Innspilling av høytalerkabel - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 79 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 1567
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg har skjønt alt hele tiden, jeg - hehe. Men siden dette er en tråd om innspilling av kabler, har jeg tillatt meg denne lille presiseringen. At forskjellige kabler kan låte forskjellig, er én sak - at én og samme kabel kan låte forskjellig etter en tids bruk, er noe helt annet. Det er det siste jeg stiller meg tvilende til.
    Ja det gjer eg og, men det har eg heller ikke skrevet noe om, at det er forskjell.
    Har nemlig ikke tru på det siste og kommer heller ikke til å gjøre noe test på det.

Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd

Alt det handler om er å ha riktig dimensjonerte kabler, med skikkelig skjerming.
    hvorfor? vis det ikke er forskjell burde det ikke ha noe å sei, men er det forskjell har det noe å sei.
    Nå går du mot deg selv.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjerming vil alltid ha noe å si om man han mange kabler liggende i nærheten av hverandre. Alle som har jobbet med datastyrte industrielle maskiner har nok vært borti problemer som er relatert til dårlig skjerming, noe som gir seg utsalg i forstyrrelser på signaler som igjen gir masse rare problemer og feilmeldinger.
    Skjerming av kabler på hifiutstyr brukes for å ungå støy på signalet, noe som kan gi susing i høyttalerene. Dette har dog ingenting med lydmessige kvaliteter i forskjellige kabler å gjøre.
    Her må man skille på epler og pærer
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Skjerming vil alltid ha noe å si om man han mange kabler liggende i nærheten av hverandre. Alle som har jobbet med datastyrte industrielle maskiner har nok vært borti problemer som er relatert til dårlig skjerming, noe som gir seg utsalg i forstyrrelser på signaler som igjen gir masse rare problemer og feilmeldinger.
    Skjerming av kabler på hifiutstyr brukes for å ungå støy på signalet, noe som kan gi susing i høyttalerene. Dette har dog ingenting med lydmessige kvaliteter i forskjellige kabler å gjøre.
    Her må man skille på epler og pærer
    Yes, men då kan en ikke sei at det ikke er forskjell.
    En kan ikke teste kabler for først og trekke vekk forskjellene på kablene før en evnt test? Skjønner du?
    Det er ingen test da. For då er alt likt. Samme som at alle forsterkere er lik lyd i uansett watt og komponenter, fordi en må trekke vekk det og det før en test.
    Kan ikke skjønne vitsen med det?? Hæ?

Susing pga støy utenfra, som då skyldes dårlig isolasjon vil forstyrre lyden, mye støy kan dekke over/skjule detaljer i lyden.. DET HAR NOE MED LYDEN Å GJØRE i en kabel, og då tenker eg at det skyldes forskjell på kablene, som igjen må vere med i en test. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg ikke enig med deg. Skjermingen har ingenting med kabelens ledeevne å gjøre, men er en beskyttelse for støy utenfra. Når du tester for deg selv går jeg ut ifra at det er kabelens musikalske egenskaper du er ute etter, og ikke evnen til å plukke opp 50hz støy fra de uskjermede strømkablene den ligger sammen med i kaoset bak racket.
    Det blir det samme som å teste en kabel som er for kort mot en som er lang nok til å rekke hele veien fra kilde til pra. I dette tilfellet garanterer jeg at den som er lang nok vil være det beste valget. Skal en test være fornuftig må jo forutsetningen være tilstede for alle kabler som brukes i testen.

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Susing pga støy utenfra, vil forstyrre lyden, mye støy kan dekke over/skjule detaljer i lyden.. DET HAR NOE MED LYDEN Å GJØRE
    Hvis du setter en kompis ved siden av deg i sofaen og lar han synge Ja VI Elsker for full hals mens du kjører testen av den ene kabelen, og han holder kjeft under testen av den andre vil du få samme resultat. Den ene kabelen tapte testen pga ekstern støy. Blir kablene da testet under samme forhold??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du heller nei, leser ikke hva eg skriver ser eg..
    Eg er klar over effekten ja.
    men den er ikke egenrådig på rca signalkablene eg hadde til test, dette fordi det var altfor store forskjeller.

Det er ikke noe problem å innbille seg kjempeforskjeller, så dette er ikke noe argument. Du sier du er klar over effekten, hvorfor fortsetter du å ignorere den da?

Mange har heller ikke fått med seg at dette var en kjapp test utført av meg. Og mine meininger om kablene må eg få lov å ha. Eg må få mene noe eg og. Det er ørene mine eg lytter med og ikke måleapperat.
    Jeg har fått med meg at det er en kjapp test gjennomført av deg, og dermed er den totalt ugyldig, uinteressant og meningsløs for samtlige på forumet, sannsynligvis til og med for deg selv. Det er vel derfor mange lurer på hvorfor det stadig henviser til denne testen, da "resultatet" ikke kan brukes til noe som helst.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk, nå oppfører du deg som et lite barn. Du har gått tom for argumenter, og går heller og flisespikker på hva vi sier og ikke sier. Slutt med det, ellers så blir det vanskelig å ta deg seriøst.

En kabel må selvsagt være riktig dimensjonert og med en god skjerming. Som de kloke hodene over her sier, så vil en uskjermet kabel ta til seg støy. Støy er en ekstern faktor som du ikke kan regne med i selve kabelen.

Men du sier jo at du hører forskjell på dyre vs dyre kabler, og disse har jo både riktig dimensjonert størrelse og god skjerming.

Jeg skjønner ikke hvorfor du sliter så fælt med å være åpen for ting? Du har fast bestemt deg for at dyre kabler ER bedre, og slik jeg ser det så kommer du ALDRI til å endre på den meningen. Sannsynligvis ikke om det blir empirisk testet at dyre kabler har ikke noe å si.

Jeg kan jo kanskje forstå deg, da du har lagt masse penger i kabler, og det er litt surt å tenke på at det ikke var noe vits? At mine kabler til 1/10 av prisen på dine er like bra? Er det sånn det er?

Uansett er det bare underholdene å høre hva du sier hver gang her, spesielt når du ikke har NOE dekning for argumentene dine. Selvfølgelig kan det hende at DU hører forskjell på kabler, men dette er ikke en "evne" du har, men heller en illusjon som tricker deg.

Så er du så skråsikker på at ørene dine er gullører som raver høyere enn de andre her inne, så tar du en blindtest som er skikkelig, er det så vanskelig da?

Jeg er helt sikker på at du er redd for å innse fakta. Prove me wrong.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg ikke enig med deg. Skjermingen har ingenting med kabelens ledeevne å gjøre, men er en beskyttelse for støy utenfra. Når du tester for deg selv går jeg ut ifra at det er kabelens musikalske egenskaper du er ute etter, og ikke evnen til å plukke opp 50hz støy fra de uskjermede strømkablene den ligger sammen med i kaoset bak racket.
    Det blir det samme som å teste en kabel som er for kort mot en som er lang nok til å rekke hele veien fra kilde til pra. I dette tilfellet garanterer jeg at den som er lang nok vil være det beste valget. Skal en test være fornuftig må jo forutsetningen være tilstede for alle kabler som brukes i testen.

Hvis du setter en kompis ved siden av deg i sofaen og lar han synge Ja VI Elsker for full hals mens du kjører testen av den ene kabelen, og han holder kjeft under testen av den andre vil du få samme resultat. Den ene kabelen tapte testen pga ekstern støy. Blir kablene da testet under samme forhold??
    Kabelens musikalske egenskaper ja..den er jo og avhengig av at den er godt skjermet så det ikke blir for mye støy, mener eg da. Dermed er dette og en egenskap som inkluderer i en test, selv om eg ikke legger noe vekt i det, vil vel det påvirke lyden i den i form for støy?

Kablene vart testet under samme forhold ja, dog uten å vite om støy utenfra på ledningsnettet hadde variasjoner, men dette er ikke noe eg kan påvirke.
    Nå var vel ikke støy noe eg tenkte på, ei heller noe eg la merke til sånn sett, så da var vel dei alle ok vil eg tru med henhold til støy.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er ikke noe problem å innbille seg kjempeforskjeller, så dette er ikke noe argument. Du sier du er klar over effekten, hvorfor fortsetter du å ignorere den da?

Jeg har fått med meg at det er en kjapp test gjennomført av deg, og dermed er den totalt ugyldig, uinteressant og meningsløs for samtlige på forumet, sannsynligvis til og med for deg selv. Det er vel derfor mange lurer på hvorfor det stadig henviser til denne testen, da "resultatet" ikke kan brukes til noe som helst.
    Fordi at forskjellene var for store. Vis en innbiller seg dei største forskjellene fra intet, (da eg bare har hørt skryt om Tara Labs og Van Del Hul) er det et mysterium.
    Forskjellene var for betydelige til at det kan bortforklares til fantasi. Hva du eller andre velger å tru er opp til deg og andre. Men vi har alle forskjellig hørsel osv.. Ingen er like, heldigvis.
    F.eks en kabel med mange ledere..der har du et magnetfelt rundt hver enkelt leder. En kabel med bare en tykk leder, har du eit magnetfelt. Er det virkelig ikke forskjell der heller? Dette vil eg tru kan måles.
    Men hvor mye det har å sei er eg usikker på, men antar til mer strøm til mer forstyrrelser i den med mange ledere, men dette var bare synsing.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Lovemusikk, nå oppfører du deg som et lite barn. Du har gått tom for argumenter, og går heller og flisespikker på hva vi sier og ikke sier. Slutt med det, ellers så blir det vanskelig å ta deg seriøst.

En kabel må selvsagt være riktig dimensjonert og med en god skjerming. Som de kloke hodene over her sier, så vil en uskjermet kabel ta til seg støy. Støy er en ekstern faktor som du ikke kan regne med i selve kabelen.

Men du sier jo at du hører forskjell på dyre vs dyre kabler, og disse har jo både riktig dimensjonert størrelse og god skjerming.

Jeg skjønner ikke hvorfor du sliter så fælt med å være åpen for ting? Du har fast bestemt deg for at dyre kabler ER bedre, og slik jeg ser det så kommer du ALDRI til å endre på den meningen. Sannsynligvis ikke om det blir empirisk testet at dyre kabler har ikke noe å si.

Jeg kan jo kanskje forstå deg, da du har lagt masse penger i kabler, og det er litt surt å tenke på at det ikke var noe vits? At mine kabler til 1/10 av prisen på dine er like bra? Er det sånn det er?

Uansett er det bare underholdene å høre hva du sier hver gang her, spesielt når du ikke har NOE dekning for argumentene dine. Selvfølgelig kan det hende at DU hører forskjell på kabler, men dette er ikke en "evne" du har, men heller en illusjon som tricker deg.

Så er du så skråsikker på at ørene dine er gullører som raver høyere enn de andre her inne, så tar du en blindtest som er skikkelig, er det så vanskelig da?

Jeg er helt sikker på at du er redd for å innse fakta. Prove me wrong.
    Offa.. ikke du heller kan klare å lese det eg skriver.
    Kablene eg har, kostet meg 0 kr så det henger heller ikke på greip.
    Skjerming igjen, er en del av det å lage en god kabel, difor må det og fattes sammen i lydtesten, for vis en skal trekke fra diverse svakheter med kablene før en sier noe om hva som er best, blir dei jo like, skjønner du?
    Og dyre kabler er bedre? Nope, det har eg skrevet mange ganger, at eg håper finne en knall kabel til minst mulig penger.
    Gullører? nei det vil eg ikke ha, gull leder dårligere enn sølv

Men begynn å les hva eg skriver først! Og ellers kan en ikke basere seg kun på elfag læren, da det ikke er vandlig strøm i en signalkabel, det er ikke så lett, for då hadde vi hatt det enkelt, noe som ikke hadde vert meg i mot.
    Det er frestende å skylde på dårlig hørsel,for dålig anlegg osv som gjør at dere ikke hører forskjell på europrice og f.eks en dyr bra kabel.
    En gang da eg var ungdom på 17-18 hørte eg og en kompis dette med ren lyd at det spilte bedre om natta enn på dagen. Og det var kun med eit "vandlig" anlegg. Dette har med støy på strømnettet utenfra å gjøre. Kan og vere egen støy på nettet i huset.
    Men tilbake til tema, signaler er svake signaler som ikke skal påvirkes før dei kommer frem og det glir jo ikke inn eller?
    Nei NRK,TV2, BBC og alle andre er hjernedød, som kjører flere dyrere kabler i sine oppsett, ifølge dere målefolk.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi at forskjellene var for store. Vis en innbiller seg dei største forskjellene fra intet, (da eg bare har hørt skryt om Tara Labs og Van Del Hul) er det et mysterium.
    Forskjellene var for betydelige til at det kan bortforklares til fantasi. Hva du eller andre velger å tru er opp til deg og andre. Men vi har alle forskjellig hørsel osv.. Ingen er like, heldigvis.
    Som nevnt tidligere er det ikke uvanlig at selv lydteknikere blir rammet av dette fenomenet, i så stor grad at de sitter og skrur på miksebordet selvom det står på bypass (ingen av kontrollene fungerer) uten å merke det. Er det da så vanskelig å forestille seg at man innbiller seg relativt store forskjeller hjemme? Gjerne i kombinasjon med at man ikke sitter på samme plass som ved forrige test, slik at det faktisk ER forskjeller - men årsaket er rommet og ikke kablene.

Det har også vært gjort tester hvor folk tester to forskjellig brus, hvor man ved hjelp av påvirkninger fra den som deler ut drikken ender med at den som tester synes den ene brusen smaker så dårlig at de blir kvalme, mens den andre brusen er kjempegod. Brusen er selvfølgelig akkurat den samme i begge testene.

Man kan altså oppnå ganske store forskjeller inni hodet sitt selvom den ikke er til stede i virkeligheten.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det da ikke snakk om den enkelte kabels egenskaper, men testmetodikk. Du må selvsagt teste hvordan du vil for å gjøre deg opp en egen mening, og det håper jeg de fleste her inne er villige til å gjøre. Ingenting er dummere enn å bestemme seg for noe uten å ha testet det selv for å gjøre seg opp en egen mening.
    All respekt til deg Lovemusikk, siden du velger å finne ut av dette selv istedenfor å ta andres mening for god fisk.
    Saken er ganske enkel. Hører du forskjell så er det forskjell for deg i ditt oppsett. Dette gjelder uansett om du tester kabler eller annet utstyr
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det da ikke snakk om den enkelte kabels egenskaper, men testmetodikk. Du må selvsagt teste hvordan du vil for å gjøre deg opp en egen mening, og det håper jeg de fleste her inne er villige til å gjøre. Ingenting er dummere enn å bestemme seg for noe uten å ha testet det selv for å gjøre seg opp en egen mening.
    All respekt for deg siden du velger å finne ut av dette selv istedenfor å ta andres mening for god fisk.
    Saken er ganske enkel. Hører du forskjell så er det forskjell for deg i ditt oppsett. Dette gjelder uansett om du tester kabler eller annet utstyr

Mja. Flott å teste selv, men dumt å teste på en måte hvor sannsynligheten for å lure både seg selv og andre er stor.

Jeg vil også gjerne presisere at jeg sitter ikke her og insisterer på at det ikke er forskjell på de tingene LoveMusikk har testet. For alt jeg vet så er det det..

Som du sier så dreier dette seg om testmetodikk. Slik som LoveMusikk tester er det umulig for noen på forumet å forholde seg til resultatet hans. Vi kan nemlig ikke vite om det faktisk er forskjeller, eller om det er ren innbilning.

Og hvis det faktisk ER forskjeller, så er det jo litt synd at vi ikke får anledning til å finne ut det, fordi folk tester på feil måte.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg ser det er det helt uinteressant om det er eller ikke er målbare forskjeller så lenge folk kan gjøre seg opp en egen mening om dette. Hvilken metode de da velger å benytte i sin egen mørke kjeller får heller være opp til hver enkelt. Det påvirker uansett ingen andre.
    Hvilken testmetodikk man bruker om man som skribent skal publisere en test av kabler blir derimot noe helt annet da mange vil ta testen som god fisk.
    At vi i denne eller noen som helst annen kabeltråd skal oppleve at folket blir enige i kabelspørsmålet er like usansynlig som at man skulle bli enige om hvilken relegion som er den riktige
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All respekt til deg Lovemusikk, siden du velger å finne ut av dette selv istedenfor å ta andres mening for god fisk.
    Takk for det. 8)
    Vi har jo alle våre meninger så viktig å teste selv for å bruke noe en liker og ikke bestemt av andre.
    Som f.eks meg, liker eg godt chord, men er jo ikke likt for alle.
    Kjem vel og an på utstyret en har kan eg tenke meg.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Mja. Flott å teste selv, men dumt å teste på en måte hvor sannsynligheten for å lure både seg selv og andre er stor.

Jeg vil også gjerne presisere at jeg sitter ikke her og insisterer på at det ikke er forskjell på de tingene LoveMusikk har testet. For alt jeg vet så er det det..

Som du sier så dreier dette seg om testmetodikk. Slik som LoveMusikk tester er det umulig for noen på forumet å forholde seg til resultatet hans. Vi kan nemlig ikke vite om det faktisk er forskjeller, eller om det er ren innbilning.

Og hvis det faktisk ER forskjeller, så er det jo litt synd at vi ikke får anledning til å finne ut det, fordi folk tester på feil måte.
    Nå har ikke eg måleutstyr for å få bekreftet det ene og det andre, men måleutstyr kan heller ikke si noe om hvordan det høres ut, egentlig.

Ellers viste eg ikke pris på kablene. Satt i ca samme posisjon da eg var obs på dette. Samme 3 cder. Osv.

Brukte rørforsterker som hadde stått på i flere timer og ikke vart slått av, og bare skiftet kablene.

Men ja, vet hva du mener, men ikke talom at eg vil forstå at dei kraftigste forskjellen skyldes fantasien min. Men eg veit godt om at hjerne spiller oss ofte et puss..helt iorden det, for det er noe eg har vist hele tiden.
    Det eg har reagert på og terpet på er dette at det ikke er forskjell på RCA kabler,billige som dyre, mens fleste her sier det ikke er forskjell.
    Kjem nok aldrig til å bli enige.
    Då er det lettere med digitalkabler
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. 8)
    Då er det lettere med digitalkabler
    Tja.. Skulle ikke forundre meg om du hører forskjeller der også

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks en kabel med mange ledere..der har du et magnetfelt rundt hver enkelt leder. En kabel med bare en tykk leder, har du eit magnetfelt. Er det virkelig ikke forskjell der heller? Dette vil eg tru kan måles.
    Det kan helt sikkert måles. Men er det hørbart?

Det er frestende å skylde på dårlig hørsel,for dålig anlegg osv som gjør at dere ikke hører forskjell på europrice og f.eks en dyr bra kabel..
    Dette er en gjenganger. Men sånn er det ikke i virkeligheten skjønner du. De fleste har normal hørsel og gode annlegg. Trenger ikke koste skjorta for å få god lyd heller. Jeg tviler på at de som har så dårlig annlegg og dårlig hørsel, henger her på AV-Forum for å diskutere kabler.

En gang da eg var ungdom på 17-18...
    Oi...for å være ærlig så har jeg fått inntrykk av at du er yngre en det. Er det lov å spørre hvor gammel du er?

...men dette var bare synsing.
    Èn av grunnene til at du ikke blir tatt på alvor.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er nå ivertfall ærlig og skriver det eg hører og ikke det andre vil lese.

F.eks nå på nrk1 så .

Eg heiet på Petter Skjerven og under siste stykke, Bethoven 5 så spilte orkesteret mye bedre når ho møredama dirigerte. Det var mer kraft og krutt osv.
    Eller var det fantasi det og????
    Ekstremt bra var det. Så helt fortent seier til ho.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Det kan helt sikkert måles. Men er det hørbart?

Dette er en gjenganger. Men sånn er det ikke i virkeligheten skjønner du. De fleste har normal hørsel og gode annlegg. Trenger ikke koste skjorta for å få god lyd heller. Jeg tviler på at de som har så dårlig annlegg og dårlig hørsel, henger her på AV-Forum for å diskutere kabler.

Oi...for å være ærlig så har jeg fått inntrykk av at du er yngre en det. Er det lov å spørre hvor gammel du er?

Èn av grunnene til at du ikke blir tatt på alvor.
    Det irreterer meg grenseløst at du og dere tar noen ord utav den store samenhengen og klistrer det ut som det oppfattes som noe helt annet.

:evil:
    Høyttalere:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det irreterer meg grenseløst at du og dere tar noen ord utav den store samenhengen og klistrer det ut som det oppfattes som noe helt annet.

:evil:
    Det kalles hersketeknikk - ikke la deg knekke, godt det er flere med gullører som ikke trenger blindtest. Egentlig hadde jeg meldt meg ut her men klarer ikke helt å holde meg borte :roll:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Hvilken metode de da velger å benytte i sin egen mørke kjeller får heller være opp til hver enkelt. Det påvirker uansett ingen andre.
    Hvilken testmetodikk man bruker om man som skribent skal publisere en test av kabler blir derimot noe helt annet da mange vil ta testen som god fisk.
    Når du publiserer rapporter om egne opplevelser med kabler på et offentlig forum og forventer at dine meninger skal bli respektert så er det rimelig å forvente at andre er interessert i hvilke metoder du benytter, og kan være kritiske til disse.

Hvis du låser deg inne i en mørk kjeller og aldri deltar på avforum.no så vet vi ikke hva du driver med og kan heller ikke kritisere deg.

Jeg ser et problem med en retorikk som på den ene siden beskriver sine opplevelser med at "jeg hører det jeg hører", "jeg kobler bare ut synet når jeg lytter så jeg trenger ikke blindtester", men på den andre siden krever av forumets lesere at de stilltiende skal godta rapporter om subjektive opplevelser som om det var fysiske fakta målt i en test-lab. Det er ikke rimelig å forvente av andre mennesker at man skal få "ja takk, begge deler".

Jeg synes det er rimelig at utsagn om hifi-komponenters generelle egenskaper ("Monster cable pro 2000 har mye mer trøkk i bassen enn Elkjøps sorte", "hvis du bytter ut kablene som følger med CD-spilleren med disse kablene så vil du få bedre lyd, hvis ikke så er du døv") sees som det det er: teoretiske utsagn basert på (som oftest) dårlig praksis. Teorien er i dette tilfellet at:
    1: "min subjektive opplevelse skyldes utelukkende lydmessige egenskaper ved kabelen"
    2: "mine subjektive opplevelser har relevans for andres subjektive opplevelser"
    Den dårlige praksisen er i dette tilfellet at:
    3: "når jeg lytter seende til kabelen så kan jeg skråsikkert konkludere noe om kabelens lydmessige egenskaper"

Punkt 1-3 er på ingen måte "trygg grunn" for å hevde at en kabel er bedre enn en annen, og det er urimelig opptreden i en diskusjon å reagere med sinne eller hersketeknikker når noen stiller spørsmåletegn ved dem. Å kalle dem som kritiserer utsagnet for "teoretikere" eller å hevde at de ikke kan være glad i musikk eller bare driver med måling er en urimelig og feilaktig framstilling som de fleste lesere kan gjennomskue som halmstråene man tyr til når man slipper opp for saklige argumenter.

At vi i denne eller noen som helst annen kabeltråd skal oppleve at folket blir enige i kabelspørsmålet er like usansynlig som at man skulle bli enige om hvilken relegion som er den riktige
    Sant nok. Men om man greier å opptre saklig og rederlig så blir i det minste flere syn greit dokumentert, og den mindre interesserte leser har et bedre utgangspunkt for å gjøre egne konklusjoner.

I motsatt fall så får man brennende debatter med masse retorikk og person-angrep som til tider har underholdningsverdi med svært liten nytteverdi.

Min motivasjon for å delta er ganske enkelt å fungere som en motvekt mot selgere og glossy hifi-blader som etter mitt syn nesten har lykkes med å få definisjonsmakten i bransjen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke eg måleutstyr for å få bekreftet det ene og det andre, men måleutstyr kan heller ikke si noe om hvordan det høres ut, egentlig.
    Du trenger ikke måleutstyr.

-k

Side 48 av 79 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •