Innspilling av høytalerkabel - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 79 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 1567
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eksempel på Blindtest (bør leses):

En norsk turist kom inn på en bar i skottland, og satte seg ned og begynnte å skryte om whiskykunnskapene sine. -Jeg kan smake forskjell på hva som helst, og jeg kan fortelle dere alt om det dere putter i glasset mitt. Bartenderen ga han et gass med en veldig sjelden whisky, fra en av øyene nordvest i landet. Nordmannen smakte, og la ut om hvilken øy bryggeriet lå på, hvilket år den var brygget, hvilke tønner den hadde stått på hvor råvarene kom fra og alt. Bartenderen var selvfølgelig imponert, og ville gi han en litt vanskeligere utfordring. Nå kom han ut fra bakrommet med et glass hvor han hadde blandet sammen to whiskyer. -Du klarer aldri å kjenne hvor DENNE kommer fra, sa bartenderen. Men nordmannen var ikke i tvil, og la ut om begge whiskyene, med all tenkelig kunnskap om begge bryggeriene. Nå var visste ikke bartenderen hva han skulle gjøre, så han tok to nye, dyre fine whiskyer og blandet sammen, og tilsatte en dråpe av noe billig skvip. -Nordmannen la ut om de to bryggeriene, og avsluttet med å si at de dråpene med det billige skvipet kunne du spart deg for å ha puttet i glasset! Bartenderen gikk så ut på bakrommet igjen, og var noe fortvilet. Så kom han på at han hadde en svensk jente som jobbet på kjøkkenet så han ba henne ganske enkelt om å ta av seg trusa. Så silte han en billig whisky gjennom trusa og ned i glasset, og gikk ut og serverte det til nordmannen. Nordmannen smakte på whiskyen, ble helt stille og tenkte seg godt om...
    Så reiste han seg opp og spurte bartenderen: -Satan, jobber ho Isabell her??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig sprit av ukjent opphav er en ting jeg er skeptisk til å "blindteste". Testen kan faktisk ende med at man blir blind :-)

-k

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Min motivasjon for å delta er ganske enkelt å fungere som en motvekt mot selgere og glossy hifi-blader som etter mitt syn nesten har lykkes med å få definisjonsmakten i bransjen.

-k
    Dine bidrag blir i høyeste grad satt pris på
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Dine bidrag blir i høyeste grad satt pris på
    +1

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det kalles hersketeknikk - ikke la deg knekke, godt det er flere med gullører som ikke trenger blindtest. Egentlig hadde jeg meldt meg ut her men klarer ikke helt å holde meg borte :roll:
    Her henvises det til en blindtest av flatskjermer.

Såvidt meg bekjent er du tilhenger av plasma, som overlegen teknologi, i bildesammenheng?

Er det greit å bruke blindtest som test-metode i overnevnte sammenheng, men ikke når det gjelder kabler?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det kalles hersketeknikk - ikke la deg knekke, godt det er flere med gullører som ikke trenger blindtest. Egentlig hadde jeg meldt meg ut her men klarer ikke helt å holde meg borte :roll:
    Hersketeknikk er ikke bra nei, og er enig med deg at ikke Lovemusikk må la seg knekke av den motstanden han får.

Synes imidlertid at Lovemusikk kanskje skulle lese litt hva de andre skriver også (og ikke tolke alt i verste mening), og om mulig lære nye ting om emnet som diskuteres av sine meddebattanter.

Synes personlig dette svaret tok "kaka" i denne debatten.
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva har du henvist til så langt?

Hvilken spesialkompetanse er det du innehar som gjør at du "vet hva du snakker om" når du snakker om Newtonsk fysikk?

Bestrider du noe av innholdet på wikipedia, eller kverulerer du bare for å slippe å måtte forholde deg til det du har sagt?

Det er flere her inne som har regnet både vha Newtons og Einsteins bidrag til fysikken. Hvis du tenker på Einsteins relativitetsteori så lanserte han den i 1905, såvidt jeg vet lenge før romfart og NASA. Jeg ser ikke at den endrer noe som helst på mitt opprinnelige utsagn om at Newtons tanker har hatt enorm betydning for oss?

Når du løselig refererer til nyhetstidsskrifter fra norsk romfart og andre ting du "ikkje gidd leite fram" så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om deg.

At universet ekspanderer følger av Einsteins generelle relativitets-teori (1915), ble prediktert av Friedmann i 1922 og påvist eksperimentelt av Hubble i 1929.

Einsteins generelle relativitets-teori inneholder en "kosmologisk konstant" (som han senere fjernet) som kan forklare at universet i følge noen målinger later til å akselerere.

I følge Stephen Hawkins "A Brief History of time".

Hvilken betydning dette har for hifi-kablene mine er uvisst.

-k
    Offa.. dere vet ivertfall ikke mer enn meg, det ser eg.Eg er ferdig med saken, vi skal diskutere innbrenning av høyttalerledninger
    Dette tolker jeg som at sier vel det mer om kunnskapsnivået enn hundrevis av andre innlegg.

Ellers var det kanskje bare meg som stusset på dette....
    Og ellers kan en ikke basere seg kun på elfag læren, da det ikke er vandlig strøm i en signalkabel, det er ikke så lett, for då hadde vi hatt det enkelt, noe som ikke hadde vert meg i mot.
    Hva er egentlig vanlig strøm, og er elfag læren så veldig enkel?
    Hadde vært fint å få en repetisjon på dette, slik at jeg også synes dette er enkelt.....
    Det er riktig at det ikke går vanlig nettspenning og 50hz vekselstrøm i Audio signalkabler og høytaler kabler, men analogt hifi utstyr jobber faktisk i det samme elektriske domene innenfor et strekt begrenset og hørbart frekvens området, så det er vel ikke så store forskjeller fra "elfag" heller.

Som ingeniør selv, så stusser jeg litt på at du som kanskje også er ingeniør (ut i fra forumnavn) synes det er greit å velge subjektive sannheter fulle av "bias” fremfor objektive måledata og mer vitenskapelig utførte blindtester med og uten gull ører, når man prøver å få frem eventuelle forskjeller for audio kabler.

Som en liten diggresjon....
    Ville du satt f.eks reist med et fly hvis du visste at ingenting i flyet var konstruert ut i fra nøye beregnede spesifikkasjoner og objektive material kvaliteter og måledata?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hersketeknikk er ikke bra nei, og er enig med deg at ikke Lovemusikk må la seg knekke av den motstanden han får.

Synes imidlertid at Lovemusikk kanskje skulle lese litt hva de andre skriver også (og ikke tolke alt i verste mening), og om mulig lære nye ting om emnet som diskuteres av sine meddebattanter.

Synes personlig dette svaret tok "kaka" i denne debatten.

Dette tolker jeg som at sier vel det mer om kunnskapsnivået enn hundrevis av andre innlegg.

Ellers var det kanskje bare meg som stusset på dette....

Hva er egentlig vanlig strøm, og er elfag læren så veldig enkel?
    Hadde vært fint å få en repetisjon på dette, slik at jeg også synes dette er enkelt.....
    Det er riktig at det ikke går vanlig nettspenning og 50hz vekselstrøm i Audio signalkabler og høytaler kabler, men analogt hifi utstyr jobber faktisk i det samme elektriske domene innenfor et strekt begrenset og hørbart frekvens området, så det er vel ikke så store forskjeller fra "elfag" heller.

Som ingeniør selv, så stusser jeg litt på at du som kanskje også er ingeniør (ut i fra forumnavn) synes det er greit å velge subjektive sannheter fulle av "bias” fremfor objektive måledata og mer vitenskapelig utførte blindtester med og uten gull ører, når man prøver å få frem eventuelle forskjeller for audio kabler.

Som en liten diggresjon....
    Ville du satt f.eks reist med et fly hvis du visste at ingenting i flyet var konstruert ut i fra nøye beregnede spesifikkasjoner og objektive material kvaliteter og måledata?

All måledata er jo flott deee.. men det er et men her. Ikke alt kan måles, ikke enda som eg har hørt om. Det som ikke kan måles blir bare snakket bort som fantasi, men det holder ikke!
    Det er for lettvint å gjere det. Nett som mine dårlige svar innemellom.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AV-Fallet]Eksempel på Blindtest (bør leses):

En norsk turist kom inn på en bar i skottland, og satte seg ned og begynnte å skryte om whiskykunnskapene sine. -Jeg kan smake forskjell på hva som helst, og jeg kan fortelle dere alt om det dere putter i glasset mitt. Bartenderen ga han et gass med en veldig sjelden whisky, fra en av øyene nordvest i landet. Nordmannen smakte, og la ut om hvilken øy bryggeriet lå på, hvilket år den var brygget, hvilke tønner den hadde stått på hvor råvarene kom fra og alt. Bartenderen var selvfølgelig imponert, og ville gi han en litt vanskeligere utfordring. Nå kom han ut fra bakrommet med et glass hvor han hadde blandet sammen to whiskyer. -Du klarer aldri å kjenne hvor DENNE kommer fra, sa bartenderen. Men nordmannen var ikke i tvil, og la ut om begge whiskyene, med all tenkelig kunnskap om begge bryggeriene. Nå var visste ikke bartenderen hva han skulle gjøre, så han tok to nye, dyre fine whiskyer og blandet sammen, og tilsatte en dråpe av noe billig skvip. -Nordmannen la ut om de to bryggeriene, og avsluttet med å si at de dråpene med det billige skvipet kunne du spart deg for å ha puttet i glasset! Bartenderen gikk så ut på bakrommet igjen, og var noe fortvilet. Så kom han på at han hadde en svensk jente som jobbet på kjøkkenet så han ba henne ganske enkelt om å ta av seg trusa. Så silte han en billig whisky gjennom trusa og ned i glasset, og gikk ut og serverte det til nordmannen. Nordmannen smakte på whiskyen, ble helt stille og tenkte seg godt om...
    Så reiste han seg opp og spurte bartenderen: -Satan, jobber ho Isabell her??[/QUOTE ]

Var go den
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All måledata er jo flott deee.. men det er et men her. Ikke alt kan måles, ikke enda som eg har hørt om. Det som ikke kan måles blir bare snakket bort som fantasi, men det holder ikke!
    Det er for lettvint å gjere det. Nett som mine dårlige svar innemellom.
    Hvordan lytteren oppleve det som spilles av i lytterommet kan vel forsåvidt ikke måles med noen objektive målinger, hvis det er det du mener, har du vel mye rett.

Ellers slik jeg ser det er det vel pr. deffinisjon slik at alt av musikksignal som er blitt digitalisert og lagret på en CD, det kan også bli målt, fordi det er jo netopp måledata.

Det er vel sånn sett ikke så mye magi eller så veldig mye mystisk med de elektriske signalene som det analoge kablene skal overføre.
    De forskjellene man hører og som ikke er tilegg som sanseapparatet vårt legger til er vel fra den aktivt jobbede elektronikken og i høytaler/lytterom.

Den eneste jobben kabler har er å sammenkobble og ikke stjele effekt eller legge til støy. Riktig dimmensjonerte kobber kabler klarer dette fint enten de selges av europris eller nordost.

Det sikkreste beviset for at dette stemmer får man med å kjøre blintesting.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hvordan lytteren oppleve det som spilles av i lytterommet kan vel forsåvidt ikke måles med noen objektive målinger, hvis det er det du mener, har du vel mye rett.

Ellers slik jeg ser det er det vel pr. deffinisjon slik at alt av musikksignal som er blitt digitalisert og lagret på en CD, det kan også bli målt, fordi det er jo netopp måledata.

Det er vel sånn sett ikke så mye magi eller så veldig mye mystisk med de elektriske signalene som det analoge kablene skal overføre.
    De forskjellene man hører og som ikke er tilegg som sanseapparatet vårt legger til er vel fra den aktivt jobbede elektronikken og i høytaler/lytterom.

Den eneste jobben kabler har er å sammenkobble og ikke stjele effekt eller legge til støy. Riktig dimmensjonerte kobber kabler klarer dette fint enten de selges av europris eller nordost.

Det sikkreste beviset for at dette stemmer får man med å kjøre blintesting.
    Ja, vi er enig bortsett fra dette med hvor gode kablene er. MEN hugs eg snakker kun vandlige RCA signalkabler, fordi eg har lite erfaringer med høyttalerkabler.
    Vis vi ser bort fra pris (som har lite med virkeligheten å gjøre) så er noen av forskjellene i kabler altfor store for å bortforklare det som fantasi, mener EG..hugs det og, eg! Eg viser ikke til noe, bare hva eg hører.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..så er noen av forskjellene i kabler altfor store for å bortforklare det som fantasi, mener EG..hugs det og, eg! Eg viser ikke til noe, bare hva eg hører.
    Greit nok det, du må få lov til å ha en mening. Men siden du forteller om dine meninger på et offentlig forum, så må du regne med å få reaksjoner fra folk som mener du tar grundig feil. De har også rett til å si sin mening.

Men jeg lurer på en ting. Du sier at ikke du bryr deg et fnugg om hva alle andre mener, hvorfor gidder du i det hele tatt å fortelle om dine meninger om forskjeller på kabler? Hvorfor ikke bare kose deg med den lyden du opplever med de kablene du har uten å lire av deg på forumet? Du bryr deg jo ikke om hva andre sier uansett. Hva er vitsen? hva vil du oppnå?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det irreterer meg grenseløst at du og dere tar noen ord utav den store samenhengen og klistrer det ut som det oppfattes som noe helt annet.

:evil:
    Jeg forstår ikke hva du sikter til. Kan du være litt mer spesifikk

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Greit nok det, du må få lov til å ha en mening. Men siden du forteller om dine meninger på et offentlig forum, så må du regne med å få reaksjoner fra folk som mener du tar grundig feil. De har også rett til å si sin mening.

Men jeg lurer på en ting. Du sier at ikke du bryr deg et fnugg om hva alle andre mener, hvorfor gidder du i det hele tatt å fortelle om dine meninger om forskjeller på kabler? Hvorfor ikke bare kose deg med den lyden du opplever med de kablene du har uten å lire av deg på forumet? Du bryr deg jo ikke om hva andre sier uansett. Hva er vitsen? hva vil du oppnå?
    Fordi at folk ikkje skal tru på sånne målegurua tvert.

Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Jeg forstår ikke hva du sikter til. Kan du være litt mer spesifikk
    Ikke ment til deg som du så.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne synst jeg var rimelig frekk så jeg klarer ikke å unngå å kommentere den. Du hører ikke forskjell på en kabel, du SER forskjell!

Inntil du har tatt en blindtest og klarer å skille ut den samme kabelen som den beste gjentatte ganger så synst jeg at du kan holde dine bastante påstander for deg selv. At du nevner din subjektive oppfatning av en slik test en gang eller to i en bisetning hvor det passer seg er en ting, at du legger det frem som den hele og fulle sannhet og skriver "review" er en helt annen ting!

Dette at du ikke er pris-fokusert er også "mumbo-jumbo". Du har hundrevis av poster i "MA" trådene hvor du gang på gang må legge frem (repetere, som her?) hvor bra MA er til prisen og at det slettes ikke er alltid det dyreste som er mest High-end osv osv osv..

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drister meg på et par eksempel på hvordan vi lures, dette går riktignok ikke på hørsel men skulle like fullt være relevant:

http://lolpics.se/pics/7444.gif

http://resources0.news.com.au/images...dy-5693171.gif

Hvilken vei oppfatter du at dama roterer? Klarer du ved å konsentrere deg å få henne til år snu og rotere andre veien?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som ikke kan måles blir bare snakket bort som fantasi, men det holder ikke!
    Det du virkelig kan høre ønsker ikke jeg å snakke bort som fantasi.

Når du selv både lytter og ser på en ting, og kommer med en teori om at det er bare er lyden som påvirker din konklusjon, så kritiserer jeg deg for å teoretisere uten praktisk grunnlag.

Eg viser ikke til noe, bare hva eg hører.
    Og ser. Du har gått langt i å være uinteressert i å finne ut hva du hører isolert fra synet.

Ok. Så du BRYR deg faktisk om hva leseren mener om dine innlegg? Det er en grunn til at du deltar her inne?

-k

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi er enig bortsett fra dette med hvor gode kablene er. MEN hugs eg snakker kun vandlige RCA signalkabler, fordi eg har lite erfaringer med høyttalerkabler.
    Vis vi ser bort fra pris (som har lite med virkeligheten å gjøre) så er noen av forskjellene i kabler altfor store for å bortforklare det som fantasi, mener EG..hugs det og, eg! Eg viser ikke til noe, bare hva eg hører.
    Det er selfølgelig viktig at ørene blir fornøyd med resultatet i lytterommet, men skjønner ikke helt alle dine motforestillinger til målinger heller. Det er vel når målingene og kunnskapen om hva de forskjellige dataene har å si for hvordan man opplever lyden i et anlegg at man får de beste og mest troverdige opplevelsene.

Tviler f.eks på om de komponentene du bruker
    Music Hall CD25.2
    Hegel P4A
    Hegel H2A
    Music Angel XD-800MKIII,2010mod, oppgradert.
    Vienna Acoustic Mozart Grand
    Dual 1214
    BELLARI VP130
    Pioneer BDP-LX52
    Chord og Monster
    Riks-tv og PC
    ville gitt så gode ytelser som de gjør, hvis ikke noen hadde målt og forstått sammenhengene rundt dette, og valgt komponenter og toleranser osv ut i fra dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trur du "målegurua" prøver så godt de kan med å fremme sin sak? Selvfølgelig for at ikke folk skal tru på sånne kabelnisser tvert!
    Begynner du å skjønne tegninga nå?

Ikke ment til deg som du så.
    Jo, du sier " det irreterer meg grenseløst at du og dere tar noen ord utav den store samenhengen..."

Jeg lurer på hva du mener med dette? Hva er det som er tatt ut av den store sammenhengen? Du kan ikke bare finne opp ting for å bortforklare dårlige argumenter.

Newcomer johante sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Her henvises det til en blindtest av flatskjermer.

Såvidt meg bekjent er du tilhenger av plasma, som overlegen teknologi, i bildesammenheng?

Er det greit å bruke blindtest som test-metode i overnevnte sammenheng, men ikke når det gjelder kabler?
    Hvordan blindtester man TVer? Blir ikke det mot sin hensikt? 8)

Side 49 av 79 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •