Innspilling av høytalerkabel - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 79 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1567
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Edit: Fant ut av det...

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Dei ekstra db i lavbassen og opplevelsen var nesten det samme som gå fra rca kabler til xlr.
    På XLR får du 6db økning i lydnivået. (men sier ikke 6db økning, men en opplevelse av tja..2-4db)
    Så forsatt har eg vanskelig å tru alt skyldes en hjerne på tur..
    Det må evnt forklares med at det ER forskjell på kablene.
    Det med 6db økning med XLR kommer vel av at man benytter forskjellige kretser i utstyret ved å bruke XLR vs RCA kobblinger. 6db med lydtrykk fra en høytaler, tilsvarer vel en 4Xeffekt i watt, så at man faktisk skal få dette med valg av forskjellige RCA vs RCA eller XLR vs XLR virker vel veldig lite trolig.

Ser du angir "opplevelsen var nesten som", men jeg synes det virker ganske feil å snakke om dB og lydtrykk uten å faktisk måle.....

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Mer BBC. Sier han Faa eller Baa?
    The McGurk Effect - Horizon Is Seeing Believing?
    YouTube - The McGurk Effect - Horizon Is Seeing Believing?

-k
    En artig reportasje dette her, og forsåvidt relevant for emnet.
    Men man kan ikke dra en direkte sammenligning, tror jeg.

Man opplever/hører kun forskjellen, når man direkte ser på de to forskjellige uttalelsene. Med eksotiske kabler har man en mer forutbestemt positiv effekt, og lyden oppfattes neppe annerledes om man direkte ser på kablene eller ikke.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hvordan ble lyttetestene gjennomført stod det ikke så mye om og er f.eks lyttere fra Dynaudio immune mot plasebo effekter, og er de nøytrale nok til egene produkter og test resultater til å uttale seg slik de gjør?
    Man bør ikke ta informasjon/reklame direkte fra en produsent for god fisk (med mindre den er etterprøvd av nøytrale instanser), uansett hvor vitenskapelig den måtte virke.

I mine øyne opererer mange av disse produsentene helt i grenseland av svindel. Kall meg gjerne en superskeptiker, men om en produsent melder om positive interne blindtester, så lar jeg meg overhodet ikke imponere.

NB! Jeg skal være den første til å innrømme at jeg lett lar meg påvirke av produsentreklame - spesielt når den "matcher" min egen oppfatning.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    http://www.dynaudio.com/eng/pdf/DYN_...Grundl_INT.pdf

Er noen interessante ting som står her...
    Hadde vært morsomt om du med egne ord kunne forklare hva som står i denne presentasjonen, og hvilke praktiske konsekvenser dette har...

Dette er er reklamebrosjyre for en dyr kabel, og den ligner andre reklamer av samme slag:

Produsenten måler noe som er målbart, og hevder at dette har betydning for lydgjengivelsen i et vanlig hi-fi-anlegg.

Begrunnelsen for dette er ullen.

Resultatet er ikke dokumentert ved relevante målinger (altså av lyden som kommer ut av høyttalerne), eller av lyttetester.

(Ja, jeg vet at "lyttetester" nevnes, men det står ingenting om når eller hvordan disse er utført, og det finnes ingen nærmere forklaring på hva de angivelige testene faktisk viste.)

Kort sagt: Denne presentasjonen er fullstendig verdiløs som dokumentasjon.

Spørsmålet en kritisk leser må stille seg da, er: Hvis det er hold i påstandene, hvorfor legger ikke produsenten frem reell dokumentasjon? Dynaudio har utvilsomt utstyr og lokaler til å arrangere en kontrollert lyttetest...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Edit: Fant ut av det...

Det med 6db økning med XLR kommer vel av at man benytter forskjellige kretser i utstyret ved å bruke XLR vs RCA kobblinger. 6db med lydtrykk fra en høytaler, tilsvarer vel en 4Xeffekt i watt, så at man faktisk skal få dette med valg av forskjellige RCA vs RCA eller XLR vs XLR virker vel veldig lite trolig.

Ser du angir "opplevelsen var nesten som", men jeg synes det virker ganske feil å snakke om dB og lydtrykk uten å faktisk måle.....
    Joda, men en måte å beskrive forskjellen på var det ivertfall.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er vel denne påstanden om at det "ikke kan være fantasi" som primært bestrides.

Vis eg har forstått deg riktig. Så har ikke kabler noe å sei.

Hvorfor kjører du Dyre høyttalerledninger da?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder mange db, så var det noen andre som maste om flere db og eg brukte da dei orda for å beskrive dette med f.eks Tara Labs signalkabeler når det gjalt lavbassen kontra den som var dåligst lydtrykk i.

(..)
    Opplevelsen av flere db, det er jo litt viktig og få frem igjen. Opplevelsen..og det er den eg har vanskelig og tru at alt skyldes hjernen..ikke så mye.
    DÅ MÅ DERE LEGGE MEG INN PÅ SANDVIKEN TVERT !!!
    Hvis det er forskjell i volum i bassen mellom to kabler, så er det jo svært enkelt å måle. Så da er det jo både hørbare og målbare forskjeller, og lite å krangle på. Hvis det IKKE er målbart så blir det jo plutselig mer sannsynlig at det er innbilning igjen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Du registrerer ja. Og med det meinar du at du høyrer forskjell. Noko som alle trur deg på. Men så er spørsmålet, er det heilt umulig at du TRUR at du høyrer forskjell, men at du faktisk ikkje gjer det?

Du treng ikkje svare, for du har sannsynligvis ikkje nok kompetanse til å vite noko om det. Det har ikkje eg heller. Men eg trur det er mulig at "kabelnissar" kan høyre feil. Og du trur muligens det motsatte, men du veit det ikkje.

Du oppfattar ein forskjell, men det er ikkje sikkert at du veit heilt kvifor. Du trur kanskje du veit, men du har vel lite verkeleg inngåande kunnskap om temaet forutanom det som du synst høyrest logisk ut. Det er ikkje sikkert at det ein sjølv synst høyrest logisk ut er nettopp det.

Både eg og du trur at du høyrer forskjell. Du meiner grunnen blant anna er fenomen vi ikkje kan klare å måle. Samt ting og tang dokumentert av kabelprodusentar. Noko som er heilt i orden.

Eg derimot, trur du høyrer forskjell fordi hjernen din ikkje er perfekt. Fenomenet blir kalla for Placebo og er annerkjent av dei aller fleste legar og forskarar. Her ligg diskusjonen, og det er få måtar å verkeleg få svar på kva som er korrekt. Sporadiske observasjonar er ikkje ein av dei. Det beviser ingenting. Det ein må gjere er å prøve. Igjen og igjen og igjen. Eit vitenskapleg forsøk, med blindtestar må til. Og då kan vi kanskje få svar.

Eg forstår ikkje kvifor du er SÅ sikker på at det er kabelen som gjer forskjellen. Du trur, men du veit ikkje. Ikkje 100% sikkert. Prøv å innsjå det.
    Du har nok for dårlig anlegg til å høre så mye forskjell.
    Sier ikke det for å provesere, men fordi at det er lettere å høre forskjell på kabler når anlegget blir mer og mer "perfekt" Alså mer og mer hi-end.

Det er mange av "skeptikerene her som sitter med dårligere anlegg enn meg så da er det jo normalt å ikke høre så mye forskjell
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke det for å provesere, men fordi at det er lettere å høre forskjell på kabler når anlegget blir mer og mer "perfekt" Alså mer og mer hi-end.
    Fyren snakker ikke om sine opplevelser men dine opplevelser. Hva har thamule sin hifi å gjøre med dine opplevelser?
    Det er mange av "skeptikerene her som sitter med dårligere anlegg enn meg så da er det jo normalt å ikke høre så mye forskjell
    Vi har hørt det argumentet før. Jeg har hørt det så mange ganger at jeg velger å lime inn svaret jeg har gitt tidligere:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...ografi-10.html
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    6.6 Du hører ingen forskjell, altså har du dårlig utstyr eller dårlig hørsel"
    Ved å opphøye egen opplevelse til objektiv sannhet ("jeg hører bedre holografi
    når jeg smører stolen inn med haifinneolje"), så prøver man å rasjonalisere
    andres motstridende erfaring med at noe er galt hos dem, med utstyret eller
    gjerne med ørene. Men så lenge man selv benytter en test-metodikk som (i mine
    øyne) ikke egner seg til å skille skitt fra kanel, så kan man umulig si om ens
    egen opplvelse er forbundet med lyd.

Det er umulig for leseren å avgjøre hvorvidt person A har gullører og faktisk
    rapporterer om et reelt fenomen, eller om han bare er pretensiøs eller ønsker
    veldig sterk at investeringen på 100.000 skal være forsvarlig.

Når naboen får en ny unge, er han objektiv når han sier at det er "verdens
    søteste unge"? Når han får ny bil, er han objektiv når han sier at "den er
    uslåelig"?

Det finnes mange spennende eksempler på folk med virkelig dyrt utstyr og (mest
    sannsynlig) sterk interesse for lyd og hifi som enten mener at dyre kabler er noe
    tull, eller som mener at det har noe for seg men som ikke greier å påvise
    forskjell i blindtester.

Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum
    En fyr ved navn Mike Lavigne på AVS Forum (med lytterommet over, jeg har sett
    påstander om totalkostnad rundt to millioner) gjennomførte nylig en blindtest
    mellom kabler til $43.000 og $100. Det er interessant at han var overbevist om at
    denne testen var lett, og at han hele tiden var overbevist om at han hørte
    forskjeller. Ikke ulikt mange kabel-interesserte her hjemme skue jeg tro?
    "And to cut to the chase, Mike could not identify the Monster from the Opus MM
    with any accuracy (nor the reverse, which also would have been a positive result
    if he had been consistently wrong) using our testing methodology. We stopped the
    test a little less than halfway through, I think we got through 8 A/Bs before we
    gave up.
    "
    "The most interesting part of this turns out not the be the stats, which are
    telling but meager, but the self-report from Mike that he was sure he'd got 7/7
    correct. This is really classic, and very common, overconfidence in the accuracy
    of subjective perception"
    -k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du sier folk er nedlatende mot deg, og så plutselig ble huset ditt gjennomsiktig?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis eg har forstått deg riktig. Så har ikke kabler noe å sei.

Hvorfor kjører du Dyre høyttalerledninger da?
    Han, som deg, SER sikkert forskjell på høyttalerkabler.

Edit:
    Sier du? Har ikke du selve definisjonen på kinamikkmakk?
    Slik den kabelen var så hadde det ikke vert vanskelig å høre forskjell, til og med mamma hadde hørt dette lett. Dessverre..
    Glemte denne. Er vel ikke min oppgave å refse den oppvoksende slekt. Du får vise tråden til mamma'n din.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt i orden at du trur dette. Eg er ueinig.

Kvifor? Veit du dette eller trur du dette? Det høyrest kanskje logisk ut? Min logikk eller din logikk? I Afrika er det logisk å komme til helvette viss du brukar kondom. Logisk for dei, ikkje for meg.

Nei eg meiner jo at der ikkje er nokon forskjell uansett. Forskjellen kan eventuelt vere at tverrsnittet på kabelen er for lite om der skal gå enormt med strøm gjennom. Eg bytta frå 16 kvadrat til 50 kvadrat strømkabel i bilen min. Der snakkar vi ei oppgradering som verkeleg kan bety noko. Men eg merka liten forskjell likevel. Einaste var at det slutta å blinke så mykje i lysa når eg dreg på.

Normalt? Kva veit du om kva som er normalt? Vi mennesker har elendig hørsel. Og du må skille mellom det du trur og det du veit. Blir lettare å diskutere då. For du veit vel egentlig svært lite om dette trur eg. Eller?

Men du misforstår heile greia. Eg høyrer forskjell. Alle høyrer forskjell, men det er ikkje kablane som utgjer forskjellen. Folk høyrer forskjell fordi dei snur på hovudet sitt, eller setter seg godt tilbake i stolen. Kanskje er dei glade, kanskje er dei sure. Ikkje godt å vite. Men eg og mange med meg er overbeviste om at det ikkje er superkablane dine (med lite dokumenterte fordelar) som utgjer forskjellen, men det veldokumenterte fenomenet placebo.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har mye dyrere og "grommere" utstyr enn deg Lovemusikk, og i tillegg har jeg et rom som nok gir enormt mye bedre forutsetninger for å høre nyanseforskjeller. Betyr det at jeg har større forutsetninger for å ha rett i denne diskusjonen enn det du har? Men da kan du selvsagt bare si at jeg har dårlige ører, og så er vi like langt ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så kvesser dere klør med en gang.

Eg har gått gradene som alle andre og hørt at til bedre utstyr til lettere skiller en kabler. Vis det er forskjell da.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er alltid et morsomt emne.
    Man kan vel egentlig dra paraleller med hvordan religion opp i tidene har hatt sine "forklaringer" på hendelser de ikke har forstått.

Det er jo naturlig å legge noe ekstra mystikk inn i bildet, når man egentlig ikke skjønner fysikkens lover.

Det er veldig lett å måle seg frem til hva som er de beste kablene.
    Jeg har sett mange tester før i tiden, på lampettkabler mot monster cable, etc.

Men for all del, folk får kjøpe penisforlengeren der de vil, om det er kabler, spinners til escaladen sin, krommet bensintank til hummeren, etc. Det er helt OK å kjøpe kabler pga. de er fete, eller det er en mote-ting, men å tro at kabler til 100.000 er mye bedre enn kabler til 1000kr, den må de lengre tilbake i tid med.

En tid der folk ble brent på bålet, pga. de var "Hekser".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg i at jo bedre forutsetninger, jo bedre muligheter til å høre nyanseforskjeller. Skal man derimot påberope dette som et sannhetsbevis, ja så bør man ha stålkontroll på "motpartens" lytterom også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har mye dyrere og "grommere" utstyr enn deg Lovemusikk, og i tillegg har jeg et rom som nok gir enormt mye bedre forutsetninger for å høre nyanseforskjeller. Betyr det at jeg har større forutsetninger for å ha rett i denne diskusjonen enn det du har? Men da kan du selvsagt bare si at jeg har dårlige ører, og så er vi like langt ;-)
    Jaja.. Jaguar er dyrere men ikke bedre en BMW fordet..hehehe
    Kødda...
    Nå sa du det selv

Neida, poenget er at det må vere lov å synes det og det..
    Dette med snu på hodet er jo bare tull..syns eg.
    Fordi at eg får Ingen effekt av og snu på hodet, bevege kroppen litt i sofaen osv.. Lyden er det samme..mister bare litt sentrum på stemmen og slikt, men at lyden forandrer seg?
    Vis dere mener ørsmå nyanser som vil oppstå ved å snu på hodet og sånn, så mener ikke eg det.
    Fordi eg mener helt klare forskjeller.
    Ellers tåler mitt oppsett og bevege seg uten at lyden forandrer seg som det gjer med kabler.
    Veit ikkje om dere skjønner men uansett.. disse unnskyldningene dere har for mine opplevelser av signalkabeler er for meg helt på trynet. Og det må det vere lov å mene og.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg er enig med deg i at jo bedre forutsetninger, jo bedre muligheter til å høre nyanseforskjeller. Skal man derimot påberope dette som et sannhetsbevis, ja så bør man ha stålkontroll på "motpartens" lytterom også.
    Ja det har du rett i og, men sannhetsbevis og sannhetsbevis... Veit ikkje om eg vil dra det så langt disse få testene mine. Men hadde vert artig om du hadde testet samme kablene og så sett hva du kom frem til.
    Vil tru at forskjellig smak spiller en rolle, tilpassing til anlegget, selv om eg ikke har prøvd dette selv osv..men då kjem en vel litt utenom dette med å teste kabler.
    Men forløbig liker eg Chord klart best, nøytral og fin, mens f.eks Tara Labs bare har deler av lyden som er bra, men dette var meg, kanskje andre liker noe annet.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers tåler mitt oppsett og bevege seg uten at lyden forandrer seg som det gjer med kabler.
    Veit ikkje om dere skjønner men uansett.. disse unnskyldningene dere har for mine opplevelser av signalkabeler er for meg helt på trynet. Og det må det vere lov å mene og.
    Men synes du ikke det er rart at ingen klarer høre det i en blindtest hvis det er så store forskjeller som du beskriver?
    --
    Thorbjørn

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja.. Jaguar er dyrere men ikke bedre en BMW fordet..hehehe
    Kødda...
    Nå sa du det selv

Neida, poenget er at det må vere lov å synes det og det..
    Dette med snu på hodet er jo bare tull..syns eg.
    Fordi at eg får Ingen effekt av og snu på hodet, bevege kroppen litt i sofaen osv.. Lyden er det samme..mister bare litt sentrum på stemmen og slikt, men at lyden forandrer seg?
    Vis dere mener ørsmå nyanser som vil oppstå ved å snu på hodet og sånn, så mener ikke eg det.
    Slike små endringar i posisjonar gir jo målbare forskjellar. Kvifor høyrer du dei ikkje? Har du dårlig hørsel? Nei det er nok for billig anlegg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ingen intensjoner om å idiotforklare opplevelsene dine, for jeg har selv hatt samme opplevelser tidligere. Min tvil ble sådd da jeg deltok i en høyst enkel "ABX" test. Da klarte jeg nemlig ikke å påvise forskjellene jeg ellers hadde sverget på at var der. Det viste seg raskt at det som gjorde at jeg kunne påvise forskjeller, var at jeg visste hvilke kabler det ble spilt på. Når den forutsetningen forsvant, så forsvant også "evnen" til å pinpointe forskjeller. Etter den opplevelsen har jeg hatt et svært avslappet forhold til kabler.
    Det kan godt hende at du har "gullører", og at du klarer det ingen andre klarer, nemlig å bevise at det er forskjeller når "informasjonen om kabelen" forsvinner. Min erfaring tilsier at du ikke klarer det, men inntil du har vært gjennom en slik test, kan du selvsagt hevde at jeg bare prater tull. For alt jeg vet kan du ace en slik test, og dermed bli kjendis verden over. Time will show?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 57 av 79 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •