Innspilling av høytalerkabel - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 53 av 79 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 1567
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det er vel ikke helt riktig at det er vitenskapelig bevist at det ikke er hørbare forskjeller, men bare at det ikke er funnet noen vitenskapelige bevis for at det er det.
    En tolkning av de dataene vi har:
    -Ingen hørbar forskjell ved blindtesting.
    -Forskjeller oppleves ved seende testing.

...Har man ikke da vitenskapelig bevist placebo/påvirkning? Og når man da heller ikke kan detektere forskjeller ved blindtesting eller målinger, så sier vel det sitt?!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta kortversjonen: Så lenge ikke samtlige mennesker på jorden er testet så kan man ikke være sikker på at det ikke er mulig å høre forskjell.

Men oddsen er nok ganske dårlig.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    For å ta kortversjonen: Så lenge ikke samtlige mennesker på jorden er testet så kan man ikke være sikker på at det ikke er mulig å høre forskjell.

Men oddsen er nok ganske dårlig.
    Men hvis det kun er 1 person som hører forskjell, hva er då vitsen? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Synes du at fenomenet vedrørende placebo er kjedelig? Personlig synes jeg det er meget spennende (og skremmende) at vi påvirkes såpass mye uten å være helt klare over det selv. Jeg tror en del trekker en linje mellom det å være påvirkelig og dum, men det mener jeg blir feil. Og jeg tror derfor mange vegrer seg for å innse det også.

Slik jeg ser det, er det vitenskapelig bevist at det ikke finnes hørbare forskjeller på høyttaler- eller strømkabler som er riktig dimensjonert i forhold til last, med eller uten innbrenning eller avmagnetisering.
    Da er det opp til nissene å bevise om det faktisk er forskjeller, som de selv påstår, bevisbyrden er deres!
    Nordost har bevist at kabler gir store målbare forskjeller i det hørbare spekteret:

http://www.nordost.com/downloads/New...easurement.pdf

Rocky Mountain Audiofest 2010

Det eneste som gjenstår nå er å få dette bevist av flere uavhengige kilder sånn at skepsisen blir borte en gang for alle. Man skal ikke se bort ifra at den forskningen som har blitt gjort av Nordost, vil revolusjonere hele hifi-industrien i det kommende tiåret. Det skal også bli spennende og se om Nordost slipper ut målesoftwaren de har snakket om sånn at hifi-entusiaster kan bruke denne til å finne ut om småtweaks faktisk gir målbare forandringer eller ikke. 1 objektiv repeterbar fysisk måling i det hørbare spekteret, er etter min mening uendelig mye mer verdt enn samtlige blindtester og annet svada til sammen.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du at fenomenet vedrørende placebo er kjedelig? Personlig synes jeg det er meget spennende (og skremmende) at vi påvirkes såpass mye uten å være helt klare over det selv. Jeg tror en del trekker en linje mellom det å være påvirkelig og dum, men det mener jeg blir feil. Og jeg tror derfor mange vegrer seg for å innse det også.

Slik jeg ser det, er det vitenskapelig bevist at det ikke finnes hørbare forskjeller på høyttaler- eller strømkabler som er riktig dimensjonert i forhold til last, med eller uten innbrenning eller avmagnetisering.
    Da er det opp til nissene å bevise om det faktisk er forskjeller, som de selv påstår, bevisbyrden er deres!
    Helt enig, dette er meget spennende. En gammel klisje sier at det er menneskelig å feile, og det tror jeg er meget riktig.
    Mange kabelnisser kritiserer skeptikere for å være lukket og skråsikre. Jeg syntes det er motsatt. Det krever en del innsikt, erfaring og kunnskap for å forstå at man kan ta feil, til tross for at man helt tydelig syntes å høre "åpenbare" forskjeller. Det handler ikke om å være dum osv, det er bare slik vår hjerne og sanser fungerer.

Har en liten historie fra treningsstudioet jeg trener på:

Jeg og en annen på studioet har en fast vektstang vi foretrekker. Denne stangen kjennes rett og slett lettere ut som igjen gjør at vi kan legge på mer vekt. Den har litt annen rifling enn de andre stengene, (slik vi kjenner den igjen) ellers er den lik. Etter en stund fant vi ut at vi var mange som opplevde det samme, og en dag fikk vi en i betjeningen til å veie denne stangen, mot en annen stang. Da viste det seg at de var akkurat like tunge. Effekten var så tydelig at de fleste av oss anslo den som 1-2kg lettere enn den andre.

Jeg velger den dag i dag fortsatt konsekvent denne stangen. Jeg føler at den gir meg en ekstra styrke jeg ikke ønsker å miste. Hvis jeg ikke skulle greie å løfte en tyngre vekt, med en annen stang vil jeg straks mistenke at det var fordi jeg brukte feil stang.
    Dette er jeg fullstendig klar over at er en innbilt effekt, men allikevel en effekt for meg.
    Forskjellen på meg og kabelnissene er at jeg beskylder ikke alle som ikke opplever det som meg for å være målemafia og benektere av den virkelige sannhet: min sannhet. Dette til tross for at vi er en god del som opplever det samme. Jeg beskylder ikke blindtester for å være udugelige bare fordi jeg ikke kan gjenkjenne stangen blindt og jeg hevder ikke at det er ukjente fysiske fenomener på gang som kan få stangen til å sveve lettere i luften...

Jeg innser at dette er nok en ting, min hjerne greide å lure meg til å tro. Og at dette inntrykket er blitt såpass sterkt innbrent gjennom 1000vis av positive inntrykk med denne stangen at denne til stadighet har en viss placeboeffekt på meg til tross for at jeg vet den veier det samme som de andre stengene.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerkabler er bling og status. Ingen seriøs HiFi-er, med sine monumenthøyttalere og blankpolerte elektronikkbeist, hadde følt seg vel med å bruke lampettledning fra Clas Ohlson til å få det til å spille. Det skal være som tjukke, fryktingytende anakondaer der de snor seg bortover stuegulvet, helst svevende 10 cm over bakken for ikke å bli påvirket av eventuelle forstyrrelser fra parketten. Kabelen skal være isolert med hva som tilsvarer minst 5 cm Glava, lederne skal hver for seg være fysisk og mentalt adskilt og kablene kan bare produseres av blinde nonner fra Burma, og kun 29. februar i primtallsår. Kablene kan ikke fraktes på søndager og postmennene som får ta i pakken er spesialutdannet til ikke å snu pakken under transport. På denne måten vil kunden være sikret at lederne, som svever i sitt eget lag med xxxxtra virgin olivenolje, aldri være utsatt for rystelser som på sikt kan påvirke den luftige, transparente, høyoppløselige, men samtidig varme og tilbakelente signaturen i kabelen.

Pris: 50.000 kr / løpemeter, ferdig terminert. Jøye meg.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Nordost har bevist at kabler gir store målbare forskjeller i det hørbare spekteret:

http://www.nordost.com/downloads/New...easurement.pdf

Rocky Mountain Audiofest 2010

Det eneste som gjenstår nå er å få dette bevist av flere uavhengige kilder sånn at skepsisen blir borte en gang for alle. Man skal ikke se bort ifra at den forskningen som har blitt gjort av Nordost, vil revolusjonere hele hifi-industrien i det kommende tiåret. Det skal også bli spennende og se om Nordost slipper ut målesoftwaren de har snakket om sånn at hifi-entusiaster kan bruke denne til å finne ut om småtweaks faktisk gir målbare forandringer eller ikke. 1 objektiv repeterbar fysisk måling i det hørbare spekteret, er etter min mening uendelig mye mer verdt enn samtlige blindtester og annet svada til sammen.
    Ja vi får se om dette får plass i noen uavhengige papers etterhvert, jeg har mine tvil. Igjen undres jeg over at du sier: Nordost har bevist at det er forskjell. Du mener at alle som virker å kunne legge frem grafer som matcher dine utsagn som sannhet, mens det motsatte som tull.
    Jeg skal ikke si at dette er feil, men har mine tvil både pga hvordan disse resultatene fremlegges og fordi Nordost er en aktør som er så biased som den kan få blitt. Jeg hadde vært mye mer overrasket om de ikke greide å provosere frem noen forskjeller som kunne vises på en graf.

Men et bra innspill til debatten, dette er mye mer interessant enn lytteinntrykk fra enkeltpersoner.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt som kan krype og gå har testet dette i 30-40 år uten å påvise forskjeller på kabler, men man kan jo selvsagt ikke stole på målinger, så denslags har vi ingen tillit til.

Én kabelprodusent kommer med én test som gir positivt resultat, og alle er umiddelbart overbevist og tar deres målinger for god fisk. Hva skjedde med at man ikke kunne bruke målinger som bevis for noe som helst? Var det ikke bare ørene som dugde?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig så er det ganske morsomt at folk ikke klarer å skille mellom en receiver til 1000 kr i en blindtest og 2 rådyre rørforsterkere i en blindtest

De aller fleste her inne vil vært enig i at forskjellen var veldig stor på en slik sammenligning og ville deretter forkastet blindtesting som testmetodikk. Men når det gjelder kabler, så er plutselig den testmetodikken den beste i verden
    Hva er morsomt? Tror ingen av "skeptikerne" her ville forkastet en slik blindtest hvis den var riktig utført.

En rådyr rørforsterker har antageligvis ganske nøytralt lydbilde, i likhet med de fleste receivere. All den tid begge blir presentert for en høyttalerlast som er innenfor det de er dimensjonert for å tåle, er det all grunn til å tro at forskjellen i lyd er så liten at det vil være vanskelig å detektere i en blindtest.

Dette er jo gode nyheter for mange, det vil nemlig si at med et lite forbehold om fornuftig høyttalervalg kan man få hyggelig lyd av en forsterker til 1000kr.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på et lite kabelbesøk hos en veldig sta venn av meg for noen uker siden.
    Han er av den oppfatningen at signal- og høyttalerkabler kan gi bittesmå forandringer i lyden, men strømkabler er fullstendig bortkastet tid og penger.

Jeg ringte til han og spurte om vi ikke skulle ta og teste litt kabler hos han bare for morroskyld. Han var ikke så veldig interessert i det siden forskjellene ville bli veldig små og ubetydelige. Hvis du har rett i det du sier der, så bruker vi kvelden til å bekrefte det du sier og da slipper vi å tenke mer på kabler sa jeg. Ok da, sier han. Jeg røsker med meg kablene og stikker bort til han. I all for fortvilelse så hadde han ikke xlr tilkoblinger, så vi fikk ikke testet signalkablene og høyttalerkablene var for korte, men han hadde forøvrig noen greie tara-labs kabler fra før.

Da stod vi igjen med en pose strømkabler til slutt. Dette var han ikke interessert i å prøve, det var bortkastet tid. Etter mye om og men, så fikk jeg overtalt han til å prøve et par av de på pre og effekt. "På denne måten så får vi bekreftet en gang for alle at det ikke har noen effekt" sa jeg som argument. "Ok da" sier han oppgitt.

Jeg er passelig fornøyd med anlegget sier han til meg mens han driver og kobler. Diskanten på høyttalerne er "utslitt" og må byttes ut, men bortsett fra det så er jeg passelig fornøyd.

Han setter på en sang når han har koblet ferdig. Utgangspunktet vårt er at han allerede har bestemt seg for at det ikke er forskjell og jeg personlig er veldig usikker og åpen for at det kan gå begge veier.

Etter at han har hørt på et par sanger, ser jeg han begynner å miste litt farge i ansiktet, men han sier ingenting. Jeg sitter bare og smiler litt lurt, så vi hører tydeligvis det samme begge to." Vi må koble tilbake igjen til de andre kablene" sier han "for jeg har glemt hvordan den gamle lyden var".
    Etter 3-4 koblinger frem og tilbake og en del lytting, sier han forsiktig: "Men... men... hvordan er det mulig? Det er jo bare 2 strømkabler! Det er jo plutselig masse liv i diskanten og mellomtonen er mye klarere og renere og for første gang så er det faktisk litt lydbilde i anlegge mitt!".
    Dette var akkurat det samme jeg hørte, men sa ingenting om det før etterpå bare for å få bekreftet at han hørte det samme som meg.

Etter lyttekvelden måtte jeg spørre han 2 ganger om jeg kunne få med meg kablene igjen fordi jeg måtte hjem igjen, skulle jo tidlig på jobb i morra.
    Han rørte ikke anlegget på flere dager etterpå og bestilte seg noen strømkabler med en gang. Når jeg ringer til han nå, klarer jeg ikke å ha en eneste fornuftig samtale med han uten at han skal bable om strømkabler - på grensa til irriterende!

Jeg synes det er litt morsomt med sånne testkvelder. Det får bekreftet mine egne lytteintrykk og får delt disse med andre. Jeg synes og det er morsomt å hjelpe folk med å finne godlyden, det gir meg en eller annen personlig tilfredsstillelse.
    Det morsomme i dette tilfellet som jeg postet, er at fyren allerede hadde bestemt seg på forhånd for at det ikke var noen forskjell og han hadde hatt mange diskusjoner med hifi-selgere opp gjennom om at dette bare var svindel
    Jepp sånn kan det gå, og det skjedde meg og. Hadde og bestemt meg for at det ikke var en promille forskjell, men på cd spilleren min var det det. __Stor forskjell.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Jepp sånn kan det gå, og det skjedde meg og. Hadde og bestemt meg for at det ikke var en promille forskjell, men på cd spilleren min var det det. __Stor forskjell.
    Stor forskjell?
    STOR eller STOR forskjell?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Stor forskjell?
    STOR eller STOR forskjell?
    Næ ikke så stor forskjell...men litt stor forskjell, eller passe

gikk mer i stillere lydbilde, sortere pleier folk skrive og litte grann bedre dynamikk.

Vis en kabel kan temme litt av støyen på nettet, spiller det ingen rolle kor mange meter det er på utsiden til kraftverket.
    Vil tru at til mer fabrikker og indrustri og lengde på kabel, til mer er det å hente på å dempe nettstøy.
    Og bur en på ei sløyfe som ikke er indrustri og slikt er det sikker mindre forskjell.. Og trafoene har sikkert noe å sei og. osv..
    Dere målefolk: Bare le dere.. veit ikkje om dere er så smart som dere trur.

DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gremmes.

Hva med å kjøpe et nettfilter, så dere får overspenningsvern og annet lurt på kjøpet hvis dere først er ute etter å dempe støy?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ja vi får se om dette får plass i noen uavhengige papers etterhvert, jeg har mine tvil. Igjen undres jeg over at du sier: Nordost har bevist at det er forskjell. Du mener at alle som virker å kunne legge frem grafer som matcher dine utsagn som sannhet, mens det motsatte som tull.
    Jeg skal ikke si at dette er feil, men har mine tvil både pga hvordan disse resultatene fremlegges og fordi Nordost er en aktør som er så biased som den kan få blitt. Jeg hadde vært mye mer overrasket om de ikke greide å provosere frem noen forskjeller som kunne vises på en graf.

Men et bra innspill til debatten, dette er mye mer interessant enn lytteinntrykk fra enkeltpersoner.
    Bevist var vel og trekke det litt langt, men hvis de samme resultatene blir lagt frem fra mange uavhengige kilder, er dette for meg bevis nok. Nordost er tross alt verdens ledende hifikabel produsent og det ville vært rimelig idiotisk av de å ødelegge markedsposisjonen sin ved å spre løgner for å selge noen ekstra kabler i en kort periode. Nordost sier selv at de aldri har klart å påvise forskjeller før nå og jeg har aldri sett de har publisert forfalskede forskningsresultater noen gang. Blir omtrent like idiotisk som om Toyota skulle gått ut i pressen og sagt at de nå selger biler som går på 0,1l/mil for å selge masse ekstra biler ekstra i en kort periode.

Dette her er ikke noe stort for min del, det er bare en bekreftelse på det jeg allerede har erfart 100 ganger de siste årene. For folk som ikke vil kjøpe et produkt før det fremligger beviser derimot, så vil dette være stort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det er vel ikke helt riktig at det er vitenskapelig bevist at det ikke er hørbare forskjeller, men bare at det ikke er funnet noen vitenskapelige bevis for at det er det.
    Dette stemmer. Det er umulig å bevise at tannfeen ikke eksisterer, at ikke Jon Blund flyr rundt og vugger små barn i søvne, etc. Vi kan prøve å påvise slike ting, men når man ikke greier å påvise dem så kan det skyldes at de faktisk ikke eksiterer, eller at vi leter på feil sted, til feil tid etc.

Spørsmålet mange vil stille seg er hvorfor man skal bry seg om noe som er så flyktig at det ikke kan påvises.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bevist var vel og trekke det litt langt, men hvis de samme resultatene blir lagt frem fra mange uavhengige kilder, er dette for meg bevis nok.
    Jeg skulle gjerne ha sett en enkel blindtest som påviser at ting er hørbare. Det krever ingen spesialister i signalbehandling eller revolusjonerende måleteknikker, men det viser at ting faktisk er relevante (noe røde og blå kurver ikke nødvendigvis er).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så er det forskjellen mellom å være et måleinstrument og et menneske. Jeg foretrekker å være menneske.

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost er tross alt verdens ledende hifikabel produsent og det ville vært rimelig idiotisk av de å ødelegge markedsposisjonen sin ved å spre løgner for å selge noen ekstra kabler i en kort periode.
    Tror du på det du selv skriver? Nordost og alle andre kabelpushere gjør nok hva som helst for å selge ekstra kabler, og erfaringen så langt viser at de kan påstå hva som helst uten at dette ødelegger markedsposisjonen.

Les f.eks beskrivelsen av denne Odin Supreme Reference Power Cord from Nordost

Her har du en strømkabel med som det er gjort masse meningsløst med (som f.eks å dekke den med et 85 mikron tykt lag med sølv samt å tre kabelen gjennom en ..trekloss) og som de uten å miste maska presenterer som det beste siden oppskjært brød og selger til dyre dommer.

Tilsvarende gjør de også med høyttalerkabler til syke priser, og nå kommer de altså og påstår at de ikke har klart å måle forskjell på de billigste og dyreste kablene sine før NÅ?

Hvor er forbrukerombudet når man trenger de..

Nordost sier selv at de aldri har klart å påvise forskjeller før nå og jeg har aldri sett de har publisert forfalskede forskningsresultater noen gang. Blir omtrent like idiotisk som om Toyota skulle gått ut i pressen og sagt at de nå selger biler som går på 0,1l/mil for å selge masse ekstra biler ekstra i en kort periode.

Dette her er ikke noe stort for min del, det er bare en bekreftelse på det jeg allerede har erfart 100 ganger de siste årene. For folk som ikke vil kjøpe et produkt før det fremligger beviser derimot, så vil dette være stort.
    Toyotasammenligningen din holder ikke vann, hvor mye bensin bilen bruker kan førstemann som kjøper den motbevise. Kabelfantasiene derimot kommer de som kjøper de til å forsterkere med sin egen fantasi.

Jeg tror forøvrig du vil finne svært få som hittil har sagt at det ikke er forskjell på kabler som nå plutselig begynner å kjøpe basert på den målingen der. "Oi, har de målt forskjell? Ja, nå som jeg har lest målingen så hører jeg faktisk forskjell også! Selv i blindtest. Så pussig."
    --
    Thorbjørn

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ref den som var posta oppi her: Odin Supreme Reference Power Cord from Nordost

PROPAGATION: 86% the speed of light

De kødder nå?

Jeg skal ikke blande meg i denne "voksne" diskusjonen, men dette tok kaka

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En godt konstruert kabel med gode plugger høres iallefall ikke dårligere ut...
    Det er "trøst" nok for meg

Side 53 av 79 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •