Innspilling av høytalerkabel - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 64 av 79 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 ... SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 1567
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    For min del er målinger en veiledene ting.
    F.eks to forsterkere eller cd spillere kan måle likt og lydmessig kan dei spille på to helt forskjellige måter. Det er greit og akspetert, men kabler derimot?
    rart dette..
    Er målinger veiledende, men seende høring er objektivt og absolutt sannhet?!
    Hvor tar du det fra?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Uansett så er det forbausende stor forskjell på signalkabler da, når kabelbytte utgjør større forskjell, i enkelte frekvensområder, enn 4 helt forskjellige par høyttalere og like mange forsterkere og avspillingskilder.
    dette er løgn.

underbygg eller kanskje kutte ut trolling?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Snakker du her om seende, blinde lyttetester, eller målinger? Har du noe mer informasjon om hva det er du snakker om?

-k
    Snakker bare om egne observasjoner, verken vitenskap eller overtro ligger bak. Egentlig er jeg litt nysgjerrig på hva slags kabler du har i anlegget ditt. Sprengtråd fra Bilpris-Eurotema eller Nordsor eller Ostvest Premium-Silver til en god månedslønn? Er vel noe et sted i mellom der tenker jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er målinger en veiledene ting.
    F.eks to forsterkere eller cd spillere kan måle likt og lydmessig kan dei spille på to helt forskjellige måter. Det er greit og akspetert, men kabler derimot?
    rart dette..
    Akseptert av hvem? Det er vanligvis "god" sammenheng mellom de rette målingene og blindtester. "God" er ikke det samme som perfekt, men det er heller ikke det samme som "ikke i det hele tatt".

Sammenhengen mellom måling og seende tester, og seende og blinde tester kan være liten, sannsynligvis fordi personer i seende tester lar seg påvirke av mange andre ting enn lyden.

-k

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker bare om egne observasjoner, verken vitenskap eller overtro ligger bak.
    jo det er overtro; forveksling av placebo med noe overnaturlig er per def overtro

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Egentlig er jeg litt nysgjerrig på hva slags kabler du har i anlegget ditt. Sprengtråd fra Bilpris-Eurotema eller Nordsor eller Ostvest Premium-Silver til en god månedslønn? Er vel noe et sted i mellom der tenker jeg.
    Musikken jeg har lyttet til i dag kom ut fra to små aktive Genelec-er. De er tilkoblet lydkortet med grønne kabler fra Klotz loddet av undertegnede til Neutrik 2-polede jack-plugger/XLR i metall. Jeg kjøpte kabel og plugger i bulk men anslår total kost til ca 100,- per kabel. Kablene mine blir ofte tråkket på derfor spanderer jeg på meg metall-plugger.

Lydkortet er koblet til PC-en med en eller annen firewire-kabel som fulgte med lydkortet.

-k

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    jo det er overtro; forveksling av placebo med noe overnaturlig er per def overtro
    Hvem sa noe om overnaturlig? Jeg sier bare at kablene må ha forskjellige egenskaper, og bare fordi jeg ikke har forklaringen på det så blir det ikke overtro av den grunn.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Er målinger veiledende, men seende høring er objektivt og absolutt sannhet?!
    Hvor tar du det fra?
    F.eks
    Vis det måler "riktig" så sier du det spiller bra, selv om du hører det er dårlig og du da innbiller deg at det er din hørsel det er noe gale med?

Kan skje det nemlig. Ikke alt som er topp fordi det måler bra eller?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT:
    @trulte

mye å pløye igjennom, kan du ikke lenke direkte til disse 'vitenskapelige' målingene?
    Gidder ikke lete gjennom alle postene her, men ta f.eks. de 2 jeg postet sist:

[FYI] Studies On Residential Power Line Noise - Part 1 - Club Polk
    [FYI] Studies On Residential Power Line Noise - Part 2 - Club Polk

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så er det forbausende stor forskjell på signalkabler da, når kabelbytte utgjør større forskjell, i enkelte frekvensområder, enn 4 helt forskjellige par høyttalere og like mange forsterkere og avspillingskilder.
    Her har du vel nesten en beskrivelse som minner om en kombinasjon av hvor mye veier en stein, hvor langt er et tau, hvor mye kan man høre før ørene detter av osv.....

Hvis du hører slike signalkabel forskjeller og vi ikke snakker om 50-60 hz brum, eller utstyr som går i selvsving osv da er utsagnet kabler mot "4 helt forskjellige par høyttalere og like mange forsterkere og avspillingskilder" da er jeg fristet til å spørre deg om du har fått sjekket hørsel, din tekniske forståelse av hva du skriver om, og kanskje om alt er som det skal mellom ørene dine også......(ikke vondt eller personlig ment)

Hva slags 4 helt forskjellige par høyttalere er det brannfakkelen din f.eks tar for seg. Jeg har f.eks et par Quad ESL57, et par CV AT100, et par Dali Dacapo, og et par Doxa 6.2 høytalere som jeg tror jeg med 100% sansynelighet ville kunne skille i en blindtest.

To av disse konstruksjonene er f.eks så sære når det gjelder sprednings karakteristikk, så det hadde bare vært å bevege litt på hodet (i høyden for Dali Dacapo og diskanten forvinner), (sideveis ESL57 og lydbildet forsvinner til en av sidene). Det største problemet kunne ha vært å skille AT100 og Doxa 6.2, men den ene høres ut som en PA høytaler og den andre som en HIFI høytaler, så det burde vel også gå greit i blinde.....

Det fine er jo at alle 4 høytalere fremdeles kan pestere gode lyd og lytte opplevelser, om en litt på forskjellige måter.

Den dagen slike forksjeller skjer med riktig dimmensjonerte signalkabler da skal jeg heller ta en CT scann og en ny hørselstest, og om mulig tenne en ny brannfakkel for signal kabler....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    (ikke vondt eller personlig ment)
    Godt å høre at det ikke er personlig ment. Den forskjellen jeg snakker om er en ubehagelig "hardhet" i øvre mellomtone/ nedre diskant som ble myket opp med TaraLabs-kablene i forhold til Biltemakablene. Det var de "tjukke grønne" biltemakablene jeg brukte. Selvfølgelig er det stor forskjell mellom høyttalerparene mine, men kabelbytte løste et lydmessig problem som var tilstede i alle.
    Kan det tenkes at Biltemakablene er direkte feilkonstruert ?

NB! Hvis det var hørselen min det var noe feil med ville jeg vel ikke hørt forskjell på noe som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Hvis du er skeptiker... Hvor aksepterer du ikke da vitenskapelige målinger som jeg og andre har postet her inne? Det er det store spørsmålet. Vi har postet målinger som viser at det er store forskjell på kablene i seg selv og også at det er store forskjeller i det hørbare spekteret.

Så lenge du/dere fornekter riktig utførte vitenskapelige målinger, så er det dere som er religiøse, ikke så mye annet å si om det 8-)
    En Zebra som fiser i fjerntliggende strøk vil lage lyd i det "hørbare frekvensområde". Å hevde at det har relevans for hifi-lytting oppe i Norge tyder dog på at man vet lite eller ønsker å føre leseren bak lyset.

En viktig forskjell mellom målinger av det som kommer ut av støpselet i veggen og det vi mennesker lytter til er at det kan være dødelig å koble 240V til ørene. Vi lytter til lyd, og den kommer fra rommet med høyttalere som er drevet av en forsterker som igjen er koblet til lysnettet via en strømforsyning. Er strømforsyningen i din forsterker uten filter?

Vi kan teoretiskere mye om hva målinger på strøm-nettet kommer av og hva det betyr, men fram til du kan legge fram blindtester så er du bare en "synsende måleteoretiker" uten noe praktisk å vise til. Jeg lurer på om "kabelmafiaen" kommer til å hetse deg like mye for å være en "måleteoretiker" som enkelte andre, eller om hetsingen kommer bare når konklusjonene har en annen farge enn den man liker?

-k

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...salan. og du har fortsatt ikke forstått at du må ha GYLDIGE referanser med et snev av troverdighet. ikke noe subjektivt oppkok på et forum til en produsent.

nei, jeg leste ikke innholdet.

EDIT:
    det som skal til for å overbevise meg er;
    1. sterk konklusjon i utstrakt abx test
    2. forklaring/hypotese med rot i virkeligheten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB! Hvis det var hørselen min det var noe feil med ville jeg vel ikke hørt forskjell på noe som helst.
    I en blindtest, ja. I en seende test så er det mange andre faktorer som kan påvirke utfallet. Lab-personell som leser av fingeravtrykk i politi-saker kan la seg påvirke av slike "andre faktorer". Har du bedre selvinnsikt enn slike folk?

-k

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke så enkelt, har du tenkt på hva som egentlig skjer når vi bruker ørene?

Hørselen vår består av en ytre del som fanger opp lydenergi i form av trykk variasjoner i luft, for så å mekanisk overføre dette til energi i en veskse som igjen påvirker noen sanseseller som omjør dette til elektriske signaler som sendes til hjernen.

Den ytre delen er vel sånn sett ganske så objektiv (ut i fra fysiske forhold og eventuelle skader osv), men fra de elektriske signalene er skapt i et fysisk system og til det tolkes av hjernen, der finnes det veldig mye nettop tolkning og prossesering.

+ -brain-jpg
    = en subjektiv opplevelse....

Edit: Dvs, det trenger ikke være noe galt med hørselen for at man skal høre forskjeller om ikke er reelle i det fysiske domene, men det finnes helt klare fysiske forskjeller på høytalere som gjør at man burde kunne skille disse fra hverandre når det kun er lyden, frekvens respons og sprednings karakteristikken man har å gå etter.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks
    Vis det måler "riktig" så sier du det spiller bra, selv om du hører det er dårlig og du da innbiller deg at det er din hørsel det er noe gale med?

Kan skje det nemlig. Ikke alt som er topp fordi det måler bra eller?
    Jeg har ikke sagt at noe som måler "riktig", spiller bra!
    Jeg sier at det ikke er vitenskapelig påvist hørbare forskjeller på eksotiske hifi-kabler.
    Jeg er enig at noen oppsett kan låte bra, og andre dårlig(ere).

Men hva snakker du om egentlig, kabler eller anlegg generelt? Jeg snakker om riktig dimensjonerte og utformete kabler i forhold til bruksområdet. Her er det dokumentert ørsmå impedanseforskjeller som ikke påvirker lyden HØRBART ut av høyttalerne. Det er bevist og dokumentert at andre ledd i kjeden kan ha hørbare påvirkninger av lyden, ikke minst rom-akustikken/plasseringer!

EDIT:
    det som skal til for å overbevise meg er;
    1. sterk konklusjon i utstrakt abx test
    2. forklaring/hypotese med rot i virkeligheten
    For meg hadde en reproduserbar blindtest i utgangspunktet vært nok.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeu, det kan du godt si. jeg er ikke hypp på å reprodusere noe som helst så...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...salan. og du har fortsatt ikke forstått at du må ha GYLDIGE referanser med et snev av troverdighet. ikke noe subjektivt oppkok på et forum til en produsent.

nei, jeg leste ikke innholdet.
    Det er sånn de religiøse opererer også, putter bomullsdotter i ørene og nekter å forholde seg til vitenskap.

Her er samme person som prøver å finne ut om det er målbare forskjeller på innbrenning av kabler. Har ikke lest denne enda, så kan ikke si noe om resultatet.
    [FYI] Studies On Residential Power Line Noise - Part 2 - Club Polk

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sånn de religiøse opererer også, putter bomullsdotter i ørene og nekter å forholde seg til vitenskap.
    At man eier et måleinstrument betyr ikke nødvendigvis at man driver vitenskap.

Det er ikke likegyldig hva man måler, og målinger som har betyding i en sammenheng har ikke nødvendigvis betydning i en helt annen sammenheng.

Jeg er ganske sikker på at du ikke har begreper om hva som er målt, eller hvilken betydning det skulle ha for lydkvaliteten, i det tilfellet du linker til.

Husker jeg ikke feil, er de samme eksemplene linket, diskutert og forkastet som misforståtte, i en annen tråd.

Ellers er det morsomt at eksemplene dine er tatt fra et brukerforum hos Polk Audio. Polk er blant de mange hi-fi-produsentene som har gjort det klart at de, etter omfattende tester, er sikre på kabler ikke innvirker på lydkvalitet. Men kundene deres har tydeligvis ikke tatt poenget...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe
    Jeg kastet en brannfakkel, og den landet visst i noe brennbart.

Side 64 av 79 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •