Innspilling av høytalerkabel - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 79 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 1567
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Dere er vel så avvisende som dere kan bli
    Hvem er "dere"?
    bla.a. bruker biltema kobber med 100 ganger mer oksygeninnhold enn T.L. Det er altså en forskjell som er målbar, og bør være hørbar.
    Hvor har du det fra at dette bør være hørbart?
    Jeg blir gjerne med på blindtest, men gidder ikke reise langt. Men jeg vil påstå at blindtester er stressende og distraherende,
    Hvor mange har du vært med på?
    og folk har bommet på helt opplagte ting som hvit og brun ost. Andre klarer å rangere hva som helst uten tvil, dette har det vært innlegg om før.
    Det har vært innlegg om så mangt her inne. Hva tror du det kommer av at du må gjøre en blindtest for å publisere noe vitenskaplig om emnet? Hva er det du vet som reviewerne i fagtidsskriftene ikke har fått med seg?

Det har vært store oppslag om at "panelet ikke kunne smake forskjell på rød og hvit vin". Jeg kan ikke skjønne annet enn at utvalget av rød og hvit vin i slike tester er gjort nettopp for at det skal være vanskelig å kjenne forskjell. Men hvis man ikke kan smake forskjell på Cola og Pepsi med bind for øynene, betyr det at det er noe fundamentalt galt med blindtester, eller at det kanskje ikke er noen forskjell? Hvis man bestemmer seg for konklusjonen først og så gjør testen så har det ingen hensikt å gjøre testen...
    Sansene og hjernen er imponerende saker. Jeg kjente en gang en blind fyr som kunne slå et par klikk i bakken med stokken sin, og etterpå kunne han peke ut ting i landskapet; en bil der, en lyktestolpe der, bare ved hjelp av ekkoet. Det kaller jeg lydbilde.
    Veldig imponerende. Og man trenger ikke å tro på snåsamannen eller å stille spørsmålstegn ved fysikk og blindtester for å lage et fornuftig eksperiment eller for å tro at det er plausibelt.
    Å ja, når du sier "seriøs forskning" så sier du egentlig at du, eller noen andre, har sortert ut hva som er seriøst og useriøst. Hva med andre former for "seriøs forskning" som kjønnsforskningen som betales av staten. De forskerne der påsto jo at "biologi var uinteressant" i forhold til hva de drev med!!!!!!! Jeg ser en vissssss sammenheng mellom biologi og kjønn, de gutta som har gått glipp av det bør ta seg en tur på "hus". (:morsom avslutning
    Du har helt rett i at det kan være vanskelig å skille mellom "seriøs" og "useriøs" forskning, spesielt fra utsiden. Selv seriøs forskning som er publisert i medisinske journaler kan være svindel.

En som jobber/forsker innen et felt kan ofte teknikker for å skille skitt fra kanel. Dersom man blir publisert i et prestisjetungt tidsskrift, og dersom (etter noen år) man får mange henvisninger fra andre forskere i feltet så er det typisk en indikator på at man har levert noe bra. For oss andre kan det være vanskeligere.

Men jeg tror at du gjør det vanskeligere enn det trenger å være. Kabelindustrien gjør ikke engang et seriøst forsøk på å dokumentere at de leverer bedre lyd. Til sammenligning så jobber f.eks olje- eller tobakks-industrien hardt for å sponse outsider-forskere og for at disses resultater skal få mest mulig publisitet.

-k

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. Virker som om poenget her er; "hvis jeg ikke kan høre forskjell så kan ikke du gjøre det heller".....

At jeg hører forskjell på mine kabler kan ingen benekte, og min observasjon avkreftes ikke på grunn av fraværende teknisk bevis.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos Snåsamannen; Jeg ser på meg selv som anti-religiøs, men jeg tror at en god del ting som vi i dag kaller overnaturlig rett og slett gjenstår å bli forklart av vitenskapen, eksempelvis telepati, og andre former for kontakt på tvers av tid og rom.

Her er et klipp om Snåsamannen, og det er noe som ikke kan forklares med placebo. Det interessante begynner 5 minutter ut, for dem som ikke gidder å se alt:

Derfor ville han ikkje la seg teste av NRK - Vitenskap-og-teknologi - NRK
    Hvis han hadde tatt feil, ville han ha nevnt det på tv? Ville du ha referert til klippet? Hvor mange ganger har han spådd noe, tatt feil for hver gang han har rett?

Jeg synes at det er synd at Joralf nekter å delta i undersøkelser av evnene sine. Jeg synes det er synd at tidligere leder i WHO Gro Harlem nekter å delta i undersøkelser av sin el-overfølsomhet. Jeg synes det er synd at Lovemusikk ikke vil vise om han har evner som overstiger det som sålangt er dokumenter.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. Virker som om poenget her er; "hvis jeg ikke kan høre forskjell så kan ikke du gjøre det heller".....
    Kan du henvise til et sted hvor jeg sier noe som kan tolkes slik, eller prøver du å styre diskusjonen bort fra sak og over på person/offerrolle?
    At jeg hører forskjell på mine kabler kan ingen benekte, og min observasjon avkreftes ikke på grunn av fraværende teknisk bevis.
    Det er umulig å motbevise at jeg er tankeleser. Det er også revnende uinteressant dersom jeg bare "hører" tanker som jeg like gjerne kan gjette.

Det som ville være interessant var dersom du var i stand til å høre forskjeller med ørene som andre ikke greier. For å vite at det er tilfelle må man selvsagt fjerne muligheten til å la andre sanser lure deg.

-k

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kan du henvise til et sted hvor jeg sier noe som kan tolkes slik, eller prøver du å styre diskusjonen bort fra sak og over på person/offerrolle?

Det er umulig å motbevise at du er Harald Hårfagre gjenfødt. Det er også revnende uinteressant.

Det som ville være interessant var dersom du var i stand til å høre forskjeller med ørene som andre ikke greier. For å vite at det er tilfelle må man selvsagt fjerne muligheten til å la andre sanser lure deg.

-k
    Denne diskusjonen var allerede langt vekk fra sak da jeg kom inn i den. Jeg ser ingen grunn til å svare på spørsmål som allerede er besvart, og jeg er ikke den som har angrepet enkeltpersoners synspunkter her. Jeg tror strengt tatt ikke jeg har så mye mer å si i denne saken foreløpig

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De forskerne der påsto jo at "biologi var uinteressant" i forhold til hva de drev med!!!!!!!
    Biologisk kjønn er faktisk helt uinteressant for sosiale kjønnsroller. En mann som kler seg og oppfører seg som en kvinne, og ikke ser for påfallende mandig ut, vil bli behandlet av andre mennesker som om han skulle vært en biologisk kvinne (det finnes faktisk en god del eksempler på dette). Og selv om vi i prinsippet bare har to biologiske kjønn (det fødes en viss prosent tvekjønnede, men disse blir idag gitt et kjønn gjennom operasjoner og hormonbehandling), er det mange samfunn som har flere enn to kjønnsroller...

Kabelfantastene har en del likheter med "biologistene" i Eias TV-serie: De tror at fakta fra ett område også har gyldighet på andre områder. Og de ser ikke forskjell på fysiske fakta og menneskets forståelse av disse faktaene.

Når AV-Fallet opplever en stor forskjell i lyden etter kabelskifte, er han som "biologistene" til Eia, som ikke er istand til å skille mellom biologisk kjønn og sosiale forestillinger om kjønn: Han er ikke istand til å skille mellom fysisk lydfenomen og personlig lydopplevelse.

Han forventer å se en kvinne, og lukker øynene for at det han ser kan være en mann med kjole og sminke.

Alle hører forskjeller, hele tiden. Om jeg spiller en sang på anlegget, liker den og setter den på en gang til, kan det være at jeg legger merke til andre ting i musikken. Første gang hørte jeg kanskje på sangeren; neste gang fokuserer jeg på bassgangen. Jeg flytter meg litt i stolen, og lyden som når ørene mine, forandrer seg fysisk. Alt blir en del av opplevelsen.

Når jeg setter på samme sangen neste dag, eller bare en time senere, synes jeg kanskje ikke den er like fin lenger. Kanskje jeg legger merke til en skjærende klang i sangerens stemme, som ikke var der da jeg lyttet etter ord eller fraseringer; kanskje synes jeg ikke bassen er like presis som da jeg lyttet spesielt etter den sist.

Dette skjer meg hele tiden. Hadde jeg vært kabelfantast, og jeg tilfeldigvis hadde byttet en kabel mellom de to lytteseansene, eller bare blitt fortalt at noen andre hadde gjort det, ville jeg hatt universalforklaringen. Fordi jeg ikke er kabelfantast, må jeg tenke nøyere gjennom saken.

Og da innser jeg naturligvis at det er mange andre forhold som spiller inn for den opplevelsen av endret lyd jeg hadde. Først og fremst det, at jeg faktisk ikke sammenlignet lyden, men bare minner om den. Deretter det, at jeg faktisk lyttet på ulike måter, etter ulike elementer i musikken. Pluss, naturligvis, at ulike sittestillinger faktisk endret akustikken.

Hadde jeg vært kabelfantast, hadde jeg i tillegg hatt forventningene om at jeg ville høre en forskjell. Og forventninger er kanskje den sterkeste av alle påvirkninger i forhold til en opplevelse.

Kabelfantastene kommer av og til med eksempler fra svært avansert, teoretisk fysikk, for å sannsynliggjøre forskjeller i kabler. Men kabelteknikk ligger ikke på Steven Hawking-nivå. Det er enkle greier. Alle egenskaper ved en kabel er lett målbare -- også egenskaper som ikke har den minste innvirkning på lyden.

Det som teller er likevel lyden. Også den er lett målbar. Moderne måleinstrumenter er rett og slett mer følsomme enn menneskets ører. Alt som er hørbart, er på en eller annen måte målbart.

At menneskehjernen er svært kompleks, forandrer ikke på det. Men det at hjernen ikke er en "prosessor" eller et måleapparat, men tvert imot arbeider med tolkning og vurdering av inntrykk, gjør det umulig å ta en opplevelse som bevis for noe som helst -- annet enn selve opplevelsen.

Hjernen -- eller rettere sagt den menneskelige forstanden -- registrerer ikke fysiske enkeltinntrykk på en objektiv måte; den skaper opplevelsen, ved å sette alle inntrykk vi får i en gitt situasjon, inn i en sammenheng. I en vanlig lyttesituasjon er lydfenomenene, musikken, bare ett av mange inntrykk.

Skal man kunne fastslå at en opplevelse har en konkret årsak i et lydfenomen, må man nødvendigvis utelukke så mange andre inntrykk som mulig. Man må kunne sammenligne de aktuelle lydfenomenene med så liten tidsintervall som mulig, slik at man faktisk sammenligner lyden og ikke et allerede bearbeidet minne om en lydopplevelse. Og dersom man vil sannsynliggjøre at forskjellene skyldes en bestemt komponent i signalkjeden, som en kabel, må man utelukke muligheten for at andre faktorer, som f.eks. nivåforskjell i signalet eller endret akustikk pga forandring i sittestilling, spiller inn. Og ikke minst viktig: Forsøket må gjentas så mange ganger at muligheten for at man rett og slett gjettet riktig, er tilnærmet borte.

Dette er helt elementært. Likevel ser kabelfantastene konsekvent bort fra det; også når de arrangerer såkalte tester...

Når det altså har vist seg at ingen er i stand til å høre forskjell på kabler i kontrollerte blindtester, slutter kabelfantastene at problemet ligger i blindtesten. Og her roter de seg inn i nye feilslutninger.

De påstår at en blindtest representerer en stresssituasjon, som gjør at deres vanlige superhørsel ikke virker. Men en blindtest er i seg selv hverken mer eller mindre en stressituasjon, enn en hvilken som helst annen lytteseanse.

De nevner eksempler på andre opplagte fenomener som ikke kan avsløres i blindtester. Men her blander de igjen kortene. For det første er noen av testene de viser til ikke vitenskapelige forsøk, men markedsføringsstunt. For det andre er testene de viser til ofte kvalitative forsøk, der testpersonens oppgave er rangere mellom "godt" og "mindre godt". Og forsøkspersonene er ofte tilfeldige mennesker plukket opp på gaten.

Blindtest av kabler dreier seg ikke om slike vurderinger. De dreier seg rett og slett om hvorvidt man hører forskjell.

Det er utført en del slike tester opp gjennom årene; bl.a. av kjente høyttaler- og forsterkerprodusenter. Resultatet er helt entydig: Ingen har noensinne greid å skille to kabler som begge holdt normale minstemål, dersom de ikke visste hva de hørte.

Det er også gjennomført "narretester" under samme forhold; f.eks ble en gruppe hi-fi-skribenter bedt om å beskrive forskjellene mellom to kabler, uten å vite at de hørte samme kabel hele tiden. De hadde ingen problemer med å beskrive forskjellene.

Som andre har nevnt: Vi kabelskeptikere har ingen "tro" på dette området. Vi forholder oss til det som finnes av kunnskap og erfaring. Det ligger i en slik holdning at vi er åpne for ny kunnskap -- men det skal mye til å rokke ved et bilde som er så entydig.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er "dere"?

Hvor har du det fra at dette bør være hørbart?

Hvor mange har du vært med på?

Det har vært innlegg om så mangt her inne. Hva tror du det kommer av at du må gjøre en blindtest for å publisere noe vitenskaplig om emnet? Hva er det du vet som reviewerne i fagtidsskriftene ikke har fått med seg?

Det har vært store oppslag om at "panelet ikke kunne smake forskjell på rød og hvit vin". Jeg kan ikke skjønne annet enn at utvalget av rød og hvit vin i slike tester er gjort nettopp for at det skal være vanskelig å kjenne forskjell. Men hvis man ikke kan smake forskjell på Cola og Pepsi med bind for øynene, betyr det at det er noe fundamentalt galt med blindtester, eller at det kanskje ikke er noen forskjell? Hvis man bestemmer seg for konklusjonen først og så gjør testen så har det ingen hensikt å gjøre testen...

Veldig imponerende. Og man trenger ikke å tro på snåsamannen eller å stille spørsmålstegn ved fysikk og blindtester for å lage et fornuftig eksperiment eller for å tro at det er plausibelt.

Du har helt rett i at det kan være vanskelig å skille mellom "seriøs" og "useriøs" forskning, spesielt fra utsiden. Selv seriøs forskning som er publisert i medisinske journaler kan være svindel.

En som jobber/forsker innen et felt kan ofte teknikker for å skille skitt fra kanel. Dersom man blir publisert i et prestisjetungt tidsskrift, og dersom (etter noen år) man får mange henvisninger fra andre forskere i feltet så er det typisk en indikator på at man har levert noe bra. For oss andre kan det være vanskeligere.

Men jeg tror at du gjør det vanskeligere enn det trenger å være. Kabelindustrien gjør ikke engang et seriøst forsøk på å dokumentere at de leverer bedre lyd. Til sammenligning så jobber f.eks olje- eller tobakks-industrien hardt for å sponse outsider-forskere og for at disses resultater skal få mest mulig publisitet.

-k
    Når en først er inne på forskning.
    Flere norske forskere har trekt seg fra dei forskerne EU og politikerene bruker, nemlig fordi dei vart diktatert i følge dei selv.

Det er umulig å motbevise at jeg er tankeleser. Det er også revnende uinteressant dersom jeg bare "hører" tanker som jeg like gjerne kan gjette.

-k
    Andre ikke greier? eg og greier å skille en del kabler, og en haug til med folk.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Når en først er inne på forskning.
    Flere norske forskere har trekt seg fra dei forskerne EU og politikerene bruker, nemlig fordi dei vart diktatert i følge dei selv.
    Hva prøver du å si her?

Newton var en utrivelig type og brukte mye av tida si på alkymi. Det forhindrer ikke at tankene hans har hatt enorm betydning for oss.
    Andre ikke greier? eg og greier å skille en del kabler, og en haug til med folk.
    Du leste ikke teksten du quotet grundig nok:
    Det som ville være interessant var dersom du var i stand til å høre forskjeller med ørene som andre ikke greier.
    Du har nylig avslått muligheten til å finne ut hva du hører med ørene.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva prøver du å si her?

Newton var en utrivelig type og brukte mye av tida si på alkymi. Det forhindrer ikke at tankene hans har hatt enorm betydning for oss.

Du leste ikke teksten du quotet grundig nok:

Du har nylig avslått muligheten til å finne ut hva du hører med ørene.

-k
    At en ikke alltid kan stole på 50-60 forskere i EU, og sånn sett generelt, at en ikke alltid kan stole på dei en burde stolt på.

Noen av newtons lover er motbevist i dag at dei ikke stemmer. Dette kan en lese vis en følger litt med på romfart.

Vet ikke om eg skjønte deg no, men det eg hører er alltid med ørene, eg bruker ikke noe annet til å høre.
    Er eg i tvil om det er annet som kan påvirke, ser eg heller på det som ikke lydforskjell eller så lite forskjell at det er av lite betydning.

Men når det er sakt, og når en sitter med et anlegg som kan spille detaljert og "riktig" så er det jo klart at det er enklere å høre forskjell på kabler og.

F.eks Hegel er jo kjent for detaljer og spiller mer i retning av hi-end utav det en leser.
    Så har du andre merker som er mer "musikalsk" og diverse dårlige innspillinger avsløres ikke så lett, uten at den forsterkeren er dårligere av den grunn.
    Var gjerne en dårlig måte å forklare på men du skjønner sikkert..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en ikke alltid kan stole på 50-60 forskere i EU, og sånn sett generelt, at en ikke alltid kan stole på dei en burde stolt på.
    Du gir ingen referanser til hva saken gjelder.

En bør aldri stole blindt på noen som helst. Relevante mekanismer innen forskning:
    -Metode skal beskrives godt nok til at andre kan gjenta forsøket
    -Andre prøver å gjenta dine eksperimenter
    -Hvis mange uavhengig av hverandre får samme resultat så styrker dette funnene

En forsker som blir tatt for juks mister i praksis forsker-karrieren. "Sudbø antydet at han i fremtiden vil kunne måtte livnære seg som taxisjåfør eller bonde." Men jobber visst nå som tannlege.
    Jon Sudbø - Wikipedia
    Noen av newtons lover er motbevist i dag at dei ikke stemmer. Dette kan en lese vis en følger litt med på romfart.
    Hva konkret er det du tenker på?
    Vet ikke om eg skjønte deg no, men det eg hører er alltid med ørene, eg bruker ikke noe annet til å høre.
    Jeg vet at du hevder det, men din overbevisning tjener ikke til å avgjøre uenigheten. Jeg tror at du tar feil, og at det du hevder er utelukkende lytteinntrykk, i en eller annen grad også er styrt av synsinntrykk og kunnskap.

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ettertanke...
    (..)så at hjernen kan oppfatte avvik som ikke er målbare med noe eksisterende teknisk utstyr burde ikke overraske noen hvis de setter dette i perspektiv.
    Eneste svakheten med dette argumentet er at det er massevis av ting som en dB-måler til 500kr og en gammel PC måler helt fint, som du ikke har sjangs i havet til å gjøre med hjernen din / ørene dine. F.eks å måle om du har korrekt frekvensrespons i anlegget ditt, eller noe så enkelt som avstanden til høyttalerne dine.

Det er jo litt merkelig at denne ufeilbarlige hjernen din som lett hører forskjell på målemessig identiske kabler ikke klarer disse enkle oppgavene?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du hevde det når du sitter og lytter i en setting hvor man beviselig lar seg påvirke av andre ting enn ørene?

Det faktum at hjernen lett lar seg lure når den "vet" hva den lytter til, er jo en av de tingene i denne debatten som er lett å bevise. Enhver kabelentusiast vil høre store forskjeller hvis de er med i en test og tror at det byttes mellom billige og dyre kabler, mens man i realiteten hører på den samme hele tiden.

Burde ikke dette være grunn nok til å være skeptisk til all informasjon som kommer frem i en test hvor testpanelet vet hva de lytter til?

EDIT: Et annet klassisk tilfelle er lydteknikeren som sitter en time ved miksebordet og finjusterer lyden på et opptak, helt til han føler at nå sitter det, nå er lyden perfekt! Eneste problemet er at i neste øyeblikk oppdager han at bypassknappen har stått på hele tiden. Jeg har opplevd tilsvarende flere ganger selv, ikke bare med lyd, men ikke minst ved bilderedigering. Øynene våre er like villige til å la seg lure som ørene.

Kort oppsummert: Hvis ørene dine (og hjernen din) blir presentert for noe den tror er forskjeller, så vil den høre forskjeller.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvordan kan du hevde det når du sitter og lytter i en setting hvor man beviselig lar seg påvirke av andre ting enn ørene?

Det faktum at hjernen lett lar seg lure når den "vet" hva den lytter til, er jo en av de tingene i denne debatten som er lett å bevise. Enhver kabelentusiast vil høre store forskjeller hvis de er med i en test og tror at det byttes mellom billige og dyre kabler, mens man i realiteten hører på den samme hele tiden.

Burde ikke dette være grunn nok til å være skeptisk til all informasjon som kommer frem i en test hvor testpanelet vet hva de lytter til?
    Den holder ikke. Eg viste f.eks at Tara Labs var dyr og ut av utseende sikkert 5-6000 kr sikkert tenkte eg.
    Den var dårligst. Så det faller på sin egen urimelighet, selv om eg skjønner hvor du vil hen så "drit" eg i hva ting koster under test, da eg håper å finne en rimeligst mulig kabel, på lik linje med rørforsterkeren, MA som eg har så koster jo den ingenting nesten men spiller med andre rør mye bedre enn annet dyrt utstyr.
    På meg, stemmer ikke dette, da eg ikke gir hjernen lov til slikt.
    Og når eg er opptatt av å finne en billig kabel som er svingod så burde jo rimeligste blitt best hos meg vis det er som du sier. Mellomste prismessige kabel var best av dei tre eg testet.

Du gir ingen referanser til hva saken gjelder.

En bør aldri stole blindt på noen som helst. Relevante mekanismer innen forskning:
    -Metode skal beskrives godt nok til at andre kan gjenta forsøket
    -Andre prøver å gjenta dine eksperimenter
    -Hvis mange uavhengig av hverandre får samme resultat så styrker dette funnene

En forsker som blir tatt for juks mister i praksis forsker-karrieren. "Sudbø antydet at han i fremtiden vil kunne måtte livnære seg som taxisjåfør eller bonde." Men jobber visst nå som tannlege.
    Jon Sudbø - Wikipedia

Hva konkret er det du tenker på?

Jeg vet at du hevder det, men din overbevisning tjener ikke til å avgjøre uenigheten. Jeg tror at du tar feil, og at det du hevder er utelukkende lytteinntrykk, i en eller annen grad også er styrt av synsinntrykk og kunnskap.

-k
    Nei var noen saker om korrupt makt apperat i staten og sånt.

Gidd ikkje leite frem noe. Eit eks som er det største og råeste dei har funnet ut er som følgende: Dei skulle måle hvor mye universet utvidelser sakker på farten etter the big bang.
    Svaret dei kom frem til er at det aksellerer!!! Ingen formel eller noe kan forklare det i dag.

Du kan jo tru hva du vil, det står du og andre helt fritt til, klart det. 8)
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det forskjell på TaraLabs og Biltema, bla.a. bruker biltema kobber med 100 ganger mer oksygeninnhold enn T.L.
    Hei, har du noen dokumentasjon og refferanser som viser denne 100 ganger forskjellen i oksygen innhold?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den holder ikke. Eg viste f.eks at Tara Labs var syr og ut av utseende sikkert 5-6000 kr sikkert tenkte eg.
    Den var dårligst. Så det faller på sin egen urimelighet, selv om eg skjønner hvor du vil hen så "drit" eg i hva ting koster under test, da eg håper å finne en rimeligst mulig kabel, på lik linje med rørforsterkeren, MA som eg har så koster jo den ingenting nesten men spiller med andre rør mye bedre enn annet dyrt utstyr.
    Og når eg er opptatt av å finne en billig kabel som er svingod så burde jo rimeligste blitt best hos meg vis det er som du sier. Mellomste prismessige kabel var best av dei tre eg testet.
    Vi har ingen forutsetning for å vite hva du trodde du ville eller ønsket å finne når du testet disse kablene, så at du synes at tara labs kabelen låt dårligst hverken beviser eller motbeviser noe som helst.

"eg gir ikke hjernen lov til slikt". Hvis du er immun mot placeboeffekten tror jeg du bør melde deg på universitetet, det er nok en rekke forskere som ville være svært interessert i deg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei var noen saker om korrupt makt apperat i staten og sånt.

Gidd ikkje leite frem noe. Eit eks som er det største og råeste dei har funnet ut er som følgende: Dei skulle måle hvor mye universet utvidelser sakker på farten etter the big bang.
    Svaret dei kom frem til er at det aksellerer!!! Ingen formel eller noe kan forklare det i dag.
    Så det var 50 korrupte EU-forskere som forsket på universets ekspansjon, og konklusjonen var at vi vet så lite om fysikk at dyre kabler må ha en hensikt?

Jeg beklager, men du snakker uten sammenheng og kaster ut vage teorier og ting du har plukket opp i media om hverandre. Hva er det du vil si?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den holder ikke. Eg viste f.eks at Tara Labs var dyr og ut av utseende sikkert 5-6000 kr sikkert tenkte eg.
    Det er ikke mulig å gjøre seg selv om til et objektivt måleinstrument, og du blir ikke tatt på alvor når du later som om du kan det.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Vi har ingen forutsetning for å vite hva du trodde du ville eller ønsket å finne når du testet disse kablene, så at du synes at tara labs kabelen låt dårligst hverken beviser eller motbeviser noe som helst.

"eg gir ikke hjernen lov til slikt". Hvis du er immun mot placeboeffekten tror jeg du bør melde deg på universitetet, det er nok en rekke forskere som ville være svært interessert i deg.
    Nei er sant det at dere ikke viste.
    Beviser bare at pris ikke teller på meg.
    en skrivemåte, men betyr at eg er veldig obs på dette med hva hjernen kan tro på..

Det er ikke mulig å gjøre seg selv om til et objektivt måleinstrument, og du blir ikke tatt på alvor når du later som om du kan det.

-k
    Nei har eg heller ikke sakt at eg kan gjøre meg selv til eit nøytralt måleinstrument, men eg kan prøve.
    Om du eller andre ikke vil ta meg på alvor, er vel kanskje ikke helt meningen sånn sett, men eg skriver om mine erfaringer og det er bare mine.
    Men prøve å spore tilbake til høyttaler ledninger?
    Der har eg ikke gjort så mye tester nei, utenom at i mine ører låt europrice som boss. (søppel for dere øslendinger)
    Høyttalere:

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @lovemusikk

Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    De newtonske bevegelseslover ble godtatt som ubestridelige lover i mekanikken inntil slutten av 1800-tallet. Etter at Albert Einstein (1879-1955) la frem sin relativitetsteori, blir Newtons lover regnet som spesialtilfeller av mer generelle lover. Newtons lover gjelder bare for legemer som beveger seg med liten fart sammenliknet med lysfarten.
    var det det du mente var motbevist av Newtons lover '(h)vis en følger litt med på romfart'?

kilde:
    Isaac Newton - Wikipedia

kanskje du generelt burde bruke wikipedia litt oftere? mye _kunnskap_ der, kan hende du lærer noe? eple/pære parallellene dine er virkelig noe for seg selv; forståelsen vår av universet ligger bokstavelig talt på et annet nivå enn funksjonaliteten til en stykke kobberledning.

kudos til knutihn som klarer å holde tonen saklig og god i all denne svadaen som kommer veltende ut av enkelte, har begynt på etpar svar tidligere selv som bare ble edder og galle og lett falt i selvsensuren.

...nå over til noe annet

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    @lovemusikk

var det det du mente var motbevist av Newtons lover '(h)vis en følger litt med på romfart'?

kilde:
    Isaac Newton - Wikipedia

kanskje du generelt burde bruke wikipedia litt oftere? mye _kunnskap_ der, kan hende du lærer noe? eple/pære parallellene dine er virkelig noe for seg selv; forståelsen vår av universet ligger bokstavelig talt på et annet nivå enn funksjonaliteten til en stykke kobberledning.

kudos til knutihn som klarer å holde tonen saklig og god i all denne svadaen som kommer veltende ut av enkelte, har begynt på etpar svar tidligere selv som bare ble edder og galle og lett falt i selvsensuren.

...nå over til noe annet
    nei, eg las dette eg skrev i nyhetstidsskrifter fra NASA, norsk romfart og lignende.
    Men dere som dro inne naturlovene her, ikke eg.
    Høyttalere:

Side 45 av 79 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •