Innspilling av høytalerkabel - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 62 av 79 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 1567
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Og eg trur og håper virkelig at NRK har bedre utstyr en f.eks radio norge og p4.
    Isåfall har jo det noe å si. Helt klart.
    Hva er det for et utsagn? Du håper NRK har bedre kabler enn P4, fordi da utgjør kabler en hørbar forskjell? Bortsett fra at det er det rene sludder, er det også komplett pølsevev. Jøje meg...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvis P4 hadde like godt utstyr som NRK hadde det vært misbruk så råtten som kvaliteten deres er

Det blir som å ha Ferrari hvis du ikke kan kjøre bil...
    Hehe, godt sagt. +1

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Kan nok tenkes at NRK har mye heftig utstyr. For proffene er det ofte minst like viktig at ustyret er pålitelig og virker når det skal virke, noe som selvsagt også gjelder kabler. Ergo er det viktig med god skjerming, god terminering, loddinger som ikke løsner, plugger som gir 100 % kontakt og tåler røff bruk.
    NRK og tilsvarende har nok helt sikkert de detaljene i orden ja, også hva kabler gjelder.
    Og da er nok fokuset garantert rettet mot teknisk kvalitet hva slikt angår! Det være seg hva både kabler, XLR- eller Speakon-kontakter gjelder.
    Eller for den saks skyld - annet som hører faget til.
    Den dagen jeg ser at NRK eksempelvis stiller med Nordostkabler til titusenvis av kroner på sitt PA-utstyr, eller scenemonitorer for den saks skyld, vil jeg sterkt vurdere å sende lisenspengene som U-hjelp til dårlig orienterte AV-freaker! Det finnes visst enkelte sådanne, hist og pist. ;-)

Lovemusikk har en merkelig formening om at det kun er Chord som gjelder, også for NRK, ettersom han (tilfeldigvis?) snublet over en eller annen info om dette?
    Nå synes jeg alvorlig talt at det er på tide å "lande", Lovemusikk!

I den profesjonelle verden hva slikt angår, og som jeg gjennom mitt daglige virke tidvis er i kontakt med, er det primært de ovennevnte og uthevede kriteriene som råder.
    De driter tynt i om hva som står på gummikablene de bruker, så lenge de tilfredsstiller de kvalitetskrav det er snakk om!
    Og om du nå måtte tro at de er valgt for at de gir bedre lyd enn hva tilfellet er for de "Elprice-kablene" du forlengst(?) har kastet, så må du nok revidere din tro.
    "This is your wake-up call", Lovemusikk! :twisted:

Admin edit: personkarakteristikk fjernet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis P4 hadde like godt utstyr som NRK hadde det vært misbruk så råtten som kvaliteten deres er

Hva er det egentlig som gjør lyden dårligere? Hvis vi tenker oss at både NRK og P4 spiller en låt fra et digitalt medium. Lyden går digitalt fra avspilleren og videre til en eller annen maskin som sender lyden over eteren. Hvor mye kabel er involvert her egentlig? Det kan ikke være så veldig mye, og hvis det går digitalt store deler av veien, så er det vel liten sjans for at lyden blir dårligere.

Jeg har overhode ikke greie på radioutstyr, men en skulle tro at det ikke er avspillerutstyret eller kablene som er skyld i lydforskjellen på NRK og P4.
    Jeg har forstått det slik at P4 blant annet bruker mye komprimering. De gjør kanskje også mange andre justeringer på veien som ikke NRK gjør for å få det de syns er en god "sound".
    Som en annen nevnte, det er forskjellige lydfilosofier ute og går her også. Kanskje vi ikke hadde hørt forskjell på radiokanalene hvis alle hadde kjørt by-pass.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre som synes at vi beveger oss mer og mer bort fra emnet?

Hvem gir vel blanke f... i hvilken kabler NRK og BBC bruker, isåfall burde det dreid seg om hvorvidt de så på det som nødvendig å brenne inn eller spille inn kablene før bruk!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Er det noen andre som synes at vi beveger oss mer og mer bort fra emnet?
    Emnet? Nei nei, det er for lengst borte i grøten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En FM-sending gir tap, og en DAB-sending gir tap. Det er vanlig å kalle den delen av DAB som gir tap for "kompresjon".

Lydteknikere og radiostasjoner ønsker å endre lydbildet fra det som opprinnelig kom fra vokal/instrumenter. Ofte bruker de equalizer/dynamikk-kompressor/limiter-bokser som kan være temmelig avanserte og kan kalles "dynamikk-prosessorer" eller ofte blir kalt "kompresjon".

Disse to faktorene kan forklare hvorfor radio låter forskjellig fra CD, og i noens ører låter "dårlig", og hvorfor noen radiostasjoner evt låter "dårligere" enn andre. Det er synd at "kompresjon" brukes om to forskjellige prosesser som ikke har noe særlig med hverandre å gjøre.

Gitt kvaliteten på radio-sendinger så mener jeg at det er meningsløst å snakke om audiofile kabler i radio-studio. Ambisjonen bør være at de ikke ødelegger _all_ dynamikken på CD-plata med 19" enhetene sine.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Eg koser meg med mitt anlegg og det er ikke andre som skal fortelle meg via måling hva slags kabel eg skal bruke.
    Hvorfor sier du dette når du tidligere har klaget over at folk ikke leser postene dine før de quoter? Er det rederlig å konsekvent antyde at folk sier noe annet enn de sier?

-k

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på en liten ting.

Der finnes tydeligvis folk som tror at høyttalerkabler må spilles inn for og gi 100% godt resultat. Hvis det er tilfelle at der skjer forandringer i kablene ved bruk, er det ikke fare for at forandringene fortsetter etter den så kalte innspillingsperioden?

Hvordan kan dere være sikre på at den flotte kabelen holder seg på topp, og ikke forringes over tid?

Hvor lenge anbefaler dere at kablene brukes før de byttes ut?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Jeg lurer på en liten ting.

Der finnes tydeligvis folk som tror at høyttalerkabler må spilles inn for og gi 100% godt resultat. Hvis det er tilfelle at der skjer forandringer i kablene ved bruk, er det ikke fare for at forandringene fortsetter etter den så kalte innspillingsperioden?

Hvordan kan dere være sikre på at den flotte kabelen holder seg på topp, og ikke forringes over tid?

Hvor lenge anbefaler dere at kablene brukes før de byttes ut?
    Hvor langt er et tau?

Seriøst - så er det nok ingen som kan svare deg på disse spørsmålene, da det ikke er målbart eller kan påvises vitenskapelig gjennom testing/lytting etc.
    Hvis noen kan svare deg, blir det subjektive meninger som er et resultat av tilvenning - ikke innspilling av HT kabel!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Hvorfor håper du det? For å spørre på en annen måte, hva hadde vært galt i om P4 har like godt utstyr som NRK radio?
    AV-Fallet skrev det eg ville svart.
    For P4 og enda verre radio 1 er så råtten lyd i at det stinker..

Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Hva er det for et utsagn? Du håper NRK har bedre kabler enn P4, fordi da utgjør kabler en hørbar forskjell? Bortsett fra at det er det rene sludder, er det også komplett pølsevev. Jøje meg...
    Les over her.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    NRK og tilsvarende har nok helt sikkert de detaljene i orden ja, også hva kabler gjelder.
    Og da er nok fokuset garantert rettet mot teknisk kvalitet hva slikt angår! Det være seg hva både kabler, XLR- eller Speakon-kontakter gjelder.
    Eller for den saks skyld - annet som hører faget til.
    Den dagen jeg ser at NRK eksempelvis stiller med Nordostkabler til titusenvis av kroner på sitt PA-utstyr, eller scenemonitorer for den saks skyld, vil jeg sterkt vurdere å sende lisenspengene som U-hjelp til dårlig orienterte AV-freaker! Det finnes visst enkelte sådanne, hist og pist. ;-)

Lovemusikk har en merkelig formening om at det kun er Chord som gjelder, også for NRK, ettersom han (tilfeldigvis?) snublet over en eller annen info om dette?
    Nå synes jeg alvorlig talt at det er på tide å "lande", Lovemusikk!

I den profesjonelle verden hva slikt angår, og som jeg gjennom mitt daglige virke tidvis er i kontakt med, er det primært de ovennevnte og uthevede kriteriene som råder.
    De driter tynt i om hva som står på gummikablene de bruker, så lenge de tilfredsstiller de kvalitetskrav det er snakk om!
    Og om du nå måtte tro at de er valgt for at de gir bedre lyd enn hva tilfellet er for de "Elprice-kablene" du forlengst(?) har kastet, så må du nok revidere din tro.
    "This is your wake-up call", Lovemusikk! :twisted:

Admin edit: personkarakteristikk fjernet
    [Moderator edit: Personkarakteristikk fjernet] les hva eg skriver da mann.. brukte chord som eksp på at tvstasjoner og bruker dyrt utstyr.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja då sporer vi tilbake til tråden.
    Høyttalerledninger og innbrenning.
    Høyttalere:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide med en pust i bakken og revurdere om dette er meningsfullt?

-meningen-med-livet-png

http://twitter.com/oivindi/status/6661669761585153

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Kanskje på tide med en pust i bakken og revurdere om dette er meningsfullt?

-meningen-med-livet-png

http://twitter.com/oivindi/status/6661669761585153
    Kan hende har retorikkens tretrinnsrakett noe for seg?

1. Ha noe så si.
    2. Si det.
    3. Slutt å si det når du har sagt det.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg for min del har liten tru på dette med innspilling av kabler.
    Måtte såfall vere loddingene og slikt.
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på side 62 har vi avslørt at det er ingen som har tro på innspilling av kabler!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på side 62 har vi avslørt at det er ingen som har tro på innspilling av kabler!
    Det gjelder kun selve kabelen, loddingene og slikt kan påvirkes...

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hvor langt er et tau?

Seriøst - så er det nok ingen som kan svare deg på disse spørsmålene, da det ikke er målbart eller kan påvises vitenskapelig gjennom testing/lytting etc.
    Hvis noen kan svare deg, blir det subjektive meninger som er et resultat av tilvenning - ikke innspilling av HT kabel!
    Selv anser jeg Vulpes zerda som et essensielt verktøy i den møysommelige innbrenningsprosessen. Den har gullører oss mennesker bare kan drømme om og er i tillegg ikke påvirket av placebo. Hvis den man dresserer den riktig vil den også si i fra når det er påtide å bytte kabler.

Hvis man ikke ønsker å innføre fremmed fauna kan man bruke en ordinær huskatt, men etter mitt skjønn så duger ikke de til annet enn subkalibrering.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Selv anser jeg Vulpes zerda som et essensielt verktøy i den møysommelige innbrenningsprosessen. Den har gullører oss mennesker bare kan drømme om og er i tillegg ikke påvirket av placebo. Hvis den man dresserer den riktig vil den også si i fra når det er påtide å bytte kabler.

Hvis man ikke ønsker å innføre fremmed fauna kan man bruke en ordinær huskatt, men etter mitt skjønn så duger ikke de til annet enn subkalibrering.
    Dyr har nok sanser som bryter med vår oppfatning av tid og rom. Hørte om en katt en gang som gikk å la seg ved telefonen FØR eieren ringte hjem, men ikke reagerte når andre ringte.

Side 62 av 79 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •