Innspilling av høytalerkabel - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 79 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 1567
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ingen sak å blindteste TV-apparater. Det er bare å maskere vekk alt annet en selve bildearealet (skjermen), slik at de blir vurdert ut i fra bildekvalitet alene, altså uten "ballasten" fordommene våre i forhold til hvilket merke/teknologi som er overlegent de andre. NRK (FBI) kjørte en slik test, der resultatet overrasket flere av deltakerne i testpanelet (som blant annet besto av skribenter fra både Hjemmekino og Lyd-og-Bilde).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    NRK (FBI) kjørte en slik test, der resultatet overrasket flere av deltakerne i testpanelet (som blant annet besto av skribenter fra både Hjemmekino og Lyd-og-Bilde).
    Slike tester er gull verdt!

Lurer på hvordan en test av f.eks. receivere hadde sett ut dersom den var blitt gjort blindt. Hadde det blitt "den typiske Yamaha-lyden" eller hadde testene blitt noe mer fargeløse? Jeg mener selvsagt ikke at det ikke er forskjeller, men jeg tillater meg å tvile på at det er så store forskjeller som det blir beskrevet i noen av testene.

Jeg krever på ingen måte at samtlige tester i alle HiFi-blekker skal gjøres blindt, men jeg tror enhver skribent hadde hatt godt av å bli med på minst EN skikkelig blindtest. Om ikke annet så for å bli litt mer ydmyk i forhold til sine egne sanser. De er bare mennesker de også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johante
    Hvordan blindtester man TVer? Blir ikke det mot sin hensikt? 8)
    Jeg er usikker på om innlegget ditt var en spøk, men for ordens skyld: blindtester betyr ikke at man må ha bind for øynene (eller få øynene stukket ut). Det henspeiler på at man fjerner informasjon som man ikke ønsker at testen skal teste.

For smertelindrende piller så kan "blind" være produsentens navn eller prisen.

For tv-er så kan "blind" være produsentens navn, pris, teknologi (lcd/plasma)

etc.

Det finnes mange former for blind-tester. Formålet kan være å finne absolutte grenser, rangere noe relativt etter subjektiv kvalitet, eller å avdekke at det finnes noen forskjell. Blindtester brukes av vinsmakere, utviklere av matvarer, lyd/bilde-gjengivelse, innen medisin, kort og godt de fleste områder hvor man vil finne ut hvordan "noe" egentlig påvirker mennesker, og er avhengig av at de samme menneskene forteller om det. Typisk kjenner man til at flere faktorer ofte påvirker menneskene som deltar i testen, og prøver å fjerne noen av disse faktorene.

Dobbelt blindtest betyr at ikke bare personene som er under test, men også de som gjennomfører testen (og har noen som helst måte å påvirke test-personene på bevisst eller underbevisst gjennom kroppsspråk, formulering) skal blindes for noen parametre.

Det er mange misforståelser rundt blindtester, så som troen på at en blindtest som ikke greier å påvise en sammenheng, dermed motbeviser sammenhengen.

-k

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Slike tester er gull verdt!

Lurer på hvordan en test av f.eks. receivere hadde sett ut dersom den var blitt gjort blindt. Hadde det blitt "den typiske Yamaha-lyden" eller hadde testene blitt noe mer fargeløse? Jeg mener selvsagt ikke at det ikke er forskjeller, men jeg tillater meg å tvile på at det er så store forskjeller som det blir beskrevet i noen av testene.

Jeg krever på ingen måte at samtlige tester i alle HiFi-blekker skal gjøres blindt, men jeg tror enhver skribent hadde hatt godt av å bli med på minst EN skikkelig blindtest. Om ikke annet så for å bli litt mer ydmyk i forhold til sine egne sanser. De er bare mennesker de også.
    Dette er et veldig interessant poeng. Hifi-bladene tester som regel de samme merkene hver gang, men innenfor forskjellige prisklasser, Yamaha, Onkyo, Pioneer, Denon, Marantz og en sjelden gang H/K NAD og Sony. Ok, det er vel stor sett de som utgjør merkejungelen innenfor vanlige konsumentprodukter her til lands.

Men som en ny vinkling for å fylle et blad eller to hadde det vært artig om de kunne arrangert en blindtest med et utvalg av billige og dyre modeller fra forskjellige merker.

Vel det var en digresjon fra debatten.

Knutinh: hvis man skulle ha som mål å forsøke å måle seg frem til lydmessige forskjeller mellom to forskjellige komponenter i et rom, hvilke parametre bør man se etter? Frekvensrespons, impulsrespons, forvrengning, fase? Er det andre målbare fysiske elementer som utgjør det vi oppfatter som lyd og lydkvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette er et veldig interessant poeng. Hifi-bladene tester som regel de samme merkene hver gang, men innenfor forskjellige prisklasser, Yamaha, Onkyo, Pioneer, Denon, Marantz og en sjelden gang H/K NAD og Sony. Ok, det er vel stor sett de som utgjør merkejungelen innenfor vanlige konsumentprodukter her til lands.

Men som en ny vinkling for å fylle et blad eller to hadde det vært artig om de kunne arrangert en blindtest med et utvalg av billige og dyre modeller fra forskjellige merker.
    Det er ingen forskjell på forsterkere, jeg trodde dette var almennkunnskap blant skeptikerne her inne!

Og bare sånn til opplysning, så er det heller ikke forskjell på cd-spillere, lp-spillere, forforsterkere eller høyttalere. Alt er bare innbilning! Verden er utrolig enkel når man bare fjerner placebo-effekten! Jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke har forstått dette før nå. Takk AV-forum!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Og bare sånn til opplysning, så er det heller ikke forskjell på cd-spillere, lp-spillere, forforsterkere eller høyttalere.
    Lydmessig er kanskje ikke forskjellene så store som enkelte tror, nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen forskjell på forsterkere, jeg trodde dette var almennkunnskap blant skeptikerne her inne!
    Det som burde være allmennkunskap, og som tester som dette viser, er at selv lett målbare tekniske ulikheter ikke nødvendigvis gir praktisk hørbare forskjeller i lyd.

Hva da med kabler, der de målbare forskjellene er små eller ikke eksisterende?

Når man, som mange kabelfantaster, først hevder at målbare verdier ikke kan si noe om lydforskjeller, og deretter avviser praktiske lyttetester, står man faktisk igjen med absolutt ingenting -- bortsett fra tro og fordommer.

I går hørte jeg en stund på musikk, og syntes det lød fortreffelig. Litt senere, sliten etter praktiske gjøremål, satte jeg på musikken igjen -- og syntes det låt skrikende. Samme musikk, samme anlegg, samme rom, samme stol, samme mann.

Men skulle jeg tro at forskjellen i opplevelse hadde noe med min egen psyke å gjøre? Nei, det må ha vært noen inne og byttet en kabel!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bare sånn til opplysning, så er det heller ikke forskjell på cd-spillere, lp-spillere, forforsterkere eller høyttalere. Alt er bare innbilning! Verden er utrolig enkel når man bare fjerner placebo-effekten! Jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke har forstått dette før nå. Takk AV-forum!
    Går ut fra at innlegget er en smule ironisk ment, men langt på vei er nok mange enig.

Lyd er fysikk, og enkelte komponenter er formidlere av bevegelsesenergi, slik som høyttalere og LP-spillere. Det er ikke vanskelig å skjønne at det naturlig nok vil være forskjeller som man faktisk kan måle med ganske enkle metoder. Jeg har heller ikke problemer med å forstå at enkelte mener å høre forskjell på kabler, men det jeg ikke klarer å forstå er hvordan man klarer å detektere forskjeller som er så bittebittebitte-små at selv avanserte måleinstrumenter som er blottet for hørselskader, ørevoks, slitsomme dager på kontoret, sur kjerring, tom mage osv ikke skal kunne måle slike forskjeller. Som nevnt over; lyd er fysikk og bevegelse, og den lyden vi oppfatter er trykkendringer i luften som tolkes av hjernen.

Når noen påstår at en innspilt kabel medfører så store lydmessige forskjeller i forhold til en som ikke er innspilt som det påstås her, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være mulig å måle forskjellene. Det bare MÅ være forskjeller i fase, impulsrespons eller noe annet som ørene (eller det som sitter mellom ørene) oppfatter som også et måleinstrument må kunne oppfatte.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er forskjeller, men om de er hørbare avhenger av lasten og hvor transparant resten av utstyret og rommet er. Høyttalere og rom vil alltid være den dominerende faktoren. Jeg skjønner at du er ironisk her, men det morsomme er at det er ekstremt liten forskjell på god elektronikk, særlig hvis lasten og systemet ellers ikke innbyr til å avdekke forskjellene.

Dit argument er: folk kan ikke peke ut noe som helst i blindtester. Det er BS du ikke har grunnlag for å si, kun synsing basert på din tro på egne sanser. Blindtester er svært utbredt og det finnes mennesker som klarer å peke på utrolige ting i blindtester som for meg er umulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    I går hørte jeg en stund på musikk, og syntes det lød fortreffelig. Litt senere, sliten etter praktiske gjøremål, satte jeg på musikken igjen -- og syntes det låt skrikende. Samme musikk, samme anlegg, samme rom, samme stol, samme mann.
    Kjenner meg godt igjen her. Jeg merker også at jeg blir påvirket av lys og rot i rommet. Anlegget låter mye bedre på kvelden med lun belysning, i forhold til når sola står inn vinduene. Rot som ligger og flyter rundt på gulvet og på stuebordet påvirker også lytteopplevelsen.

Placeboeffekten opplever jeg ganske ofte egentlig. Et godt eksempel er da jeg koblet til en sub. Jeg satt i sofaen og hørte godt at bassen blei bedre. Men da jeg skulle skru opp volumet på suben oppdaget jeg at strømkontakten ikke var koblet til. Jeg har også opplevd å høre forskjell ved å justere på bass og diskant uten å være klar over at den står på by-pass. Det er først når bassen står helt på maks at det begynner å gå opp for en at det er noe som ikke stemmer 8)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Fordi at folk ikkje skal tru på sånne målegurua tvert..
    Men du må jo være enig i at Eleanor har et godt poeng med tanke på at det er de samme kablene og tekniske utstyret som faktisk har tatt opp det du spiller av?

Er det ikke litt mystisk at vi har teknisk utstyr som kan ta opp lyden som ligger på CDen du spiller av, men ikke teknisk utstyr til å detektere forskjeller som påvirker lyden når den spilles av?

Betyr det da at det ikke har noe å si hva slags kabler man bruker i innspillingsstudio, siden mikrofoner og opptaksutstyr uansett ikke klarer å registrere forskjellen kablene gjør, men derimot når man spiller av så har kablene noe å si? Det virker jo unektelig litt pussig?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hørbare forskjeller mellom høyttalere har vært vitenskaplig godt dokumentert og fagfellevurdert i alle fall siden 1986. Hvis du tror noe annet så er det en misforståelse fra din side.

Linken under er av nyere dato og fritt tilgjengelig:
    http://www.aes.org/e-lib/download.cf...06&name=harman
    There were clear correlations between listeners’
    loudspeaker preferences and a set of acoustic anechoic
    measurements. The most preferred loudspeakers had the
    smoothest, flattest, and most extended frequency
    responses maintained uniformly off axis.
    -k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Knutinh: hvis man skulle ha som mål å forsøke å måle seg frem til lydmessige forskjeller mellom to forskjellige komponenter i et rom, hvilke parametre bør man se etter? Frekvensrespons, impulsrespons, forvrengning, fase? Er det andre målbare fysiske elementer som utgjør det vi oppfatter som lyd og lydkvalitet?
    frekvensrespons = amplitude & faserespons = f(impulsrespons)

Hvis du kjenner en av de tre så kjenner du alle.

Ulinearitet er et annet konsept.

Toole og Olive har i bortimot en generasjon gjort grundige blindtester av lyttepersoner og koblet dette til målinger av de samme høyttalerne i samme rom. Resultatene er publisert og fagfellevurdert i f.eks JAES. Kort fortalt så finner de en god, men ikke perfekt kobling mellom målinger og blindtester.

Glatt og flat on-axis frekvens-amplitude respons som også strekker seg utenfor on-axis uten stygge "anomaliteter" later til å være en god oppskrift.

-k

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    frekvensrespons = amplitude & faserespons = f(impulsrespons)

Hvis du kjenner en av de tre så kjenner du alle.
    Ja, de henger jo sammen, men i en grafisk fremstilling blir disse elementene presentert hver for seg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Kjenner meg godt igjen her. Jeg merker også at jeg blir påvirket av lys og rot i rommet. Anlegget låter mye bedre på kvelden med lun belysning, i forhold til når sola står inn vinduene. Rot som ligger og flyter rundt på gulvet og på stuebordet påvirker også lytteopplevelsen.
    Kvaliteten på strømmen er bedre på kvelden/natta fordi naboene dine har slått av miksmasteren, støvsugeren, PCen, komfyren osv, så dette er nok ikke bare innbilning. Strømmen sirkulerer i nabolaget ditt og all forsøplingen naboene dine produserer på strømnettet, får du ut på anlegget ditt i form av støy.

Det går an å fikse med et strømfilter, men gode filtre som ikke kveler dynamikken i anlegget, koster flesk.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på strømmen er bedre på kvelden/natta fordi naboene dine har slått av miksmasteren, støvsugeren, PCen, komfyren osv, så dette er nok ikke bare innbilning. Strømmen sirkulerer i nabolaget ditt og all forsøplingen naboene dine produserer på strømnettet, får du ut på anlegget ditt i form av støy.

Det går an å fikse med et strømfilter, men gode filtre som ikke kveler dynamikken i anlegget, koster flesk.
    Disse teoriene har du utarbeidet hjemme i godstolen foran anlegget? Eller har du lest at andre guruer mener det samme? Eller har du noen faktiske beviser?
    Burde være rimelig lett å måle om støygulvet varierer signifikant med tiden på døgnet.

Eller er det som vanlig nok at forskjellene er så enorme at du kan ikke ta feil, men samtidig er usynlige i en blindtest?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Disse teoriene har du utarbeidet hjemme i godstolen foran anlegget? Eller har du lest at andre guruer mener det samme? Eller har du noen faktiske beviser?
    Burde være rimelig lett å måle om støygulvet varierer signifikant med tiden på døgnet.

Eller er det som vanlig nok at forskjellene er så enorme at du kan ikke ta feil, men samtidig er usynlige i en blindtest?
    Slapp av Fredrik! Det er ingen som skal tvinge deg til å få god lyd i stua

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av Fredrik! Det er ingen som skal tvinge deg til å få god lyd i stua
    Enda godt! Skulle tro jeg snart blir innlagt for tros-benektelse!

On topic: merker meg at du ikke gidder å svare på spørsmålet. Da går jeg ut fra at det er det siste som er tilfellet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi alle skal roe oss ned denne diskusjonen/tråden, da den begynner å dra mot det usaklige. Vær så snille å hold tråden tro mot tema (kabler/innbrenning), så vi slipper mer moderering. Innlegg med personkarakteristikker (mot personer eller "trosretning i debatten") vil heretter bli slettet.

PS: ja, jeg er klar over at jeg sitter i glasshus her
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det da noen som kan gi meg et konkret forslag til hvordan jeg kan spille inn eller brenne inn høyttalerkablene mine og signalkablene mine ?

Side 50 av 79 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •