Innspilling av høytalerkabel - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 79 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 1567
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    FÆLT så langt denne diskusjonen har gått da!

Men ærlig talt Lovemusikk, om du er så bastant sikker på at du kan høre forskjeller på kabler, så slutter du med å prate piss og heller møte opp på en blindtest. Var det ikke Gorm som utlovte 1000kr til en som kom på blindtest? Om du ikke vil det, så syntes jeg det er unødvendig av deg å sitte å rote i samma sporet igjen og igjen. Her må du komme med fakta og ikke synsing!
    Vi bør skille mellom det å høre forskjell på forskjellige kabler, og å høre forskjell på den samme kabelen før og etter såkalt innspilling.

Det første er i teorien ikke umulig å tenke seg. På ett eller annet finmålingsnivå måler alle kabler forskjellig på en eller annen parameter, og da går det – stadig i teorien – an å tenke seg at noen med ekstreme gullører kan høre forskjell, og at denne forskjellen kan tilskrives en ørliten forskjell i en eller annen parameter.

Det siste – at kabler skulle forandre seg etter å ha vært brukt en stund – er vanskelig å forstå ut fra det man vet om ledende og isolerende materialer på på mikro- og makronivå.

Hvis de forandrer seg, er det imidlertid ganske pussig at forandringen alltid er til det BEDRE. Hvorfor ikke den andre veien?

Heldigvis kan man aldri avdekke slike forskjeller i en direkte test. En innspilt kabel – hvis den finnes – lar seg ikke sammenligne direkte med nøyaktig den samme kabelen i uinnspilt tilstand. En gang innspilt, alltid innspilt. Man kan naturligvis ta en fabrikkny kabel av det samme fabrikatet og sammenligne – men hvis det er slik at ørsmå forskjeller betyr noe for lyden, vil man alltid kunne hevde at på ett eller annet finmålingsnivå måler to, i utgangspunktet identiske, kabler fra samme produsent forskjellig på en eller annen parameter. Og da er jo kablene ikke HELT identiske. Sikkert identiske nok for de aller fleste – men så var disse ekstreme gullørene, da.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvilken "høye hest". Har man fulgt denne tråden en stund, så er det vel åpenlyst at hesten er blitt til pølser for lenge siden.

Det fine med blindtester er at de kler av alle selverklærte "superører". Jeg kan ikke finne referanser fra en eneste seriøst utført bildtest, der "ekspertene" med større presisjon enn terningkast, har klart å definere hørbare forskjeller. Eneste unntaket er vel tester der kablene har vært direkte feilkonstruert i forhold til oppgaven de skal utføre (ala underdimensjonert høyttaler-kabel, eller manglende støyskjerm på signalkabel).
    Ja helt klart, er blitt mye pølser.
    Men det er det jo bare realistene som vet, eller har det gått opp et lys?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før i tiden hadde man ingen annen informasjon enn den man leste i høyglansede audiomagasiner og det innehaveren av det lokale hifiasylet klarte å lire av seg.

I vår kjære dataalder er det heldigvis lett for folk å skaffe seg alternativ informasjon og undersøke ting selv. Som følge av dette blir det vel antageligvis tynnere og tynnere i rekken av folk som tror på all desinformasjon som spres av hifipushere og hifiblader.
    --
    Thorbjørn

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [personlig modus på]

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Offa.. dere vet ivertfall ikke mer enn meg, det ser eg.

Det finnes enkeltindivider her i landet, som har en ufattelig evne til å tilegne seg informasjon. Dette er gjerne trigget av en genuin interesse etter å forstå. Disse menneskene sitter gjerne på en enorm mengde informasjon, og har i tillegg evnen til å sortere denne. Noen av disse igjen, har i tillegg kapasitet til å videreformidle denne kunnskapen. Gjerne som et ledd i å videreutvikle seg selv, og i tillegg dele sin kunnskap. Slike mennesker fortjener respekt, og forum som AVforum bør være takknemlig for slike medlemmer. Etter min mening er knutinh blant disse, og jeg kan akseptere at du på noe vis prøver å diskreditere mennesker som har langt større kapasitet enn deg selv. At du hevder at knutinh "ikke vet mere enn deg selv" (basert på at det var han du quotet), finner jeg direkte frekt og ufint. Du har nemlig gjentatte ganger bevist at du på ingen måte innehar samme kapasitet. Grow up!

[personlig modus av]

Jeg vil poengtere at dette er min mening, og gjenspeiler på ingen måte noe føring eller mening fra forumet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stianuno
    Lovemusikk: Tar du ikke blindtesten er du fan steike meg ei pingle, det mener jeg altså, frykt for å bli satt av sin høye hest er eneste forklaringen jeg kan se.
    Eg gidde ikkje reise en plass for å tilfristille dere med å møte opp og samtidig vil dere forsatt nekte og si eg lyger her innpå

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvilken "høye hest". Har man fulgt denne tråden en stund, så er det vel åpenlyst at hesten er blitt til pølser for lenge siden.

Det fine med blindtester er at de kler av alle selverklærte "superører". Jeg kan ikke finne referanser fra en eneste seriøst utført bildtest, der "ekspertene" med større presisjon enn terningkast, har klart å definere hørbare forskjeller. Eneste unntaket er vel tester der kablene har vært direkte feilkonstruert i forhold til oppgaven de skal utføre (ala underdimensjonert høyttaler-kabel, eller manglende støyskjerm på signalkabel).
    Det hjelper lite å høre forskjell når noen som ikke hører, vil nekte på at det er forskjell.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :evil:
    Denne diskusjonen begynner å minne om den spanske inkvisisjonen. Her har vi noen, som presenterer sine syn, og resultater av enkle observasjoner. Hva er svaret: "Idiot!! Du hører ikke bedre enn oss andre!! Det hagler med spørsmål som ble besvart noen få innlegg før. Placebo!! Uvitenskapelig!! Alt dette fordi noen ikke gidder å kaste bort tid på å reise over til østlandet for å være med på en test som like greit kan være rigget, og alt dette for å tilfredsstille en gjeng med østlendinger. Det er greit at hjernen kan spille oss puss, men når forskjellen på ting er helt markant....

Må vel minne om at De fleste store vitenskapelige oppdagelser har vært basert på enkle observasjoner med folks sanser. Nevner evolusjonsteorien, newtons teori om kravitasjonskraften, Colombus' (gjen-)oppdagelse av amerika som baserte seg på at jorda var rund, og at krummingen er synlig med det blotte øye. Vanligvis er det en enkel observasjon som ligger i bunn, og så blir teoriene utviklet deretter. Det er ikke slik at observasjonen er feil på grunn av at teorien ikke stemmer. Det er den konservative måten å se det på, slik som en kristen vil si at gud finnes fordi det står i bibelen, ikke fordi at han har sett noe som tyder på det rundt seg.

Det forundrer meg at folk ikke kan respektere andres observasjoner, men istedet reagerer med latterliggjøring. Egentlig burde vi ha passert dette stadiet nå, det var i gamle dager at folk brente hekser og lynsjet hedninger og andre som ikke passet inn i deres indoktrinerte virkelighetsoppfatning.

Spesielt bør en administrator i det minste prøøøøøve å holde styr på hvem som er frekk og ikke. Og den "personlig modus"-manøveren holder ikke etter mitt syn.

Ser fram til dagen da Vestlandet blir egen stat, så kan vi sitte her med fisken, oljen og vannkraften som har gitt velstand til dette landet, og da kan dere kan sitte der med Europris- og Biltemakablene, for hva ellers vil dere ha råd til i "the Bureaucratic Kingdom of Eastland".

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Vi bør skille mellom det å høre forskjell på forskjellige kabler, og å høre forskjell på den samme kabelen før og etter såkalt innspilling.

Det første er i teorien ikke umulig å tenke seg. På ett eller annet finmålingsnivå måler alle kabler forskjellig på en eller annen parameter, og da går det – stadig i teorien – an å tenke seg at noen med ekstreme gullører kan høre forskjell, og at denne forskjellen kan tilskrives en ørliten forskjell i en eller annen parameter.

Det siste – at kabler skulle forandre seg etter å ha vært brukt en stund – er vanskelig å forstå ut fra det man vet om ledende og isolerende materialer på på mikro- og makronivå.

Hvis de forandrer seg, er det imidlertid ganske pussig at forandringen alltid er til det BEDRE. Hvorfor ikke den andre veien?

Heldigvis kan man aldri avdekke slike forskjeller i en direkte test. En innspilt kabel – hvis den finnes – lar seg ikke sammenligne direkte med nøyaktig den samme kabelen i uinnspilt tilstand. En gang innspilt, alltid innspilt. Man kan naturligvis ta en fabrikkny kabel av det samme fabrikatet og sammenligne – men hvis det er slik at ørsmå forskjeller betyr noe for lyden, vil man alltid kunne hevde at på ett eller annet finmålingsnivå måler to, i utgangspunktet identiske, kabler fra samme produsent forskjellig på en eller annen parameter. Og da er jo kablene ikke HELT identiske. Sikkert identiske nok for de aller fleste – men så var disse ekstreme gullørene, da.....
    Som vandlig leser dere ikke det eg skriver men bare litt å legger til en del selv, for å krangle virker det som..
    Eg hører forskjell på rca signalkabler, FORSKJELLIGE KABLER, FORSKJELLIGE MERKER! skjønner du nå?
    Eg sier ikke noe om innbrenning.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Denne diskusjonen begynner å minne om den spanske inkvisisjonen. Her har vi noen, som presenterer sine syn, og resultater av enkle observasjoner. Hva er svaret: "Idiot!! Du hører ikke bedre enn oss andre!! Det hagler med spørsmål som ble besvart noen få innlegg før. Placebo!! Uvitenskapelig!! Alt dette fordi noen ikke gidder å kaste bort tid på å reise over til østlandet for å være med på en test som like greit kan være rigget, og alt dette for å tilfredsstille en gjeng med østlendinger. Det er greit at hjernen kan spille oss puss, men når forskjellen på ting er helt markant....

Må vel minne om at De fleste store vitenskapelige oppdagelser har vært basert på enkle observasjoner med folks sanser. Nevner evolusjonsteorien, newtons teori om kravitasjonskraften, Colombus' (gjen-)oppdagelse av amerika som baserte seg på at jorda var rund, og at krummingen er synlig med det blotte øye. Vanligvis er det en enkel observasjon som ligger i bunn, og så blir teoriene utviklet deretter. Det er ikke slik at observasjonen er feil på grunn av at teorien ikke stemmer. Det er den konservative måten å se det på, slik som en kristen vil si at gud finnes fordi det står i bibelen, ikke fordi at han har sett noe som tyder på det rundt seg.

Det forundrer meg at folk ikke kan respektere andres observasjoner, men istedet reagerer med latterliggjøring. Egentlig burde vi ha passert dette stadiet nå, det var i gamle dager at folk brente hekser og lynsjet hedninger og andre som ikke passet inn i deres indoktrinerte virkelighetsoppfatning.

Spesielt bør en administrator i det minste prøøøøøve å holde styr på hvem som er frekk og ikke. Og den "personlig modus"-manøveren holder ikke etter mitt syn.

Ser fram til dagen da Vestlandet blir egen stat, så kan vi sitte her med fisken, oljen og vannkraften som har gitt velstand til dette landet, og da kan dere kan sitte der med Europris- og Biltemakablene, for hva ellers vil dere ha råd til i "the Bureaucratic Kingdom of Eastland".
    ++++++++++10
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke slik at observasjonen er feil på grunn av at teorien ikke stemmer.
    Det er helt riktig, men inntil vi har noen teorier som passer virkeligheten bedre, tilsier alt vi vet at det er slik.

For min del er det ikke snakk om å ikke respektere andres observasjoner, det er snakk om et (tydeligvis fånyttes) forsøk på å få folk til å innse at de er offer for et helt naturlig fenomen som påvirker det de opplever (og fenomenet jeg snakker om er IKKE bra kabler).

Jeg og sikkert de fleste andre "skeptikerne" her inne har selv opplevd placebo mange ganger, derfor kan man uttale seg relativt skråsikkert om at vi alle blir utsatt for dette i gitte settinger. Når man selv sitter og skifter utstyr for å teste hva som låter best er et svært godt eksempel hvor vi alle lar oss påvirke. Det er såvidt jeg vet ingen som er immune mot dette fenomenet.

Så jeg er like forundret som deg, men det jeg er forundret over er at det er helt umulig å ta inn over seg dette relativt enkle faktum, og dermed tilpasse sin testing av utstyr deretter.

Jeg er også forundret over at noen insisterer på å kaste tusenlapper ut av vinduet på kabler og annet som påvirker lyden i så marginal grad, at det er totalt meningsløst å bruke penger på det sammenlignet med å bruke de samme tusenlappene på bedre høyttalere.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne diskusjonen begynner å minne om den spanske inkvisisjonen. Her har vi noen, som presenterer sine syn, og resultater av enkle observasjoner. Hva er svaret: "Idiot!! Du hører ikke bedre enn oss andre!! Det hagler med spørsmål som ble besvart noen få innlegg før. Placebo!! Uvitenskapelig!! mitt syn.
    Det er tre ting som kan gi ulik lyd ved en test

Hvordan den utføres

Type kabler ut fra øvrig utstyr og miljø der man tester

Hvordan en lytter oppfatter.

De fleste som deler sin personlige oppfattning om forskjeller her i tråden har egene metoder for hvordan , de har ingen formening om kabler faktisk er beregnet til det de driver med men har en sterk formening om hva de hører.

Alle har lov til å formene hva de hører men man må faktisk tolerere at enkelte da mener alle som utfører en forenklet mangelfull test er en upålitelig test .........er greit å mene noe om sin egen test men bør ikke bruke det som begrunnelse for faktisk forskjell som bevis om den er elendig utført.

Skal folks 100 ulike mangelfulle metoder for å teste kabler være noe bevis for forskjell kabler
    Hallooooooo da dreier det seg like mye om forskjell utføringen å alle faktorer som gir resultat enn en kabelforskjell

Test mange kabler under test og flere ganger i ulike rekkefølger
    Den/de som lytter bruker bare ørene å deltar ikke i utføringen av bytter , rekkefølge osv
    (jo flere personer jo bedre)

Da vil det alikevel bli usikkerhet blandt de som leser resultat av test
    (fordi vi hører ulikt)
    men jo flere ganger den utføres å jo flere som deltar vil man fort se om det faktisk er en rød tråd som viser kabelforskjell eller om det er en blanding av kvalitet hørsel eller synsing som blir resultatet.
    Er jo kjent resultat at underdimmensjonerte kabler vil være forskjell til de som er beregnet for jobben de skal utføre.
    Er tvil om forskjell riktige kabler har hørbare forskjeller.
    Er enda større tvil om micro faktorer faktisk kan gjøre forskjell.

Det dummeste med denne tråden å de som hører så godt forskjell er at
    de tester på sin egen måte
    istedenfor å teste riktig henviser de til atomer , messingskruer eller hva det nå enn er for lage flere synse faktorer for forskjell .
    De er overhode ikke interesert i riktig test men henviser til at de bor så grisegrendt til + en million andre forklaringer

Respektere andre sine observasjoner vil jeg tro de fleste gjør.
    Det jeg¨å andre ikke respekterer er at man broderer i dager , uker , måndter , år på en helt mangelfull observsajon å fremhever det som fakta og samtidig furter som en dritunge ustedenfpr å ta til seg lærdom man kan utvide sin kompetanse på for så senere kunne foreta en bedre utført test.

Det er ingen teknologisk gjennombrudd å sitte alene hjemme uten kompetanse å nappe ut ledninger å sette inn andre å formene at det er ulikheter.

Andre kabelhistorier
    En høytalerkabel til feks 120 000 kroner omtales som dobbelt så bra lyd som en til 60 000.
    En høytalerledning til 60 000 omtales dobbelt så bra innen lyd som en til 30 000.
    osv osv nedover til en høytalerkabel til 3000 har enorm forskjell i forhold til en til 1500 osv osv osv til en høytalerkabel til 300 har mye bedre enn en til 150 kroner og en til 150 kroner har mye bedre lyd enn en til 75 kroner

Dett er hovedregelen ved markedføring og tester folk mener da de sitter hjemme å tester selv.
    (skal tro de som mener så mye om forskjell bør det knapt være forskjell mellom kabler under 30 000 kroner .......å de som er mellom 40,- til 20 000 bør være en vits

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Han har rett til sin personlige mening, som alle andre her inne.

OT: for min del er det akkurat det samme hvem som har printa logoen sin på isolasjonen rundt kobberen. høres lik ut for meg. prioriterer skjermet kabel.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Respektere andre sine observasjoner vil jeg tro de fleste gjør.
    Det jeg og andre ikke respekterer er at man broderer i dager , uker , måndter , år på en helt mangelfull observsajon å fremhever det som fakta og samtidig furter som en dritunge ustedenfor å ta til seg lærdom man kan utvide sin kompetanse på for så senere kunne foreta en bedre utført test.
    Absolutt!
    Så lenge testmetoder, betraktninger og observasjoner er nøkterne og troverdige, vil jo de fleste respektere disse!
    Men når man notorisk tviholder på egne oppfatninger, bringer inn tåpelige metaforer når man tydeligvis blir svar skyldig, og ikke engang viser tegn til å stille seg åpen for at andres synspunkter og argumenter kanskje har sin berettigelse, da mister man definitivt respekt!

Da sier i alle fall jeg, takk for meg i denne tråden....

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm tydelig påpekte var dette hans personlige syn på saken, og rollen som Administrator vil på ingen måte frata han muligheten til å delta i diskusjoner her på AVF.

Hvis denne tråden skal få lov til å gå videre uten moderering oppfordrer jeg alle til å holde en grei tone selv om dette emnet lett kan bli noe opphetet innimellom.

E
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er helt riktig, men inntil vi har noen teorier som passer virkeligheten bedre, tilsier alt vi vet at det er slik.

For min del er det ikke snakk om å ikke respektere andres observasjoner, det er snakk om et (tydeligvis fånyttes) forsøk på å få folk til å innse at de er offer for et helt naturlig fenomen som påvirker det de opplever (og fenomenet jeg snakker om er IKKE bra kabler).

Jeg og sikkert de fleste andre "skeptikerne" her inne har selv opplevd placebo mange ganger, derfor kan man uttale seg relativt skråsikkert om at vi alle blir utsatt for dette i gitte settinger. Når man selv sitter og skifter utstyr for å teste hva som låter best er et svært godt eksempel hvor vi alle lar oss påvirke. Det er såvidt jeg vet ingen som er immune mot dette fenomenet.

Så jeg er like forundret som deg, men det jeg er forundret over er at det er helt umulig å ta inn over seg dette relativt enkle faktum, og dermed tilpasse sin testing av utstyr deretter.

Jeg er også forundret over at noen insisterer på å kaste tusenlapper ut av vinduet på kabler og annet som påvirker lyden i så marginal grad, at det er totalt meningsløst å bruke penger på det sammenlignet med å bruke de samme tusenlappene på bedre høyttalere.
    Du heller nei, leser ikke hva eg skriver ser eg..
    Eg er klar over effekten ja.
    men den er ikke egenrådig på rca signalkablene eg hadde til test, dette fordi det var altfor store forskjeller.

Hele krangelen på kablene her, startet pga av noen mente dei billigste var like god uansett.

Mange har heller ikke fått med seg at dette var en kjapp test utført av meg. Og mine meininger om kablene må eg få lov å ha. Eg må få mene noe eg og. Det er ørene mine eg lytter med og ikke måleapperat.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt som cognacsmaking dette. Og gullører har ingen..

Minner om at i en blindsmaking av matvarer som er vidt forskjellige er det vanlig å gjøre åpenbare feilvurderinger.

man lurer heldigvis ikke andre enn seg selv...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at eg har lest gjennom alt her, les:

Målbare forskjeller på kabler.
    Høyttalere:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at eg har lest gjennom alt her, les:

Målbare forskjeller på kabler.
    Om man ønsker å lenke for eller mot vil man finne 1000 vis av sider som understøtter på den ene eller andre måten.

Leste vel ikke alt da det er en vanlig for/mot tråd
    Den tar i hovedsak for seg det målbare å inkluderer den tidligere debbaterte Nordost videoen
    Rocky Mountain Audiofest 2010

Tar man feks høytalerkabel som er omtalt i din lenke og mange andre du har kommet med går det en rød tråd gjennom alle å det er resistanse.
    Resistanse er hovedårsak til at lyd oppfattes ulikt når forskjell blir så stor at den er hørbar (som bedrevitere mener er større kabelresistanse enn 5 % av høytalers ohm......men selvsagt må forsterker passe)

Kabeldebatt eller mange fakta sider gjelder å bevise forskjeller mellom bra og dårlige kabler.
    Oftest er det omtalte lakris som sammenlignes med dyrere å dette blir så forbasket feil.
    Fordi du som mange andre bør ha fått med seg at blir resistanse for høy vil db gå ned.
    Når tollereres høy resistanse eller ikke----------->
    Når man vet forsterkere er alt fra feks 2 ohm til 16 ohm å det samme med høytalere sier det seg selv at man kan med enkelte produkter greie seg med en lakris uten for stor resistans men med andre produkter er man avhengig av lav resistanse kabel.

Når det så forskjell resistanse å ulike db verdier for forskjellig utstyr brukt opp mot x kabel får man selvsagt målbare forskjeller med utstyr å selvsagt hørbare forskjeller.

Selvfølgelig er det forskjell kabler å derfor mener jeg man skal måle kabler (ohm) så man tester kabler innefor det ommeråde man bør bruke innefor sitt utstyr.

Det er jo helt borkastet å teste lampettledninger eller kleshengere mot en litt påkostet kabel da man på forhåd nær sagt kan si uten å måle at bare den påkostede kabelen vil ha så liten resistanse at den passer til ditt anlegg.

Ser bitema kabel er ohm testet i tråden du lenker til men 25 meter lengde.
    Kom bra ut av det
    Slik er det jo med både billige men også noen dyre kabeler at de har vel høy resistanse å kan passe til noe utstyr men ikke alt.
    (tidligere i denne tråden lenket jeg til en ohm test av kabler der flere dyre hadde vel mye resistanse og noen billige hadde lite å selvsagt motsatt....var vel kabler fra ca 25 kr meteren til ca 1000,- kr meteren)

En ting som forvirrer både kabeldebatter og fakta fra produsenter er at så mange ikke relaterte ting legges til som "kanskje eller endringer" men som dreier seg om helt andre dimmensjoner en oss hjemmebrukere som ofte ligger på 1-6 meters kabellengder å ikke vil merke utslag på en slik måte som det legges frem.

Det var igang med HDMI også der alle som tjener på å påstå forskjeller hev seg over + endel kabelfanatikkere fulgte etter.
    Hadde det ikke vært for kontrollsytem og de faktiske feil som oppstår ved dårlig HDMI signal ville HDMI havnet i samme drittsmørja som analoge kabler.
    Ja det er også ved HDMI enorme forskjeller alt fra underdimmensjonering til riktig dimmensjonert til enkelte kabler som gir 3 ganger så stor overføringskapasitet (30 Gbps) (å koster 40 000,- meteren)
    men man får ikke bedre lyd eller bilde av overdimmensjonering.

Jeg har selv deltatt på mange kabeltester der
    Ja forskjell mellom helt feil kabler brukt i forhold til riktig ut fra utstyr.
    Nei ikke forskjell mellom riktige kabler uansett navn.

Vil jo ut fra min egen erfaring anbefale en skikkelig test om man først skal teste forskjell.
    Man kan ikke utelukke forskjeller da det er så utrolig mange ulike komponeneter og høytalere men mest viktig av alt er hva man selv opplever så man ikke må forholde seg til en feil utført test eller andre sin formening enten det er for å selge eller frelse.

Vil vel også legge til at mener noen at de kan bevise ved en lyttetest å kabler beregnet for anlegget og bevist kan vise til hørte forskjeller så har jeg virkelig lyst til å ta en tur om en invitasjon dukker opp
    (ikke til vestlandet da)

Litt dumt at ingen kan direke påpeke hvorfor man kan få endret lyd utenom de kjente faktorer så da får man kikke innom for å se om noe revlusjonerende dukker opp en gang i fremtiden.
    Så inntil da gjør jeg vel som Scrooge å sier takk for meg i denne tråden....

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vandlig leser dere ikke det eg skriver men bare litt å legger til en del selv, for å krangle virker det som..
    Eg hører forskjell på rca signalkabler, FORSKJELLIGE KABLER, FORSKJELLIGE MERKER! skjønner du nå?
    Eg sier ikke noe om innbrenning.
    Jeg har skjønt alt hele tiden, jeg - hehe. Men siden dette er en tråd om innspilling av kabler, har jeg tillatt meg denne lille presiseringen. At forskjellige kabler kan låte forskjellig, er én sak - at én og samme kabel kan låte forskjellig etter en tids bruk, er noe helt annet. Det er det siste jeg stiller meg tvilende til.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du heller nei, leser ikke hva eg skriver ser eg..
    Alle her leser hva du skriver.

Kanskje du burde prøve å omformulere deg hvis du føler at du blir misforstått hele tiden??
    Personlig har jeg mistet interessen av å lese fler av dine poster.
    Du gjentar jo bare det samme svadaet hele tiden mann.
    (Virker som du prøver å få guru-status innen nyttår )
    Kan ikke huske å ha vært så jævla mett på popkorn noen gang før, for å være helt ærlig.

Nei...tror vi får snakkes i en annen tråd folkens.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ærlig talt mann, du må tåle å få møte motstand! Dere må fatte at dere ikke bare kan si at kobber er ikke kobber, uten at noen reagerer på det. Vi har vitenskapen på vår side, og inntil det motsatte er bevist så tror jeg ikke det er en døyt forskjell på høyttalerkabler. Ikke en lakrislisse på 1mm i bredde og en feit Nordost, men en kabel som er riktig dimensjonert og med riktig skjerming og en feit Nordost.

Alt det handler om er å ha riktig dimensjonerte kabler, med skikkelig skjerming.

Noe mer enn det er etter min mening, kun lureri som suger ekstreme summer av folk. Det er litt synd at man kjøper SÅ dyre kabler, når man heller kunne ha oppgradert en enkelt komponent i anlegget og fått en mye bedre prestasjon og VITE det. Right?

Dere må ikke tro på alt Nordost og co sier, for tror dere ærlig talt at de vil deres beste? De sitter såklart den dag idag og gnir seg i henda fordi de håver inn lass på lass med penger på folk som tror dyrere kabler er bedre. Om jeg hadde vært sjef i Nordost hadde jeg selvsagt vært like kynisk, og det tror jeg alle andre her hadde vært også, når man får en skikkelig heftig lønn.

Og jeg syntes det er vanvittig synd at dere kabelfantastene er så vanvittig vriene og stae og vil ikke engang stille opp på en test som kan bekrefte deres påstander. Nå har vi andre sitti og gravd ut kilder og mye bra snadder til dere(knutinh, cred til deg), så nå syntes jeg det er deres tur til å komme med noe håndfast også. Det er nesten litt respektløst å drive sånn som dere gjør.

Man kan dra så uendelig mye paralleller til diskusjon om Gud finnes eller ikke med denne tråden. Noen er jo såklart helt sikre på at Gud finnes, men så er det vanvittig mange motargumenter for at det ikke er sannsynlig. Ingen er dog sikre, og det er dette jeg vil litt frem til nå. Jeg tror ikke på Gud, men jeg er ikke sikker på om han finnes eller ei. Det må rett og slett noen bevise først.

Akkurat samma gjelder det på høyttalerkabler. Det er ingen som er 100% sikre på om det er forskjell, for vi veit det ikke enda. Men det er mye som peker mot at det sannsynligvis ikke er forskjell.

Så jeg mener det er mest rasjonelt å holde seg til skeptikernes side, inntil det motsatte er bevist. Jeg tjener jo mye på det også, for da kan jeg heller legge penger i komponenter som effekt og høyttalere, som jeg veit det er forskjeller i.

Jeg er i allefall helt åpen for å forandre min mening og mitt syn på høyttalerkabler, så det hadde vært morsomt å finne ut om det faktisk er forskjell.

Så slutt å tull, stå for argumentene deres og gjør litt skikkelig forskning istedet for å sitte å kverulere i sofaen. Vi veit hva dere mener nå, men vi trenger resultater for å tro på det. Det gjør nytte for alle!

Om dere ikke gidder, så har dere ikke noe i den diskusjonen her å gjøre, for da er det rett og slett matnyttig, og vi kommer ingen vei og verden går under.

Side 47 av 79 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •