Innspilling av høytalerkabel - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 79 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 1567
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Er det da noen som kan gi meg et konkret forslag til hvordan jeg kan spille inn eller brenne inn høyttalerkablene mine og signalkablene mine ?
    Denne skal visstnok være velegnet til formålet.
    Audio Federation - » Blog Archive » Nordost VIDAR Cable Burn-in Device - High-end Audio Blog
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Kvaliteten på strømmen er bedre på kvelden/natta fordi naboene dine har slått av miksmasteren, støvsugeren, PCen, komfyren osv, så dette er nok ikke bare innbilning. Strømmen sirkulerer i nabolaget ditt og all forsøplingen naboene dine produserer på strømnettet, får du ut på anlegget ditt i form av støy.

Det går an å fikse med et strømfilter, men gode filtre som ikke kveler dynamikken i anlegget, koster flesk.
    Kan ørene dine måle støynivået på strømnettet? Hvordan er de i så fall rent praktisk koblet til?

-k

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Er det da noen som kan gi meg et konkret forslag til hvordan jeg kan spille inn eller brenne inn høyttalerkablene mine og signalkablene mine ?
    Iflg. Nordost og deres rutiner for innbrenning, innebærer det å utsette kabelen(e) for "...ultra-low frequencies (to condition the core of the conductor), ultra-high frequencies (to condition the surface of the conductor)..."
    Hvor lenge man skal gjøre dette blir vill gjetning fra min side, men jeg kan tenke meg jo lenger jo bedre.

Med andre ord, koble kablene til anlegget, og bruk det!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som reagerer på at Nordost selger kabler som ikke er ferdigproduserte? De trenger jo tydeligvis etterbehandling før de er gode nok, og det er det en tilleggs pris for. Hvorfor velger Nordost å selge uferdige kabler, når dette lett kunne vært gjort i produksjonsprosessen. Grenser ikke dette mot svindel? Får man beskjed om dette når man kjøper kabelen, at de har unnlatt å gjøre ferdig kabelen, og at kunden må betale en ekstra avgift for å få et ferdig produkt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Nordost daglig driver med svindel, så drar de jo selvfølgelig strikken helt ut. Gjett om de gutta der tjener penger!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det er selfølgelig viktig at ørene blir fornøyd med resultatet i lytterommet, men skjønner ikke helt alle dine motforestillinger til målinger heller. Det er vel når målingene og kunnskapen om hva de forskjellige dataene har å si for hvordan man opplever lyden i et anlegg at man får de beste og mest troverdige opplevelsene.

Tviler f.eks på om de komponentene du bruker ville gitt så gode ytelser som de gjør, hvis ikke noen hadde målt og forstått sammenhengene rundt dette, og valgt komponenter og toleranser osv ut i fra dette.
    Neida, har intet i mot målinger og skjønner veldig veldig godt at det er viktig. Men tenker at når en sier at vis 2 rca signalkabler måler likt og det er helt klare lydforskjeller på dei så må det jo pr i dag vere forskjell og at det ikke er hjernen min alene og andres hjerner som spiller en eit så kraftig puss.
    Det er liksom i den samenhengen eg blir skeptisk..men ja noe av forskjellen kan rom/hjerne/plassering av ører ha noe å sei.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men du må jo være enig i at Eleanor har et godt poeng med tanke på at det er de samme kablene og tekniske utstyret som faktisk har tatt opp det du spiller av?

Er det ikke litt mystisk at vi har teknisk utstyr som kan ta opp lyden som ligger på CDen du spiller av, men ikke teknisk utstyr til å detektere forskjeller som påvirker lyden når den spilles av?

Betyr det da at det ikke har noe å si hva slags kabler man bruker i innspillingsstudio, siden mikrofoner og opptaksutstyr uansett ikke klarer å registrere forskjellen kablene gjør, men derimot når man spiller av så har kablene noe å si? Det virker jo unektelig litt pussig?
    Eleanor har eit godt poeng ja, uten tvil. Men vis det er sånn at utstyret basert på merker og kabler osv er hørbar forskjell på, noe eg tror, alså f.eks Hegel, Krell og noe annet lyder forskjellig (selv om forskjellene blir mindre med dyrt utsty) så vil vel det lyde forskjellig under avspilling med annet utstyr enn det som var under innspilling?
    Mystisk..tja..tenker at har en brukt produkt A til å spille inn må en bruke produkt A til å spille av og. Men når vi skal spille av så vet vi ikke hvilke merker som blir brukt i studio så difor blir det vel og vanskelig alt ihop!?

Nei eg trur alt har noe å si, men tipper og at mange av lydstudioene har meget bra utstyr, og noen mindre bra.
    Det er jo stor forskjell på dei dårligste innspilte cdene og dei gode..skjønner du tankegangen min?

Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Disse teoriene har du utarbeidet hjemme i godstolen foran anlegget? Eller har du lest at andre guruer mener det samme? Eller har du noen faktiske beviser?
    Burde være rimelig lett å måle om støygulvet varierer signifikant med tiden på døgnet.

Eller er det som vanlig nok at forskjellene er så enorme at du kan ikke ta feil, men samtidig er usynlige i en blindtest?
    Dette med støy på nettet kan nok kraftselskapet ditt bekrefte.
    Du vet jo hvordan det er med støy på kabler og slikt.
    Er nok ingen fantasi, men hvor mye det har og si kjem vel an på hvor mye støy det ligger på ditt hus sløyfe fra trafo til ditt hus.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Neida, har intet i mot målinger og skjønner veldig veldig godt at det er viktig. Men tenker at når en sier at vis 2 rca signalkabler måler likt og det er helt klare lydforskjeller på dei så må det jo pr i dag vere forskjell og at det ikke er hjernen min alene og andres hjerner som spiller en eit så kraftig puss.
    Men kjære Lovemusikk, det er jo nettopp det det er, og det er dette veldig mange i denne tråden prøver å få deg til å forstå. Hjernen spiller oss alle et puss, det er det som er problemet. Hjernen vår er så lettlurt at det nesten er litt skremmende. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan du kan blankt avfeie dette. Placebo er et godt kjent fenomen som er veldokumentert, og det er noe alle kan bli utsatt for, til og med du.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi at folk ikkje skal tru på sånne målegurua tvert.
    Hvorfor trur du "målegurua" prøver så godt de kan med å fremme sin sak? Selvfølgelig for at ikke folk skal tru på sånne kabelnisser tvert!
    Begynner du å skjønne tegninga nå?

Ikke ment til deg som du så.
    Jo, du sier " det irreterer meg grenseløst at du og dere tar noen ord utav den store samenhengen..."

Jeg lurer på hva du mener med dette? Hva er det som er tatt ut av den store sammenhengen? Du kan ikke bare finne opp ting for å bortforklare dårlige argumenter.
    Venter spent på svar...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kan ørene dine måle støynivået på strømnettet? Hvordan er de i så fall rent praktisk koblet til?

-k
    Du kan ivertfall høre noe på ledningene ved å legge ørene i nærheten av strømledningen ute.. Da var seriøst ment.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Er det ingen som reagerer på at Nordost selger kabler som ikke er ferdigproduserte? De trenger jo tydeligvis etterbehandling før de er gode nok, og det er det en tilleggs pris for. Hvorfor velger Nordost å selge uferdige kabler, når dette lett kunne vært gjort i produksjonsprosessen. Grenser ikke dette mot svindel? Får man beskjed om dette når man kjøper kabelen, at de har unnlatt å gjøre ferdig kabelen, og at kunden må betale en ekstra avgift for å få et ferdig produkt?
    jo helt enig, må vere en form for svindel..eller det er vel lov å selge halvfabrikat?

Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Venter spent på svar...
    1: joa.. men som eg har skrevet, når eg vil ha billigste kabel, så sier hjernen min at nei fyyyy.. kjøp en dyr en? Tviler eg på.. Tenker på europrice høyttalerkablene.. men seff kan det vere en god kabel på eit anna anlegg, men var ikke det på mitt den gang.

2: Når du tar to ord ut av en setning kan dei to orda bety noe helt annet eller rett å slett låte frekt, det er dette eg ikke likte.

Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Men kjære Lovemusikk, det er jo nettopp det det er, og det er dette veldig mange i denne tråden prøver å få deg til å forstå. Hjernen spiller oss alle et puss, det er det som er problemet. Hjernen vår er så lettlurt at det nesten er litt skremmende. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan du kan blankt avfeie dette. Placebo er et godt kjent fenomen som er veldokumentert, og det er noe alle kan bli utsatt for, til og med du.
    Har forstått det hele tiden bortsett fra at det er vanskelig å skjønne at når eg vil ha billig billig kabel (har gått elfag og vet det ikke er forskjell) så låter den fælt mot en god kabel.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du prøver sånne kabler EN gang til jeg Lovemusikk, og tvinner sammen flere for å gi riktig tykkelse. Kom tilbake hit når du har gjort det!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Mentale bilder er ofte de mest morsomme. Gullkorn, rett og slett :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ivertfall høre noe på ledningene ved å legge ørene i nærheten av strømledningen ute.. Da var seriøst ment.
    Det kalles korona, hvis jeg ikke husker feil. Det oppstår når ioner i lufta nær kraftledningen får økt hastighet og det oppstår kollisjoner og ioniseringer og utladninger.

Dette har ingenting med den støyen du snakker om å gjøre, som for det meste er en type last i systemet som slår uheldig ut på måleapparater ... og kun der.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv opplevd de lydmessige effektene ved nattlytting, men jeg tror det er mange flere faktorer enn mindre støy og lavere belastning på elnettet som er årsaken til dette.

Faktorer som et lavere støygulv fra omgivelsene, samt at man gjerne selv blir påvirket av å være våken på et tidspunkt man vanligvis sover, slik at fokuset og kanskje følsomheten for lyd øker, er vel faktorer som er med på å påvirke opplevelsen.

En annen faktor som jeg tror spiller inn når jeg har nattlyttet har vært at jeg legge lydtrykket litt lavere enn ved annen lytting pga lavere støygulv, og for å ikke plage omgivelsene osv, så det vil kanskje påvirke lienæritet, lavere forvrengning osv.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktorer som et lavere støygulv fra omgivelsene, samt at man gjerne selv blir påvirket av å være våken på et tidspunkt man vanligvis sover, slik at fokuset og kanskje følsomheten for lyd øker, er vel faktorer som er med på å påvirke opplevelsen.

En annen faktor som jeg tror spiller inn når jeg har nattlyttet har vært at jeg legge lydtrykket litt lavere enn ved annen lytting pga lavere støygulv, og for å ikke plage omgivelsene osv, så det vil kanskje påvirke lienæritet, lavere forvrengning osv.
    Dette tror jeg er skremmende nær sakens kjerne, og svært reflekterte betraktninger! Godt innspill!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Foreslår at du prøver sånne kabler EN gang til jeg Lovemusikk, og tvinner sammen flere for å gi riktig tykkelse. Kom tilbake hit når du har gjort det!
    Ja, men har andre høyttalere og slikt nå så blir jo ikke rettferdig.. men gidde eg å kjøpe dei igjen etter opplevelsen sist? nææ.. :-D

Har selv opplevd de lydmessige effektene ved nattlytting, men jeg tror det er mange flere faktorer enn mindre støy og lavere belastning på elnettet som er årsaken til dette.

Ja, godt mulig alt det du sier der. Virker fornuftig.
    Ellers dette med strømkabler da?
    Eg kjøpte først en rimlig fra Hong Kong, testet på forsterkeren, men ingen forskjell.. lot den bare stå der da den var feitare å se på enn den sorte.
    Må jo prøve på cd spilleren maste broderen om. Nope gidde ikkje for det er ikkje forskjell sa eg tusen ganger.
    Da eg omsider prøvde så gav det et mye stillere lydbilde og dynamikken økte. Så kjøpte noen flere da dei kostet meget lite (ca 200,-).
    Fantasi det og? Eg veit ikkje helt, for stor forskjell til det er min mening.

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det kalles korona, hvis jeg ikke husker feil. Det oppstår når ioner i lufta nær kraftledningen får økt hastighet og det oppstår kollisjoner og ioniseringer og utladninger.

Dette har ingenting med den støyen du snakker om å gjøre, som for det meste er en type last i systemet som slår uheldig ut på måleapparater ... og kun der.
    Ja, okai. Det er og sånne oåjjj åjjj lyder i impulser.. :-)
    Høyttalere:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan i samme slengen nevne en anekdote fortalt av Scrooge som i en tid var i epostveksling med konstruktøren av ASR-forsterkerne, Friedrich Schaefer. Den godeste Friedrich skal visstnok faste i to dager, dvs. drikker kun vann, før han lytter kritisk. Teorien er at sansene skjerpes når man er sulten, noe som henger igjen fra tiden da mennesket lusket rundt i buskaset for å skaffe seg mat.

For øvrig begynner jo tråden heldigvis å få tilbake popcorn-potensialet

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte dette ja!
    Har fått historien fra Marius hos "Stereofil", som har god kontakt med ASR-konstruktøren.
    Nå bryter jeg riktignok min lille lovnad om å ikke skrive mer i denne tråden, men det får våge seg.
    Historien er i alle fall vel verdt å nevne, ikke minst i denne sammenheng. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nå bryter jeg riktignok min lille lovnad om å ikke skrive mer i denne tråden, men det får våge seg.
    Hehe, umulig å holde seg unna

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

haha unnskyld meg, men takk for god underholdning, dette er vel sånn bortimot den artigste tråden jeg til nå har lest på nettet :lol: :lol: god natt. :lol:

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [YOUTUBE]sAV2Ft2w928[/YOUTUBE]

Side 51 av 79 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •