Innspilling av høytalerkabel - Side 69

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 69 av 79 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 ... SisteSiste
Viser resultater 1,361 til 1,380 av 1567
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men hvordan forklarer dere dette:

Tok bort den siste scart kontakten nå hos meg og erstattet den med ce-link hdmi 1.4.
    Men poenget, denne scart er en dyrere Monster og bildet blir betydelig bedre på tven kontra en vandlig sort en..
    Måler nok det samme i følge dere.

Men hvordan forklarer dere det da?
    Hva er "en vanlig sort en.." når det gjelder scart-kabler da?

Jeg kunne selfølgelig ha forklart deg litt om mulige årsaker til forskjellen mellom bilde overføring og analoge audio overføring og kabler (nøkkel ord er frekvens området (x antall MHz vs 20-20khz) og impedans matching for å unngå signal reflekser i termineringer og i kabelen osv), samt mulige andre faktorer ved valg av forskjellige scart kabler som pga kobblinger kan overføre alt fra (Composit til RGB,), men fra tidligere erfaringer så tror jeg desverre ikke jeg vil påta meg denne oppgaven.

Er egentlig ikke sikker på hva slags kabel en ce-link hdmi 1.4. + "denne scart er en dyrere Monster" er for noe, men for analoge kabler som brukes til bilde overføring, er det helt andre kabel/terminering/geometri/isolasjon egenskaper som gjør seg gjeldende.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Høres nesten ut som du byttet strømkabelen til en FAT LMC!
    Ja, det skulle man kanskje tro? Effekten hadde sikkert blitt den samme

Og tenk om jeg hadde byttet ut begge? Hadde antagelig fått en FullHD-TV på flekken.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det skulle man kanskje tro? Effekten hadde sikkert blitt den samme

Og tenk om jeg hadde byttet ut begge? Hadde antagelig fått en FullHD-TV på flekken.
    Hehehe ja :-D
    Og tenk hvor mye krispere fargene hadde blitt
    Ser ut til at fyren har gjort disse kablene til en stor business...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det er en kabel det og! Og vis det ikke er forskjell på noe annet burde det ikke vert der heller..
    Dere sliter med troverdighet og har ikke svar som holder på greip..
    Eg har riktignok ikke blindtestet høyttaler og signalkabler men... dere målegutter sliter med å forklare dette, det bare skyldes på hjernen og sitteposisjon osv..

8)
    Du skal ha rett i at kabler til bildeoverføring også er kabler, men der slutter vel den logiske delen av innlegget ditt også.

Nøkkelordet er hva slags egenskaper signalet som skal gå i gjennom kabelen har, og da spesielt da overføings egenskaper med høyere frekvenser.

Det du angir er nesten som å si at et fly er et fly, for så å ville presse og fly et lite sesna propellfly opp til en hastighet på 2000km/t.

Sier ikke at det ikke lar seg gjøre med div rakett motorer osv, men for å faktisk skjønne hvorfor det ikke er noen god ide, trenger man å vite litt om earodynamikk og hva som skjer med luft strømningene når et fly overskrider lydhastighet i luft, og hvordan f.eks kontrollflatene på et slikt fly er plassert osv.

Det er en fysisk god grunn til at et Cessna ser slik ut,
    -cessna-jpg
    Edit:Never exceed speed: 141 knots (162 mph, 259 km/h

, og et F16 som skal takle å fly raskere enn lydhastigheten ser slik ut.

-16-jpg
    Edit:Ved havnivå: Mach 1.2 (1 460 km/t)
    Ved større høyder: Mach 2+ (2 414 km/h

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Du skal ha rett i at kabler til bildeoverføring også er kabler, men der slutter vel den logiske delen av innlegget ditt også.
    Jeg har sett dette argumentet flere ganger. Det er god grunn til å rasjonalisere med "blekket":
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1574266
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    6.15 "Jeg har observert synlige forskjeller på bildekabler, altså må det være hørbare forskjeller på analoge lydkabler"
    Den logiske bristen i dette argumentet er at funksjonen til en video-kabel og en lydkabel er fundamentalt forskjellig. Analoge lydkabler må fungere godt i området 20-20kHz og alt som skjer langt under digitalt/analogt/akustisk støygulv er sannsynligvis uinteressant. For kabler på 10 meter.

Video-kabler må overføre båndbredder på flere MHz, fremdeles med en kabel-lengde på f.eks 10 meter.

En mp3-fil kan inneholde en hel CD på 60MB. En BluRay-plate trenger 50GB eller ca 1000 ganger så mye plass. Hvis vi ser på ukomprimerte data så blir denne brøken enda større. Hva får noen til å tro at kravene for å overføre informasjonen er lik for disse to?

Dette er Erasmus Montanus på sitt beste.
    • Høyttalere er utført i tre-finer
    • Høyttalere kan låte forskjellig
    • Stereo-benker er utført i tre-finer
    • Altså låter stereo-benker forskjellig

Hvorfor blande irrelevante ting inn som SCART-kabler når spørsmålet er hvorvidt lydkabler låter forskjellig? Stoler man så lite på hørselen at man må bruke synet også her?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har sett dette argumentet flere ganger.
    Det er et klassisk argument fra kabelentusiastene. Et annet sted har jeg illustrert det sånn:

"I går gikk det en elefant forbi, og jeg merket tydelig at det dundret i bakken. Hvordan kan du da påstå at det ikke dundrer i bakken når en mus går forbi? Begge er jo pattedyr!"

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg det riktig at du har erstattet en scartkabel med HDMI?

I så fall ville jeg blitt veldig overrasket dersom du ikke fikk bedre bilde. Det er jo to fullstendig forskjellige overføringsteknologier, det eneste scart og HDMI har felles er selve metallet i kabelen.

Men jeg har selv sett betydelig forskjell på en billig og tynn scart og en litt dyrere men tykkere scartkabel. Den billige hadde skygger og "doble" bilder, mens den litt dyrere hadde vesentlig klarere bilde og helt uten skygger (overføringen av selve bildet var for øvrig den samme, det var ikke snakk om å gå fra S-video til RGB eller noe sånt). Forskjellen var så betydelig at den fint kunne vært fotografert med en enkelt kompaktkamera, så det er ikke snakk om placebo. Dette henger selvsagt sammen med kvaliteten på skjermingen i kabelen, og kanskje noe bedre kontakter i selve pluggen. Men når det kommer til bildeoverføring er frekvensene såpass høye at elektriske forskjeller i kabelkonstruksjonen får større betydning. Målingen til knutinh viser at en vanlig kabel fint klarer å overføre opptil 50-60 kHz, mens ved analog bildeoverføring snakker man om MHz, som jo stiller høyere krav til selve den mekaniske konstruksjonen. Kobberkvaliteten ved såpass korte avstander har derimot ikke så mye å si.

Og den nye scartkabelen var uinnspilt til og med
    Vandlig sort en er en sånn som følger med/følgte med en spiller før.
    Ja seff,kun hdmi nå.
    Greit med kjøp på ebay, fra hong kong til 20-30kr for hdmi 1,4 og gratis frakt.
    Kvaliteten på skjerming av en signalkabel er vel viktig og? Kanskje det bare er der forskjellen ligger?

:smile:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    En kamerat av meg som jobber på soundgarden, spurte en fyr på dynaudio om det i fjor under et bedriftsbesøk. Han fikk som svar at internkablingene var "avstemte". Kabinettkonstruksjonen i høyttaleren var tilpasset klangkarakteristikken til kablene.
    Vi kan vel anta at denne "fyren" var ansatt i salgsavdelingen?

Dynaudio lager dyre høyttalerkabler. De har all grunn til å gi forhandlerne (og kundene) inntrykk av at disse er verdt å kjøpe -- selv om kablingen inne i høyttalerne ikke holder samme "standard".

Dynaudio er ikke den eneste høyttalerprodusenten som tjener litt på si ved å selge eksotiske kabler -- eller som har tette forbindelser til kabelprodusenter eller forhandlere. Høyttalerprodusenter som ikke er involvert i kabelproduksjon, uttrykker ofte et annet syn på saken. Eksempler er lette å finne, som AVI, Polk og Quad.

Noen høyttalerfabrikanter bruker eksotisk internkabling. Enkelte av disse produsentene har faktisk erklært at dette er gjort etter påtrykk fra forhandlere, og at produsenten mener at det ikke har betydning for lydkvaliteten.

Uansett: En høyttalerprodusent betaler selvfølgelig ikke en million kroner meteren for slik kabel. De betaler bare det kabelen er verdt...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja seff,kun hdmi nå.
    Greit med kjøp på ebay, fra hong kong til 20-30kr for hdmi 1,4 og gratis frakt.
    Kvaliteten på skjerming av en signalkabel er vel viktig og? Kanskje det bare er der forskjellen ligger?

:smile:
    Kvaliteten på skjerming av signalkabler er svært viktig, viktigere enn prisen på kabelen.

Men jeg fikk ikke helt tak i om du opplevde forskjell ved skifte fra scart til HDMI? Eller byttet du fra en HDMI til en annen HDMI?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hva er "en vanlig sort en.." når det gjelder scart-kabler da?

Jeg kunne selfølgelig ha forklart deg litt om mulige årsaker til forskjellen mellom bilde overføring og analoge audio overføring og kabler (nøkkel ord er frekvens området (x antall MHz vs 20-20khz) og impedans matching for å unngå signal reflekser i termineringer og i kabelen osv), samt mulige andre faktorer ved valg av forskjellige scart kabler som pga kobblinger kan overføre alt fra (Composit til RGB,), men fra tidligere erfaringer så tror jeg desverre ikke jeg vil påta meg denne oppgaven.

Er egentlig ikke sikker på hva slags kabel en ce-link hdmi 1.4. + "denne scart er en dyrere Monster" er for noe, men for analoge kabler som brukes til bilde overføring, er det helt andre kabel/terminering/geometri/isolasjon egenskaper som gjør seg gjeldende.
    CE-link er sikkert bare et merke, made in kina. Kjøpt fra Hong Kong.

Bla bla bal..det er så utrulige unnskyldninger for at det ikke skal vere forskjell på signalkabler, men selv folk uten interesse sier det er forskjell..men næææi..
    Kan sende deg en skytestreng til signalkabel, måler nok minst like godt.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bla bla bal..det er så utrulige unnskyldninger for at det ikke skal vere forskjell på signalkabler, men selv folk uten interesse sier det er forskjell..men næææi..
    Herregud.... er det mulig. Ser frem til dagen det blir forbudt å være idiot.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men poenget er jo at det er forskjell på signal og signal. Signaler i Mhz-klassen har helt andre egenskaper enn lydsignaler og stiller fundamentalt forskjellige krav til overføringsmediet.

Man kan ikke trekke en konklusjon som sier at det er forskjell på audiosignalkabler, når man baserer dette på en opplevd endring i bildekvaliteten på TV-en etter å ha byttet fra en dårlig scart til HDMI.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på skjerming av signalkabler er svært viktig, viktigere enn prisen på kabelen.

Men jeg fikk ikke helt tak i om du opplevde forskjell ved skifte fra scart til HDMI? Eller byttet du fra en HDMI til en annen HDMI?
    Nei, glem hdmi.
    Forkjellen på en vandlig svart scart og den noe dyrere Monster scart er betydelig.
    Men det skal jo ikke vere forskjell sier dere. Bare brukte den og som eksp da det gjelder og noen signalkabler.
    Men kanskje opplevde noe her hos meg nå.. da eg koblet pre og effekt balansert, så vart det lite/ingen forskjell på signalkabelen fra bluray til pre..
    Var forskjell før.. men sier ikke dette tvert, må testes mer..men ikke tid nå..skal på jobb..så får se til uken igjen..

Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Herregud.... er det mulig. Ser frem til dagen det blir forbudt å være idiot.
    Eg skjønner du trur blindt på målinger, og det må du få lov til.
    Vis eg mener det kan vere forskjell så bruker eg den beste, helt klart. Eg bruker ikke en som eg syns er dårligere fordi dere sier dei måler det samme.
    Skjerming er ivertfall eit ok tema, tenkt på at forskjellene kan ligge der? loddinger og konstruksjonen?
    Høyttalere:

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, glem hdmi.
    Forkjellen på en vandlig svart scart og den noe dyrere Monster scart er betydelig.
    Men det skal jo ikke vere forskjell sier dere. Bare brukte den og som eksp da det gjelder og noen signalkabler.
    Men kanskje opplevde noe her hos meg nå.. da eg koblet pre og effekt balansert, så vart det lite/ingen forskjell på signalkabelen fra bluray til pre..
    Var forskjell før.. men sier ikke dette tvert, må testes mer..men ikke tid nå..skal på jobb..så får se til uken igjen..

Eg skjønner du trur blindt på målinger, og det må du få lov til.
    Vis eg mener det kan vere forskjell så bruker eg den beste, helt klart. Eg bruker ikke en som eg syns er dårligere fordi dere sier dei måler det samme.
    Skjerming er ivertfall eit ok tema, tenkt på at forskjellene kan ligge der? loddinger og konstruksjonen?
    Det som her blir sagt er at det er heilt andre krav til f.eks. ein scart-kabel som skal overføre bilde enn ein signalkabel som skal overføre lyd.

At du som nektar å bli med på ein blindtest fortsatt argumenterer for forskjellar kan eg ikkje fatte poenget med. Du kunne jo bevist poenget ditt for leeeenge sidan. Men du velger å ikkje gjere det.

Blir jo som å sitte å diskutere på eit forum kor lang ein planke er. Det lettaste er å gå bort til planken og måle den frå ein ende til den andre. Då får ein jo svar og alle kan bruke tida si til noko meir konstruktivt. Med andre ord, slutt å diskuter om det kan vere forskjellar, prøv om det er forskjellar.... og ikkje bytt kablar sjølv, få f.eks. madamen til å hjelpe deg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, glem hdmi.
    Men altså, bildesignalene som går i scartkabelen kan ikke sammenlignes med audiosignaler i en xlr-kabel, de har helt andre fysiske egenskaper.

Jeg begynner nesten å lure på om du har flere nick her på forumet, du går ikke tilfeldigvis under LMH1 også?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scart kabler kan værer forskjellig kobblet og oppbyggd (mangle en del pinner), slik at de kan overføre forskjellige bildesignaler også Lovemusikk. (visste du det?) Sammenligner du f.eks et kompositt signal med et RGB eller S-video signal, så er det som regel store synlige forskjeller ute å går ja.

SCART - Wikipedia

Synes egentlig det at du sammenligner Audio og Video kabler på denne måten forteller mye om ditt (in)kompetansenivå.....
    Hadde vært fint hvis du prøvde å lese deg litt opp og fått litt mer kunnskap rundt disse temaene du selv bringer på banen, så ser du kanskje etter vært selv hvor håpløst dette virker.

Edit: vil du ha adressen min der du kan sende de RCA eller XLR terminerte skytetråd kablene dine til meg, så kan du få det på PM.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Slettet-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det forskjell på om man sender ut som rgb eller kompositt...
    Selv synes jeg det ikke er så ulogiskt å sammenligne video signaler mot audio signaler. Begge overfører et elektrisk ledende signal, så visst man mener at en signalkabel/høytalerkabel ikke kan påvirke lyden i noen grad så er det jo veldig merkelig at man merker stor forskjell på gode og dårlige scart kabler!

Forøvrig interessant å se at det fortsatt diskuteres heftig i denne tråden som jeg opprettet for leenge siden. Nesten litt trist egentlig, at noen absolutt skal overbevise alle andre om at kabeler ikke har noen ting å si. Uten kanskje engang å ha gjort egne erfaringer om temaet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Selv synes jeg det ikke er så ulogiskt å sammenligne video signaler mot audio signaler. Begge overfører et elektrisk ledende signal, så visst man mener at en signalkabel/høytalerkabel ikke kan påvirke lyden i noen grad så er det jo veldig merkelig at man merker stor forskjell på gode og dårlige scart kabler!
    "Logisk" kan være så mangt. Hvis du har regnet på kabler eller målt på kabler så tror jeg ikke at du synes det er så logisk. Det har vært gitt flere eksempler som burde være opplysende selv for de som bare har erfaring med salgspersonellet på hifi-klubben.

Jeg likte denne best:
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er et klassisk argument fra kabelentusiastene. Et annet sted har jeg illustrert det sånn:

"I går gikk det en elefant forbi, og jeg merket tydelig at det dundret i bakken. Hvordan kan du da påstå at det ikke dundrer i bakken når en mus går forbi? Begge er jo pattedyr!"
    Forøvrig interessant å se at det fortsatt diskuteres heftig i denne tråden som jeg opprettet for leenge siden. Nesten litt trist egentlig, at noen absolutt skal overbevise alle andre om at kabeler ikke har noen ting å si. Uten kanskje engang å ha gjort egne erfaringer om temaet...
    Er det ikke like trist om noen absolutt skal overbevise alle andre om at kabler har noe å si når de ikke en gang tør å gjøre seg erfaringer uten å vite hva de lytter til??

Jeg forstår ikke argumentasjon som går på at det er "trist" at en side velger å delta i en debatt, men ikke trist at den andre siden deltar. Det skinner litt for tydelig igjennom at man bare prøver å score usaklige poenger.

-k

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Selvfølgelig er det forskjell på om man sender ut som rgb eller kompositt...

Digitale signaler overføres også elektrisk.... Helt ærlig: dette har du åpenbart ingen peiling på. Det du gjør kalles erasmus montatnus og er beskrevet 1000 ganger nå. Argumentene dine er meningsløse og ikke relevante. Selv syntes jeg det ikke er ulogisk å sammenikne egnskapene til spissmus og flodehester da de begge er pattedyr.... -.-

Det eneste som er trist her er din post. Den inneholder kun BS og rent oppsinn.
    F.eks "uten kanskje å ha gjort egne erfaringer om temaet". Dette argumentet er brukt 10000 ganger nå og er fortsatt like feil!

Jeg syntes slike poster ødelegger debatten ved å hele tiden rive den ned og bringe den tilbake til start. Lovemusikk har også gjort dette gang etter gang. Og for min del har han lykkes med dette. Debatten avbrytes av sidevis med tåpelige sidesprang som er helt uten relevans for det vi diskuterer her, hver gang han får et innfall som han mener utfordrer skeptikerne.

Over og ut for min del

Creds til de som holder ut!

Edit: ser knutinh kom meg i forkjøpet :P

Side 69 av 79 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •