablene kan vere for dårlig til bilde så kan dei og vere for dårlig til å overføre all info i musikkinnspillingen og da?
    tenker da på f.eks rom,dimmmesjonen i musikken, sena, luftigheten, mikrodynamikken, mikrodetaljer osv..

Selv om det er en anna frekvens og lyd ikke stille samme krav, så blir det vel litt for enkelt å sei kabelen ikke har noe å sei??
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Hei.
    Har nettopp fått kjøpt et par med Kimber 8TC høytalerkabel. Disse er ikke spillt inn, og jeg har derfor lyst til å gi dem noen timer før jeg bedømmer de skikkelig.

Det jeg lurer på er om kablene må være tilkoblet en høytaler for å bli spillt inn?
    Det blir jo en del støy i huset når man spiller musikk høyt, og det hadde vært en fordel om kablene bare kunne vært tilkoblet forsterkeren og så latt den spille musikk døgnet rundt...

Noen som vet?
    ==============
    Folkens nå skal eg svare på første innlegg her, så ikke kom med masse tull, eg skal nemlig svare som at innspilling har no e å sei.

:-D
    ======================

Eg vil tru at dei bør vere tilkoblet forsterkeren og høyttalerne, da eg ikke trur forsterkeren sender noe serlig strøm gjennom dei uten motstand.
    Uten at eg vet det..kanskje noen andre vet?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men men, kan det ikke tenkes at når kablene kan vere for dårlig til bilde så kan dei og vere for dårlig til å overføre all info i musikkinnspillingen og da?
    tenker da på f.eks rom,dimmmesjonen i musikken, sena, luftigheten, mikrodynamikken, mikrodetaljer osv..

Selv om det er en anna frekvens og lyd ikke stille samme krav, så blir det vel litt for enkelt å sei kabelen ikke har noe å sei??
    Spørsmålet om valg av kabler (evt innbrenning av kabler) har noe å si for lytting er et annet spørsmål enn om valg av andre kabler har betydning for å se på video. Når du brukte de to om hverandre som et argument for at lydkabler har betydning så må du forvente at folk forklarer deg at du tar feil.

Hvis du nå ikke lenger ønsker å påstå at dine erfaringer med scart-kabler kan direkte overføres til lydkabler så kan vi legge den ballen død (forhåpentlig en gang for alle), og så gå tilbake til å være uenige om lydkabler, og bare det.

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er vel strengt tatt ingen som har sagt at kabelen ikke har noe å si?

Det vi sier er at det virker usannsynlig at en korrekt konstruert og dimensjonert kabel (altså en kabel som er laget for å transportere analoge lydsignaler på en tilfredsstillende måte) låter forskjellig fra en annen korrekt konstruert og dimensjonert kabel.

Så langt er det ingen som har hverken ved hjelp av målinger eller lyttetester har sannsynliggjort det heller. Dermed er det naturlig å anta at det rett og slett ikke er mulig å høre forskjell.

Er du ikke litt enig i det da?
    --
    Thorbjørn

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du er såååå smart?
    måle måle måle..huuuuuuuu....
    Vel. Alt er relativt, unge mann. At du tydeligvis ikke tok poenget, kan vel kanskje stå som et lite bevis "for den lille forskjellen"? ;-)
    Om du skjønner hva jeg sikter til, igjen...

Ellers tilhører jeg ikke måle måle måle-gruppen, selv om du kanskje måtte tro det?

Jeg ligger ikke langflat med oscilloskop og tonegeneratorer og annet relevant utstyr, men leser uansett resultatene av slike målinger, med interesse.
    Da vet du i det minste det.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ==============
    Folkens nå skal eg svare på første innlegg her, så ikke kom med masse tull, eg skal nemlig svare som at innspilling har no e å sei.

======================

Eg vil tru at dei bør vere tilkoblet forsterkeren og høyttalerne, da eg ikke trur forsterkeren sender noe serlig strøm gjennom dei uten motstand.
    Hvis man på død og liv må "spille inn" høyttalerkablene uten å spille musikk, kan man bytte ut høyttalerne med en effektmotstand på f.eks. 8 ohm.

Personlig syns jeg det blir for dumt å tro at dette skal gi lydmessig fortjeneste.
    Det blir som å tro at en strømkabel blir bedre hvis den er tilkoblet en lampe i noen dager før den benyttes til forsterkeren eller CDspilleren.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ==============

======================

Jeg sier bare - herregud.
    Nå avslører du jo til de grader (igjen), en absolutt manglende innsikt og forståelse i det mest elementære omkring temaet!

Tror du at trådstarter ble noe klokere av svaret ditt?
    "Good Grief".:-x

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg sier bare - herregud.
    Nå avslører du jo til de grader (igjen), en absolutt manglende innsikt og forståelse i det mest elementære omkring temaet!

Tror du at trådstarter ble noe klokere av svaret ditt?
    "Good Grief".:-x
    Hehe - tror du ikke at han prøver å si at det vil gå veldig mye strøm gjennom kablene hvis han kortslutter dem i høyttalerenden? Det må man unektelig kunne kalle rask innbrenning. Både av kablene og av forsterkeren.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - tror du ikke at han prøver å si at det vil gå veldig mye strøm gjennom kablene hvis han kortslutter dem i høyttalerenden? Det må man unektelig kunne kalle rask innbrenning. Både av kablene og av forsterkeren.
    Vel, han sier jo at han ikke tror at det hadde gått noe særlig med strøm gjennom de uten motstand...
    Hvis han mener kortslutning med "uten motstand" har han jo fullstendig misforstått ohm's lov.
    Hvis han med "uten motstand" mener at kablene ikke er tilkoblet noe på høyttalersiden, altså uendelig motstand, har han vel kanskje misforstått begrepet motstand.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil vel kanskje være mer korrekt å bruke uttrykket last istedenfor motstand?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tekniske termer, ja!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Sannelig, om så gjøres!
    Ellers er jeg litt mer usikker, mtp hva han prøver å si......

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Det vil vel kanskje være mer korrekt å bruke uttrykket last istedenfor motstand?
    Tja...en last er vel bare et annet ord for motstand (resistans og impedans)
    En last vil jo ha en viss motstand.
    En krets uten last/motstand er en kortslutning = svært høy strøm
    En krets som ikke er sluttet har uendelig motstand = ingen strøm

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Tja...en last er vel bare et annet ord for motstand (resistans og impedans)
    En last vil jo ha en viss motstand.
    En krets uten last/motstand er en kortslutning = svært høy strøm
    "Flisespikkemodus":
    En krets uten last/motstand = svært høy strøm? Dette blir vel litt selvmotsigende? Er kretsen uten last er vel i så måte motstanden uendelig?
    Men er den uten motstand -i.e "null" Ohm, da snakker vi strøm ja! :twisted:

Her gjelder det å holde "karsken" rett i munnen!

Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    En krets som ikke er sluttet har uendelig motstand = ingen strøm
    Den påstanden kan jeg tåle å lese noen ganger, uten å protestere. ;-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Flisespikkemodus":
    En krets uten last/motstand = svært høy strøm? Dette blir vel litt selvmotsigende? Er kretsen uten last er vel i så måte motstanden uendelig?
    Men er den uten motstand -i.e "null" Ohm, da snakker vi strøm ja! :twisted:

Her gjelder det å holde "karsken" rett i munnen!
    Her gjelder det å holde karsken rett i munnen ja.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men
    legg merke til at jeg skriver krets, og med det mener jeg at den er sluttet.
    For å ta et lite eksempel:
    Hvis du tar en lab-ledning og kortslutter en stikkontakt (slik som jeg gjorde mye på ungdomsskolen 8) ). Da dannes det en krets, men den kretsen har ingen last eller motstand, og på grunn av dette går sikringen fordi at kortslutnings-strømmen er svært høy.
    Hvis det blir brudd i kretsen, blir motstanden uendelig, og dermed ikke lenger strømførende.

Håper dette var et greit eksempel, selv om jeg vet at du Scrooge kan dette med elektrisitet.
    I min verden er det i allefall ingen forskjell på last og motstand.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det er vel mye sant i det?
    En motstand kan vel i bunn og grunn kalles en last, så lenge den opptrer som mindre enn uendelig.

Ellers legger jeg inn en mild protest omkring lab-ledning og kortslutning av en stikkontakt!
    I det øyeblikket du kortslutter kontakten, har du jo en krets med 100% last på kilden!
    Vel og merke inntil sikringen går. 8)

Noe jeg faktisk i sin tid smertelig fikk erfare. Ikke fordi jeg fikk elektrisk støt, men snarere fordi min daværende lektor Try, kom farende bort og ga meg en ørefik for mine "fantestreker"!

Men som sagt - vi spikker vel litt fliser på hver vår kant, mtp definisjoner. ;-)

Ellers skal jeg ikke påberope meg noe særlig mer enn det elementære, hva elektrokunnskaper angår.
    Men det er allikevel godt nok, i det daglige? Jeg har i alle fall, og stort sett, kommet meg unna med det.

Kos deg med karsken Bendalf!
    For egen del, har jeg akkurat gått tom for slike nytelser....:cry:

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser den.
    Hvis du tolker en last som lav motstand skjønner jeg hva du mener.
    Vi omtaler jo ofte lav motstand som "tung" last for forsterkere siden de da må kunne levere mer strøm av den grunn uten å forvrenge signalet osv.

Vi har nok bare misforstått hverandre litt.
    Morsomt å høre at det er flere enn meg som har "vært på ugang med lab-ledningen"!
    Det kom jo en dag der jeg som følge av disse "farskstrekene" ble invitert til en samtale på rektors kontor, hehe
    Men man tåler vel litt kjeft i bytte mot lengre friminutt?

Tror jaggu jeg tar kvelden nå gitt.
    Må spare en liten skvett så jeg har til kaffen i morgen også vettu, eller rettere sagt i kveld :-D
    Du får ha en fortsatt god helg Scrooge!
    Det gjelder for øvrig dere andre her på forumet også.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelpe meg..
    Då får dere forklare trådstarter hvordan han spiller inn dei ledningene då..
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er vel strengt tatt ingen som har sagt at kabelen ikke har noe å si?

Det vi sier er at det virker usannsynlig at en korrekt konstruert og dimensjonert kabel (altså en kabel som er laget for å transportere analoge lydsignaler på en tilfredsstillende måte) låter forskjellig fra en annen korrekt konstruert og dimensjonert kabel.

Så langt er det ingen som har hverken ved hjelp av målinger eller lyttetester har sannsynliggjort det heller. Dermed er det naturlig å anta at det rett og slett ikke er mulig å høre forskjell.

Er du ikke litt enig i det da?
    Så lenge dei er korrekt konstruert ja, da er eg enig.
    Men var dette med om alle det da..

Høyttalere:

Side 71 av 79 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •