Innspilling av høytalerkabel - Side 55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 55 av 79 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 1,081 til 1,100 av 1567
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    gikk mer i stillere lydbilde, sortere pleier folk skrive og litte grann bedre dynamikk.

Vis en kabel kan temme litt av støyen på nettet, spiller det ingen rolle kor mange meter det er på utsiden til kraftverket.
    Vil tru at til mer fabrikker og indrustri og lengde på kabel, til mer er det å hente på å dempe nettstøy.
    Og bur en på ei sløyfe som ikke er indrustri og slikt er det sikker mindre forskjell.. Og trafoene har sikkert noe å sei og. osv..
    Dere målefolk: Bare le dere.. veit ikkje om dere er så smart som dere trur.

Skal ikke si noe om hvor smart jeg eller andre er her, men en måte å teste om en dyr "high end" power kabel til hifi klarer å undertrykke alt annet enn 50 hz, kunne kanskje vært å testet om man fikk netverks forbindelse over en slik kabel når man bruker HomePlug/Powerline kobbling .

Overføres slike signaler, vil den vel overføre høyfrekvent støy fra el.nettet også.

Ellers er jeg enig med deg at det kan være mye støy på el.nettet, men da vil jeg heller anbefale en stor skilletrafo eller aktivt jobbende nettfilter osv som du vel også er inne på. Har man el.produkter i hus som bruker SMPS (switched mode power supply) strømforyninger eller dimmere osv, har man vel med disse noen lokale støykilder også så det å undertrykke støy på følsom hifi elektronikk er vel ikke så dumt, selv om effekten av dette sikkert kan variere fra produkt til produkt osv også.

At en kobberleder inpakket i "bling" skal undertrykke støy, det har jeg liten tro på.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Offa..er dere så aleine i hodene deres, hæ?
    Ja, er ikke du?

Poenget med nettfilter er jo der. Hva den kabelen gjør får andre kommentere.
    Om natten er fabrikker og andre ting stengt osv..
    Ja belastningen på el.nettet kan vel variere ut i fra hva slags forbrukere man har i nærheten, men man må vel være bland "målegutta" for å få noen indikasjoner om hva som egentlig skjer på el.nettet.

Synes det er litt morsomt at du ikke liker å måle, men slår måleresultater rundt støy på el.nettet i hodet på "målegutta"...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja, er ikke du?
    Hvorfor fikk jeg plutselig dette bildet i hodet mitt?

-valhalla-jpg

"Our precioussss!"

-----
    Beklager usakligheten fra min side. Jeg prøver så godt jeg kan å være på den saklige siden av gjerdet, men noen ganger blir fristelsen for stor. Mener selvsagt ikke å sammenligen Lovemusikk med Gollum, eller at alle som velger superdyre nettkabler er monstre.

Skal prøve å skjerpe meg videre. Sorry.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og leser noen objektive målinger utført av et veldig respektert forummedlem på polkaudio. Disse målingene kan vi strengt talt kalle for uavhengige og bekrefter målingene til Nordost.

Målingene er delt i 2, en måling av sinusbølgene som viser små "hopp" og utflatninger i topp og bunn av bølgene. Den andre delen viser på samme måte som Nordost sine målinger, endringer i tidsdomenet. Hver firkant i oscilloskopet viser 50 Hz på den horisontale skalaen og 10 dB på den vertikale.

Her er linken for de som er interessert i det tekniske aspektet bak dette.

Det interessant med dette, er at det ikke bare beviser effekten av strømkabler, men at det også viser hvor viktig det er å bruke en dedikert strømkurs til stereoanlegget. På den ene grafen blir det bl.a. vist hvor stor effekt det har når han slår av det trådløse nettverksutstyret som er tilkoblet samme kurs.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har føyd til noen "prototype-argumenter" til min evig voksende post
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    6.13 "Vitenskapen kan ikke forklare dark matter, derfor kan den heller ikke forklare hifi-kabler"
    Denne finnes i flere varianter. Kjernen er at man finner et vanskelig tema som vitenskapen i dag ikke har fullgode forklaringer på, og så prøver å overføre dette til hifi-kabler. Hvis vitenskapen ikke kan besvare alt, så kan den besvare ingenting, synes å være ideen bak.

Dette er selvsagt nonsense. Vitenskap er ikke fasiten på alt, vitenskap skal være den beste forklaringen vi til enhver tid har på de observasjoner vi til enhver tid gjør. Av dette følger at vitenskap er feilbarlige og foranderlige forklaringer, i motsetning til religiøse dogmer som er statiske og absolutte. At vitenskap forklarer hvordan et eple faller mot bakken avhenger ikke av hvorvidt vitenskapen gir en tilfredsstillende forklaring på hvorfor noen liker Beatles mens andre foretrekker Rolling Stones. Generell kritikk av vitenskap havner fort inn på gamle Grekere, Kant, m.fl uten at jeg noensinne har sett at det har kommet noe produktivt ut av det når det diskuteres på hifi-fora.

6.15 "Noen har målt noe, derfor er kabler viktige"
    Dersom man måler samme kabel to ganger så vil man få forskjellig resultat dersom måleutstyret har mange nok desimaler. Skal man tolke det som at kabler låter forskjellig klokka ti over ett, kontra klokka kvart over ett?

For at en måling skal ha relevans så må vi vite akkurat hva som er målt og hvordan. Dessuten er det nødvendig med en vurdering av hørbarheten av de aktuelle forskjellene. Til slutt er det fornuftig å søke alternative kilder, slik at man unngår å bli lurt av målefeil eller ren bløff. Dersom man "velger ut" en måling som underbygger ens eget poeng, men bevisst unnlater å nevne 99 andre tilsvarende målinger som viser noe annet uten å fortelle hvorfor så kalles dette cherry picking og er en uærlig måte å framstille ting på.

Slike argumenter kan være vanskelig å vurdere fordi det kreves teknisk innsikt å forstå målingen som er gjort (ofte kreves også tankelesning). Derfor vil en god blindtest som viser evt forskjeller være å foretrekke.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Sitter og leser noen objektive målinger utført av et veldig respektert forummedlem på polkaudio. Disse målingene kan vi strengt talt kalle for uavhengige og bekrefter målingene til Nordost.

Målingene er delt i 2, en måling av sinusbølgene som viser små "hopp" og utflatninger i topp og bunn av bølgene. Den andre delen viser på samme måte som Nordost sine målinger, endringer i tidsdomenet. Hver firkant i oscilloskopet viser 50 Hz på den horisontale skalaen og 10 dB på den vertikale.

Her er linken for de som er interessert i det tekniske aspektet bak dette.

Det interessant med dette, er at det ikke bare beviser effekten av strømkabler, men at det også viser hvor viktig det er å bruke en dedikert strømkurs til stereoanlegget. På den ene grafen blir det bl.a. vist hvor stor effekt det har når han slår av det trådløse nettverksutstyret som er tilkoblet samme kurs.
    Tro om det er hørbart uten bruk av måleutstyr?.........................

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Poenget med nettfilter er jo der. Hva den kabelen gjør får andre kommentere.
    Om natten er fabrikker og andre ting stengt osv..
    Kan du utdype hva du mener med det første spørsmålet?

Jeg er enig i at nettfilter har positiv effekt for fjerning av støy på el-nettet, jeg har ihvertfall aldri antydet noe annet. Grunnen til at jeg nevnte ballaster/gatebelysning, er at du bringte det først opp på banen. I tillegg har det seg ofte slik at de er jevnt fordelt over el-nettet og ofte i nærheten av boligområder.

Et lite spørsmål: Trekker du noen paralleller mellom innbrenning og avmagnetisering av kabler, isåfall hvilken?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom på en diskusjon på et annet forum for noen år siden; Frysing av CD-er

Tror det var på Lyd&Bilde, hvor de diskuterte nedfrysing av cd'er for å få bedre lyd ut av dem. Litt uti diskusjonen kom det påstander fra enkelte at de "som regel" hadde cd-spilleren i fryseren et par timer før de spilte musikk. Det var en rimelig artig diskusjon. Den gang var det spøk. I denne tråden er det ikke spøk. Her er det "aha-opplevelser" som følge av folks enkle observasjoner som holder det gående.

Apropos nettstøy:
    Jeg har hørt at i enkelte andre land har de hatt internett gående på strømnettet, men da i land med få og store kraftverk, og at en av grunnene til at det aldri har blitt brukt samme system i norge er at vi har et nett med mange små kraftverk som skaper mye støy og variabel spenning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Apropos nettstøy:
    Jeg har hørt at i enkelte andre land har de hatt internett gående på strømnettet, men da i land med få og store kraftverk, og at en av grunnene til at det aldri har blitt brukt samme system i norge er at vi har et nett med mange små kraftverk som skaper mye støy og variabel spenning.
    Kommunikasjon over strøm-nettet har mange former. De som driver nettet kan kommunisere (typisk veldig lav bitrate) for ting som er relevant for nettet. ISP-er kan bruke nettet til å koble seg til kundene, og slutt-brukere kan bruke kommunikasjon over strøm-kablene internt i huset som erstatning for wlan. Alt dette er bruk av strømkabler til noe annet enn de er spesifisert for.

Variasjon på nettfrekvens kan brukes for å fastslå omtrent hvor og når et lydopptak er gjort, ved å analysere 50Hz "brum". Jeg mener å huske at slike analyser viser at mesteparten av skandinavia er samkjørt mhp frekvens. Dvs at det elektrisk sett er ett nett, og alle kraftverk på en eller annen måte synkroniseres. Lokale støykilder vil selvsagt dempes over avstand.

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom på en diskusjon på et annet forum for noen år siden; Frysing av CD-er

Tror det var på Lyd&Bilde, hvor de diskuterte nedfrysing av cd'er for å få bedre lyd ut av dem. Litt uti diskusjonen kom det påstander fra enkelte at de "som regel" hadde cd-spilleren i fryseren et par timer før de spilte musikk. Det var en rimelig artig diskusjon. Den gang var det spøk. I denne tråden er det ikke spøk. Her er det "aha-opplevelser" som følge av folks enkle observasjoner som holder det gående.

Apropos nettstøy:
    I Norge benyttes det fiber - blant annet ved spinning rundt eksisterende høysspentledninger. Dette er allerede utført - etter det jeg vet - der det er aktuelt - altså over det meste av landet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    I Norge benyttes det fiber - blant annet ved spinning rundt eksisterende høysspentledninger. Dette er allerede utført - etter det jeg vet - der det er aktuelt - altså over det meste av landet.
    Joda, men det jeg snakker om er internett og strøm i de samme lederne.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    På den ene grafen blir det bl.a. vist hvor stor effekt det har når han slår av det trådløse nettverksutstyret som er tilkoblet samme kurs.
    Figure 3. Sine wave plot of the power from one of the original dedicated outlets
    (20A circuit) with wireless networking equipment plugged in.

Figure 4. Sine wave plot of the power from one of the original dedicated outlets with
    wireless networking equipment unplugged. Measurement was taken from a Signal
    Cable MagicStrip (10 AWG).

Her var det ikke noe forskjell, eller?

Figure 8. Power output from an open receptacle of the Signal Cable MagicStrip with
    wireless networking equipment plugged in.

Figure 9. Power output from an open receptacle of the Signal Cable MagicStrip with
    wireless networking equipment unplugged.

De 2 siste bildene klarer jeg ikke helt å tolke, men jeg kan ikke se noen store forskjeller ved første øyekast i allefall.
    Hva ser jeg etter?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men det jeg snakker om er internett og strøm i de samme lederne.
    Mitt svar ble litt kort :-D Slik jeg husker det - var teknikken for å overføre internett via inntakskabelen (og ellers) til sluttbruker både for dårlig og for dyr - den gangen rundt år 2000? - hvor det ble testet en del på dette. Dermed satset mange på fiber i stedet.

Det var jo en del cowboyer i denne bransjen også, som skulle gjøre raske penger - som vel også påvirket hvilken teknikk som ble valgt.

At det skulle ha noe med at Norge har dårlig strømkvalitet (har vi det?) - har jeg ikke hørt før.

Det foregår også utprøving i dag av automatisk strømmåleravlesing (og andre funksjoner) via radio, gsm og inntakskabel.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også usikker på hva de målingene egentlig viser. Slik jeg tolker disse viser den horisontale delen frekven sområdet fra 50 - 250 Hz (?) , mens den vertilale er spenningen eller dB intensiteten ved de forskjellige frekvensene, der den høyeste streken vel representerer 120v (?) ved frekvensen 59,9965 hz og de andre er overtone frekvenser.

Skulle støyen fra "wireless networking equipment" vises her ville jeg tro at man måtte litt høyere opp i frekvens enn 250hz. (hvis jeg tolker denne riktig)

SMPS i en PC, jobber og lager vel eventuell støy fra 50khz og oppover så ....:roll:

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm - og jeg som trodde at strømmen som ser slik sinusaktig ut på utsiden av forsterkeren, ser helt annerledes ut inni forsterkeren. Etter at den har vært gjennom trafoer, likerettere, diverse glatting og filtrering forestiller jeg meg at den ser helt flat og likestrømaktig ut. Ganske - men muligens ikke helt? - uavhengig av hvordan den så ut i utgangspunktet. M.h.t. kabler og strømfiltre sier Bryston i hvert fall at "bare bruk de medfølgende kablene - de er mer enn gode nok". Men det er Bryston, det.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hm - og jeg som trodde at strømmen som ser slik sinusaktig ut på utsiden av forsterkeren, ser helt annerledes ut inni forsterkeren. Etter at den har vært gjennom trafoer, likerettere, diverse glatting og filtrering forestiller jeg meg at den ser helt flat og likestrømaktig ut. Ganske - men muligens ikke helt? - uavhengig av hvordan den så ut i utgangspunktet. M.h.t. kabler og strømfiltre sier Bryston i hvert fall at "bare bruk de medfølgende kablene - de er mer enn gode nok". Men det er Bryston, det.....
    Jeg har vel i grunn samme synspunkt.
    Uansett om det er litt støyete vekselspenning på utsiden, vil det vel bli en temmelig fin og rippelfri likespenning på innsiden.
    Eller tar jeg feil?

Er fremdeles interessert i å høre trultes (og andres) forklaring på disse målingene med og uten nettverksutstyr.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke at det har noe å gjøre med hersketeknikk, men at Lovemusikk har en måte å ordlegge seg på som ikke innbyr til saklig diskusjon:

Jeg tror at diskusjonen ble mer informativ (muligens mindre action) dersom vi greide å holde oss til saken.

-k
    Ja, okai eg har kanskje en litt dum måte å skrive på, men blir provesert når en liksom blir stemplet som dum av noen som ikke helt skjønner alt det som det går i.
    Utgangspungtet teller ikke kabler, det skjønner jo eg og,MEN så snakker vi om signaler, ivertfall snakker eg om signalkabelen, da det er den eg har mest erfaringer med.
    Når då en blir stemplet som tenåring og mye annet og dei som gjer det ikke har høy nok kompetanse til å forklare hvorfor en hører forskjell som ikke skyldes hjerne og fantasi, da blir ordbruket mitt frusterende. Da må jo vere lov eller?
    Ellers skal eg igjen prøve seriøst å skrive mer snilt.

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja, er ikke du?

Ja belastningen på el.nettet kan vel variere ut i fra hva slags forbrukere man har i nærheten, men man må vel være bland "målegutta" for å få noen indikasjoner om hva som egentlig skjer på el.nettet.

Synes det er litt morsomt at du ikke liker å måle, men slår måleresultater rundt støy på el.nettet i hodet på "målegutta"...
    Nja, er ikke imot måling, men det ligger et men der, nemlig at eg registrerer at måling ikke gir alt og at det ligger noe mer der som ikke kan bortforklares med fantasi.

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Kan du utdype hva du mener med det første spørsmålet?

Jeg er enig i at nettfilter har positiv effekt for fjerning av støy på el-nettet, jeg har ihvertfall aldri antydet noe annet. Grunnen til at jeg nevnte ballaster/gatebelysning, er at du bringte det først opp på banen. I tillegg har det seg ofte slik at de er jevnt fordelt over el-nettet og ofte i nærheten av boligområder.

Et lite spørsmål: Trekker du noen paralleller mellom innbrenning og avmagnetisering av kabler, isåfall hvilken?
    1: Les over.

2: Ingen, bare lagt merke til at flere syns det er viktig. Stiller meg mer nøytral der ja. Difor kastet eg og disse Europrice kablene etter 5 minutter
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men poenget til mange her er jo -Hvorfor kan det ikke skyldes fantasi? Hjernen blir lurt på alle andre måter; vitner gir fullstendig feil signalement av kriminelle, samme brus i to forskjellig utseende flasker smaker helt forskjellig, folk kommer inn i et rom og klarer ikke legge merke til at veggene har skiftet farge siden forrige besøk for 15 minutter siden, man kan treffe en bekjent og legger ikke merke til at han har tatt skjegget, osv. listen er lang.

Har du sett progamserien som gikk på NRK, han svensken som utfordret folks observasjonsevner? Det har aldri vært snakk om å ha høy eller lav IQ eller utdannelse, menneskehjernen er bare bygget slik at våre mer eller mindre bevisste observasjoner er et sammensurium av forskjellige sanseinntrykk som påvirker hverandre.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Difor kastet eg og disse Europrice kablene etter 5 minutter
    Skulle ikke kastet dem! Fullt av folk her som kunne hatt nytte av slike t-to du an ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gjer deg dummere enn du er..
    Men uansett får du spørre produsentane..vet supra vikler kablene for på den måten å redusere støyen noe.

Klart då vis en får seg eit seriøst nettfilter at det vil bli renere strøm, er det så vanskelig å fatte?
    (Tenker ikke på en kabel)
    Tror du må begynne å lese hva jeg skriver også.

Jeg har nettfilter jeg, og har aldri sagt noe om at det ikke finnes støy på nettet eller at nettfilter ikke kan dempe dette. Det jeg er skeptisk til er at 1 meter med kobber (altså en kabel) kan fungere som støydemper.
    --
    Thorbjørn

Side 55 av 79 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •