Innspilling av høytalerkabel - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 79 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 1567
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    edit: melder meg ut av denne karusellen, begynner å bli småsvimmel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    At man eier et måleinstrument betyr ikke nødvendigvis at man driver vitenskap.

Det er ikke likegyldig hva man måler, og målinger som har betyding i en sammenheng har ikke nødvendigvis betydning i en helt annen sammenheng.

Jeg er ganske sikker på at du ikke har begreper om hva som er målt, eller hvilken betydning det skulle ha for lydkvaliteten, i det tilfellet du linker til.

Husker jeg ikke feil, er de samme eksemplene linket, diskutert og forkastet som misforståtte, i en annen tråd.

Ellers er det morsomt at eksemplene dine er tatt fra et brukerforum hos Polk Audio. Polk er blant de mange hi-fi-produsentene som har gjort det klart at de, etter omfattende tester, er sikre på kabler ikke innvirker på lydkvalitet. Men kundene deres har tydeligvis ikke tatt poenget...
    Kan du ikke for en gangs skyld prøve å poste ETT eneste interessant innlegg her inne og ikke bare masse intetsigende tåkeprat uten noen som helst form for substans? Jeg har utdanning og jobber med data/elektro til vanlig, så hvis det er noe du lurer på om grafene som er postet, så er det bare å spørre. Kanskje du faktisk lærer noe!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Jeg har utdanning og jobber med data/elektro til vanlig, så hvis det er noe du lurer på om grafene som er postet, så er det bare å spørre. Kanskje du faktisk lærer noe!
    Jeg spurte deg rett ut i forrige post, men kan godt spørre igjen:

Hva er det grafene viser, og hvilken relevans har dette til emnet som diskuteres her? Forklar med dine egne ord!

Jeg har også jobbet med elektronikk, men for meg er ikke sammenhengen særlig åpenbar.

De bidragene du kaller "tåkeprat", er forøvrig forsøk på å gi en enkel innføring i allminnelig vitenskapsteori og erkjennelsesfilosofi, som er nødvendig kunnskap om man vil forholde seg til noe i nærheten av "forskning" eller "vitenskap". Har man ikke et minimum av slik kunnskap, er man ikke istand til å skille relevant informasjon fra sludder på et gitt fagfelt -- selv om man har kunnskaper i et beslektet fag.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har utdanning og jobber med data/elektro til vanlig, så hvis det er noe du lurer på om grafene som er postet, så er det bare å spørre.
    Fikk du ikke med deg at jeg spurte om disse grafene tidligere i tråden?
    Jeg er fremdeles interessert i å få et svar...

HER var det..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke for en gangs skyld prøve å poste ETT eneste interessant innlegg her inne og ikke bare masse intetsigende tåkeprat uten noen som helst form for substans? Jeg har utdanning og jobber med data/elektro til vanlig, så hvis det er noe du lurer på om grafene som er postet, så er det bare å spørre. Kanskje du faktisk lærer noe!
    Her er et spørsmål som burde være relevant ut fra utdanningen du oppgir:
    Hva er relasjonen mellom støy på strømnettet og signal ut fra en typisk audio-forsterker?

Det er sånn de religiøse opererer også, putter bomullsdotter i ørene og nekter å forholde seg til vitenskap.
    Godt å endelig treffe en som ikke har kastet seg religionen i vold. Hvilke relevante vitenskaplige journaler leser du, og kan du henvise til noen gode, peer-reviewede artikler som viser at:
    ... aksepterer du ikke da vitenskapelige målinger som jeg og andre har postet her inne? Det er det store spørsmålet. Vi har postet målinger som viser at det er store forskjell på kablene i seg selv og også at det er store forskjeller i det hørbare spekteret.

Så lenge du/dere fornekter riktig utførte vitenskapelige målinger, så er det dere som er religiøse, ikke så mye annet å si om det 8-)
    Kan du ikke for en gangs skyld prøve å poste ETT eneste interessant innlegg her inne og ikke bare masse intetsigende tåkeprat uten noen som helst form for substans?
    Dette var jo en kraft-salve fra en som hevder å besitte vitenskapens edle sannheter og ha relevant både utdanning og erfaring. Har du noensinne sett en seriøs blindtest bevise at noe som helst av det du sier er noe annet enn PR-jippo, tåkeprat, unnskyldninger for å sløse med penger og å føre unge uerfarne musikk-interesserte bak lyset?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte deg rett ut i forrige post, men kan godt spørre igjen:

Hva er det grafene viser, og hvilken relevans har dette til emnet som diskuteres her? Forklar med dine egne ord!
    Det er frekvensdomenet (FFT) som er interessant i diagrammene her etter min mening. Frekvensdomenet viser bare hvor stor del av et signal som ligger innenfor hver enkelt frekvens over et gitt frekvensområde. Hvis jeg ikke husker helt feil fra fysikktimene, kan du konvertere et FFT signal over til tidsdomenet ved hjelp av en Fourier-formel. Tidsdomenet viser hvordan et signal varierer over tid.

Til opplysning: Jeg jobber ikke med lyd og skal ikke begi for langt ut på tekniske diskusjoner innenfor lyd, men jeg klarer å lese spektrumanalyser etc.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt interessant lesestoff fra han forumfyren jeg linket fra her:

As H9 previously pointed out, there is more to audible cable performance than the gross parameters of L, C, and R.

Since you brought up the subject of peer reviewed scientific publications, here are a few for your consideration:

"A Method for Measuring the Characteristics of an EMI Suppression Ferrite Core", J. Uribe et al., IEEE Transactions on Electromagnetic Compatibility, Vol. 48, No. 4, November 2006.

Abstract: "Almost all digital equipment has electromagnetic interference (EMI) suppression ferrite cores to encircle cables, such as mains and peripheral cables. However, their EMI suppression capability is hardly evaluated from the impedance characteristics provided by the manufacturers. Hence, this paper proposes to characterize the ferrite core losses in terms of the insertion loss and the reflection coefficient."

"Analysis of Ferrite Beads For RF Isolation On Straight Wire Conductors", S. Saario et al., IEEE Electronics Letters, Vol. 33, No. 16, July 31, 1997.

Abstract: "Ferrite beads used for the suppression of electromagnetic interference (EMO) were analyzed using the finite difference time domain (FDTD) method. The presence of the bead results in reflected current, cable radiation and resonant characteristics which significantly affect the ability to suppress currents uniformly over a wide frequency range."

"Geometric Analysis and Manufacturing Considerations for Optimizing the Characteristics of a Twisted Pair", A. Lago, et al., IEEE Transactions on Electronics Packaging Manufacturing, Vol. 32, No. 1, January 2009.

Abstract: The geometry of a twisted pair largely determines its electrical characteristics. To improve and refine the value of these characteristics according to preset values, the optimization of the manufacturing process requires comprehensive knowledge of twisted pair geometry and of how electrical magnitudes are affected by the construction features of the twisted pair. This paper studies the relation between the length of a twisted pair cable and the length of each of the wires that compose the cable, by analyzing concepts such as pitch angle and radius of the helix."

"An Optimal New Shielded Twisted Pair Model to Improve the Electromagnetic Immunity in the Automotive Applications", C. M. Penlaver et al., 2007 IEEE International Symposium on Industrial Electronics, June 2007, Vigo, Spain.

Abstract: "Shielding twisted pair with metallic tape is a widely used resource to reduce the electromagnetic emissions and increase noise immunity of the twisted pair to those emissions. But, in addition to decrease electromagnetic emissions, shield also affects electric and geometry characteristics of the pair. Estimation of twisted pair geometry is vital to compute as much as the shield affects the electric characteristics of the pair. The goal of this paper is to develop a model of shielded twisted pair which allows to compute the shield shape as a function of twisted properties of the pair and physical characteristics of the shield tape. The model calculated in this paper is a part of a large work research; with the results of that research we can calculate the most used electric characteristics of the pair according to the physical and geometrical characteristics of it. This research was applied in an important cable manufacturing company of the automotive sector."

From Section II of the Penalver paper: "Electric characteristics of twisted pair depend on its physical and geometric characteristics, like number of twists per meter and dielectric characteristics of insulation or gap between cables in the pair. If twisted pair is covered by a shield, electric characteristics will be affected."

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette var jo en kraft-salve fra en som hevder å besitte vitenskapens edle sannheter og ha relevant både utdanning og erfaring.
    -k
    Utdanning innenfor elektro og data - ja
    Relevant utdaninng innen dette emnet - nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber ikke med lyd og skal ikke begi for langt ut på tekniske diskusjoner innenfor lyd, men jeg klarer å lese spektrumanalyser etc.
    Og du har fortsatt ikke svart med dine egne ord hvordan disse målingene er relevante til lydkvalitet.

Som jeg har poengtert en del ganger:

Enhver verdi er ikke relevant, bare fordi den er målbar.

Det som er relevant i hi-fi-sammenheng, er lyden som kommer ut av høyttalerne. Om et gitt fenomen ikke er målbart som lyd i rommet, og dermed heller ikke hørbart, er det ikke relevant i hi-fi-sammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har fortsatt ikke svart med dine egne ord hvordan disse målingene er relevante til lydkvalitet.

Som jeg har poengtert en del ganger:

Enhver verdi er ikke relevant, bare fordi den er målbar.

Det som er relevant i hi-fi-sammenheng, er lyden som kommer ut av høyttalerne. Om et gitt fenomen ikke er målbart som lyd i rommet, og dermed heller ikke hørbart, er det ikke relevant i hi-fi-sammenheng.
    Jeg kan ikke tenke meg en eneste ting i denne sammenhengen som er mer relevant en ett FFT diagram. Hvis du ser på diagrammet så er det jo åpenbart hvordan det fungerer. Frekvenser på den horisontale skalaen og desibel på den vertikale skalaen. Hvis det er 5db forskjell på 50hz på 2 forskjellige kabler, så vet jo du like godt som meg at dette er veldig hørbart og veldig relevant.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var feil link jeg postet tidligere angående innbrenning av kabler.
    Her er samme karen som prøver å finne ut om det har noen hensikt å "brenne inn" kabler:
    [Review] Home Cookin': The Audiodharma Cable Cooker - Club Polk

Latterlig pris for den brennemaskina dog, kan ikke koste mange hundrelappene å lage.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke tenke meg en eneste ting i denne sammenhengen som er mer relevant en ett FFT diagram. Hvis du ser på diagrammet så er det jo åpenbart hvordan det fungerer. Frekvenser på den horisontale skalaen og desibel på den vertikale skalaen. Hvis det er 5db forskjell på 50hz på 2 forskjellige kabler, så vet jo du like godt som meg at dette er veldig hørbart og veldig relevant.
    Du vet at dB målt på et sted ikke trenger å bety det samme som dB i en annen sammenheng?

For eks så er WLAN antenner oppgitt med en dB verdi. Er det da hvor høy musikken som blir spillt av trådløst blir? Eller hvor høy lyden fra antenna er?

Skulle gjerne sett en forklaring fra deg hvilken mening disse målingene har i forhold til lyden som høytalerene gir fra seg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er 5db forskjell på 50hz på 2 forskjellige kabler, så vet jo du like godt som meg at dette er veldig hørbart og veldig relevant.
    Men hva er det som måles?

Alle vet at det kan komme elektrisk støy inn i et lydsystem. Dette er lett å måle, lett å høre, og både lett og billig å unngå.

Men det er ikke dette kabeldebatten dreier seg om. Den dreier seg om hvorvidt ulike kabler kan forandre selve lydsignalet. Det er ingen aksepterte tekniske forklaringer på hvordan dette skulle skje, det er så langt ingen som har greid å måle det, og ingen som har greid å påvise det i en kontrollert lyttetest -- tiltross for nesten 40 år med ivrige forsøk og store penger involvert.

Målinger som viser andre forhold eller fenomener enn dem vi faktisk snakker om, er ikke bevis på at fenomener som ikke lar seg forklare eller påvise ved vanlige metoder, finnes. Du beviser ikke at jeg er kineser, ved å påvise at andre mennesker faktisk kan være kinesere. Du beviser ikke at hunder kan fly, ved å påvise at et pattedyr som flaggermus kan det.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare å oppklare en liten ting. Det kan virke som om de fleste "kabelentusiastene" tror at de som er "skeptikere" aldri har vært det, og bare snakker ren teori også om placeboeffektene, og at vi aldri i vårt liv har hørt forskjell på høyttalerkabler, og da naturligvis hører dårlig.

Jeg vil tippe at de fleste som oppfattes som skeptikere i denne tråden har vært "troende" i større eller mindre grad i løpet av sitt liv, meg selv inkludert.

Grunnen til at vi kan uttale oss relativt skråsikkert om placeboeffekten, og at den kan ha stor effekt, er fordi vi har opplevd det selv.

For min del så kostet vel den dyreste signalkabelen jeg har hatt 2000kr/meter. Jeg har også hatt f.eks nordost høyttalerkabler til typ 3000kr (2x2 meter).

I øyeblikket har jeg noe rimeligere Van den Hul CS-122 i et biamp-oppsett.

Signalkabel har jeg i øyeblikket kun mellom forsterker og sub, samtlige kilder i oppsettet er digitale.

Poenget mitt er at jeg har også opplevd å kjøpe nye høyttalerkabler og signalkabler og bli begeistret over bedre lyd. Jeg har bare innsett at det var ikke kun ørene som bidro til begeistringen. Forhåpentligvis er det flere som ser lyset etterhvert.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirkeleit
    Du vet at dB målt på et sted ikke trenger å bety det samme som dB i en annen sammenheng?

For eks så er WLAN antenner oppgitt med en dB verdi. Er det da hvor høy musikken som blir spillt av trådløst blir? Eller hvor høy lyden fra antenna er?

Skulle gjerne sett en forklaring fra deg hvilken mening disse målingene har i forhold til lyden som høytalerene gir fra seg
    WLAN opererer vel på 2-5 GHz eller noe sånt. Det er ganske mange kilometer utenfor det hørbare spekteret, så jeg tror du vil bli skuffet om du legger øret inntil routeren din for å lytte til "musikken" den sender ut
    Decibel (dB) er kraften til signalet. Decibel kan brukes som måleenhet i alle frekvensområder, ikke bare i det hørbare spekteret.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er det som måles?
    Amplitude (effekt) vs Hz (svingninger pr sekund).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyre kabler ser jo ofte fine ut - en betaler vel litt for det også.. Selv om det ikke høres bedre ut en billige...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg har ikke sagt at noe som måler "riktig", spiller bra!
    Jeg sier at det ikke er vitenskapelig påvist hørbare forskjeller på eksotiske hifi-kabler.
    Jeg er enig at noen oppsett kan låte bra, og andre dårlig(ere).

Men hva snakker du om egentlig, kabler eller anlegg generelt? Jeg snakker om riktig dimensjonerte og utformete kabler i forhold til bruksområdet. Her er det dokumentert ørsmå impedanseforskjeller som ikke påvirker lyden HØRBART ut av høyttalerne. Det er bevist og dokumentert at andre ledd i kjeden kan ha hørbare påvirkninger av lyden, ikke minst rom-akustikken/plasseringer!

For meg hadde en reproduserbar blindtest i utgangspunktet vært nok.

Vart vel til slutt brukt anlegg også som eksp, siden det gikk i det med at det overhodet ikke var forskjell på en signalkabel, ifølge flere andre her, bare den målte greit så var alle like.
    Ellers er eg enig med deg.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 65 av 79 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •