Innspilling av høytalerkabel - Side 68

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 68 av 79 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 ... SisteSiste
Viser resultater 1,341 til 1,360 av 1567
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Jeg klarer ikke å unngå å legge merke til at du her er enig i at det kun er målinger som er brukende og at lyttetester er irrelevant og ikke er brukende som er "resultat".

Den var ny.
    Neida.. er enig med begge eg. Kanskje vanskelig å forstå, men..
    Mener forsatt alt ikke skyldes hjernen og andre ting som sitteplassering osv på lydforskjellene på kabler.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men hva er det som utgjør lydforskjellene, vis vi ser bort fra det hjernen tror?
    Hvis du kan påvise forskjellene i en blindtest så kan man begynne jobben med å isolere faktorene til man har grep på hva som betyr noe.

Å bare begynne med seende tester og ut fra det konkludere at det må være hørbare forskjeller og prøve å finne ut hva disse er virker ikke meningsfyllt så lenge det kan være andre ting enn lyden som former lytterens mening.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nemlig der og!
    Fått litt inntrykk av at noen leser og bruker bare noen av ordene for så legge til noe selv, så dei har noe å krangle på.. mulig eg tar feil.
    Fortell meg da hvordan du tolker setningen under:
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Amplitude (effekt) vs Hz (svingninger pr sekund).
    Jeg tolker den som om Trulte sier at Amplitude og effekt er det samme. Det er i så fall feil, og en såpass grunnleggende feil at jeg finner det bryet verdt å gjøre leseren oppmerksom på det.

Hvis du mener at jeg har framstilt Trultes utsagn på en uærlig måte så vil jeg gjerne at du viser meg hvor.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis du kan påvise forskjellene i en blindtest så kan man begynne jobben med å isolere faktorene til man har grep på hva som betyr noe.

Å bare begynne med seende tester og ut fra det konkludere at det må være hørbare forskjeller og prøve å finne ut hva disse er virker ikke meningsfyllt så lenge det kan være andre ting enn lyden som former lytterens mening.

-k
    Med på den alså...
    men når eg bestemt vil ha rimligste kabel som best og det ikke blir sånn, ei heller dyreste blir best men en som er over 1000 kr rimligere blir best, så er det ikke det som er grunnen heller.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell meg da hvordan du tolker setningen under:

Jeg tolker den som om Trulte sier at Amplitude og effekt er det samme. Det er i så fall feil, og en såpass grunnleggende feil at jeg finner det bryet verdt å gjøre leseren oppmerksom på det.

Hvis du mener at jeg har framstilt Trultes utsagn på en uærlig måte så vil jeg gjerne at du viser meg hvor.

-k
    Enig med deg.
    Poenget mitt er bare generelt for hele tråden.
    8)
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Hvis man åpner høyttaleren som omdanner signalet til lyd, så er det ikke akkurat fete kabler som benyttes på elementene.

Burde ikke de være på linje med høyttalerkabelen??
    Godt spørsmål.

En kamerat av meg som jobber på soundgarden, spurte en fyr på dynaudio om det i fjor under et bedriftsbesøk. Han fikk som svar at internkablingene var "avstemte". Kabinettkonstruksjonen i høyttaleren var tilpasset klangkarakteristikken til kablene. Det var derfor ikke nødvendigvis noen oppgradering å bytte internkablingen. Mange som hadde prøvd, mente det hadde motsatt effekt (ikke watt!).

Mange dyrere høyttalerkonstruksjoner bruker dyr internkabling dog. Husk på at om høyttaler koster 50k i butikken, så betyr ikke det at komponentene koster 50k, kanskje de ikke koster mer enn 5k og da blir det drøyt å bruke et tilsvarende beløp på internkabling.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du tydeligvis ikke forstår kilden din eller gidder å fortelle oss noe om den, hva med å se på målinger som det er lettere å gå nærmere i sømmene?
    Hvorfor i all verden bruker du tid på en tonegenerator? Du som elsker dette temaet, må jo vite at det er gjort uendelig mange kabeltester med tonegeneratorer med negativt utfall. Overlat målingene til de som har peiling.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hvor er målingen foretatt, i dette såkalte dokumenterte beviset ditt???
    Ikke framlegg noe du ikke kan forsvare eller har kunnskap om... bare et tips ;-)
    Nå har ikke jeg lest gjennom disse enda, men den ene er målt på høyttalerterminalene ser jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er ikke dette den samme menneskehjernen du stoler på når du tror du hører forskjeller på høyttalerkabler? Tror jeg falt av litt her nå.
    Sansene er gode, harddisken/hukommelsen derimot!

Han har skrevet mange interessante innlegg han karen her, men har dessverre ikke fått tid til å lese de enda.

Om blindtesting

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål.

En kamerat av meg som jobber på soundgarden, spurte en fyr på dynaudio om det i fjor under et bedriftsbesøk. Han fikk som svar at internkablingene var "avstemte". Kabinettkonstruksjonen i høyttaleren var tilpasset klangkarakteristikken til kablene. Det var derfor ikke nødvendigvis noen oppgradering å bytte internkablingen. Mange som hadde prøvd, mente det hadde motsatt effekt (ikke watt!).

Mange dyrere høyttalerkonstruksjoner bruker dyr internkabling dog. Husk på at om høyttaler koster 50k i butikken, så betyr ikke det at komponentene koster 50k, kanskje de ikke koster mer enn 5k og da blir det drøyt å bruke et tilsvarende beløp på internkabling.
    Jeg er tilbøyelig til å avfeie dette som "pissprat". Mulig jeg quoter litt feil her, men likevel:
    Årsaken til at kablene mellom høyttalerterminal og svingspole er som de er, har først og fremst med fysikk / mekanikk å gjøre!
    En stiv / tykk kabel mellom disse punktene vil svært fort ryke, ikke minst hva mellomtone- basshøyttalere angår!
    I sistnevnte sammenheng kan jo bevegelsen den mekaniske påvirkningen bli særlig stor, som de fleste vet / har sett. ;-)
    Av den grunn er "kabelen" laget av mange og tynne kordeler, gjerne flettet sammen med ett eller annet enda mer fleksibelt materiale.
    Dermed oppnår man en langt bedre mekanisk styrke, som igjen vil tåle milliarder av bevegelser før den (eventuelt) ryker.
    Man kan gjerne dvele litt ved tverrsnittet omkring en slik løsning?
    Vi snakker uansett om en svært kort (kabel)lengde, som godt kan tåle den effekten det til enhver tid er snakk om!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du poste linken?

-k
    Han har gjort målinger på alt mulig rart:

Fungerer audiofile sikringer?

Effekt på innbrenning av kabler

Kabler, trafomålinger

Power Line Noise, del 1

Power Line Noise, del 2

Power Line Noise, del 3

Jeg blir bortreist resten av uken, så dere får kose dere med lesestoffet imens

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan forklarer dere dette:

Tok bort den siste scart kontakten nå hos meg og erstattet den med ce-link hdmi 1.4.
    Men poenget, denne scart er en dyrere Monster og bildet blir betydelig bedre på tven kontra en vandlig sort en..
    Måler nok det samme i følge dere.

Men hvordan forklarer dere det da?
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I linken [FYI] Studies On Residential Power Line Noise - Part 2 - Club Polk så er det faktisk målt på høyttalerutgangen. Jeg fant en spesifikasjon på oscilloskopet han brukte (Tektronix TDS 2012), nemlig http://www.metrictest.com/catalog/pd...ek_tds1002.pdf En av parametrene er "Vertical Resolution". Den er satt til 8 bits, altså rundt 50dB. Støygulvet på bildene vi ser kan vel da være støygulvet på A/D-omformeren og ikke den virkelige ? Vet ikke om jeg ville hatt den forsterkeren, selv gratis...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tok bort den siste scart kontakten nå hos meg og erstattet den med ce-link hdmi 1.4.
    Men poenget, denne scart er en dyrere Monster og bildet blir betydelig bedre på tven kontra en vandlig sort en..

Og hva pokker har dette med innspilling av kabler å gjøre??
    Du var jo selv, noen innlegg høyere opp, relativt rask med å henvise til trådens opprinnelige tema.

"Bablefaktoren" din stiger til stadig nye høyder!
    Respekten og troverdigheten omkring dine betraktninger og opplevelser, går derimot en ganske annen vei.
    Men et slikt faktum, er du visst alldeles blind for?

At jeg / vi gidder å diskutere med deg, er for meg en gåte.
    I så måte, er det kun fordi vi lar oss provosere av banaliteter, ubegrunnede påstander og grov uforstand, som man nok skal lete lenge etter for å finne maken til.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden bruker du tid på en tonegenerator? Du som elsker dette temaet, må jo vite at det er gjort uendelig mange kabeltester med tonegeneratorer med negativt utfall. Overlat målingene til de som har peiling.
    Jeg synes at det er interessant at du stadig henviser til målinger som du:
    1)Ikke vet hvor er gjort
    2)Ikke forstår
    3)Ikke kan forklare oss relevansen av

Og stadig kaster ut bastante, intetsigende påstander om.

Og så avskriver andres innsats med at de ikke har peiling.

Hvem er det som har peiling på måling av prinsessens lysfontener eller påvisning av Jon Blund? Er det de troende, eller noen andre? Hvorfor skal vi ta deg på ordet når du ikke har lært forskjellen på amplitude og effekt enda
    , burde du ikke overlate disse diskusjonene til "de som har mer peiling"?

Kan du enten nå eller om en uke fortelle oss hva du konkret hevder? Du trenger ikke å kaste brannfakler, men beskriv en konkret måling, hvordan den er gjort, hva den skal vise, og hvilken relevans det har for lyttere av kjøtt og blod?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansene er gode, harddisken/hukommelsen derimot!
    Så bra. Da kan du jo kvitte deg med de eksotiske kablene dine, kjøpe noe billig og etter 100 millisekunder så er du ute av stand til å føle deg noe annerledes enn det du gjorde med de dyre?

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og hva pokker har dette med innspilling av kabler å gjøre??
    Du var jo selv, noen innlegg høyere opp, relativt rask med å henvise til trådens opprinnelige tema.

"Bablefaktoren" din stiger til stadig nye høyder!
    Respekten og troverdigheten omkring dine betraktninger og opplevelser, går derimot en ganske annen vei.
    Men et slikt faktum, er du visst alldeles blind for?

At jeg / vi gidder å diskutere med deg, er for meg en gåte.
    I så måte, er det kun fordi vi lar oss provosere av banaliteter, ubegrunnede påstander og grov uforstand, som man nok skal lete lenge etter for å finne maken til.....
    nei, det er en kabel det og! Og vis det ikke er forskjell på noe annet burde det ikke vert der heller..
    Dere sliter med troverdighet og har ikke svar som holder på greip..
    Eg har riktignok ikke blindtestet høyttaler og signalkabler men... dere målegutter sliter med å forklare dette, det bare skyldes på hjernen og sitteposisjon osv..

8)
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere sliter med troverdighet og har ikke svar som holder på greip..
    Du gir oss grunn til å trekke på smilebåndet, det skal du i alle fall ha for.
    Eg har riktignok ikke blindtestet høyttaler og signalkabler men... dere målegutter sliter med å forklare dette, det bare skyldes på hjernen og sitteposisjon osv..
    Som sagt er jeg ikke noen "målegutt". Jeg mener at ørene er det beste redskapet til å fortelle oss hva ørene hører. Spørsmålet er kanskje hvorfor du instisterer på at også øynene må være med.

Jeg mener (og la oss nå se bort fra alt av retorikk og personlige meninger og alt sånt) at du griper "problemet" i feil ende. Du konkluderer først at det er en hørbar forskjell, og så ber du oss om å teoretisere rundt mulige fysiske forklaringsmodeller, og å ekskludere eierglede som en mulig forklaring. Det fører ingen steder, det blir bare lenestolsfilosofi. Hvis du virkelig er seriøst interessert i å avklare dette spørsmålet så mener jeg at det er opplagt at du først må finne en måte å bevise at fenomenet eksisterer, for så å manipulere test-kriteriene slik at du kan avgjøre akkurat hva det er som er utslagsgivende.

Vi kan filosofere så mye vi vil om hvorfor Tann-feen velger å bruke tida si på å legge penger i glassene til 6-åringer. Men fram til vi greier å påvise at hun eksisterer, så blir det bare løse teorier.

-k

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forstår jeg det riktig at du har erstattet en scartkabel med HDMI?

I så fall ville jeg blitt veldig overrasket dersom du ikke fikk bedre bilde. Det er jo to fullstendig forskjellige overføringsteknologier, det eneste scart og HDMI har felles er selve metallet i kabelen.

Men jeg har selv sett betydelig forskjell på en billig og tynn scart og en litt dyrere men tykkere scartkabel. Den billige hadde skygger og "doble" bilder, mens den litt dyrere hadde vesentlig klarere bilde og helt uten skygger (overføringen av selve bildet var for øvrig den samme, det var ikke snakk om å gå fra S-video til RGB eller noe sånt). Forskjellen var så betydelig at den fint kunne vært fotografert med en enkelt kompaktkamera, så det er ikke snakk om placebo. Dette henger selvsagt sammen med kvaliteten på skjermingen i kabelen, og kanskje noe bedre kontakter i selve pluggen. Men når det kommer til bildeoverføring er frekvensene såpass høye at elektriske forskjeller i kabelkonstruksjonen får større betydning. Målingen til knutinh viser at en vanlig kabel fint klarer å overføre opptil 50-60 kHz, mens ved analog bildeoverføring snakker man om MHz, som jo stiller høyere krav til selve den mekaniske konstruksjonen. Kobberkvaliteten ved såpass korte avstander har derimot ikke så mye å si.

Og den nye scartkabelen var uinnspilt til og med

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men jeg har selv sett betydelig forskjell på en billig og tynn scart og en litt dyrere men tykkere scartkabel. Den billige hadde skygger og "doble" bilder, mens den litt dyrere hadde vesentlig klarere bilde og helt uten skygger
    Høres nesten ut som du byttet strømkabelen til en FAT LMC!

Side 68 av 79 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •