Innspilling av høytalerkabel - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 79 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 1567
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes det er trist å se alle de som virker å være immune mot å motta ny relevant og riktig kunnskap, som egentlig har vært kjent i tekniske miljøer lenge..

Min erfaring er at relevant kabelkunnskap stort sett er å finne i andre sammenhenger enn i Audio verdenen. det er jo egentlig også ganske trist.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Forkjellen på en vandlig svart scart og den noe dyrere Monster scart er betydelig.
    Men det skal jo ikke vere forskjell sier dere. Bare brukte den og som eksp da det gjelder og noen signalkabler.
    Tror du skal lese med lys og lykte i denne tråden for å finne noen som sier at det ikke kan være forskjell på scartkabler.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere målegutter sliter med å forklare dette
    Er det trulte du henviser nå, eller deg selv? For litt siden mente du jo at målinger var veien og lyset. Følger du med på hva du selv skriver eller er det fler som benytter brukerkontoen din?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW! Side 70 gitt...
    Dette må jo være tidenes lengste kabeldebatt! Eller har jeg gått glipp av noe?

På side 100 tror jeg jaggu meg jeg må sende opp fyrverkeri!!!

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forkjellen på en vandlig svart scart og den noe dyrere Monster scart er betydelig.
    Mener du der er betydelig forskjell på lydoverføringen også?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    WOW! Side 70 gitt...
    Dette må jo være tidenes lengste kabeldebatt! Eller har jeg gått glipp av noe?

På side 100 tror jeg jaggu meg jeg må sende opp fyrverkeri!!!
    Siden det ikke er å få kjøpt for menigmann før rundt nyttår så tror jeg vi skal si at de blir avfyrt på side 200!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tror du skal lese med lys og lykte i denne tråden for å finne noen som sier at det ikke kan være forskjell på scartkabler.
    I følge trådtittelen er vel spørsmålet om det er forskjell på den etter den er spilt inn...
    Altså en scartkabel som er ny ut av esken og en som er spilt et par hundre timer på

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Herregud.... er det mulig. Ser frem til dagen det blir forbudt å være idiot.
    Tror ikke han tok den heller....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hvorfor i all verden bruker du tid på en tonegenerator? Du som elsker dette temaet, må jo vite at det er gjort uendelig mange kabeltester med tonegeneratorer med negativt utfall. Overlat målingene til de som har peiling.
    Det svir når man blir belært i måleteknikk av en som ikke kan forskjellen på amplitude og effekt.
    http://avforum.no/forum/kabler/90138...ml#post1577864
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Amplitude (effekt) vs Hz (svingninger pr sekund).

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Scart kabler kan værer forskjellig kobblet og oppbyggd (mangle en del pinner), slik at de kan overføre forskjellige bildesignaler også Lovemusikk. (visste du det?) Sammenligner du f.eks et kompositt signal med et RGB eller S-video signal, så er det som regel store synlige forskjeller ute å går ja.

SCART - Wikipedia

Synes egentlig det at du sammenligner Audio og Video kabler på denne måten forteller mye om ditt (in)kompetansenivå.....
    Hadde vært fint hvis du prøvde å lese deg litt opp og fått litt mer kunnskap rundt disse temaene du selv bringer på banen, så ser du kanskje etter vært selv hvor håpløst dette virker.

Edit: vil du ha adressen min der du kan sende de RCA eller XLR terminerte skytetråd kablene dine til meg, så kan du få det på PM.
    Trur du eg er totalt evneveik????????
    Seff samme signaltype!!!! RGB

Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Er det trulte du henviser nå, eller deg selv? For litt siden mente du jo at målinger var veien og lyset. Følger du med på hva du selv skriver eller er det fler som benytter brukerkontoen din?
    FØLGER DU OG DERE med på hva eg skriver..er så lei å gjenta meg selv hele tiden
    Eg er nøytral i henhold til kabel, det er en ting.
    Av og til er det forskjell og av og til på noe annet er det kanskje ikke forskjell.
    Målinger ser eg og på.. men ikke blindt.
    Eg ligger vel litt mer over på målesiden, men selv oppdaget mange ganger at det er lyttemessige forskjeller på kabler.
    Forstått no?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tror ikke han tok den heller....;-)
    Og du er såååå smart?
    måle måle måle..huuuuuuuu....
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel ikke den eneste som begynner å helle i den retningen:

måle måle måle..huuuuuuuu....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men forstår du nå hvorfor erfaringer med bildekabler ikke lar seg overføre direkte til lydkabler? Eller har forklaringene som flere av oss har gitt deg gått deg hus forbi?

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men forstår du nå hvorfor erfaringer med bildekabler ikke lar seg overføre direkte til lydkabler? Eller har forklaringene som flere av oss har gitt deg gått deg hus forbi?

-k
    Poenget er at er det ikke forskjell, så er det ikke forskjell på bilde heller.
    Du kan ikke sei at så lenge kabelen er målt riktig så er det ikke forskjell, men på bilde er da forskjell. Nei, det er ikke det vis kabelen er "perfekt"
    Perfekt betyr det jo når den er målt ok.
    Det blir jo så bortinatta å dele seg på bilde og lyd så lenge kabelen er ok.
    Ja veit jo det er forskjell på bilde og lyd, men forsatt igjen, kabelen er ok, ingen forskjell!

Virker på meg som du holder med fleirtallet på lyd og på bilde syns alle det er forskjell på kabler, så da er det ok og holde med folk på det pungtet.

La du merke til eg skrev tidligere at det ikke var forskjell på signalkabelen til pre når den var koblet balansert til effekt?
    Trur ikke dere leser alt eg skriver helt..
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men forstår du ikke at reelle forskjeller, også på bilde, skyldes målbare forhold som kan forklares teknisk?

Mens opplevde forskjeller som ikke kan måles eller forklares teknisk, nødvendigvis må underkastes nøyere undersøkelser? Som en kontrollert blindtest, der andre forhold som kan påvirke opplevelsen er eliminert, slik at det kan sannsynliggjøres at eventuelle forskjeller som fortsatt oppleves, skyldes nettopp kabelen.

Med andre ord, at man ikke kan sannsynliggjøre ikke-målbare og ikke teknisk forklarbare forhold som ikke lar seg påvise ved kontrollerte blindtester, med målinger av og forklaringer på helt andre forhold?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken har faktisk slått meg med flere anledninger i mange sammenhenger her i forumet, men har valgt å la tvilen komme deg tilgode. (dette mener jeg faktisk helt alvorlig)

Det var vel mer pga. mangel på informasjon om hvordan du hadde testet Scart kablene, om de f.eks var fullkoblet og hvilke av de 3 mulige bildeoverføringsmetodene du benyttet som var grunnen til at jeg nevnte disse mulighetene.

Det at du ikke skjønner hvilke krav og naturlover som gjelder og som derfor gjør seg gjeldende for Mhz signal overføring i motsetning til analoge Audio signaler i 20-20khz overføringskabler, det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Der må du nok lese deg litt opp på egenhånd, hvis du er interessert i å forstå dette da.

Det hadde f. eks neppe latt seg gjøre å få den PC-en du benytter til å fungere med de arbeidsfrekvensene, dersom disse leder og overføringsfaktorene ikke var forstått av hardware konstruktøren og tatt hensyn til.

Ellers venter jeg fremdeles på de terminerte skytetråd-kablene som du ønsket å gi/sende til meg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke sei at så lenge kabelen er målt riktig så er det ikke forskjell, men på bilde er da forskjell. Nei, det er ikke det vis kabelen er "perfekt"
    Perfekt betyr det jo når den er målt ok.
    Det blir jo så bortinatta å dele seg på bilde og lyd så lenge kabelen er ok.
    Ja veit jo det er forskjell på bilde og lyd, men forsatt igjen, kabelen er ok, ingen forskjell!
    Foreslår at du i det minste skumleser litt om temaet f.eks. denne(*) for å forstå at en videokabel og lydkabel ikke kan sammenlignes. Det dreier seg om frekvens, bølgelengder, nominell impedans osv. For audiosignaler gjelder litt andre vilkår enn videosignaler. Artikkelen jeg henviser til nevner 100 kHz som et skille mellom lave og høye frekvenser selv om dette selvsagt ikke er den magiske grensen.

Ved høye frekvenser er bl.a. den fysiske oppbyggingen av kabelen vesentlig, nettopp på grunn av signales frekvens, mens lave frekvenser ikke stiller de samme kravene.

(*) jeg har ikke kvalitetssikret kilden, men den virker noenlunde troverdig

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevermind, det er fredag. God helg!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke vondt ment, men jeg tror at dine bidrag på forumet har mer verdi når du snakker om noe som du er ekspert på (dine egne subjektive opplevelser), enn når du snakker om noe som tydeligvis ikke er ditt felt (teoretiske utgreininger).

-k

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du så stor forskjell på bilde mellom de to scartkablene.

Med din logikk så burde du jo da høre forskjell på lyden de overfører også, gjorde du det?

Side 70 av 79 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •