Innspilling av høytalerkabel - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 79 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 1567
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes egentlig ikke at selve problemstillingen er særlig problematisk. Hvis jeg tror at det lydmessig kan være noe å hente på å bytte til 4 meter med "annerlades" kabel, så kan jeg velge å gjøre det. I motsatt fall kan jeg velge å la være. Tilsvarende kan jeg velge å bytte ut andre elementer i oppsettet av samme grunn.

Det jeg reagerer på er pris og markedsføring.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Vel. Endel innlegg i denne tråden understreker vel ganske kraftig ovenfor trådstarter at dette er et tema som ikke bør tas opp.
    Syns det er bra at slike ting tas opp når man er usikker. Håper ikke trådstarter føler seg hengt ut, det har sikkert ikke vært meningen fra noen av innleggene.

Men, det må være lov å fremme synspunkter som trådstarter kan velge å ta hensyn til eller ikke. Men noen kaster seg rimelig raskt i skyttergraven...

Personlig håper jeg fortsatt at folk ikke bruker penger på tjenester og produkter som er uten dokumentert virkning, men basert på påstander i markedsføring eller subjektiv omtale. Men har man mye penger og glede av det, så for all del. Men ikke gjør slike påstander til "sannheter", da må det dokumentasjon på bordet og det ansvaret ligger på den part som fremmer påstanden.

Det er bedre å oppgradere de deler av anlegget ditt hvor det har størst effekt, dvs. forbedringen er størst i forhold til kostnaden ved oppgradering. Dersom man skal forfølge mulige "spøkelseseffekter" bør resten av anlegget være av såkalt "hi-end". Ellers vil du jo ha en kvalitetsmessig flaskehals som uansett gjør at den eventuelle forbedringen ikke kan merkes.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg

Soundgarden brenner inn høytaler kabler...Dette hjelper!
    Jeg har også tatt blindtest av innbrent og uinbrent kable..og jeg hørte forskjell...
    Dette må være mulig - og enkelt - å verifisere på et treff.

Vi tester to like kabelsett - ett innbrent og ett som er uberørt av elektroner.

Noen som vil være med på testen?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det skulle passe seg, så er jeg med...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Nettopp, og sånn vil alltid være i disse testene. Det man hører vil rett og slett ikke la seg bevise på noen grafe eller papir. Man må derfor teste disse tingene selv og gjøre seg opp en egen mening
    Ja, gjerne det - men det som er snodig er at folk flest gjør jo ikke engang et bevisst forsøk på å teste det på en måte som gir et resultat de kan bruke til noe som helst.

Typisk testgjennomføring er som følger:

1) Testeren lytter til sine nye høyttalerkabler

2) Testeren leverer de til soundgarden for innbrenning, og får gjerne ivrig forklart hvor mye bedre det kommer til å bli av selgeren i butikken

3) Testeren lytter til innbrente høyttalerkabler man får i retur

4) Testeren oppfatter en klar forbedring.

Mange vil basert på ovenstående kategorisk konkludere med at innbrenning av kabler har noe for seg og at lyden blir klart bedre.

Det riktige svaret er naturligvis er at basert på ovenstående tester vet vi akkurat like mye som før testen om hvorvidt innbrenning av kabler har en effekt.

Det eneste vi da har å forholde oss til er følgende:
    Basert på kjent vitenskap om fysikk kan vi anta at svaret er at det i virkeligheten ikke var noen forskjell overhodet.
    Basert på kjent legevitenskap kan vi anta at årsaken til at testeren likevel hørte forskjell var et fenomen kalt placebo.

Det overgår min fatteevne at så mange har et så sterkt ønske om å bedra seg selv. Mange vet ikke bedre, og det er jo en ærlig sak, men når dette blir tatt opp i hver eneste debatt innen kabler og lignende på forumet burde i det minste alle på dette forumet være klar over disse tingene - men tydeligvis er ønsket om å opprettholde illusjonen for sterk til at det synker inn.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dette må være mulig - og enkelt - å verifisere på et treff.

Vi tester to like kabelsett - ett innbrent og ett som er uberørt av elektroner.

Noen som vil være med på testen?
    Gjør det på en måte som har et håp om å bli akseptert av flere enn de som tror på kabler da, er du snill
    --
    Thorbjørn

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Gjør det på en måte som har et håp om å bli akseptert av flere enn de som tror på kabler da, er du snill
    Så langt har vi flere ganger samlet kabelskeptikere til treff.

Er det noen grunn til at du ikke blir med på en slik test?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til at det må være en skikkelig blindtest må testen også gjentas flere ganger, og resultatet skal være reproduserbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere kabetester i regi Flageborg har desverre falt på dager jeg ikke har hatt mulighet til å møte opp. Men nå går det mot 3 uker ferie fra og med neste uke, så jeg håper det lar seg gjøre å få til noe i denne perioden. Det hadde vært skikkelig morro å fått testet skeptikerørene mine skikkelig. :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Så langt har vi flere ganger samlet kabelskeptikere til treff.

Er det noen grunn til at du ikke blir med på en slik test?
    Hittil har jeg hatt annet fore som jeg har prioritert høyere enn å sitte en hel dag å høre på kabler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hittil har jeg hatt annet fore som jeg har prioritert høyere enn å sitte en hel dag å høre på kabler.
    Vart du skremt no ? Kan hende oppdager du noe som gjør at du blir sittende i dagesvis å bare måpe 8) ...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Vart du skremt no ? Kan hende oppdager du noe som gjør at du blir sittende i dagesvis å bare måpe 8) ...
    Det har jeg hvertfall ikke tid til

Jeg hører knapt forskjell på kabler når jeg skifter selv hjemme engang, så jeg hører neppe forskjell i en blindtest
    --
    Thorbjørn

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg hvertfall ikke tid til

Jeg hører knapt forskjell på kabler når jeg skifter selv hjemme engang, så jeg hører neppe forskjell i en blindtest

PYSE PYSE PYSE

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er poenget i og la han ta en test uansett. han kan bare si "nei, hører ingen forkjell".

Er jo de som tror på kabler som må bevise forskjellen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    hva er poenget i og la han ta en test uansett. han kan bare si "nei, hører ingen forkjell".

Er jo de som tror på kabler som må bevise forskjellen.
    Hvis jeg først deltar vil jeg selvfølgelig prøve så godt jeg kan å høre forskjell - hadde vært artig om man faktisk gjorde det

Men nå er det et stykke fra å høre forskjell mellom kabler, til å høre forskjell på samme kabel som er "innbrent" og ikke
    --
    Thorbjørn

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er det et stykke fra å høre forskjell mellom kabler, til å høre forskjell på samme kabel som er "innbrent" og ikke
    Det kan jo være fordi man selv kanskje begynner å bli utbrent??8)

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Det er ikke svindel og si selge dyre kabler eller inbrenning av kabler, det som er svindel er og påstå at det er bedre endrer lyden.
    Alle ordene dem bruker om lydens forbedring er ofte intedsigende og udokkumenterte.
    Føler dere, eller du har misforstått. Når jeg har diskutert kabler med ansatte i hifi butikker forteller de ALLTID sin mening, hva de har prøvt og deres synspunkt i saken. Ikke en eneste butikkansatt har prøvt å prakke på meg en eneste kabel. Jeg har fått anbefalinger om at jeg burde prøve en slik, fordi den gjorde mye godt i den ansattes anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Føler dere, eller du har misforstått. Når jeg har diskutert kabler med ansatte i hifi butikker forteller de ALLTID sin mening, hva de har prøvt og deres synspunkt i saken. Ikke en eneste butikkansatt har prøvt å prakke på meg en eneste kabel. Jeg har fått anbefalinger om at jeg burde prøve en slik, fordi den gjorde mye godt i den ansattes anlegg.
    Det er vel sannsynlig at du har snakket med kun en liten brøkdel av landets hifi selgere, og da er det ikke unaturlig at du ennå ikke har kommet over en kabelpusher. Men det er ikke dermed sagt at ikke de finnes.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok vært innom en god del Hifibutikker. Selvfølgelig er det kabelpushere der ute. Det er vertfall slik jeg har oppfattet de selgerene jeg har snakket med.

Tror jeg skal prøve å få innbrent mine kabler, neste gang jeg kjøper nye. Er vel verdt å prøve

Noen som vet prisen på dette?

Side 6 av 79 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •