Innspilling av høytalerkabel - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 79 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 1567
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Tror jeg skal prøve å få innbrent mine kabler, neste gang jeg kjøper nye. Er vel verdt å prøve
    Min menig er at det ikke er verdt det. Hvis innspilling av kabler har noe for seg, skjønner jeg ikke hvorfor ikke man bare lar dette gå av seg selv ved å spille musikk. Hvorfor betale for dette?
    Hvor mange setter vekk nye høyttalere for å få de innspillt? Jeg har ikke hørt om noen. Men de samme menneskene som setter vekk kablene sine til innspilling, kan gjerne sitte hjemme med nye høyttalere som må spilles inn i noen hundre timer før de oppnår optimal ytelse. Hvorfor er det viktigere å spille inn kablene av "proffesjonelle" enn høyttalerne? Skulle tro det burde vært omvendt. Innspilling av høyttalere vet vi har en virkelig effekt, det vet vi ikke med kabler.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Min menig er at det ikke er verdt det. Hvis innspilling av kabler har noe for seg, skjønner jeg ikke hvorfor ikke man bare lar dette gå av seg selv ved å spille musikk. Hvorfor betale for dette?
    Hvor mange setter vekk nye høyttalere for å få de innspillt? Jeg har ikke hørt om noen. Men de samme menneskene som setter vekk kablene sine til innspilling, kan gjerne sitte hjemme med nye høyttalere som må spilles inn i noen hundre timer før de oppnår optimal ytelse. Hvorfor er det viktigere å spille inn kablene av "proffesjonelle" enn høyttalerne? Skulle tro det burde vært omvendt. Innspilling av høyttalere vet vi har en virkelig effekt, det vet vi ikke med kabler.
    Joda.. Har jo spillt inn kablene selv nå i lag med høytalerene, og det har jo selvfølgelig funket fint. Tenkte på akkuratt det samme selv, hvorfor skal jeg sette vekk kablene mine for innspilling?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Tenkte på akkuratt det samme selv, hvorfor skal jeg sette vekk kablene mine for innspilling?
    Fordi du selvfølgelig betaler for det
    Enten direkte ved et gebyr el.lign, eller ved at kablene var så dyre....

eeehhhh

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Fordi du selvfølgelig betaler for det
    Enten direkte ved et gebyr el.lign, eller ved at kablene var så dyre....

eeehhhh
    Når jeg istedenfor kan bruke de med en gang

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enkelt og greit funnet den ultimate løsningen på alles problemer!
    Er du interessert i å se hva det er, bare pakk ut filen i vedlegg og dobbeltklikk.

Harald

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Jeg har enkelt og greit funnet den ultimate løsningen på alles problemer!
    Er du interessert i å se hva det er, bare pakk ut filen i vedlegg og dobbeltklikk.

Harald
    Funket ikke, denne derimot: Kabel.rar - ImageHost.org
    Dog uten Ping opplegget.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dummeste jeg har hørt. Fungerer da strålende hos meg

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...så det er altså kablene inni høyttalerne man spiller inn, ikke de mekaniske delene som membranen m.m.?

Inntil noen beviser, enten vitenskapelig med forskningsdokumenter og/eller blindtester, kommer ihvertfall ikke jeg til å tro på noen positiv effekt av "innbrenning" av høyttalerkabler (eller andre kabler for den saks skyld).

Til de som hører forskjell: Ta vare på hørselen din, for den må være gull verdt!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=hhalstensenTil de som hører forskjell: Ta vare på hørselen din, for den må være gull verdt![/QUOTE]

Heller få den grundig sjekket, kanskje. Er synet gull verdt hvis man ser syner?? Hvor er egentlig de vitenskapelige fakta i denne saken?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

neineinei

Dette med innbrenning og innspilling av kabler er bare tull, Jeg er elektriker og vet at en kabel ikke forandrer føringsevne etter hvor mye den er brukt eller hvor mye strøm som blir ført i den(sett at man ikke overbelaster kabelen så den blir brent eller ved andre ytre påvirkninger, men dette er neppe et problem i hifi verden) Det eneste som har noe å si for strømføringsevnen til høyttalerkabler er ledertversnitt og ledermatriale.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Hei.
    Har nettopp fått kjøpt et par med Kimber 8TC høytalerkabel. Disse er ikke spillt inn, og jeg har derfor lyst til å gi dem noen timer før jeg bedømmer de skikkelig.

Det jeg lurer på er om kablene må være tilkoblet en høytaler for å bli spillt inn?
    Det blir jo en del støy i huset når man spiller musikk høyt, og det hadde vært en fordel om kablene bare kunne vært tilkoblet forsterkeren og så latt den spille musikk døgnet rundt...

Noen som vet?
    Hei Magnus! Masse mas, tildels BS, og lite svar på spørsmålet ditt i denne tråden . Mulig du har spilt inn kablene dine nå, mens resten av gjengen har diskutert/kranglet i tråden din. Hvis du mener du ikke har fått spilt inn kablene dine enda så trenger det ikke bli så mye støy i heimen dersom du kobler kablene til høyttalerne og stiller høyttalerne front mot front (ikke helt klint inntil hverandre, da kan spolene gå varme. Litt avstand.) Da kansellerer lydbølgene hverandre, og lyden/støyen i huset minskes MYE.

Har selv 8TC. Jeg hører forskjell på analoge kabler. Signal- og høyttalerkabler. Men jeg har ikke testet forskjell på før og etter innspilling av en spesifikk kabel, så jeg skal ikke uttale meg om virkningen av det. Men du bærer jo uansett ingen risiko når du gjør det selv i stedet for å betale noen for å brenne de inn for deg. Lykke til og håper du blir fornøyd!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zany
    Dette med innbrenning og innspilling av kabler er bare tull, Jeg er elektriker og vet at en kabel ikke forandrer føringsevne etter hvor mye den er brukt eller hvor mye strøm som blir ført i den(sett at man ikke overbelaster kabelen så den blir brent eller ved andre ytre påvirkninger, men dette er neppe et problem i hifi verden) Det eneste som har noe å si for strømføringsevnen til høyttalerkabler er ledertversnitt og ledermatriale.
    Helt enig - men alle må jo skjønne at innen hifi gjelder andre naturlover enn ellers i verden. Jeg er bare en skarve siv.ing. - med diverse eksamener bak meg hva angår elektroners liv og levnet, kvantefysikk og slikt - så hva vet vel jeg?

Jeg vet bare at sender man en strøm på en 2, 3, 4 Ampere gjennom en vanlig lampeledning, skjer det naturligvis ingenting med verken metallet eller med isolasjonen - uansett hvor lenge man holder på. Man skal slite lenge med å måle noe som helst som ligner på temperaturøkning eller noe annet som kan ha betydning for kabelens egenskaper.

Derfor har jeg store problemer med å forstå at en tilsvarende strøm - 100W i 8 ohm blir rundt 3,5 Ampere (og da går det hardt for seg regnet i antall desibel med en noenlunde normal høyttaler) - gjennom en høyttalerkabel, skal kunne gjøre noe fra eller til for kabelens egenskaper. Men - som sagt - jeg er jo bare en skarve fysiker og ikke en hifi-ekspert.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere får si hva dere vil....men innbrenning har mye vå si!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tekniske , målbare bevis for innbrenning av høytalerkabler er noe som mangler / ikke finnes.
    (eller dukker det kanskje opp her på avforum som kanskje første dukomentasjon i verden?)

Bevisene mange legger frem er blindtest , Psykisk tro og personlig overbevisning.

Vel og bra å ha en lidenskap og en egen tro og får en egen utnyttelse av lyden men innbrenning minner mest på askavkok (askeved og -blad utkokt i vann) bølgen på 70 tallet der halve Norske befolkning greide å overbevise hverandre om en ekstrem helbredelse ut fra personlig tro uten et fnugg av fakta.

Nordost skriver at de har utviklet eget utstyr til innbrenning.
    Vil de mest trofaste mene at de brenner like bra hjemme eller er Nordost spesiellt utviklede innbrenningsoppsettet best.

Innbrenne kabler for hvert halvår for å beholde best ytelse på høytalerkabel.

Skal så lav spenning endre struktur i en høytalerkabel
    Mener man det så mener man kanskje at det er lydforskjeller fra å avspille i stuetemperatur 17 grader mot 23 grader for temperatur påvirker legeringer.

Det er selvsagt endringer i en kabel fra den er ubrukt og ny men hvor mye avhenger av oppbygging , materialvalg , klima der korrosjon over tid er mulighet til svekkelse.

Etter å ha lest 100 vis av slike poster skjønner jeg det er ulik oppfattning av nytte/bortkastet tid ved innbrenning.
    Legeringers egenskaper , strøm osv er det fysiske lover og spesifikasjoner på så skjer det noe uforklarlige fenomen under en innbrenning så er det i det minste målbart (bør være veldig bra målbart) så lenge det er menneskelige ører som har en formening om endring av lydbilde.

Få noen målbare dokumenterte fakta på kabelens endring som viser at noen få timer med lav volt påkjenning endrer kabelens struktur , lederegenskap ?

Er jo de som snakker til gresset å mener det blir grønnere av det.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

ja jøss, fysikeren med utdanningen juger nok til oss alle

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant er det også å høre fra de som sverger til innbrenning hva som skjer fra forsterker utgang til høytaler tilkopling/terminal bak på forsterkeren.

Innbrenner Nordost for dere sitter det noen få cm på deres eget anlegg som ikke blir innbrent.
    Legeringer i ledre fra forstrekerdelen til tilkoplingsterminal høytaler kan være av mange ulike typer legeringer og utforminger som ledere på et epoxy kort men også korte ledninger.

Blir den delen svekket om man følger innbrenningsteorien så repparerer man ikke dette igjen med påkostede kabler og innbrenninger

obs jeg glemte nesten ledningene fra inn terminalene på høytalerene
    (de bruker jo også være helt simple ledninger + legeringen i selve påkoplingen på høytaleren og legering i terminal tilkopling høytaler)
    Sliftes ledningene ut til eksakt samme som høytaler ledningene ? brukes de orginale ledningene -har de samme innbrenningstid eller varierer det.

Her blir det mye å holde styr på og har de trofaste så mye metall , legerings , strøm kunnskaper at de mener at bare ledningen skal innbrennes eller ?

Er loddingene som er utført mellom forsterkerdelen og høytaler terminalene av beste sort loddetinn eller av vanlig standard (lodder man opp igjen kjøpt hifi med bedre tinn legering og andel sølv?)
    Hvordan fungerer innbrenning av et loddepunkt mellom forsterker delen og høytaler terminal og endrer tinn/sølv strukturen/lydbilde seg ?

Bananplugger , lisser osv blir struktur og lydbilde endret
    (de lages jo i ulike legeringer men har man en formening om at legering i trådform endrer struktur / lydsignatur så har man vel en formening om endring i plugger/kontakter)

Hva skjer om man veksler mellom 2.0 stereo og 5.1/7.1 og kanskje spiller mest stereo.
    Da vil innberenningseffekten bli ulik (slitt)
    Bør man innbrenne oftere alle kablene i et 5.1/7.1 oppsett en halvåret for å være garantert mest mulig lik lyd (siden man da sliter mest på 2.0 kablene)

Hvor langt drar man det eller fokuserer man bare på en høytaler ledning ?

Flott om litt fakta om innbrenning/endringer blir forklart men ikke bare skriv at jeg hører forskjell for det er lite holdepunkt
    (jeg kjenner faktisk de som hører de utenomjordiske også men ikke blir jeg klokere av det)

Det svakeste ledd er det beste man får som sluttresultat.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    ja jøss, fysikeren med utdanningen juger nok til oss alle
    Du har sikkert hørt utrykket "tro kan flytte fjell" og når man har et tilnærmet relgiøst forhold til HiFi blir fakta som strider mot egen overbevisning bare unødvendig støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Skal så lav spenning endre struktur i en høytalerkabel
    Mener man det så mener man kanskje at det er lydforskjeller fra å avspille i stuetemperatur 17 grader mot 23 grader for temperatur påvirker legeringer.
    Temperatur er faktisk noe som påvirker strømføringsevnen, også forlegningsmåte har noe å si og selfølgelig lengden på kabelen. Men om dette er noe man faktisk kan høre forskjell på er lite sannsynlig siden det her er snakk om relativt små strømmer i store kabelstørrelser. Det er verre om man bruker små tversnitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Hehe, morsomt med slike tomme påstander. Det minner egentlig mest om en trassig seksåring som ikke får viljen sin.

Nasa bør i fremtiden henvende seg til nærmeste kabelnisse for anbefalinger om hvilke strømkabler som er best egnet for bruk i romfergene. Elektroingeniørene har tydeligvis ingenting de skulle ha sagt.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny påstand: Innbrenning av strømkabler har mye å si.

Side 7 av 79 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •