Innspilling av høytalerkabel - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 60 av 79 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 1567
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det er nok flere enn du tror som kjøper utstyr basert på spesifikasjoner og anbefalinger/tester, spesielt i disse nettbutikk-tider.
    hmm... derfor Proson og de andre JWS-merkene selger så godt ....hmmm

Mye derfra låter jo direkte grusomt

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har (iflg. en del kabel-troende) enten for dårlig hørsel eller anlegg. En kombinasjon av disse vil jo være enda verre, regner jeg med.

Litt OT:
    Opplevde plutselig at det var mye bedre bass i oppsettet mitt enn tidligere. Hmmm... var det pga Q-tips, sinnsstemning eller nye kubbelys på bordet?
    Fant til slutt ut at katten hadde vært litt borti gain på subben ;-)
    +1

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har (iflg. en del kabel-troende) enten for dårlig hørsel eller anlegg. En kombinasjon av disse vil jo være enda verre, regner jeg med.

Litt OT:
    Opplevde plutselig at det var mye bedre bass i oppsettet mitt enn tidligere. Hmmm... var det pga Q-tips, sinnsstemning eller nye kubbelys på bordet?
    Fant til slutt ut at katten hadde vært litt borti gain på subben ;-)
    Hehe - minner meg om da broren min og jeg koblet opp den nye suben hans. Vi gjorde alt etter alle kunstens regler, og broren min satte seg i sweet-spot, og kom med alle disse audiofile klisjeene - dere vet: "Dette var noe HELT annet!" o.s.v. o.s.v. Mens han var på vei ned i vinkjelleren - dette skulle jo behørig feires - oppdaget jeg at vi hadde glemt det viktigste - nemlig å slå på strømbryteren bakpå suben.

Så mye var "Dette var noe HELT annet!" verdt. Men moro var det lell - vi ler godt av denne episoden, både broren min og jeg, selv flere år senere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo hendt at jeg har sett nesten en hel film før jeg oppdaget at anlegget sto i stereo, ikke surround

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Har jo hendt at jeg har sett nesten en hel film før jeg oppdaget at anlegget sto i stereo, ikke surround
    Akkurat dét hører til og med jeg forskjell på
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    De aller fleste skeptikerne som har deltatt i denne debatten har så vidt jeg vet anlegg godt over "partyklassen".

Du skal vite at mange av skeptikerne her er også godt voksne mennesker med veldig mye erfaring, og med relevant høy utdannelse. Det er mennesker med normal hørsel, som har brukt enormt mange timer med lytting og testing av alt fra kabler til høyttalere. Dette er folk med en genuin interesse for lyd og musikk. På verdensbasis er det snakk om tusenvis av audiofile som i førti år har lyttet og testet kabler, uten å klare å bevise at det er forskjell. Det ligger også en million dollar hos en som heter James Randi og venter på første menneske som klarer å bevise at en har overnaturlige evner. Millionen går også til den som klarer å høre forskjell på kabler. Det har gått mange år nå, men det er fortsatt ingen som har kassert millionen.

Men her i lille Norge sitter Lovemusikk og forteller om store hørbare forskjeller på kabler. For store til at det kan være placebo (fantasi, som Lovemusikk sier)
    Kan det virkelig være at vi endelig har funnet en som skal klare denne testen, er det han verden har ventet på? Kan kabeldiskusjonen legges død en gang for alle? Vel, det gjenstår å se, for Lovemusikk er tilsynelatende ikke interessert i å gjøre en skikkelig blindtest. Det er synd, både for alle audiofile i hele verden, og for Lovemusikk som faktisk kan bli styrtrik. Men han er vel kanskje ikke interessert i det heller. "Jeg trenger ikke pengene" er også et typisk nisseargument for å ikke gidde å bevise at de hører forskjell.
    +1

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne kabeldiskusjonen er ganske facinerende og morsom lesing

Er det virkelig så utenkelig og vanskelig å tenke seg at hørselen hos oss er forskjellig? Jeg har i hvertfall vært hos en lege og fått min 'frekvensrespons' svart på hvitt - var litt forskjell på venstre og høyre øre ja.
    I tillegg så vet vi jo alle at rom, plassering osv betyr veldig mye, så hvordan kabel x kan være den klart beste til høyttaler y - når man tar alle disse ukjente faktorene med i regnestykket, finner jeg også ganske morsomt.

Men men, det tyder jo på at vi har det ganske bra, når hvorvidt innspilling av høyttalerkabel er den heiteste diskusjonen her om dagen

Ha en fortsatt god helg!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er litt OT, men hvordan stiller kabelskeptikerene seg til bi-wiring?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    Mulig det er litt OT, men hvordan stiller kabelskeptikerene seg til bi-wiring?
    Utover at det reduserer den totale motstanden i kabelen ser jeg ikke den helt store verdien. biamping har noe mer for seg, men jeg kan ikke si jeg hører den helt store forskjellen der heller.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn

Er det virkelig så utenkelig og vanskelig å tenke seg at hørselen hos oss er forskjellig? Jeg har i hvertfall vært hos en lege og fått min 'frekvensrespons' svart på hvitt - var litt forskjell på venstre og høyre øre ja.
    I tillegg så vet vi jo alle at rom, plassering osv betyr veldig mye, så hvordan kabel x kan være den klart beste til høyttaler y - når man tar alle disse ukjente faktorene med i regnestykket, finner jeg også ganske morsomt.

Men men, det tyder jo på at vi har det ganske bra, når hvorvidt innspilling av høyttalerkabel er den heiteste diskusjonen her om dagen

Ha en fortsatt god helg!
    At folk har forksjellig hørsel er vel neppe noe som skaper stor uenighet. Diskusjonen dreier seg mer om at det ikke er målbare forskjeller mellom kabler, eller at de målbare forskjellene er for små til at de skal være hørbare.

Som du selv skriver er det andre faktorer som er mer vesentlige enn kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Facinerende er mildt sagt.

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    En god kabel gir mer detaljer som et lydbilde er bygget
    opp av. Flere detaljer gir "klarere og renere" lydbilde.
    Man får et mer skarpskårent lydbilde og KLANGEN
    blir mer "naturlig". Gode kontakter - god oppbygging
    av kabel (mot støypåvirkning) gir effekt.

Lyden blir "kjedelig", uoppløst (mørkere/mer ullen),
    ja uten driv synes jeg. Siden "magien" alle detaljene
    gir er borte klapper lydbildet sammen.

En "scene" foran deg der hvor vi kan "se" artistene
    og instrumentene er helt magisk.

De fleste får det GARANTERT ikke slik.
    Med typisk Biltema kabling i hele anlegget er det umulig.

Dette er min mening.

Men gode kabler er bortkastet vis anlegget ikke er godt nok.
    Jeg bor 50 mil unna deg Lovemusikk, men jeg har lyst til å utfordre deg til en liten test. Jeg kjøper et par biltemakabler som jeg tar med til deg. Hvis du klarer å høre forskjell på biltemakablene og dine egne gromkabler, så skal jeg spasere hele veien hjem igjen. Hvis ikke du klarer å høre forskjell, dekker du flykostnadene mine begge veier. Deal?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha en fortsatt god helg!
    +1

Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Facinerende er mildt sagt.

Jeg bor 50 mil unna deg Lovemusikk, men jeg har lyst til å utfordre deg til en liten test. Jeg kjøper et par biltemakabler som jeg tar med til deg. Hvis du klarer å høre forskjell på biltemakablene og dine egne gromkabler, så skal jeg spasere hele veien hjem igjen. Hvis ikke du klarer å høre forskjell, dekker du flykostnadene mine begge veier. Deal?
    Nei.
    Du kan heller Kjøpe meg en ny BMW M5, men det blir heller ikke aktuelt for hadde ikke fått bilen alikevel.
    Ellers er eg ikke intressert i utgangspungtet.
    Eg koser meg med mitt anlegg og det er ikke andre som skal fortelle meg via måling hva slags kabel eg skal bruke. Til opplysning har eg 1 dyr signalkabel, en Chord til kr 2000,- som eg bruker, ellers billige Monste.
    Og bestilt en XLR kabel fra USA på ebay,en rimelig en til 40 dollars, som er pen og se på.
    Så vis dere trodde eg satt med dyre kabler tok dere skammelig feil.
    Og Biltemas produkter har eg i vrangstrupen fra før, selv om eg har en usb biltema
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.
    C-mon man, du klarer vel en slik test, på hjemmebane og greier !!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.
    Det måtte vel være mulig for deg å plukke ut europris kabel kontra det du bruker nå? Selv din mor kan høre forskjell (blindt), og du har vel ikke dårligere ører enn morra di? Hehe. Synes det ser mer og mer ut som om du slett ikke er sikker på at du greier å plukke ut forskjeller (uten å kunne se kabelen). Troverdigheten får seg en smell av slikt

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg snakker ikke om forskjellene dere maser om, men dei forskjellene som kommer ut av kabeltester av og til er mye større og klarere enn disse klare nok forskjeller. Tok du den?
    Nei den tok jeg ikke, men synes det er interesant at du nevner det, fordi det forklarer vel mye av problemstillingen her.

Og eg tenker ikke på lydreflekser og slikt noe nå.
    Vis dere opplever store forskjeller ved å sitte 1 cm "feil" syns eg synd på dere som har så liten sene i lydbildet deres.
    Klart det er en forskjell, men eg har ikke satt opp høyttalerne for å sitte på cm riktig, nei det gidde eg ikkje.
    Det skal og vere hørendes på for eit menneske til samtidig.
    Dere maser om alt annet enn det som har med en signalkabel å gjøre..Hva er vitsen når eg snakker om lyden i kablene??
    Dere finner alle mulige ting som skal "forklare" forskjellene på kablene. Er det så forbasket gale at det er forskjeller på kabler då? Dette himmelen i hodet på dere vis dere innrømmer det?
    Alle disse forskjellene dere maser om , ja greit har dei eg og osv.. men det er ikke disse forskjellene eg snakker om..
    Vet ikke helt hva jeg skal mene om at du synes synd på de som hører 1cm feil, men jeg vil vel tro at de som hører forskjell på kabler burde høre slike forskjeller meget godt også. Dette med hvor hørbar fysiske forskjeller blir i lytterommet kommer vel mye ann på sprednings karakteristikk til høytalere og akustiske forhold osv, men skjønner ikke helt hvordan du kan vite hva som er kablene sine hørbare bidrag, og hva som er akustikk osv, slik du tester. Det blir på en måte litt for mange ukjennte parametere.

Det er selfølgelig ikke snakk om "himmelen i hodet på" noen som helst rundt dette kabel temaet, men det hadde jo vært greit å kunne tolke det du skriver som noe som er reelt og at du på en måte vet og har en grunnleggende forståelse av hva du snakker om.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Nei den tok jeg ikke, men synes det er interesant at du nevner det, fordi det forklarer vel mye av problemstillingen her.

Vet ikke helt hva jeg skal mene om at du synes synd på de som hører 1cm feil, men jeg vil vel tro at de som hører forskjell på kabler burde høre slike forskjeller meget godt også. Dette med hvor hørbar fysiske forskjeller blir i lytterommet kommer vel mye ann på sprednings karakteristikk til høytalere og akustiske forhold osv, men skjønner ikke helt hvordan du kan vite hva som er kablene sine hørbare bidrag, og hva som er akustikk osv, slik du tester. Det blir på en måte litt for mange ukjennte parametere.

Det er selfølgelig ikke snakk om "himmelen i hodet på" noen som helst rundt dette kabel temaet, men det hadde jo vært greit å kunne tolke det du skriver som noe som er reelt og at du på en måte vet og har en grunnleggende forståelse av hva du snakker om.
    1cm forskjell var sideveis i sentrum på lytteposisjonen, ikkje da merker det selv og, men tunet det mer til at det er levlig med to sitteplasser i sentrum.
    Mindre vinkling på høyttalere.

Hvordan kan eg skille det?

Skal alt dette forandres ved å skifte kabler da? Eg flyttet ikke anlegg og høyttalere eller noe av møblene eller sitteplasering osv mellom dei forskjellige kablene. Det tok ca noen få sekunder å skifte kablene og det vart brukt samme cdene hele tiden. Prøvde og litt spotify.

Okai.
    Eg er klar over alt sammen.
    Eg har jo skrevet hvordan eg gjorde testen og vart gjort på rørforsterkeren med Hegel DAC og spotify + Pioneer LX52.

Ellers så vart signalkablene bare byttet mellom DAC og forsterker uten å slå av og på forsterker eller noe annet.

Alså lydforskjellen då legger eg til signalkablene. Alle disse forskjellene dere snakker om kan ikkje forandre seg fordi eg skifter signalkabler. Og då må det vere som eg ser det signalkablene (tar forbehold om at noe kan skyldes det som dere maser om) som er orsaken for dei klareste/største forskjellene.

Hva som er grunnen til forskjellene kan en vel bare finne ut ved å undersøke kablene.
    Igjen stiller eg spørsmålet, hvorfor kjører ikke disse store tvkanalene med billige kabler vis det ikke er forskjell?
    Det fikk eg aldrig en forklaring på.
    XLR vil eg tru er mye mindre forskjell på, da den har egen jord og en slipper felles jord og signal, noe som igjen er lite gunstig når et signal skal komme frem upåvirket.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen stiller eg spørsmålet, hvorfor kjører ikke disse store tvkanalene med billige kabler vis det ikke er forskjell?
    Den eneste indikasjonen du har på at det er sant at de bruker Chord er fra en side som fremmer salg av kabler? Hvilken grunn har du til å stole blindt på det? Eller kan du vise til andre kilder? Jeg hadde blitt forbanna om det viste seg at NRK bruker signalkabler til flere tusen kroner meteren. Jeg kan love deg fler hadde blitt forbanna også om det viste seg at det var der lisenspengene havnet. Håper og tror derfor det er feilaktig. Pga. lisenspengene hadde det vært interessant å vite, så derfor sendte jeg en mail til NRK for å prøve å få svar på hvorvidt det var sant, men jeg fikk ingen respons. Om du eller noen andre vil prøve, så kjør på.

Du vet heller ikke i hvor stor grad dette eventuelt stemmer, og du vet heller ikke hvorfor NRK eller BBC på et tidspunkt kanskje har gått til innkjøp av et antall Chord-kabler. Jeg syns ikke dette er særlig håndfast.

XLR vil eg tru er mye mindre forskjell på, da den har egen jord og en slipper felles jord og signal, noe som igjen er lite gunstig når et signal skal komme frem upåvirket.
    Det stemmer at XLR er gunstig i forhold til støy, men grunnen til det er at signalet overføres differensielt. Balansert signallering.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukar store Tv-kanalar dyre høgtalarkablar?

Eller snakkar du om signalkablar no? I så fall, så er det ingen som er mot kablar av god kvalitet, høgt tverrsnitt og bra skjerming. Men å høyre forskjell på normalt dimensjonerte kablar som er i orden, er det nok ingen som gjer. Utenom LoveMusikk då selvfølgelig. Men han vil jo ikkje bevise det.

Forstår du ikkje LoveMusikk at noko skurrar her?:

"Eg høyrer forskjell på kablar, og sitter gjerne time etter time på internett og argumenterer for at eg høyrer forskjell. Men eg vil ikkje bevise det. Har ikkje lyst"

DU TØRR IKKJE! Lurer på koffor eg:roll: Latterlig heile greiene. Forumtroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første; er det veldokumentert at tvkanaler bruker en bestemt og dyr kabel?
    For det andre; forventer du at brukere på et diskusjonsforum skal forklare deg hvorfor et gitt firma har valgt å benytte en gitt kabel? Er ikke det litt i overkant naivt? Om du ønsker deg en forklaring på hvorfor firma X benytter produkt Y, så er et hett tips å spørre firma X.
    For det tredje; du har så godt som innrømmet du ikke greier å skille ut europris kabel fra en annen kabel, så what is the point?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Opprinnelig skrevet av Lovemusikk
    Noen spørte meg hva merke nrk,bbc og andre bruker, og svaret er som eg har fått vite, at det er samme merke eg kjører, Chord.

Hvor har du hørt eller lest dette ?
    Sjekk denne linken :Van Damme
    Iflg web-siden deres så har de b.l.a. BBC og Abbey Road Studio, som kunder/brukere av deres kabler. Og dette er høyttalerkabler som koster under 20 norske kroner pr. meter.....
    Leste du ikke det eg skrev her (side 24), Lovemusikk ??

Side 60 av 79 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •