Innspilling av høytalerkabel - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 79 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 1567
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nja, er ikke imot måling, men det ligger et men der, nemlig at eg registrerer at måling ikke gir alt og at det ligger noe mer der som ikke kan bortforklares med fantasi.
    Det er vel denne påstanden om at det "ikke kan være fantasi" som primært bestrides.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Tro om det er hørbart uten bruk av måleutstyr?.........................
    :lol:

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men poenget til mange her er jo -Hvorfor kan det ikke skyldes fantasi? Hjernen blir lurt på alle andre måter; vitner gir fullstendig feil signalement av kriminelle, samme brus i to forskjellig utseende flasker smaker helt forskjellig, folk kommer inn i et rom og klarer ikke legge merke til at veggene har skiftet farge siden forrige besøk for 15 minutter siden, man kan treffe en bekjent og legger ikke merke til at han har tatt skjegget, osv. listen er lang.

Har du sett progamserien som gikk på NRK, han svensken som utfordret folks observasjonsevner? Det har aldri vært snakk om å ha høy eller lav IQ eller utdannelse, menneskehjernen er bare bygget slik at våre mer eller mindre bevisste observasjoner er et sammensurium av forskjellige sanseinntrykk som påvirker hverandre.
    Joda.. klart den kan bli lurt. Men til dei grader da? med flere db lydtrykk?

Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Skulle ikke kastet dem! Fullt av folk her som kunne hatt nytte av slike t-to du an ?
    Ja ser jo det..burde lagt dei ut her gratis omtrent som Uhjelp

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tror du må begynne å lese hva jeg skriver også.

Jeg har nettfilter jeg, og har aldri sagt noe om at det ikke finnes støy på nettet eller at nettfilter ikke kan dempe dette. Det jeg er skeptisk til er at 1 meter med kobber (altså en kabel) kan fungere som støydemper.
    Ja det var jo eg og, helt klart. Men når det då er forskjell på den ene komponentet så må det vere noe med måten kabelen er bygget opp på eller kanskje kun skjerming til signalkabler er bedre på disse.
    Stor forskjell på nettfilter kontra uten?
    Så eit stort seriøst? et på ebay til ca 1000 norske kr fra kina..

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er vel denne påstanden om at det "ikke kan være fantasi" som primært bestrides.
    Ja, ser den..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kom du fram til dette da? Regner med du ikke har målt?

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nja, er ikke imot måling, men det ligger et men der, nemlig at eg registrerer at måling ikke gir alt og at det ligger noe mer der som ikke kan bortforklares med fantasi.
    Du registrerer ja. Og med det meinar du at du høyrer forskjell. Noko som alle trur deg på. Men så er spørsmålet, er det heilt umulig at du TRUR at du høyrer forskjell, men at du faktisk ikkje gjer det?

Du treng ikkje svare, for du har sannsynligvis ikkje nok kompetanse til å vite noko om det. Det har ikkje eg heller. Men eg trur det er mulig at "kabelnissar" kan høyre feil. Og du trur muligens det motsatte, men du veit det ikkje.

Du oppfattar ein forskjell, men det er ikkje sikkert at du veit heilt kvifor. Du trur kanskje du veit, men du har vel lite verkeleg inngåande kunnskap om temaet forutanom det som du synst høyrest logisk ut. Det er ikkje sikkert at det ein sjølv synst høyrest logisk ut er nettopp det.

Både eg og du trur at du høyrer forskjell. Du meiner grunnen blant anna er fenomen vi ikkje kan klare å måle. Samt ting og tang dokumentert av kabelprodusentar. Noko som er heilt i orden.

Eg derimot, trur du høyrer forskjell fordi hjernen din ikkje er perfekt. Fenomenet blir kalla for Placebo og er annerkjent av dei aller fleste legar og forskarar. Her ligg diskusjonen, og det er få måtar å verkeleg få svar på kva som er korrekt. Sporadiske observasjonar er ikkje ein av dei. Det beviser ingenting. Det ein må gjere er å prøve. Igjen og igjen og igjen. Eit vitenskapleg forsøk, med blindtestar må til. Og då kan vi kanskje få svar.

Eg forstår ikkje kvifor du er SÅ sikker på at det er kabelen som gjer forskjellen. Du trur, men du veit ikkje. Ikkje 100% sikkert. Prøv å innsjå det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette målte du selvfølelig?

Det vil forøvrig være rimelig lite lurt å trekke "måleguru" kortet nå igjen ettersom forskjell i dB er noe av det enkleste vi kan måle mye mer nøyaktig en det vi selv klarer å oppfatte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen gang spurt deg selv om hvorfor i all verden det ikke finnes dokumenterte tester på at det er hørbar forskjell på kabler siden forskjellene er så enorme som du opplever det? Kabeldebatten har vel holdt på i 30 -40 år eller noe sånt, uten at noen har klart å bevise at de hører forskjell.
    Du snakker hele tiden om vanvittige forskjeller, det er ikke måte på. Mange db forskjell, sier du blant annet. Jeg ville tro at alle med normal hørsel kan høre dette. Hvorfor hører ikke alle mennesker med normal hørsel de forskjellene som du hører?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Og dette målte du selvfølelig?

Det vil forøvrig være rimelig lite lurt å trekke "måleguru" kortet nå igjen ettersom forskjell i dB er noe av det enkleste vi kan måle mye mer nøyaktig en det vi selv klarer å oppfatte.
    Har han ikke forlengst mistet både bukser og troverdighet nå?
    Slik "vingling" kan vel bare oppleves på vinterglatte veier i Knarvik?
    Beklager, jeg "måtte" bare.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat... Vel, det er jo faktisk ganske sensasjonelt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Du registrerer ja. Og med det meinar du at du høyrer forskjell. Noko som alle trur deg på. Men så er spørsmålet, er det heilt umulig at du TRUR at du høyrer forskjell, men at du faktisk ikkje gjer det?

Du treng ikkje svare, for du har sannsynligvis ikkje nok kompetanse til å vite noko om det. Det har ikkje eg heller. Men eg trur det er mulig at "kabelnissar" kan høyre feil. Og du trur muligens det motsatte, men du veit det ikkje.

Du oppfattar ein forskjell, men det er ikkje sikkert at du veit heilt kvifor. Du trur kanskje du veit, men du har vel lite verkeleg inngåande kunnskap om temaet forutanom det som du synst høyrest logisk ut. Det er ikkje sikkert at det ein sjølv synst høyrest logisk ut er nettopp det.

Både eg og du trur at du høyrer forskjell. Du meiner grunnen blant anna er fenomen vi ikkje kan klare å måle. Samt ting og tang dokumentert av kabelprodusentar. Noko som er heilt i orden.

Eg derimot, trur du høyrer forskjell fordi hjernen din ikkje er perfekt. Fenomenet blir kalla for Placebo og er annerkjent av dei aller fleste legar og forskarar. Her ligg diskusjonen, og det er få måtar å verkeleg få svar på kva som er korrekt. Sporadiske observasjonar er ikkje ein av dei. Det beviser ingenting. Det ein må gjere er å prøve. Igjen og igjen og igjen. Eit vitenskapleg forsøk, med blindtestar må til. Og då kan vi kanskje få svar.

Eg forstår ikkje kvifor du er SÅ sikker på at det er kabelen som gjer forskjellen. Du trur, men du veit ikkje. Ikkje 100% sikkert. Prøv å innsjå det.
    ååå guuud.. kan du og andre ikkje lese det eg skriver då?
    JA JA JA JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja til alt du skriver!!!!!
    greit alt det... men eg trur IKKJE det er hele forkalringen. Eg mener det er av og til for stor forskjell til at dette er forklaringen alene.

Les det omigjen til det sitter, så eg slipper og skrive det igjen og igjen.

Når det gjelder mange db, så var det noen andre som maste om flere db og eg brukte da dei orda for å beskrive dette med f.eks Tara Labs signalkabeler når det gjalt lavbassen kontra den som var dåligst lydtrykk i.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    I Knarvik saltes det så je..my at da går f.. ikkje an
    Men frå Eikanger og mot Myking og øvreveien til vågseidet derimot, ja der er det vingling

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Akkurat... Vel, det er jo faktisk ganske sensasjonelt.
    Tenkte på dette eg skrev over her, med Tara Labs og den kabelen som var dårligst i lavbassen. (signalkabler)

Opplevelsen av flere db, det er jo litt viktig og få frem igjen. Opplevelsen..og det er den eg har vanskelig og tru at alt skyldes hjernen..ikke så mye.
    DÅ MÅ DERE LEGGE MEG INN PÅ SANDVIKEN TVERT !!!
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge

Uten å bli for off topic så synst eg alt og alle begynner å bli veldig bastant. Alle skal ha den beste tv'en eller den beste mobilen. Apple er best! Windows er best! Eg høyrer forskjell, det er forskjell! Fremskrittspartiet kan trylle! (hehe, sjå vekk ifrå den)

Om folk hadde vore litt meir nyansert og interessert i å finne ut av ting i staden for å tviholde på gamle myter og nekte å innsjå at dei mangfoldige tusen kronene dei har brukt på kablar kanskje ikkje var ei like logisk invistering, så hadde vi kanskje fått ein sunn debatt. Merk deg, eg seier ikkje at invisteringa var dårlig, men at den kanskje ikkje har tilført anlegget så fantastisk mykje meir, sjølv om ein gjerne vil tru det.

Eg var sikker på at eg hørte forskjell på signalkablar og nyavisolerte høgtalarkablar vs gamle og slitte tuppar. Det viste seg å vere placebo. Berre ein enkel observasjon, så den betyr ingenting. (den beviser forøvrig akkurat like mykje som dine observasjonar LoveMusikk) Men berre det å kunne inrømme å ha feil er nødvendig for at diskusjonen skal kunne komme noko lenger.

Lyd og Bilde synst Panasonic DMP-BD80 var bedre enn BD60 på oppskalering på DVD. Disverre så er videodelen lik i dei 2 spelarane. Alle kan ta feil. Sjølv dei "beste".

EDIT: Ser ut til at eg har misforstått LoveMusikk litt. Er visst ikkje så bastant likevel. Så inlegget blir litt ubrukelig, men det kan forsåvidt berre få stå.

Du må forresten ikkje inn på sandviken LoveMusikk. Alle er offer for Placebo, kvar dag, det er heilt naturleg. Litt værre å innrømme det kanskje

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule

Uten å bli for off topic så synst eg alt og alle begynner å bli veldig bastant. Alle skal ha den beste tv'en eller den beste mobilen. Apple er best! Windows er best! Eg høyrer forskjell, det er forskjell! Fremskrittspartiet kan trylle! (hehe, sjå vekk ifrå den)

Om folk hadde vore litt meir nyansert og interessert i å finne ut av ting i staden for å tviholde på gamle myter og nekte å innsjå at dei mangfoldige tusen kronene dei har brukt på kablar kanskje ikkje var ei like logisk invistering, så hadde vi kanskje fått ein sunn debatt. Merk deg, eg seier ikkje at invisteringa var dårlig, men at den kanskje ikkje har tilført anlegget så fantastisk mykje meir, sjølv om ein gjerne vil tru det.

Eg var sikker på at eg hørte forskjell på signalkablar og nyavisolerte høgtalarkablar vs gamle og slitte tuppar. Det viste seg å vere placebo. Berre ein enkel observasjon, så den betyr ingenting. (den beviser forøvrig akkurat like mykje som dine observasjonar LoveMusic) Men berre det å kunne inrømme å ha feil er nødvendig for at diskusjonen skal kunne komme noko lenger.

Lyd og Bilde synst Panasonic DMP-BD80 var bedre enn BD60 på oppskalering på DVD. Disverre så er videodelen lik i dei 2 spelarane. Alle kan ta feil. Sjølv dei "beste".
    Innrømmer glatt feil eg. Legger meg lett helt flat vis eg har feil.
    Ingen problemer med da. 8)
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Knarvik saltes det så je..my at da går f.. ikkje an
    Men frå Eikanger og mot Myking og øvreveien til vågseidet derimot, ja der er det vingling
    :
    Nettopp!
    Og akkurat dén passusen, kan vel stå som et eksempel på "vingling", hva begrepet angår. Ikke minst bør du føle deg truffet, i så henseende.
    Du kjører tydeligvis på "slicks", i dobbelt forstand?
    Da hjelper det lite hva salting og annet angår - det ender uansett i grøfta.

Opplevelsen av flere db, det er jo litt viktig og få frem igjen. Opplevelsen..og det er den eg har vanskelig og tru at alt skyldes hjernen..ikke så mye.
    Opplevelsen ja!
    Den behøver jo strengt tatt ikke være lenger unna enn et realt gjesp? Mere skal det jo ikke til, for å fjerne "dotter" i ørene, og dermed en påtakelig endring av opplevd lydtrykk.
    Nevnt bare som et eksempel på at hjernen ikke bestandig er en medvirkende årsak...

Og ettersom du selv antyder en løsning på din egen tvil: SHdir - Helse Vest RHF

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på dette eg skrev over her, med Tara Labs og den kabelen som var dårligst i lavbassen. (signalkabler)

Hva er det du prøver å si her egentlig?
    At de ekstra dB'ene du snakker om faktisk ikke er der, men du opplever at de er det?
    Dette er jo nærmest en tilståelse at det du hører er den derre "lureeffekten"
    Poenget er; du hadde ikke kommet til å hørt de ekstra dB'ene i en blindtest.
    Bare innrøm det Lovemusikk, hvis ikke bærer det vel til Sandviken ganske fort ja.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dynaudio.com/eng/pdf/DYN_...Grundl_INT.pdf

Er noen interessante ting som står her...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Hva er det du prøver å si her egentlig?
    At de ekstra dB'ene du snakker om faktisk ikke er der, men du opplever at de er det?
    Dette er jo nærmest en tilståelse at det du hører er den derre "lureeffekten"
    Poenget er; du hadde ikke kommet til å hørt de ekstra dB'ene i en blindtest.
    Bare innrøm det Lovemusikk, hvis ikke bærer det vel til Sandviken ganske fort ja.
    Dei ekstra db i lavbassen og opplevelsen var nesten det samme som gå fra rca kabler til xlr.
    På XLR får du 6db økning i lydnivået. (men sier ikke 6db økning, men en opplevelse av tja..2-4db)
    Så forsatt har eg vanskelig å tru alt skyldes en hjerne på tur.. 8)
    Det må evnt forklares med at det ER forskjell på kablene.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, okai eg har kanskje en litt dum måte å skrive på, men blir provesert når en liksom blir stemplet som dum av noen som ikke helt skjønner alt det som det går i.
    Utgangspungtet teller ikke kabler, det skjønner jo eg og,MEN så snakker vi om signaler, ivertfall snakker eg om signalkabelen, da det er den eg har mest erfaringer med.
    Når då en blir stemplet som tenåring og mye annet og dei som gjer det ikke har høy nok kompetanse til å forklare hvorfor en hører forskjell som ikke skyldes hjerne og fantasi, da blir ordbruket mitt frusterende. Da må jo vere lov eller?
    Ellers skal eg igjen prøve seriøst å skrive mer snilt.
    Takk for at du er selvkritisk, det blir satt stor pris på.

Jeg forventer ikke at du skal skrive "snilt" i betydningen "uten brodd". Det må være lov å ha meninger og å mene at andre tar feil.

Ingen bør stemple deg som dum eller tenåring, uansett hva man måtte mene for seg selv. Men da bør heller ikke du gjøre noe tilsvarende:
    Gidder ikke mer.. dere er unger ser eg. Ivertfall høres det slik ut, uten noe gale ment med det, bare at måten en skriv på tyder på det.
    -k

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    http://www.dynaudio.com/eng/pdf/DYN_...Grundl_INT.pdf

Er noen interessante ting som står her...
    Interessant dette ja, men jeg stiller meg ganske skeptisk til mye av dette også, må sies at jeg leste fort i gjennom og kan ha misstolket..... Hvordan ble lyttetestene gjennomført stod det ikke så mye om og er f.eks lyttere fra Dynaudio immune mot plasebo effekter, og er de nøytrale nok til egene produkter og test resultater til å uttale seg slik de gjør?

Det å behandle audio frekvenser og utstyr opp i Mhz området, og matching av impedans karakteristikk i Audio utstyr og kabling mot høytalere osv, ser jeg som en ganske søkt. hva slags impedans karakteristikk har f.eks en 8ohm høytaler, og hvor mye veier en stein?.....

Synes minstekravet for slike uttalelser om eventuelle hørbare forskjeller ut fra lydmessige forsøk og gevinster som ikke er målbare, bør være basert på en riktig gjennomført dobbelt blind lyttetest.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant radio-program på BBC. De som analyserer fingeravtrykk lar seg lure. De mener selv å gjøre en objektiv analyse av fingeravtrykket alene, men det har blitt vist at selv eksperter lar seg påvirke av kunnskap om alibi etc. Samme sett fingeravtrykk kan i noen tilfeller få forskjellig vurdering dersom analysten tror at fyren er skyldig. Heller ikke fingeravtrykk-eksperter er objektive måleinstrumenter, på tross av opplæring og antatt gode hensikter.

BBC iPlayer - All in the Mind: 16/11/2010

Forensic Science, Psychology and Human Cognition: When the Oregon attorney, Brandon Mayfield, was arrested for the Madrid bombings six years ago, the FBI's fingerprint examiners claimed they were 100% sure that his fingerprints were on the bag containing detonators and explosives. But they were wrong. And this sensational error has drawn attention ever since, to the widely held, but erroneous belief, that fingerprint identification is infallible.
    Cognitive psychologists and neuroscientists have challenged forensic science as a whole to raise its game; and acknowledge that errors in fingerprinting and other forensic disciplines are inevitable because of the architecture of cognition and the way our brains process information. Claudia Hammond talks to Dr Itiel Dror, cognitive neuroscientist, whose groundbreaking studies first drew attention to the fact that individual forensic examiners can be swayed by context and affected by bias. Jim Fraser, Professor of Forensic Science from the University of Strathclyde and the Forensic Science Regulator for England and Wales, Andrew Rennison, discuss the steps being taken to amend procedures and protocols.
    Mer BBC. Sier han Faa eller Baa?
    The McGurk Effect - Horizon Is Seeing Believing?
    YouTube - The McGurk Effect - Horizon Is Seeing Believing?

-k

Side 56 av 79 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •