Innspilling av høytalerkabel - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 79 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1567
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er jo vanskelig å få erfaring på noe som ikke finnes. Hvem er best rustet til å svare på hvorvidt spåkoner virker? Det er i alle fall ikke de som har vært og blitt spådd og kommer storfornøyde ut igjen? Dermed er kanskje ikke de som tror på kabelinnbrenning (og har opplevd "effekten" av det) de beste til å omtale det fenomenet heller.
    Så en test av et produkt bør skrives av en person som aldri har hørt dette eller andre produkter?? Har man hørt produktet og finner forskjeller i lyden fra andre ting man har testet så er man altså ikke kvalifisert til å uttale seg ettersom man tror på det man opplevde under testen???
    Isåfall er jo alt vi driver med innen lyd fullstendig bortkastet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som reelt har prøvd dette og mener det er noe i det, er erfaringsmessig folk som aktivt benekter at de kan påvirkes av placebo. De er dermed generelt lite egnet til å uttale seg om forskjeller mellom audioprodukter.

Men jeg får være forutsigbar nok til å foreslå at du melder deg frivillig til en ABX-test hvor det kobles opp to sett av samme kabel, den ene er brent inn og den andre er ikke det. Det bør jo da ikke være noe problem å høre forskjell på disse, samt identifisere hvem som er innbrent og hvem som ikke er det?

Jeg skulle gjerne tatt en slik test selv, men jeg er jo forutintatt, så det blir vel mer hensiktsmessig at du gjør det.
    At man ikke tror man er utsatt for placebo betyr bare at man stoler på sine egne sanser. At det dikvalifiserer en fra å uttale seg får stå på din kappe. Det diskvalifiserer vel forsjåvitt så godt som alle skribenter i hifi blader.

Mitt personlige ståsted i debatten og hva jeg hører og ikke hører er irrelevant.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Så en test av et produkt bør skrives av en person som aldri har hørt dette eller andre produkter?? Har man hørt produktet og finner forskjeller i lyden fra andre ting man har testet så er man altså ikke kvalifisert til å uttale seg ettersom man tror på det man opplevde under testen???
    Isåfall er jo alt vi driver med innen lyd fullstendig bortkastet
    Spørsmålet er jo om man har hørt forskjeller på produktene eller om det bare er hjernen som har spilt vedkommende et puss.

Man må jo gjerne uttale seg, men det har jo begrenset verdi for andre når man ikke kan dokumentere om det er en faktisk forskjell eller bare noe vedkommende har innbilt seg.

Den siste setningen din får stå for din regning.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo forsåvidt hjernen som registerer forskjeller i anlegg uansett hvordan de skulle fortone seg. Kansje forskjellige hjerner rett og slett oppfatter ting forskjellig
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    At man ikke tror man er utsatt for placebo betyr bare at man stoler på sine egne sanser.
    Det er nettopp det som er problemet, at man ikke innser at sansene ikke alltid er til å stole på. Vi overvurderer vår evne til å skille mellom hva som er virkelig, og hva som er placebo.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det er nettopp det som er problemet, at man ikke innser at sansene ikke alltid er til å stole på. Vi overvurderer vår evne til å skille mellom hva som er virkelig, og hva som er placebo.
    Den dagen jeg begynner å høre på musikk med målemic og vannfallsdiagram skal jeg finne en ny hobby...
    Stoler en ikke på det en hører er dette (hifi/musikk) en lite egnet fritidssyssel.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeltester i blader osv er da ikke en hobby, men en foretning hvor testerne får betalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen jeg begynner å høre på musikk med målemic og vannfallsdiagram skal jeg finne en ny hobby...
    Stoler en ikke på det en hører er dette (hifi/musikk) en lite egnet fritidssyssel.
    Det er ikke det det er snakk om. Vi lytter selvfølgelig på musikk uten å ofre placebo så mange tanker, og koser oss med lyden slik vi oppfatter den. Men det er noen supermennesker som tror at placebo ikke gjelder for dem når det kommer til det å høre forskjell på blant annet kabler.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge tips mottatt for kort tid tilbake, er kabelsinnspilling helt uvesentlig. Voksing av kablene er derimot det som teller, og her i omegnen anvendes fortrinnsvis en bartevoks av premium kvalitet. Det er bare trådløse forbindelser som skal innspilles over lang tid vha. en god pink noise generator, og her må man passe på at romtemperatur ligger på konstant 34 grader og luftfuktighet på 85%. Man må selvsagt ha total lyskontroll i rommet mens dette pågår.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Ifølge tips mottatt for kort tid tilbake, er kabelsinnspilling helt uvesentlig. Voksing av kablene er derimot det som teller, og her i omegnen anvendes fortrinnsvis en bartevoks av premium kvalitet. Det er bare trådløse forbindelser som skal innspilles over lang tid vha. en god pink noise generator, og her må man passe på at romtemperatur ligger på konstant 34 grader og luftfuktighet på 85%. Man må selvsagt ha total lyskontroll i rommet mens dette pågår.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo synd du ser slik på det. Det er ikke menigen å bruke målemic for å lytte til musikken, men som et verktøy for å få anlegget til å yte enda bedre. Når man kan måle faktisk frekvensrespons og eventuelt får mulighet til å rette på de groveste romrelaterte problemene i bassen med EQ så får hobbyen en ny veldig interessant og morsom dimensjon.

Har vanskelig for forstå den konservative holdningen til denne type hjelpemiddel. Og dere kaller OSS skeptikere? Begrunn gjerne hvorfor du mener dette er feil vei til mål - jeg er oppriktig interessert i din vinkling på dette.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at det ikke finnes noen riktig vei til mål. Veien skaper man selv etterhvert som man høster erfaing. Hvorfor bytter man i de store og hele noe i anlegget når man sansynligvis får større effekt av å bygge et nytt og tilpasset hus......
    Finnes det i det hele tatt beviser for eller imot effekten av kabelbytte eller for den saks skyld innbrenning av kabler. Det diskuteres jo like friskt om innbrenning av komponenter eller innspilling av høyttalere i virkeligheten gir noen annen effekt enn å la forbrukeren bli vandt til produktet.
    Til syvende og sist er det den enkeltes subjektive lytteopplevelse som avgjør hva som fungerer i deres anlegg og rom, så å fortelle noen at de er tilbakestående fordi de opplever ting i eget anlegg som andre ikke har gjort enda de aldri har testet det blir litt for enkelt etter min mening.
    Spesielt siden de som argumenterer imot her (med mer eller mindre vellykket ironi) ikke har fler fakta å vise til enn de som argumenterer for.
    En kabeltest beviser aldri mer enn at den som utfører testen hører eller ikke hører forskjell. Med andre ord er den verdiløs for andre enn testern, og man må derfor prøve dette selv
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter sarkasme, ikke ironi.

Bevisbyrden ligger ikke på skeptikerne, men de som fremmer påstanden.

Av en eller annen grunn nekter dere kabelentusiaster å godta at placebo er en reell effekt.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det heter sarkasme, ikke ironi.

Bevisbyrden ligger ikke på skeptikerne, men de som fremmer påstanden.

Av en eller annen grunn nekter dere kabelentusiaster å godta at placebo er en reell effekt.
    kan ikke akkurat kalle meg kabelentusiast, men jeg er en av de som tror/mener det er forskjell på kabler... Hvis dette kun er et tilfelle av alvorlig placebo har det iallefall hjulpet på lyden i min stue:-D Hvor alvorlig jeg er angrepet av placebo er ikke opp til meg å bedømme, men det er i så tilfelle noe jeg kan leve med

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du unskylde min uvitenhet. Sarkasme......

Vil forøvrig tillegge at jeg hverken er kabelentusiast eller kabelskeptiker, men bruker det som passer meg i mitt anlegg uavhengig av disse meningsutvekslingene. Det er diskusjonsformen jeg blir oppgitt over, og trådstarter ble ettertrykkelig fortalt hvor dum han var uten å ha påstått noe som helst. En gang i tiden fikk endel mennesker lignende kommentarer for å påstå at jorden ikke var flat......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil forøvrig tillegge at jeg hverken er kabelentusiast eller kabelskeptiker, men bruker det som passer meg i mitt anlegg uavhengig av disse meningsutvekslingene. Det er diskusjonsformen jeg blir oppgitt over, og trådstarter ble ettertrykkelig fortalt hvor dum han var uten å ha påstått noe som helst. En gang i tiden fikk endel mennesker lignende kommentarer for å påstå at jorden ikke var flat......
    Det blir i lengden å vrient å gjøre noe med diskusjonsformen når man argumenterer for og mot disse tingene. Det er jo helt umulig overbevise noen som i utgangspunktet nekter å tro på at det går an å måle noe som helst som har med lyd å gjøre, at placebo ikke eksisterer (man er da ikke dum heller!) og at alt selgeren i nærmeste hifiasyl sier er reinspikka fakta.

Begge sider vet de har rett, så da kommer man jo ikke så langt. Vi har to grunnleggende utfordringer i alle slike diskusjoner:

A) De som mener at f.eks innbrenning fungerer hverken vil eller klarer å bevise at så er tilfelle...

B) De som mener det ikke fungerer har lite å komme med da det teknisk sett er umulig å bevise at noen IKKE hører forskjell - det eneste vi kan bevise er at man hører forskjell - dermed vil man aldri kunne utelukke 100% at det er en forskjell i en gitt setting, selvom man kjører test på test hvor man ikke hører forskjell - det eneste som er bevist er at testindividene ikke hørte forskjell i den spesifike testen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det eneste som er bevist er at testindividene ikke hørte forskjell i den spesifike testen.
    Nettopp, og sånn vil alltid være i disse testene. Det man hører vil rett og slett ikke la seg bevise på noen grafe eller papir. Man må derfor teste disse tingene selv og gjøre seg opp en egen mening
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det at noen gode ideer har blitt latterliggjort tidligere betyr ikke at alle ideer som blir latterliggjort er gode.

Kan ikke se at noen har sagt at trådstarter er dum. Bare så det er sagt så syns jeg ikke han er dum som spurte.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Endel innlegg i denne tråden understreker vel ganske kraftig ovenfor trådstarter at dette er et tema som ikke bør tas opp.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det bare høyttalerkabler som bør spilles inn, eller har dette effekt på signalkabler også?
    Hva med digitalkabler, trengs dem spilles inn?

Optiske kabler, er det noen spesiell måte og spille dem inn? kjøre en kraftig laser igjennom kanskje?

Side 5 av 79 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •