Innspilling av høytalerkabel - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 61 av 79 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 1567
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Nei.
    Kom igjen'a. Nå har du faktisk en gylden mulighet til å sette oss alle i den absolutte forlegenhet og du får gleden av å se ryggen til Bubba Ho-Tep i det han lutrygget må spasere 50 mil tilbake med en Europris-pose i hånden.

Du har rett og slett ingenting å tape Eller?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn......

YouTube - Scrat (Ice Age) - I´m a nut

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Den eneste indikasjonen du har på at det er sant at de bruker Chord er fra en side som fremmer salg av kabler? Hvilken grunn har du til å stole blindt på det? Eller kan du vise til andre kilder? Jeg hadde blitt forbanna om det viste seg at NRK bruker signalkabler til flere tusen kroner meteren. Jeg kan love deg fler hadde blitt forbanna også om det viste seg at det var der lisenspengene havnet. Håper og tror derfor det er feilaktig. Pga. lisenspengene hadde det vært interessant å vite, så derfor sendte jeg en mail til NRK for å prøve å få svar på hvorvidt det var sant, men jeg fikk ingen respons. Om du eller noen andre vil prøve, så kjør på.

Du vet heller ikke i hvor stor grad dette eventuelt stemmer, og du vet heller ikke hvorfor NRK eller BBC på et tidspunkt kanskje har gått til innkjøp av et antall Chord-kabler. Jeg syns ikke dette er særlig håndfast.

Det stemmer at XLR er gunstig i forhold til støy, men grunnen til det er at signalet overføres differensielt. Balansert signallering.
    Nei las det på et annet forum. Også lest det andre plasser.
    Hadde du blitt forbannet vis dei brukte dårlige kabler og du fikk dårlig lyd og bilde?

Hos meg merker eg stor forskjell på kanalene. Ta f.eks radioen på rikstv. Kvaliteten der på nrk ligger mye høyere en mange andre.

Nrk fikk eg til svar hør med en hifi butikk om du lurer på kabler. Dei svarte ikke på hva dei brukte.
    BBC svarte ikke. Og nei eg vet ikke om det stemmer.

På balansert kabling skrev du det eg skrev.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og av samme grunn er det bedre lyd på NRK P1 enn på P4?

Har du hørt om komprimering?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Kom igjen'a. Nå har du faktisk en gylden mulighet til å sette oss alle i den absolutte forlegenhet og du får gleden av å se ryggen til Bubba Ho-Tep i det han lutrygget må spasere 50 mil tilbake med en Europris-pose i hånden.

Du har rett og slett ingenting å tape Eller?
    Nei eg har ingenting å tape, det er sant. :-D
    Eg har jo sakt eg legger meg helt flat vid det er kun hjernen min som spiller meg et puss.

Eg skal få til en test selv med noen eg stoler på, som kan skifte ut kabler.
    Men igjen dette blir på signalkabler. En dyr, min egen og mange andre rimlige.
    Høyttalerkabler har eg liten erfaring med.

Så skal eg seff ha eit utstrakt teppe eller lignende så eg ikke ser anlegget i da heile. Det vil ikke bli brukt måleintrumenter da det er eg som evnt skal skille dei.
    Vet ikke hvor tid dette blir men prøve å få det til om ikke så lenge.

Og av samme grunn er det bedre lyd på NRK P1 enn på P4?

Har du hørt om komprimering?
    Ja, men det er ikke det som er skylden her,dette hører du på lyden. MP3 eller komprimering tar bort en del om infoen i musikken, f.eks rommet,sena og andre "ubetydelig" info ifølge mange folk.
    Dette har intet med om det er uklart og støy i lyden og lavere nivå, trur eg.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen i opplevd lydkvalitet på forskjellige radiokanaler har IKKE noe med hva slags kabler de bruker på radiostasjonen hvertfall, den må du lenger ut på landet med.

Hadde NRK vært så opptatt av lydkvalitet som du sier så hadde de vel neppe satset på DAB-radio som foretrukket format.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du blitt forbannet vis dei brukte dårlige kabler og du fikk dårlig lyd og bilde?
    Tenk om de bruker 'dårlige kabler' og vi får bra lyd og bilde?

Btw, planen om å bruke en medhjelper 'man kan stole på' er et gammelt triks. Tryllekunstnere har brukt det i årevis. Det betyr dog ikke at de sager damer i to. Men om det er europris kabel det blir snakk om å teste mot, burde det jo være en smal sak. Den er jo så shabby at lyden rett og slett ble Boss. Da er det jo umulig for deg å bomme (gitt at du ikke har bosslyd med dine nåværende kabler også da). Og det måtte jo være en liten personlig seier å kunne poste et bilde her av en forumbruker i det han setter ut på en laang gåtur?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Forskjellen i opplevd lydkvalitet på forskjellige radiokanaler har IKKE noe med hva slags kabler de bruker på radiostasjonen hvertfall, den må du lenger ut på landet med.

Hadde NRK vært så opptatt av lydkvalitet som du sier så hadde de vel neppe satset på DAB-radio som foretrukket format.
    8) 8) Ååå joda.. hehehe
    men hva er forskjellen? komprimert som unnskyldning er det ikke ivertfall trur eg.

Nemmen.. vis dere er opptatt av måledata er jo DAB ukomprimert fremtiden!
    Høyttalere:

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei las det på et annet forum. Også lest det andre plasser.
    Syns du bør utvise litt kildekritikk. Jeg har lest det på en norsk nettside som selger Chord, det er ikke utenkelig at det meste stammer derfra.

Hos meg merker eg stor forskjell på kanalene. Ta f.eks radioen på rikstv. Kvaliteten der på nrk ligger mye høyere en mange andre.
    Hva er dette? En vill teori som går ut på at det NRK leverer av lyd og bilde er overlegent andres pga Chord kabler?

På balansert kabling skrev du det eg skrev.
    Nja.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Tenk om de bruker 'dårlige kabler' og vi får bra lyd og bilde?

Btw, planen om å bruke en medhjelper 'man kan stole på' er et gammelt triks. Tryllekunstnere har brukt det i årevis. Det betyr dog ikke at de sager damer i to. Men om det er europris kabel det blir snakk om å teste mot, burde det jo være en smal sak. Den er jo så shabby at lyden rett og slett ble Boss. Da er det jo umulig for deg å bomme (gitt at du ikke har bosslyd med dine nåværende kabler også da). Og det måtte jo være en liten personlig seier å kunne poste et bilde her av en forumbruker i det han setter ut på en laang gåtur?
    Nope.. ser ikke så stor glede av det om en hadde gått 14 ganger rundt Tellus.

Syns du bør utvise litt kildekritikk. Jeg har lest det på en norsk nettside som selger Chord, det er ikke utenkelig at det meste stammer derfra.
    Hva er dette? En vill teori som går ut på at det NRK leverer av lyd og bilde er overlegent andres pga Chord kabler? Det er hva jeg leser. Om det ikke var det du mente så var det kanskje litt dårlig formulert fra din side.
    Nja.
    Då var det dårlig formulert.
    Eg mente at en må ha gode signal hele veien + godt utstyr og noen gode kabler.

Uansett, kvaliteten på nrk kontra mange andre er meget god!
    Høyttalere:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, men det er ikke det som er skylden her,dette hører du på lyden. MP3 eller komprimering tar bort en del om infoen i musikken, f.eks rommet,sena og andre "ubetydelig" info ifølge mange folk.
    Dette har intet med om det er uklart og støy i lyden og lavere nivå, trur eg.
    Jo det er nettopp det som er skylden, de kommersielle kanalene benytter temmelig hard komprimering og EQ.

Dynamic range compression - Wikipedia, the free encyclopedia

Avsnittet Multiband compression:
    Multiband compressors are primarily an audio mastering tool, but their inclusion in digital audio workstation plug-in sets is increasing their use among mix engineers. Hardware multiband compressors are also commonly used in the on-air signal chain of a radio station, either AM or FM, in order to increase the station's apparent loudness without fear of overmodulation. Having a louder sound is often considered an advantage in commercial competition.
    Det finnes faktisk de som mener det er bedre lyd på P4, men dette skyldes først og fremst at det lyder høyere og at lyden i større grad overdøve stør.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope.. ser ikke så stor glede av det om en hadde gått 14 ganger rundt Tellus.
    Sagt på en mer direkte måte: du hører ikke forskjell på europris kabler og andre kabler.

YouTube - Penn & Teller Ouija Board part 2 Fra 4 min 20 sek blir det gøy. Blindtesting av spøkelser. Tror du at du hadde gjort det bedre enn spøkelset? I think not

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Sagt på en mer direkte måte: du hører ikke forskjell på europris kabler og andre kabler.
    Neivel, greit da. Så sier vi det.

Jo det er nettopp det som er skylden, de kommersielle kanalene benytter temmelig hard komprimering og EQ.

Dynamic range compression - Wikipedia, the free encyclopedia

Avsnittet Multiband compression:

Det finnes faktisk de som mener det er bedre lyd på P4, men dette skyldes først og fremst at det lyder høyere og at lyden i større grad overdøve stør.
    Trudde alle komprimerte på RiksTV?? Ivertfall det en har lest titt og ofte..
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært vanlig at produsenter og importører gir gratis utstyr til studioer, radiostasjoner o.l., mot å få lov til å bruke dette i reklame...

Abbey Road-studioets installasjon av B & W + Classé, f.eks., er et berømt eksempel på dette.

Også NRK har fått gratis utstyr -- selv om de har restriksjoner på å stille opp i reklame. Lovemusikks oppfatning viser jo klart at det virker likevel.

Profilerte brukere kjøper altså ikke det dyre utstyret fordi de tror det er bedre, men får det gratis for at produsenten skal kunne skryte av at de bruker det.

Dette er så vanlig og velkjent, innenfor de aller fleste bransjer, at det skal usedvanlig mye naivitet til for å ta det som bevis på kvalitet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trudde alle komprimerte på RiksTV?? Ivertfall det en har lest titt og ofte..
    Jo alle komprimerer men i varierende grad. Men radio- og TV-kanalene har jo svært varierende typer utstyr og ikke minst lydfilosofi. At du har konkludert med at lydforskjellen skyldes kablene de bruker... :roll:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Også NRK har fått gratis utstyr -- selv om de har restriksjoner på å stille opp i reklame. Lovemusikks oppfatning viser jo klart at det virker likevel.
    Ja der var vi tilbake igjen til at du og dere må lese hva eg skriver.
    Eg kjøpte mine kabler før eg fikk greie på dette.

Jo alle komprimerer men i varierende grad. Men radio- og TV-kanalene har jo svært varierende typer utstyr og ikke minst lydfilosofi. At du har konkludert med at lydforskjellen skyldes kablene de bruker... :roll:
    Joda er nok som du sier. Las på forumet her en gang skrevet av teknisk sjef i NRK at dei hadde mye flott utstyr på jobben, som låt meget bra.
    Og eg trur og håper virkelig at NRK har bedre utstyr en f.eks radio norge og p4.
    Isåfall har jo det noe å si. Helt klart.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der var vi tilbake igjen til at du og dere må lese hva eg skriver.
    Eg kjøpte mine kabler før eg fikk greie på dette.
    Nå må du slutte med å si det hele tiden, vi leser hva du skriver. Det er du som ofte misforstår svarene du får. I dette tilfelle siktet nok Fahnsen bare til at du har en oppfatning av at NRK kjøper Chord kabler, ikke at du har kjøpt kablene dine som følge av det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda er nok som du sier. Las på forumet her en gang skrevet av teknisk sjef i NRK at dei hadde mye flott utstyr på jobben, som låt meget bra.
    Og eg trur og håper virkelig at NRK har bedre utstyr en f.eks radio norge og p4.
    Isåfall har jo det noe å si. Helt klart.
    Kan nok tenkes at NRK har mye heftig utstyr. For proffene er det ofte minst like viktig at ustyret er pålitelig og virker når det skal virke, noe som selvsagt også gjelder kabler. Ergo er det viktig med god skjerming, god terminering, loddinger som ikke løsner, plugger som gir 100 % kontakt og tåler røff bruk.

Men det hjelper ikke med bra utstyr hvis man ikke har folk som kan bruke det, en amatør kan få det feteste utstyret til å låte dritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og eg trur og håper virkelig at NRK har bedre utstyr en f.eks radio norge og p4
    Hvorfor håper du det? For å spørre på en annen måte, hva hadde vært galt i om P4 har like godt utstyr som NRK radio?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Hvorfor håper du det? For å spørre på en annen måte, hva hadde vært galt i om P4 har like godt utstyr som NRK radio?
    Hvis P4 hadde like godt utstyr som NRK hadde det vært misbruk så råtten som kvaliteten deres er

Det blir som å ha Ferrari hvis du ikke kan kjøre bil...

Side 61 av 79 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •