Innspilling av høytalerkabel - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 79 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 1567
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hvis det er 5db forskjell på 50hz på 2 forskjellige kabler, så vet jo du like godt som meg at dette er veldig hørbart og veldig relevant.
    Var ikke dette snakk om strømkabler og demping av overharmoniske?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amplitude (effekt) vs Hz (svingninger pr sekund).
    Amplitude er ikke det samme som effekt.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WLAN opererer vel på 2-5 GHz eller noe sånt. Det er ganske mange kilometer utenfor det hørbare spekteret, så jeg tror du vil bli skuffet om du legger øret inntil routeren din for å lytte til "musikken" den sender ut
    For ikke å snakke om at radio benytter seg av elektromagnetiske signaler, som ikke er det samme som lyd. De eneste sansene mennesket har som kan sanse elektromagnetiske stimuli er øynene.
    Decibel (dB) er kraften til signalet. Decibel kan brukes som måleenhet i alle frekvensområder, ikke bare i det hørbare spekteret.
    Decibel er et forholdstall. "20dB" sier ingenting om "kraften" i seg selv. 20dB relativt 1 Volt sier oss noe.

For lyd så er dB SPL interessant fordi det angir "hvor mange dB i forhold til 20 micro Pascal", dvs 0 dB SPL er i grenselandet "såvidt hørbart" og 100dB SPL er ... 100 dB over dette.

På en forforsterker så kan 0 dB bety "ingen demping" og -30 dB kan bety "dempet med 30 dB". Mange blir forvirret og tror at disse tilfeldige dB-avlesningene kan omsettes i dB SPL (noe de ikke kan med mindre man har kalibrert eller målt seg fram til en korreksjon).

-k

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh: Du skal ha cred for at du orker

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det syntes jeg også, men dette burde jo være en helt grunnleggende kunnskap for noen med utdanning innenfor elektro og data.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    At man eier et måleinstrument betyr ikke nødvendigvis at man driver vitenskap.

Det er ikke likegyldig hva man måler, og målinger som har betyding i en sammenheng har ikke nødvendigvis betydning i en helt annen sammenheng.

Jeg er ganske sikker på at du ikke har begreper om hva som er målt, eller hvilken betydning det skulle ha for lydkvaliteten, i det tilfellet du linker til.

Husker jeg ikke feil, er de samme eksemplene linket, diskutert og forkastet som misforståtte, i en annen tråd.

Ellers er det morsomt at eksemplene dine er tatt fra et brukerforum hos Polk Audio. Polk er blant de mange hi-fi-produsentene som har gjort det klart at de, etter omfattende tester, er sikre på kabler ikke innvirker på lydkvalitet. Men kundene deres har tydeligvis ikke tatt poenget...

Kan du ikke for en gangs skyld prøve å poste ETT eneste interessant innlegg her inne og ikke bare masse intetsigende tåkeprat uten noen som helst form for substans? Jeg har utdanning og jobber med data/elektro til vanlig, så hvis det er noe du lurer på om grafene som er postet, så er det bare å spørre. Kanskje du faktisk lærer noe!
    Synes innlegget til Fahnsen var "spot on" og ikke tåkeprat.

Hadde du bare skjønnt og tatt til deg det Fahnsen prøver å fortelle deg med det han skriver her, da kunne vel mye i denne kabeldebatten vært løst.

Alle her inne er vel interessert i å lære noe nytt, men det må etter min mening være en kunnskap som har relevans for virkelighetens verden, og ikke basert på innbillte subjektive lytteropplevelser der man f.eks tilegger kobberledere i forskjellige innpakkninger forskjellige hørbare egenskaper som ikke finnes..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke tenke meg en eneste ting i denne sammenhengen som er mer relevant en ett FFT diagram.
    Er et plot fra en frekvensanalysator det mest relevante du kan tenke deg når diskusjonen er hørbare effekter ved innspilling av kabel?

Det er vanskelig å være enig i noe slikt. Det mest relevante i en slik sammenheng er selvsagt en godt utført blindtest der en eller flere personer "uten tvil" greier å høre at en innspilt kabel låter forskjellig fra en som ikke er innspilt.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Amplitude er ikke det samme som effekt.

-k
    Nei, men det hjelper ikke så mye om jeg sier at det er avstanden mellom topp og bunn i en bølge. Kraft eller mengde bør være folkelige ord som alle forstår.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et plot fra en frekvensanalysator det mest relevante du kan tenke deg når diskusjonen er hørbare effekter ved innspilling av kabel?

Det er vanskelig å være enig i noe slikt. Det mest relevante i en slik sammenheng er selvsagt en godt utført blindtest der en eller flere personer "uten tvil" greier å høre at en innspilt kabel låter forskjellig fra en som ikke er innspilt.

-k
    Hvordan i all verden kan du påstå noe så dumt?
    Hvor langt tror du utviklingen hadde kommet hvis vi ikke hadde hatt tilgang til eksakte målinger/matematikk/fysikk, men brukt tilnærminger i menneskehjernen i stedet for? Verden hadde sett ganske komisk ut om vi skulle ha designet gigantiske broer og skyskrapere ut ifra hvordan menneskehjernen "tror" at dette kan dimensjoneres riktig.

Èn enkelt frekvensanalyse, er mer nøyaktig enn samtlige menneskehjerner her inne og samtlige blindtester som noensinne er utført til sammen. Datamaskiner er pålitelige og kan gjenta resultater gang på gang uten avvik, menneskehjernen er totalt upålitelig, har elendig hukommelse og lar påvirke av de minste ting.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til møter man seg selv i døra uten å merke det. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunsten er vel å unngå å snuble i de 15mm2 høytalerkablene i det man passerer dørterskelen. Som vi alle vet så gir skjulte høytalerkabler en innestengt klang, så de må for all del ligge åpent og løst.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Èn enkelt frekvensanalyse, er mer nøyaktig enn samtlige menneskehjerner her inne og samtlige blindtester som noensinne er utført til sammen. Datamaskiner er pålitelige og kan gjenta resultater gang på gang uten avvik, menneskehjernen er totalt upålitelig, har elendig hukommelse og lar påvirke av de minste ting.
    En frekvens analyse av hva da? De grafene jeg har sett deg linke til var vel fra en som hadde målt på el.nettet. med div støykilder.

Skal man kunne lese noe fornuftig ut av en måling av en kabel og eventuell støy undertrykking, må man vite hva man måler på, dvs kjenne hva som går inn i den ene enden av kabelen og sammenligne med hva som kommer ut i andre enden. Når man skal forklare hva slags lydmessige effekter dette har i praksis, kan man rigge opp målinger med microfoner i lytterommet og gjøre en objektiv sammenligning, men avviket fra det elektriske signalet som går i kablene og hva slags elektriske signaler en måle mikrofon som også måler høytalerens frekvens egenskaper samt rom akustikk osv vil vel kunne varier e ganske mye.

Skal man få noe godt svar på de hørbare effektene som det vel er en del kabel-skeptikkere som reagerer på at du utaler deg så varmt om, da må man legge inn den menneskelige hørselen i regnestykket, og fjerne eventuelle feilkilder og informasjon som kan påvirke måten og tolkningen av det man man faktisk hører, dvs teste oppsettet uten å vite hvilken kabel som testes. Er du uenig i dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i all verden kan du påstå noe så dumt?
    Hvor langt tror du utviklingen hadde kommet hvis vi ikke hadde hatt tilgang til eksakte målinger/matematikk/fysikk, men brukt tilnærminger i menneskehjernen i stedet for? Verden hadde sett ganske komisk ut om vi skulle ha designet gigantiske broer og skyskrapere ut ifra hvordan menneskehjernen "tror" at dette kan dimensjoneres riktig.

Du glemmer visst at vi snakker om musikkgjengivelse og ikke f.eks konstruksjon av bruer?

For bruer så er den endelige "kvaliteten" bl.a. at brua tåler en spesifisert last, at den holder i 100 år og sikkert noen til. Målinger som gir innsikt i disse kvalitetene er relevante, andre målinger er kanskje ikke relevante. En måling som viser at brua tåler vekten av et full-lastet gods-tog er antagelig irrelevant dersom brua er en meter bred og beregnet for fotgjengere. En måling som viser at brua har regnekraft nok til å slå Magnus Carlsen i sjakk er nesten helt sikkert irrelevant for det brua skal brukes til...

For hifi så er den endelige "kvaliteten" bl.a. at burken låter fint for mennesker av kjøtt og blod og at den ikke forårsaker husbrann og sikkert noen til. Målinger som gir innsikt i disse kvalitetene er relevante, andre målinger er kanskje ikke relevante.

Når du framholder målinger gjort på strømnettet som endelige vitenskaplige bevis på at ymse snake-oil er viktig for hifi så er det et ypperlig eksempel på hvordan målinger kan være akkurat like verdiløse som seende lytting når de ikke relateres til problemet man søker å løse.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det hjelper ikke så mye om jeg sier at det er avstanden mellom topp og bunn i en bølge. Kraft eller mengde bør være folkelige ord som alle forstår.
    Det hjelper ikke så mye å forenkle ting når du fordummer ting. Effekt måles i Watt og amplitude måles f.eks i Volt. Å påstå at 100 Watt er det samme som 100 Volt er ikke noe leseren er tjent med.
    Amplitude (effekt) vs Hz (svingninger pr sekund).
    Amplitude != effekt
    Hz == svingninger per sekund

(rms amplitude)^2 er proporsjonal med effekt

-k

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke så mye å forenkle ting når du fordummer ting. Effekt måles i Watt og amplitude måles f.eks i Volt. Å påstå at 100 Watt er det samme som 100 Volt er ikke noe leseren er tjent med.

Amplitude != effekt
    Hz == svingninger per sekund

(rms amplitude)^2 er proporsjonal med effekt

-k

Nemlig!
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -k
    Jeg har ikke snakket om watt en eneste plass her. Snakker jeg om effekten av et forsterkerbytte, snakker jeg ikke om hvor mange watt den har, men greit nok jeg forstår misforståelsen siden vi snakker om elektronikk her. Amplitude er ikke bare volt, det kan være høyden på en bølge i havet osv.

Du forstår jo godt hva jeg snakker om her. En frekvensanalyse forteller oss eksakt hvilken informasjon høyttaleren mottar og membranene i høyttaleren vil svinge deretter. Et menneske vil omtrent ikke være i stand til å gjette seg frem til 1 av de 20000 frekvensmålingene som blir gjort i en slik måling. Å bytte ut så viktige og omfattende vitenskapelige målinger med testmetodikk fra steinalderen er et ganske fundamentalt skritt i feil retning

Hvis en eller annen påstår at det ble litt mer bass i bunn med den nye cd-spilleren sin, så kan dette enkelt bekreftes i en analyse. Alternativt kan 10.000 nisser samles i en gigantisk blindtest og krangle så busta fyker i flere uker uten å komme frem til noe fornuftig.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke snakket om watt en eneste plass her. Snakker jeg om effekten av et forsterkerbytte, snakker jeg ikke om hvor mange watt den har, men greit nok jeg forstår misforståelsen siden vi snakker om elektronikk her. Amplitude er ikke bare volt, det kan være høyden på en bølge i havet osv.

Du forstår jo godt hva jeg snakker om her. En frekvensanalyse forteller oss eksakt hvilken informasjon høyttaleren mottar og membranene i høyttaleren vil svinge deretter. Et menneske vil omtrent ikke være i stand til å gjette seg frem til 1 av de 20000 frekvensmålingene som blir gjort i en slik måling. Å bytte ut så viktige og omfattende vitenskapelige målinger med testmetodikk fra steinalderen er et ganske fundamentalt skritt i feil retning

Hvis en eller annen påstår at det ble litt mer bass i bunn med den nye cd-spilleren sin, så kan dette enkelt bekreftes i en analyse. Alternativt kan 10.000 nisser samles i en gigantisk blindtest og krangle så busta fyker i flere uker uten å komme frem til noe fornuftig.
    Nemlig der og!
    Fått litt inntrykk av at noen leser og bruker bare noen av ordene for så legge til noe selv, så dei har noe å krangle på.. mulig eg tar feil.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En frekvensanalyse forteller oss eksakt hvilken informasjon høyttaleren mottar og membranene i høyttaleren vil svinge deretter.
    Men var ikke den frekvensanalysen du snakker om gjort av spenningen på strømkontakten (inn) til lydutstyret?

Mulig jeg ikke har fått med meg alt her - må innrømme at jeg ikke har lest de siste sidene så veldig nøye...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...En frekvensanalyse forteller oss eksakt hvilken informasjon høyttaleren mottar og membranene i høyttaleren vil svinge deretter...
    Men i dette tilfellet var vel ikke målingen foretatt inn på høyttalerne (eller ut, for den saks skyld), men på primærsiden av strømforsyningen til forsterkeren !?

Ups...!
    Ser at jeg nesten har skrevet akkurat det samme som RuneW her hehe ops:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men var ikke den frekvensanalysen du snakker om gjort av spenningen på strømkontakten (inn) til lydutstyret?

Mulig jeg ikke har fått med meg alt her - må innrømme at jeg ikke har lest de siste sidene så veldig nøye...
    Strømnettet har normalt en frekvens på 50 til 60 hz (50 i Norge).

En måling av strømnettet i frekvensdomenet hadde sett ganske ensformig ut
    Målingene viser mengden av mange ulike frekvenser, ikke bare 50hz.

Side 66 av 79 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •