Innspilling av høytalerkabel - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 79 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 1567
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Slike små endringar i posisjonar gir jo målbare forskjellar. Kvifor høyrer du dei ikkje? Har du dårlig hørsel? Nei det er nok for billig anlegg.
    Spot on!
    +1

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Personlig har jeg ingen intensjoner om å idiotforklare opplevelsene dine, for jeg har selv hatt samme opplevelser tidligere. Min tvil ble sådd da jeg deltok i en høyst enkel "ABX" test. Da klarte jeg nemlig ikke å påvise forskjellene jeg ellers hadde sverget på at var der. Det viste seg raskt at det som gjorde at jeg kunne påvise forskjeller, var at jeg visste hvilke kabler det ble spilt på. Når den forutsetningen forsvant, så forsvant også "evnen" til å pinpointe forskjeller. Etter den opplevelsen har jeg hatt et svært avslappet forhold til kabler.
    Det kan godt hende at du har "gullører", og at du klarer det ingen andre klarer, nemlig å bevise at det er forskjeller når "informasjonen om kabelen" forsvinner. Min erfaring tilsier at du ikke klarer det, men inntil du har vært gjennom en slik test, kan du selvsagt hevde at jeg bare prater tull. For alt jeg vet kan du ace en slik test, og dermed bli kjendis verden over. Time will show?
    Når en mann av ditt kaliber faktisk innrømmer dette, så sier det mye om emnet!
    Jeg har også hørt forskjeller, men dog med dårligere anlegg, mindre erfaring og vanlige ører.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    For alt jeg vet kan du ace en slik test, og dermed bli kjendis verden over. Time will show?
    Ikke glem at Randi sitter på en million dollar som er øremerket Lovemusikk

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Du har nok for dårlig anlegg til å høre så mye forskjell.
    Sier ikke det for å provesere, men fordi at det er lettere å høre forskjell på kabler når anlegget blir mer og mer "perfekt" Alså mer og mer hi-end.

Det er mange av "skeptikerene her som sitter med dårligere anlegg enn meg så da er det jo normalt å ikke høre så mye forskjell

Det er opp til flere skeptikere i denne tråden som har dyrere fronthøyttalere (pr. stykk) enn hele anlegget ditt til sammen, så det med å dra inn pris som et argument blir for dumt.

Edit: For øvrig er jeg ganske sikker på at du egentlig bare farer med tull og tøys for å se hvor mange av oss andre idioter du kan trekke opp. I så fall går denne tråden "Oddo-tråden" en høy gang ...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Det er opp til flere skeptikere i denne tråden som har dyrere fronthøyttalere (pr. stykk) enn hele anlegget ditt til sammen, så det med å dra inn pris som et argument blir for dumt.
    Ja, jeg satt også og stusset litt på hvem han egentlig snakket om. Følte da jeg (og flere med meg) hadde noenlunde oppegående utstyr, men burde kanskje hatt bedre slik at jeg hører kablene også, ikke bare musikken
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :
    Edit: For øvrig er jeg ganske sikker på at du egentlig bare farer med tull og tøys for å se hvor mange av oss andre idioter du kan trekke opp. I så fall går denne tråden "Oddo-tråden" en høy gang ...
    Det var vel en ikke helt god sammenligning, akto.

oddO tråden var jo bare morsom

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig dere har rett, at eg blir lurt.. nekter ikke, bare har vanskelig for å tru det.

Dette skrev eg rett fra hjertet..

Når eg no tenker...så tja.. sliter virkelig med å tru det ikkje er forskjell.
    F.eks en ungdom på jobben kom her en dag, han hadde skiftet signalkabelen han hadde i bilen, da den var gammel og typen var sånn svart vandlig.
    -vart så mye bedre sa han.. hvorfor sier alle det før dei setter seg inn i dette med alt som har med måling, for så etterpå si at nei er ikke forskjell.
    Minner litt om slike sekter rundt om..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig dere har rett, at eg blir lurt.. nekter ikke, bare har vanskelig for å tru det.

Dette skrev eg rett fra hjertet..

Når eg no tenker...så tja.. sliter virkelig med å tru det ikkje er forskjell.
    F.eks en ungdom på jobben kom her en dag, han hadde skiftet signalkabelen han hadde i bilen, da den var gammel og typen var sånn svart vandlig.
    -vart så mye bedre sa han.. hvorfor sier alle det før dei setter seg inn i dette med alt som har med måling, for så etterpå si at nei er ikke forskjell.
    Minner litt om slike sekter rundt om..
    Bil har jo faktisk mye støy, men også der er placeboen gjeldende. En standard svart signalkabel ser jo ufattelig trist ut. Bare noen få hundrelapper så har du jo en som ser fem ganger tjukkere ut og mye fetere plugger og alt. Skulle jo bare mangle at det låter mye bedre. Ikke rart man bygger opp den forventningen uavhengig av kompetansenivå innen hifi.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere diskuterer mye målbare kontra hørbare forskjeller i kabler og om hvor vidt en skal tillhøre den ene eller andre siden av saken.
    En er nesten fristet til og si det samme med CD drev/spillere.
    Eller kanskje til og med DAC`er. I fremtiden vil en kanskje le av at man påstod at det var forskjell på de forskjellige DACèr, siden det ikke var målbar forskjeller.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men det betyr heller ikke at vedkommende har mindre peiling på det han holder på med eller har dårligere hørsel?
    Tror vel heller på at en person med ett giga-anlegg til flere 100K får blåst ut mere enn ørvoks under en lytting enn det menigmann får gjort?
    Mener at undertegnede har hatt både Avantgarde og Noen svære tyske aktive greier?

Om folk vil bruke 250kr på en rull med Biltema-kabler så er det helt iorden, men de skal iallefall ikke påstå at de er bedre enn en velkonstruert kabel

Ok... Det finnes vel ingen ABX-test som tilsier at det er forskjeller (forruten en test av Sevenoaks, hvor 2 skeptikere og 2 entusiaster lyttet til 2 kabler blindt. Resultatene på skeptikerne var negative, mens entusiastene, tiltross for at den ene måtte dra etter 2.runde positive.)
    Men så er det en ting som jeg har hørt så er det vanskelig siden mange føler presset, at man aldri klarer å ha hodet på samme plass hele tiden og at den menneskelige hjerne ikke er i stand til å huske slike forskjeller.

Jeg stoler iallefall på innstinktene at den Eichmann kabelen jeg har hatt i anlegget siste 4 årene er bedre enn noen andre jeg har hatt Dyr var den heller ikke

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KONKLUSJON PÅ HELE DENNE TRÅDEN, TIL TRÅDSTARTER

Målegutta sier ingen forskjell om kabelen koster 10kr eller 10.000 kr.

Kabelgutta sier tja..jo er forskjell ofte, men du må lytte selv på flere merker.

DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Om folk vil bruke 250kr på en rull med Biltema-kabler så er det helt iorden, men de skal iallefall ikke påstå at de er bedre enn en velkonstruert kabel
    Men en velkonstruert Biltema kabel er akkurat like god som en velkonstruert Nord Ost kabel Om man ønsker å legge masse penger i kabler man synes er pene, så er en helt annen sak.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman
    Dere diskuterer mye målbare kontra hørbare forskjeller i kabler og om hvor vidt en skal tillhøre den ene eller andre siden av saken.
    Eller kanskje til og med DAC`er. I fremtiden vil en kanskje le av at man påstod at det var forskjell på de forskjellige DACèr, siden det ikke var målbar forskjeller.
    Det er målbare forskjeller mellom DACer, men de fleste nøytrale DACer er ikke spesielt lette å høre forskjell på.

Nok et tegn i retning av at at hvis det IKKE er målbart så er forskjellene så små at de antageligvis er irrelevante i praksis.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har foretatt blindtesting av en ekstern Beresford DAC opp mot en Onkyo receiver. Konklusjonen var at det var hørbar forskjell, fordel Beresford. Da jeg var redd for at det kunne være små volumforskjeller (dB) valgte jeg også å prøve blindtestingen med +-3dB variasjon, uten at testpersonen var klar over det. Det ble gjettet rett hver gang. Men jeg skal ikke påberope meg at denne testen er tilstrekkelig vitenskapelig utført, men jeg ble overbevist ihvertfall. En kabel har aldri hatt samme positive effekten, og det å tippe riktig blir som å spille rullett.

Nå har jeg ikke så mye erfaring med CD-drev, men har jo hørt historien om verdens beste og dyreste CD-spiller, som faktisk hadde et DVD-drev ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...I fremtiden vil en kanskje le av at man påstod at det var forskjell på de forskjellige DACèr, siden det ikke var målbar forskjeller.
    Målet for alle hifi-komponenter bør ideelt sett være at deres funksjon er så godt definert og teknologien så god at det ikke er mulig å skille dem når de brukes som forutsatt.

Erfaringen til de fleste som har prøvd er at det er ganske god sammenheng mellom fornuftig utvalgte målinger og blindtester. Sammenhengen er bare ganske god, og man må faktisk måle de rette tingene. Dette gjør at blindtester fremdeles har sin plass.

Hvis vi skal velge ut noe som virkelig gjør disse spørsmålene vanskelige så må det etter min mening være rom/høyttalere. Det er mye vanskeligere å finne ut hva man bør måle (og hva resultatet av målingen bør være), og blindtester gir mye større utslag (noe som tyder på at høyttalere/rom er lydmessig viktige).

-k

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KONKLUSJON PÅ HELE DENNE TRÅDEN, TIL TRÅDSTARTER

Målegutta sier ingen forskjell om kabelen koster 10kr eller 10.000 kr.

Kabelgutta sier tja..jo er forskjell ofte, men du må lytte selv på flere merker.

Ja skrik det gjerne ut.....

Men det var jo en rar konklusjon siden trådstarter lurte på "innpilling av høytalerkabel"....:roll:

Eneste jeg er enig i er at man må lytte selv.

Ellers til det å ha godt nok anlegg til å høre forskjell på kabler, så kan man vel snu litt på det også og misstenke at forskjellen for kabler må ligge i det elektroniske domene, og at man da har mer med et dårlig konstruert oppsett å gjøre. Dvs hvis det kan bringes ut av fatning og høres og måler forskjellig ved små avvik i kabel egenskapene.

Dette med snu på hodet er jo bare tull..syns eg.
    Fordi at eg får Ingen effekt av og snu på hodet, bevege kroppen litt i sofaen osv.. Lyden er det samme..mister bare litt sentrum på stemmen og slikt, men at lyden forandrer seg?
    Vis dere mener ørsmå nyanser som vil oppstå ved å snu på hodet og sånn, så mener ikke eg det.
    Fordi eg mener helt klare forskjeller.
    Ellers tåler mitt oppsett og bevege seg uten at lyden forandrer seg som det gjer med kabler.
    Veit ikkje om dere skjønner men uansett.. disse unnskyldningene dere har for mine opplevelser av signalkabeler er for meg helt på trynet. Og det må det vere lov å mene og.
    Ellers hvis du har et oppsett der du ikke merker forskjel hvis du snur på hodet eller sitter forskellige plasser i lytteromm osv, da gir jeg ikke serlig mye for troverdighet rundt dine lytteerfaringer eller din forståelse av hvordan et stereo anlegg med lydbilde, frekvens respons osv virker.

Synes du burde kjøpe deg en desibel måler og teste litt lydtrykk for utvalgte frekvenser rundt i rommet ditt, så skjønner du kanskje litt mer hvordan dette med bølge frekvenser fra to kilder i et reflekterende rom virker, og du kanskje kan oppleve hvordan det er å sitte og lytte til musikk i sweetspot.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja skrik det gjerne ut.....

Men det var jo en rar konklusjon siden trådstarter lurte på "innpilling av høytalerkabel"....:roll:

Eneste jeg er enig i er at man må lytte selv.

Ellers til det å ha godt nok anlegg til å høre forskjell på kabler, så kan man vel snu litt på det også og misstenke at forskjellen for kabler må ligge i det elektroniske domene, og at man da har mer med et dårlig konstruert oppsett å gjøre. Dvs hvis det kan bringes ut av fatning og høres og måler forskjellig ved små avvik i kabel egenskapene.

Ellers hvis du har et oppsett der du ikke merker forskjel hvis du snur på hodet eller sitter forskellige plasser i lytteromm osv, da gir jeg ikke serlig mye for troverdighet rundt dine lytteerfaringer eller din forståelse av hvordan et stereo anlegg med lydbilde, frekvens respons osv virker.

Synes du burde kjøpe deg en desibel måler og teste litt lydtrykk for utvalgte frekvenser rundt i rommet ditt, så skjønner du kanskje litt mer hvordan dette med bølge frekvenser fra to kilder i et reflekterende rom virker, og du kanskje kan oppleve hvordan det er å sitte og lytte til musikk i sweetspot.
    Eg snakker ikke om forskjellene dere maser om, men dei forskjellene som kommer ut av kabeltester av og til er mye større og klarere enn disse klare nok forskjeller. Tok du den?
    Og eg tenker ikke på lydreflekser og slikt noe nå.
    Vis dere opplever store forskjeller ved å sitte 1 cm "feil" syns eg synd på dere som har så liten sene i lydbildet deres.
    Klart det er en forskjell, men eg har ikke satt opp høyttalerne for å sitte på cm riktig, nei det gidde eg ikkje.
    Det skal og vere hørendes på for eit menneske til samtidig.
    Dere maser om alt annet enn det som har med en signalkabel å gjøre..Hva er vitsen når eg snakker om lyden i kablene??
    Dere finner alle mulige ting som skal "forklare" forskjellene på kablene. Er det så forbasket gale at det er forskjeller på kabler då? Dette himmelen i hodet på dere vis dere innrømmer det?
    Alle disse forskjellene dere maser om , ja greit har dei eg og osv.. men det er ikke disse forskjellene eg snakker om..
    Høyttalere:

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal ha et rom som er egnet til å kun lytte på kabler, så må du nok bruke ett annet rom enn det du har idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg snakker ikke om forskjellene dere maser om, men dei forskjellene som kommer ut av kabeltester av og til er mye større og klarere enn disse klare nok forskjeller. Tok du den?
    Og eg tenker ikke på lydreflekser og slikt noe nå.
    Vis dere opplever store forskjeller ved å sitte 1 cm "feil" syns eg synd på dere som har så liten sene i lydbildet deres.
    Klart det er en forskjell, men eg har ikke satt opp høyttalerne for å sitte på cm riktig, nei det gidde eg ikkje.
    Det skal og vere hørendes på for eit menneske til samtidig.
    Dere maser om alt annet enn det som har med en signalkabel å gjøre..Hva er vitsen når eg snakker om lyden i kablene??
    Dere finner alle mulige ting som skal "forklare" forskjellene på kablene. Er det så forbasket gale at det er forskjeller på kabler då? Dette himmelen i hodet på dere vis dere innrømmer det?
    Alle disse forskjellene dere maser om , ja greit har dei eg og osv.. men det er ikke disse forskjellene eg snakker om..
    Hva er det egentlig du snakker om her ??
    Ganske så usammenhengende det du skriver her, må eg tørre å påstå.

sitat "Dere maser om alt annet enn det som har med en signalkabel å gjøre.." er ikke dette en tråd om høyttalerkabler ?

Sitat igjen "Dette himmelen i hodet på dere vis dere innrømmer det?
    La meg stille deg det samme spørsmål : Detter himmelen i hodet på deg dersom du aksepterer de fysiske lover og innrømmer at den forskjell du påstår at du hører rett og slett er innbildning ?
    Dersom du er så skråsikker på at du hører forskjell på kabler... hvorfor stiller du ikke opp i en test (som du har fått tilbud om) og beviser det en gang for alltid ? Eg (og trolig flere her) kan hjelpe til med å dekke dine utgifter til reise o.l. (eller bør eg heller bruke de pengene på nye kabler )

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Hva er det egentlig du snakker om her ??
    Ganske så usammenhengende det du skriver her, må eg tørre å påstå.

sitat "Dere maser om alt annet enn det som har med en signalkabel å gjøre.." er ikke dette en tråd om høyttalerkabler ?

Sitat igjen "Dette himmelen i hodet på dere vis dere innrømmer det?
    La meg stille deg det samme spørsmål : Detter himmelen i hodet på deg dersom du aksepterer de fysiske lover og innrømmer at den forskjell du påstår at du hører rett og slett er innbildning ?
    Dersom du er så skråsikker på at du hører forskjell på kabler... hvorfor stiller du ikke opp i en test (som du har fått tilbud om) og beviser det en gang for alltid ? Eg (og trolig flere her) kan hjelpe til med å dekke dine utgifter til reise o.l. (eller bør eg heller bruke de pengene på nye kabler )
    For siste gang, eg gidder ikke reise langt av sted for å bevise noe dere ikke godtar alikevel.
    Høyttalere:

Side 58 av 79 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •